تا چه اندازه با زیباترین پارک‌ها و باغ‌های ایران آشنا هستید؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
تا چه اندازه با زیباترین پارک‌ها و باغ‌های ایران آشنا هستید؟

پارک‌ها و باغ‌های بسیار زیبایی در ایران وجود دارند نظیر باغ فین، باغ ارم، کوهسنگی، پارک ملت،‌ پارک جمشیدیه و باغ شازده که برخی از آن‌ها حتی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

فضای سبز همیشه نقش مهمی در فرهنگ ایرانی داشته است و به همین دلیل در گذشته اشراف کشور در محیطی مملو از باغ‌های خصوصی باشکوه زندگی می‌کردند. در این میان باغ‌هایی وجود دارند که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده‌اند. امروزه پارک‌ها و باغ‌ها همچنان محیطی آرام‌بخش برای شهروندان فراهم می‌کنند تا به دور از هیاهوی شهر از هوای تازه و فرحبخش آن لذت ببرند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از زیباترین پارک‌ها و باغ‌های ایرانی را به شما معرفی کنیم.

برای سفر به شهرهای ایران از کجارو کمک بگیرید. ما بهترین تورهای داخلی از معتبرترین آژانس‌های مسافرتی کشور عرضه کرده‌ایم تا شما بتوانید از میان فهرست تورهای ده‌ها فروشنده معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور ایرانگردی را انتخاب و خریداری کنید.

باغ فین

باغ های ایرانی

باغ فین کاشان، نام یک باغ ایرانی است که حمام فین نیز در آن قرار دارد و تفرجگاهی عالی در منطقه‌ی کویری و خشک کاشان به‌حساب می‌آید. باغ فين يكی از زيباترين و معروف‌ترين باغ‌های ايرانی است كه از آن به‌عنوان نمونه‌ی كامل باغ سازی ايرانی ياد می‌شود. معماری این باغ ترکیبی از عناصر طبیعی چون آب و درخت و عناصر ثابت معماری چون بناهای مختلف است. درخت‌های سرو که در طرفین مسیر پیاده‌روی قد علم کرده‌اند و ماهی‌های قرمزی که از روی سکه‌های آرزو به این طرف و آن‌طرف می‌روند، قدم‌زدن در این باغ را برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب می‌کنند. حمام فین در سمت چپ این باغ قرار دارد و جایی است که ناصرالدین‌شاه در سال ۱۲۶۸، صدراعظم خود، امیرکبیر را در آن به قتل رساند.

سابقه و قدمت باغ فین و بناهای آن به دوره‌ی صفویه بازمی‌گردد. وسعت باغ بالغ بر ۲۳ هزار متر مربع و شامل یک حیاط مرکزی است که به‌وسیله‌ی دیوار، بارو و برج‌های استوانه شکل محصور شده ‌است. در مقایسه با بسیاری از باغ‌های ایرانی مشابه، باغ فین با آب قابل‌توجهی آب‌رسانی می‌شود.

این باغ در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در سال ۱۳۹۰ به‌همراه هشت باغ تاريخی ديگر با عنوان باغ ايرانی در فهرست ميراث جهانی قرار گرفت. با اینکه در ایام تعطیل این باغ بسیار شلوغ می‌شود؛ اما بازدید از این باغ زیبای ایرانی ارزشش را دارد.

باغ فین تنها یک نمونه از دیدنی‌های این شهر است. پیشنهاد می‌کنیم بهترین جاهای دیدنی کاشان را در کجارو ببینید، در مورد دیدنی‌های آن اطلاعات مختلفی به‌دست بیاورید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

باغ ارم

باغ های ایرانی

باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است که شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی می‌شود و به‌عنون باغ ایرانی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. عکس و تصویر نمی‌تواند حق مطلب را درباره‌ی این شاهکار ایرانی ادا کند. باغ ارم با داشتن مسیرهای طراحی شده با درختانی زیبا در دو طرف آن و با وجود درختان قدیمی و سربه‌فلک‌کشیده‌، فضای مناسبی برای دوستداران طبیعت و گردشگران است. هنگامی که وارد باغ می‌شوید، در سمت راست شما مسیری طولانی از درختان سرو معروف شیرازی قرار دارد که زیبایی آن‌ها هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. علاوه بر این، ترکیب درختان نخل با بافت سبز و زیبای باغ و جریان آب از فواره‌ها، محیطی متفاوت برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. بی‌دلیل نیست که این مکان را ارم یا همان بهشت نام‌گذاری کرده‌اند.

در جلوی نمای عمارت اصلی باغ ارم که مشرف به باغ است، استخر آب‌نمای بزرگی قرار دارد که تصویر عمارت در آن نمایان می‌شود. در چهارگوشه این استخر، چهار نخل فونیکس (ققنوس) بسیار بلند و بسیار زیبا کاشته شده‌اند. عمارت اصلی باغ ارم شیراز نمونه نسبتا کاملی از ساختمان‌های اواسط دوره قاجاریه بوده و شیوه معماری عمارت باغ ارم همچون سایر بناهای آن دوره به پیروی از اسلوب معماری زندیه و صفویه است. این عمارت شامل سه طبقه با تزیینات فراوان می‌شود. اتاق‌های طبقه زیرین که تقریبا زیرزمین هستند، محلی برای استراحت در روزهای گرم تابستان بوده و تزیینات این اتاق‌ها، کاشی‌کاری‌های رنگین است. دو طبقه‌ی بالایی دارای ستون‌هایی است که از تخت جمشید الهام گرفته شده‌اند.

علاوه بر باغ‌های شیراز که همگی از ویژگی‌های خاصی برخوردارند، جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی‌‌ شیراز نیز هر یک به‌نوعی گردشگران را به خود جذب می‌کند. برای سفری برنامه‌ریزی شده و بازدید از تک تک جاذبه‌های مشهور و باغ‌های شیراز می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر در کجارو، قیمت تورها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور شیراز را انتخاب کنید.

پارک ملی گلستان

باغ های ایرانی

پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان، منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. این منطقه قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که ۱۳۵۰ گونه‌ی گیاهی و ۳۰۲ گونه‌ی جانوری، از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده‌ و به همین دلیل از سوی یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است. جنگل گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه‌ی ایران چه ازلحاظ کمیت و چه ازنظر تنوع حیات جانوری و گیاهی است. در واقع به‌خاطر رسیدن رطوبت دریای خزر به این منطقه‌ی نیمه خشک،‌ تنوع زیستی پارک ملی گلستان حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند.

با اینکه فصل بهار احتمالاً بهترین زمان برای رفتن به این جنگل و مشاهده‌ی رویش گل‌های وحشی و لانه‌سازی پرندگان به‌حساب می‌آید؛ اما وقتی برف این جنگل را می‌پوشاند، با بیشترین تعداد بازدیدکننده مواجه می‌شود. پارک ملی گلستان دارای جذابیت‏‌های طبیعی متعددی در چهار فصل است. از جذاب‌‏ترین فعالیت‏‌های پارک تماشای گل‌ها و پرندگان در فصل بهار، پروانه‌ها در تابستان، گاو‌بانگی (مرال) و تماشای قارچ‌ها در فصل پاییز و تماشای گرازها در زمینه برف زمستان است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پارک برای گردشگران، حضور پر تعداد گرازها، بدون ترس از انسان در کنار جاده‌ای ‌است که از مرکز پارک می‌گذرد. نترسیدن حیوانات وحشی از انسان‌ها در برخی کشورها امری کاملا طبیعی است؛ اما در ایران پدیده‌ای نادر و عجیب محسوب می‌شود.

پارک ائل‌ گلی

باغ های ایرانی

شاه گلی یا ائل‌ گلی یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکز شهر واقع شده‌ و به یکی از نماد‌های این شهر تبدیل شده است. این مکان در ابتدا استخری بود که در زمان آق قویونلوها ایجاد شد و در دوران صفویه نیز گسترش یافت. پیش از روی کار آمدن صفویان، این استخر بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌های شرق تبریز بود.

در فصل زمستان آب دریاچه یخ می‌زند و نمای متفاوتی به محیط اطرافش می‌بخشد. در این مدت ماهی‌هایی که در آب آن زندگی می‌کنند، نمی‌توانند به بخش بالایی آب برسند و در نتیجه روند رشدشان آرام‌تر می‌شود. در وسط استخر ائل گلی بنایی به‌شکل هشت‌ضلعی و دو طبقه وجود دارد که با نام کاخ ائل گلی شناخته می‌شود. این بنا در حال حاضر به‌عنوان رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسیری در وسط استخر ائل گلی وجود دارد که انتهای آن به این بنا متصل می‌شود و در واقع امارت مذکور در وسط استخر و به‌صورت شبه‌جزیره قرار گرفته است که بر حس و حال جالب آن می‌افزاید.

ائل گلی تقریبا در بخش اصلی شهر واقع شده و به همین دلیل در نزدیکی جاهای دیدنی تبریز قرار دارد. اگر گردشگر هستید، می‌توانید بعد از بازدید از این مکان به سراغ مقبره‌ الشعرا (مقبره شهریار) بروید و سپس بازار قدیمی شهر را برای بازدید انتخاب کنید. این پارک موردعلاقه‌ی مردم محلی نیز هست و برای قدم‌زدن صبحگاهی یا خوردن صبحانه در آخر هفته این مکان را انتخاب می‌کنند. مطمئناً گشت‌و‌گذار در پارک و صرف یک فنجان چای داغ می‌تواند حس‌و‌حال خوبی به هر گردشگری بدهد.

هر زمانی که قصد سفر به تبریز را دارید، از کجارو کمک بگیرید و از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورهای مسافرتی داخلی را مشاهده و ارزان‌ترین تور تبریز را از طریق آژانس‌های مسافرتی فروشنده همکار کجارو، خریداری کنید.

باغ گلشن

باغ های ایرانی

عکاس: Alichenir

باغ گلشن یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که در شهر طبس در استان خراسان جنوبی قرار گرفته و سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. طراحی این باغ بر اساس نمونه‌ی چهارباغ بوده و معمار اولیه باغ، طبیعت سبز آن را با توجه به نوع درختان به‌صورت شطرنجی طراحی و کشت کرده ‌است. باغ گلشن که مساحتی در حدود هفت هکتار دارد، با طولی در حدود ۲۶۶ متر و عرضی در حدود ۲۶۰ متر، تقریبا مربع‌شکل است. دو خیابان اصلی متقاطع، محوطه‌ی باغ را به چهار مربع بزرگ تقسیم کرده‌اند و هر یک از این مربع‌ها با گذرگاه‌های کوچک به چهار کرت تقسیم شده‌اند. در میان این باغ، استخر نسبتا بزرگی وجود دارد که دارای سه فواره‌ی طبیعی است.

با توجه به قرارگیری این باغ بین دو بیابان نمکی، وفور آب در این باغ غیرممکن به‌نظر می‌رسد؛ هرچند منبع این آب از سیستم‌های باستانی قنات است که آب لازم برای آبیاری درختان بسیار زیاد خرما، مرکبات، انار، رز، سرخس نخلی و... را تأمین می‌کند. در واقع باغ گلشن با بهره‌گیری از این دوسیستم آبیاری، آب جاری دائمی دارد و از این حیث در میان باغ‌های نادر ایران قرار می‌گیرد. حضور تعداد کمی پلیکان در این باغ نیز در نوع خود قابل‌توجه است. این باغ در تاریخ بیستم دی ماه سال ۱۳۵۵ در میان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شما می‌توانید سایر جاهای دیدنی طبس را در کجارو مشاهده کنید و برای سفرتان به سایر نقاط این شهر برنامه‌ریزی کنید.

پارک  جمشیدیه

باغ های ایرانی

پارک جمشیدیه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های شمال تهران است که در فصل پاییز زیبایی خاصی دارد. بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه با وسعتی در حدود ۱۰ هکتار در انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران) و در دامنه‌ی کوه‌های البرز واقع شده است. این پارک معماری متفاوتی با سایر پارک‌های تهران دارد و در آن یک آبشار مصنوعی، آب‌نماهای سنگی، یک حوض زیبا و تعدادی المان هنری تجسمی به‌چشم می‌خورد. با بالا رفتن از پله‌های پشت آبشار به طبقات بالایی پارک می‌رسید و از آنجا نمایی زیبا از شهر تهران را خواهید دید. مسیرهای سنگی و صخره‌ای این پارک محیطی ایدئال برای کوهنوردان آماتور فراهم کرده است،‌ هرچند به‌خاطر آبی که در این مسیرها جریان دارد، زمین کمی لغزنده می‌شود، با این حال وقتی افراد به ارتفاعات بالاتر می‌روند، مناظری خیره‌کننده از شهر و هوای عالی و تازه را هدیه می‌گیرند.

از امکانات این بوستان می‌توان به آمفی‌تئاتر، رستوران، آب‌نما، مبلمان پارک (نیمک، سطل زباله، آبخوری، پایه چراغ)؛ فضای سبز (گیاهان پوششی، جنگلکاری، رز و درختچه، گل و گل‌کاری) اشاره کرد. بر اساس نظرسنجی انجام شده مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، بوستان جمشیدیه پس از بوستان ملت دومین پارکی است که شهروندان تهرانی به مهمانان غیرتهرانی معرفی می‌کنند.

علاوه بر پارک جمشیدیه می‌توانید سایر جاهای دیدنی تهران را در کجارو ببینید و اطلاعات کاملی از موقعیت جغرافیایی و آدرس آن‌ها به‌دست بیاورید. همچنین هر زمانی که می‌خواهید به تهران سفر کنید، از فهرست تورهای تهران در کجارو را مشاهده کرده و بعد از مقایسه قیمت‌های فروشنده‌های مختلف، بهترین تور تهرانگردی را از فروشنده‌های معتبر همکار کجارو خریداری کنید.

باغ شاهزاده

باغ های ایرانی

عکاس: Diego Delso

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان یکی از باغ‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود. این باغ که با نبوغ بنیان‌گذاران آن، از زیبایی طبیعی مناطق اطراف خود بیشترین بهره را برده است، در چهار فصل سال با زیبایی‌های منحصربه‌فرد و چشم‌نوازش هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. پس از گشت‌و‌گذار در کویر لوت، وجود باغ شازده موجب مسرت هر بیننده‌ای می‌شود که با درختان سربه‌فلک‌کشیده و آب‌های آبشاری محیطی دلپذیر را در دل کویر به‌وجود آورده است.

این باغ از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است و در زمینی مستطیلی شکل به مساحت پنج و نیم هکتار بنا شده و دارای سردر ورودی بسیار زیبایی است. بناهای باغ عبارت‌اند از کوشک اصلی یعنی سکونتگاه دائمی یا فصلی مالک که در انتهای سربالایی باغ قرار دارد. سردر خانه در ورودی باغ به‌صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه بنا شده ‌است. این باغ علاوه بر سردر، شامل عمارت شاه‌نشین و حمام نیز هست. در حال حاضر قسمت شاه‌نشین، به یک رستوران تبدیل شده است و منظره‌ای زیبا از نمای بالای باغ را پیشکش مهمانان می‌کند. شب‌های این باغ را از دست ندهید که فواره‌های زیبا و ورودی‌ آن در نهایت زیبایی خودنمایی می‌کنند.

این اثر در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران و در سال ۲۰۱۱ به‌همراه هشت باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. 

باغ شازده یکی از بی‌نظیرترین مکان‌های دیدنی این شهر است. پیشنهاد می‌کنیم سایر جاهای دیدنی ماهان را در کجارو ببینید، در مورد دیدنی‌های آن اطلاعات مختلفی به‌دست بیاورید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

پارک ملت

باغ های ایرانی

عکاس: علیرضا کیخا

پارک ملت از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین پارک‌های تهران است که با مساحت ۳۴ هکتار در سال ۱۳۴۵ ساخته شد و همه‌روزه از سالیان بسیار دور پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. این پارک به‌لحاظ تاریخچه، قدمت، قرار گرفتن در منطقه‌ای زیبا و خوش آب و هوا، معماری اصولی و امکانات از اهمیت بالایی برخوردار است و در شهر شلوغ و پرازدحام تهران، موقعیتی ایدئال برای استشمام هوای تازه و فرار از هیاهوی شهر به‌حساب می‌آید. اگر می‌خواهید غرق در افکار خود شوید یا روی چمن‌های این پارک بساط پیک‌نیک را به‌پا کنید و به تماشای مردم بنشینید، محل مناسبی را انتخاب کرده‌اید.

در پارک ملت حدود ۱۲۰ گونه درخت و درختچه و درخت میوه وجود دارد و در قسمت انتهایی این پارک ملت یک سینمای چهار بعدی تاسیس شده است. روبه‌روی این سینما، پردیس سینمایی ملت با سازه‌ی بسیار جالبش قرار دارد. این سینما دارای ۵ سالن است که انتخاب فیلم مورد نظر شما را برایتان راحت می‌کند. اگر از ورودی اصلی پارک ملت که روبه‌روی بازارچه صفویه قرار دارد، وارد پارک شوید، پس از کمی قدم زدن به آب‌نمای پارک می‌رسید، در دو طرف این آب‌نما سردیس‌هایی مشاهیر ایرانی از جنس برنز، سال‌ها است نظاره‌گر عبور شهروندان و گردشگرها در این پارک هستند.

پارک ملی لار

باغ های ایرانی

در ميان دشت‌های پهناور ايران، دشت لار بهترين مکان برای تماشا و عکاسی از بلندای باشکوه بام ايران، کوه دماوند، است که پذيرای گل‌های زيبای شقایق و چشمه‌ساران بسيار، انواع پرندگان، خزندگان، پستانداران و دوزیستان است. پارک ملی لار در منطقه‌ای در فاصله ۷۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد و نمونه‌ای شاخص از زیستگاه‌های کوهستانی به شمار می‌آید که در سال ۱۳۵۴ به پارک ملی تبدیل شد و از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اداره می‌شود و از سال ۱۳۷۰ بعضی از مناطق آن برای شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد. دریاچه ۲۰ کیلومتری لار یکی از مراکز تفریحی این منطقه است.

دشت لار به‌دلیل داشتن آب و‌ هوای مناسب و رودخانه‌های متعدد و پوشش گیاهی انبوه دارای تنوع جانوری فراوانی است و تقریبا تمامی جانداران و گیاهان منطقه البرز مرکزی در این پارک وجود دارند. وجود ماهی قزل‌آلای خال قرمز، از نادرترین گونه‌های آبزی جهان، اهمیت این مجموعه را دو چندان کرده‌ است. در ضمن این پارک چشم‌اندازهای بسیار زیبا، چشمه‌ها و رودخانه‌های پر آبی دارد.

جذابيت اين منطقه به پوشش گياهی متنوع و جالب آن است. شماری از گياهان اين دشت خوراکی و دارويی هستند که طرفداران زيادی دارند. گون و خرگوشک و آويشن (اوشم) و شنگ، لواش، سيرک (تلم)، پيازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر (الرگ)، شيرين بيان، باريجه، چای کوهی، بارهنگ و والک نمونه‌هايی از گياهان دشت لار و بلندی‌های آن است. ‌بهترین زمان برای بازدید از آن اردیبهشت تا اواسط تیر ماه است که فرشی از گل‌های وحشی زردرنگ و شقایق‌های وحشی قرمز را پیشکش نگاه بازدیدکنندگان می‌کند.

کوهسنگی

باغ های ایرانی

کوهسنگی در داخل شهر مشهد و دومین مجموعه‌ی تفریحی، علمی و پارک بزرگ (بعد از پارک جنگلی ملت) این شهر است. این پارک در جنوب‌غربی مشهد و در انتهای خیابان کوهسنگی قرار دارد و در واقع دو کوه کله قندی است که جدا و مستقل از رشته کوه بینالود در محوطه شهری مشهد واقع شده ‌است. این پارک تلفیقی از آب، سنگ و سرسبزی و نور است و بر فراز کوه‌هایی قرار دارد که صعود به آن راحت است. در سال ۱۳۴۰ شمسی با گسترش شهر مشهد، کوهسنگی از طریق خیابانی وسیع و عریض و مشجر، موسوم به خیابان کوه سنگی، به بدنه اصلی شهر مشهد متصل شد. با طرح‌های توسعه شهر مشهد، پارک کوه سنگی به مجموعه‌ای تفریحی گردشگری درآمد.

کوهسنگی در مشهد به‌شکل مثلثی است که بیشتر آن ارتفاعات سنگی است. دو کوه کم ارتفاع سنگی در این منطقه قرار دارد که علت نام‌گذاری این پارک نیز همین موضوع است. از بالای کوه‌ها چشم‌انداز زیبایی از شهر، باغ‌های مشهد و حرم مطهر دیده می‌شود. بهترین و زیباترین منظر از شهر و پیرامون آن از فراز ارتفاعات کوهسنگی در ساعات بعدازظهر و عصر اتفاق می‌افتد. این مکان پس از حرم مطهر امام رضا و آرامگاه فردوسی، بیشترین بازدیدکننده را بین جاهای دیدنی مشهد دارد.

این محل پاسخگوی هرنوع سلیقه‌ای است، به‌عنوان مثال کوهنوردان می‌توانند اقدام به صعود صبحگاهی در این کوه صخره‌ای کنند یا هنگام غروب آفتاب از محیط آرام‌بخش آن استفاده کنند و با خوردن بستنی و گپ‌و‌گفت با دوستان یا خانواده اوقات خوشی را برای خود رقم بزنند یا یک پیک‌نیک خانوادگی راه بیندازند.

این مکان در زمان شاه محلی برای خوش‌گذرانی بود و رستوران و تالار آن برای استفاده ثروتمندان شهر استفاده می‌شد. اولین باغ‌وحش مشهد در ضلع غربی کوهسنگی ایجاد شده بود که بعد از انقلاب تخلیه و هم‌اکنون در محل آن یک آسمان‌خراش ساخته شده ‌است.

همیشه می‌توانید بهترین آفرهای تور مشهد را در کجارو پیدا کنید. تنوع فروشنده‌ها و پکیج‌های تور عرضه‌شده، به شما این اطمینان را می‌دهد تا بتوانید سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

عکاس کاور: بهداد خسور

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه