تلاش عکاس جوان آفریقایی برای مبارزه با شکار حیوانات

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
تلاش عکاس جوان آفریقایی برای مبارزه با شکار حیوانات

نویل انگومان، عکاس جوانی از آفریقای جنوبی است که تلاش می‌کند، با عکس‌های حیات‌وحش خود، با شکار حیوانات مبارزه کند. او به‌واسطه‌ی یکی از عکس‌هایش، جایزه‌ی سال عکاس جوان محیط زیست ۲۰۱۹ را برنده شد.

تصویر تکان‌دهنده‌ی کرگدنی با جثه‌ای بزرگ که روی زمین نگه داشته شده و مردی با قیافه‌ای درهم‌کشیده با اره‌ی برقی به جان شاخ او افتاده است و در اثر برش، خرده‌های سفیدی با سرعت به این‌طرف و آن‌طرف می‌پاشد، توسط نویل انگومان، دانشجوی ۲۰ ساله گرفته شده است. این عکس، به وسعت تلاش‌ها برای حفاظت از کرگدن‌های آسیب‌پذیر در برابر شکارچیانی اشاره دارد که فقط به‌خاطر شاخ این حیوانات دست به شکار آن‌ها می‌زنند. با اینکه چنین رفتاری بی‌رحمانه به نظر می‌رسد؛ اما در حال حاضر در برخی نقاط آفریقا به‌عنوان روشی استاندارد برای زنده‌ نگه‌داشتن کرگدن‌ها به شمار می‌رود. با بریده‌شدن شاخ این حیوانات که قیمت بسیار بالایی در تجارت غیرقانونی دارند، شکارچیان دیگر کاری به آن‌ها ندارند و می‌توانند به حیات خود ادامه دهند. نویل انگومان با گرفتن این تصویر دلخراش موفق به کسب جایزه‌ی سال عکاس جوان محیط‌ زیست از مؤسسه‌ی معتبر مدیریت آب و محیط‌زیست شد.

شکار حیوانات

بیش از ۴۰۰۰ نفر در رقابت عکاسی محیط‌زیست سال ۲۰۱۹ شرکت کرده بودند و عکس نویل انگومان از آفریقای جنوبی به نام «کاری از سر استیصال» در کنار ۱۳ اثر دیگر به‌عنوان برنده‌ی این مسابقه انتخاب شد. او که متولد استان امپومالانگا در شرق آفریقای جنوبی است، می‌گوید:

تماشای بریدن شاخ کرگدن آسان نبود؛ اما امیدوارم این عکس به حفاظت از این حیوانات قدرتمند کمک کند. من می‌خواستم با استفاده از این عکس به مردم نشان دهم که باید شکار را متوقف کنند و از خطرات آن آگاه باشند. وقتی خبر برنده‌شدنم را شنیدم، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدم. انتخاب‌شدن از میان ۴۰۰۰ شرکت‌کننده، اتفاق بزرگی محسوب می‌شود.

شکار حیوانات

شکار، کسب‌وکاری جدی در آفریقای جنوبی به حساب می‌آید. بر اساس گزارش وزارت امور محیط‌زیست آفریقای جنوبی، در سال ۲۰۱۸ به‌طور کلی ۱۸۷۳ مورد شکار در پارک‌های مختلف سراسر کشور اتفاق افتاده بود.

نویل انگومان، بسیاری از اوقات کودکی خود را به تماشای مستندهایی از حفاظت از حیات‌وحش پرداخته بود. او در سال ۲۰۱۴ توانست با مشاهده‌ی برنامه‌های آموزشی آنلاین، نحوه‌ی استفاده از دوربین عکاسی را یاد بگیرد؛ اما از آنجا که پول کافی برای ورود به پارک‌های ملی را نداشت (جایی که حیوانات آزادانه پرسه می‌زنند)، نمی‌توانست عکسی از حیات‌وحش بگیرد. او می‌گوید:

زمانی که در کلاس نهم بودم، یکی از معلم‌هایم، دوربینی را به مدرسه‌مان آورد و به من اجازه داد که آخر هفته‌ها، آن را به خانه ببرم؛ اما عکاسی از حیات‌وحش برایم دشوار بود، چراکه پولی برای ورود به پارک‌های ملی نداشتم. پس به‌جای آن از رویدادهای حیات‌وحش عکاسی ‌کردم.

شکار حیوانات

نویل انگومان در سال ۲۰۱۷ به سازمان غیردولتی Wild Shots Outreach ملحق شد که در زمینه‌ی آموزش عکاسی فعالیت می‌کند و به این ترتیب همه چیز تغییر کرد. این سازمان که در شهر Hoedspruit در شمال آفریقای جنوبی قرار دارد، به دانشجویان و جوانان بیکار جوامع محروم آموزش عکاسی از حیات‌وحش و محیط‌زیست می‌دهد. نویل می‌گوید:

یک‌سری از آثار این سازمان را در فیسبوک دیدم و از آن به بعد شروع به فرستادن پیام‌هایی به آن‌ها کردم. من می‌خواستم که بیان‌گذاران سازمان Wild Shots Outreach به مدرسه‌ی ما بیایند و نحوه‌ی عکاسی از حیات‌وحش را به ما یاد بدهند.

شکار حیوانات

مایک کندریک، مدیر سازمان Wild Shots Outreach، در سال ۲۰۱۸ با گروهی از دانش‌آموزان به سرپرستی انگومان ملاقات کرد و به آن‌ها نحوه‌ی فیلم‌برداری و عکاسی را به‌طور رایگان آموزش داد. او می‌گوید:

هر از گاهی افراد جوانی را در گروه‌های دانش‌آموزی می‌بینم که واقعاً علاقه‌ و استعداد عکاسی دارند و می‌توانم به آن‌ها یک دوربین دست‌دوم بدهم. به انگومان نیز یک دوربین دادم که موفقیت‌آمیز بود و از همین دوربین برای عکاسی از بریدن شاخ کرگدن استفاده کرد.

شکار حیوانات

مایک کندریک طی همکاری با کانن آفریقای جنوبی موفق شد متخصصانی از این شرکت را برای آموزش پیشرفته به کار بگیرد و نحوه‌ی گرفتن عکس‌های پیچیده را به گروه انگومان آموزش دهد. انگومان می‌گوید که به‌واسطه‌ی ملاقات با کندریک توانست وارد پارک‌های ملی و ذخیره‌گاه‌های حیات‌وحش شود، آرزویی که در دوران کودکی از آن محروم بود. او می‌افزاید:

اکنون صدها عکس از حیوانات گرفته‌ام. آن اوایل نمی‌خواستم که عکس‌هایم را با دیگران به اشتراک بگذارم؛ اما آقای کندریک مرا به این کار تشویق کرد. همین موضوع باعث شد در این رقابت ثبت‌نام کنم و برنده شوم. من حتی تدوین ویدئو را نیز یاد گرفته‌ام و می‌خواهم مستندهایی در زمینه‌ی لزوم حفاظت از حیات‌وحش فیلم‌برداری کنم. دوست دارم به نقاط مختلف آفریقا بروم و با عکاسی و فیلم‌برداری، آگاهی از محیط‌زیست را به نمایش بگذارم.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه