چاره‌اندیشی فرودگاه‌ها برای محافظت از هواپیماها از برخورد با پرندگان

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
چاره‌اندیشی فرودگاه‌ها برای محافظت از هواپیماها از برخورد با پرندگان

با بیشتر شدن تعداد پروازها، برخورد پرندگان با هواپیماها تبدیل به مشکلی بزرگ شده است. برخی از فرودگاه‌ها تصمیم گرفته‌اند از راه‌حلی طبیعی برای حل این مشکل استفاده کنند.

وقتی به پرندگانی فکر می‌کنید که با سرعت به سمت موتورهای هواپیماها پیش می‌روند، حتما دل‌تان به‌خاطر آن‌ها خواهد سوخت. خوب، این موضوع قابل درک است؛ اما باید بدانید که برخورد پرندگان به هواپیماها به معضلی بزرگ برای هواپیماها تبدیل شده‌اند؛ چراکه این اتفاقات صدمات زیادی به هواپیماها وارد و خلبانان را وادار به فرود اضطراری می‌کنند. برای حل این مشکل رو‌به‌رشد، بسیاری از فرودگاه‌ها به استفاده از شکارچیان پرنده روی آورده‌اند: شاهین‌ها.

هواپیماها و پرندگان

پرواز

شاید تا حدی از سرگذشت پرواز ۱۵۴۹ یو اس ایرویز آگاه باشید که سال ۲۰۰۹ در رودخانه‌ی هادسون مجبور به فرود اضطراری شد. این اتفاق پس از آن روی داد که این هواپیما با دسته‌ای از غازهای در حال پرواز برخورد کرد و بعدها، موضوع آن دستمایه‌ی ساخت فیلمی با هنرپیشگی هام هنکس شد. حوادثی نظیر این واقعه هزاران بار در سال اتفاق می‌افتد و این آمار همچنان در حال بیشتر شدن است. FAA گزارش داده است که بیش از ۱۱ هزار رویداد این‌چنینی در سال ۲۰۱۳ رخ داده است که ۴۲ درصد بیشتر از آمار سال ۲۰۰۹ است. این اتفاق رو‌به‌فزونی به دلایل متعددی رخ می‌دهد؛ کم‌شدن صدای موتور هواپیماها و بالا رفتن تعداد پروازها از آن جمله هستند.

فرودگاه‌ها، برای حل مشکلی که با پرندگان داشتند، دست به دامان راه‌حل‌های زیادی شدند و از پخش آژیر و راه‌انداختن آتش‌بازی در فرودگاه گرفته تا استفاده از پهپادهایی به شکل شاهین، راه‌های زیادی را آزمودند. حتی فرودگاه بین‌المللی اوهر (O'Hare International Airport) در شیکاگو به‌عنوان آخرین راه چاره، گله‌های بز و گوسفند و لاما را استخدام کرد تا با چرا در زمین‌های اطراف فرودگاه، گیاهانی که غذا و سرپناه پرندگان را تامین می‌کردند، بخورند.

پرواز / شاهین

۲۹ ژانویه‌ی ۲۰۱۸. یکی از کارکنان شرکت فامیگیشن اند اوین کنترل (Fumigation and Avian Control) مشغول آماده‌سازی یک شاهین بحری برای گشت‌زنی در باند فرودگاه و محدوده‌ی هوایی فرودگاه بین‌المللی بنیتو خوارز (Benito Juarez International Airport) در مکزیکو سیتی است. مسئول هماهنگ‌کننده‌ی کنترل حیوانات وحشی فرودگاه برای ترساندن و دورکردن پرندگان وحشی، جوندگان و سایر حیواناتی که می‌توانند صعود و فرود هواپیماها را در فرودگاه بین‌المللی پایتخت مکزیک به خطر بیندازند، از شاهین‌ها، عقاب‌ها و سگ‌ها استفاده می‌کند

احتمال اینکه پرندگان به صدای آژیر و ترقه‌ها عادت کنند، وجود دارد؛ اما هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی یک شاهین نمی‌تواند ترس را در دل پرندگان بیندازد. مارک آدام، رئیس شرکت خدمات زیست‌محیطی شاهین‌ها (Falcon Environmental Services)، شاهین‌ها را به کوسه‌های سفید و بزرگ آسمان‌ها تشبیه می‌کند. تکنسین‌های شرکت آدام در فرودگاه تورنتو پیرسون (Toronto Pearson Airport)، پرندگان خود را به پرواز در می‌آورند تا در محوطه‌ای ۴۵۰۰ هکتاری به گشت‌زنی بپردازند. این کار هر روز، از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب ادامه پیدا می‌کند. این‌طور که آدام می‌گوید، تنها یک درصد احتمال کشتن پرندگان دیگر توسط این پرندگان شکارچی وجود دارد؛ اما همین هم برای پاکسازی آسمان و پرواز ایمن هواپیماها کفایت می‌کند.

استفاده از شاهین ها در فرودگاه ها

البته، زمانی که پرنده‌ای با شکوه و جلال شاهین را رها می‌کنید، دیگر تضمینی وجود ندارد که باز هم پیش شما بازگردد. مربیان، پرندگان را به فرستنده‌های رادیویی مجهز می‌کنند تا محل آن‌ها را ردیابی کنند و یک تکه گوشت خام خوشمزه نیز در هوا برای آن‌ها تکان می‌دهند تا پرندگان را به بازگرداندن به پایگاه ترغیب کنند.

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط ارزان هواپیما با استفاده از موتور جست‌وجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه