نقشه حیوانات در معرض خطر، بحران حیات‌ وحش را نشان می‌دهد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
نقشه حیوانات در معرض خطر، بحران حیات‌ وحش را نشان می‌دهد

نقشه‌ی حیوانات در معرض خطر، توزیع جهانی گونه‌های حیوانی در معرض تهدید را نشان می‌دهد و می‌تواند به تلاش‌های حفاظت از زیستگاه‌ها و حفظ کل گونه‌ها کمک کند.

حیات‌وحش امروز با انواع تهدیدهای گوناگون مواجه شده که بقای آن‌ها را به خطر انداخته است. برای نشان دادن میزان این بحران، نقشه‌ی جدیدی از حیوانات در معرض خطر (Animal Endangerment Map) منتشر شده است که وضعیت حفاظت از گونه‌های در خطر دنیا را به تصویر می‌کشد. بقای گونه‌های جانوری و گیاهی اهمیت زیادی برای تنوع‌زیستی و تاریخ طبیعی بی‌نظیر یک منطقه دارد؛ اما اخیراً وضعیت برای آن‌ها به‌خوبی پیش نرفته است.

حیوانات در معرض خطر

چه چیزی باعث به‌خطرافتادن گونه‌های حیوانی می‌شود؟ برخی از این موارد شامل تهدیدات طبیعی مثل بیماری هستند؛ هرچند مشکل اصلی این بحران را می‌توان فقط فعالیت‌های انسانی دانست. تغییرات اقلیمی، از دست‌دادن زیستگاه در اثر جنگل‌زدایی، توسعه‌ی شهری و حومه‌ی شهری، کشاورزی و دامپروری، تله‌گذاری غیرقانونی و شکار برای تجارت حیوانات، گونه‌های مهاجم، افراط (زیاده‌روی در شکار، ماهیگیری، برداشت بیش از حد از منابع آبزی) و آلودگی، همگی ردپای انسان را نشان می‌دهند.

حیوانات در معرض خطر

رشد جمعیت انسان‌ها اساساً فضای کمتری برای گونه‌های جانوری به‌جا گذاشته است و با ضعیف‌شدن اکوسیستم‌ها، بسیاری از گونه‌ها مجبور شده‌اند که به‌سرعت خود را با شرایط وفق دهند یا طی چند دهه‌ی آینده منقرض شوند.

در نقشه‌ی جدید حیوانات در معرض خطر که به‌تازگی طراحی شده، داده‌های اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و همین طور صندوق جهانی طبیعت جمع‌آوری شده و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. در این نقشه، توزیع جهانی حیوانات به‌صورت آسیب‌پذیر، در معرض خطر انقراض یا منقرض‌شده طبقه‌بندی شده است. نحوه‌ی توزیع گونه‌های حیوانی در طبقه‌بندی‌های مختلف، بر اساس دو عامل استاندارد همین دو سازمان بوده است که عبارت‌اند از: اندازه‌ی جمعیت و میزان کاهش جمعیت طی ۱۰ سال گذشته یا سه نسل قبل.

طبق نقشه‌ی حیوانات در معرض خطر، ایالات متحده آمریکا ۱۲۸۳ گونه‌ی در معرض خطر دارد که شامل ۲۳۷ گونه‌ی منقرض‌شده، ۴ گونه‌ی منقرض‌شده در حیات‌وحش، ۲۱۴ گونه به‌شدت در معرض خطر، ۲۷۷ گونه‌ی در معرض خطر و ۵۵۱ گونه‌ی آسیب‌پذیر می‌شوند. امید می‌رود که داده‌های این نقشه بتواند به تلاش‌های حفاظت از زیستگاه‌ها و حفظ کل گونه‌ها کمک کند. در واقع پژوهشگران و دولتمردان می‌توانند با استفاده از این اطلاعات، مناطق هدف را مورد حفاظت قرار دهند.

حیوانات در معرض خطر

نقشه‌ی جدید حیوانات در معرض خطر، علاوه بر نشان‌دادن نتایج امروزی، داده‌های ۱۰ سال قبل را نیز ارائه کرده است تا کاربران بتوانند وضعیت حفاظت از گونه‌های مختلف را در طول زمان مقایسه کنند. به این ترتیب، اطلاعات ارائه‌شده می‌تواند اثربخشی و امکان‌پذیری بلندمدت برنامه‌ها در زمان تدوین و اجرا را نشان دهد. از آن مهم‌تر اینکه، طرح‌های گذشته ثابت کرده‌اند، مناطق حفاظت‌شده‌ای که به‌خوبی مدیریت شده‌اند، می‌توانند از پرتگاه خطر دور شوند و امکان احیای گونه‌های حیوانی را فراهم کنند. به همین دلیل انتظار می‌رود که این نقشه الهام‌بخش اقدامات آگاهانه‌ در جهت حفظ حیات‌وحشی باشد که در حال حاضر به کمک نیاز دارد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت «animalendangerment.com» مراجعه کنند.

مطالب مرتبط:

منبع inhabitat

دیدگاه