کشف معبد گمشده مصری با قدمت ۲۲۰۰ سال

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کشف معبد گمشده مصری با قدمت ۲۲۰۰ سال

باستان‌شناسان خبر از کشف معبدی در مصر داده‌اند که ۲۲۰۰ سال قدمت دارد و به‌صورت تصادفی هنگام حفر چاه توسط کارگران پیدا شد.

باستان‌شناسان، معبدی در مصر پیدا کردند که تصور می‌شود به فرعون بطلمیوس چهارم متعلق باشد. طبق اعلام وزارت باستان مصر، بنای این مقبره‌ی باستانی که ۲۲۰۰ سال قدمت دارد، به‌صورت تصادفی توسط کارگران ساختمان‌سازی پیدا شد که مشغول حفر چاه در روستای در Kom Shakau واقع در شهرستان تاما بودند. پس از کشف این معبد، عملیات حفاری متوقف شد.

باستان‌شناسان خیلی زود یک سری کتیبه‌ی سنگی‌ را پیدا کردند که در بخش‌هایی از متن آن، اسم بطلمیوس چهارم، چهارمین فرعون از پادشاهی بطلمیوس مصر حکاکی شده بود. این گروه تاکنون یک دیوار در ضلع شمال - جنوب و دیواری در بخش شرقی - غربی و گوشه‌ی جنوب‌غربی این سازه‌ را حفاری کرده‌اند که حکاکی‌هایی از هاپی، خدای سیل در رود نیل، در آن به چشم می‌خورد که اطرافش را پرنده‌ها و گل‌ها احاطه کرده است و هدایایی را با خود حمل می‌کند.

معبد گمشده مصری

کارشناسان در تلاش هستند، بقایای به‌جای‌مانده از این معبد را که در کرانه‌ی غربی رود نیل قرار گرفته است، نجات دهند. اعتقاد بر این است که بطلمیوس چهارم در فاصله‌ی سال‌های ۲۲۱ تا ۲۰۴ پیش از میلاد بر مصر حکومت می‌کرد؛ هرچند که فرمانروای موفقی نبود و بیشتر به عیاشی و پیگیری علایق هنری خود مشغول بود تا پادشاهی.

طبق متون باستانی گفته می‌شود که بطلمیوس چهارم، بزرگ‌ترین کشتی دنیا را ساخت که با نیروی انسان حرکت می‌کرد. این کشتی باستانی، «tessarakonteres» یا همان «چهل» نامیده می‌شد و ۴۰ ردیف پارو داشت که برای حرکت آن به ۴۰۰۰ پاروزن نیاز بود.

مقامات مصر نسبت به افزایش علاقه به گردشگری این کشور، پس از قیام مردم در سال ۲۰۱۱، امیدوار هستند. گزارش بهترین‌های گردشگری سازمان ملل در آگوست ۲۰۱۸ نشان می‌داد که مصر در سال ۲۰۱۷ سریع‌ترین رشد گردشگری را در دنیا داشته و ۵۵٫۱ درصد رشد گردشگران خارجی را تجربه کرده است.

معبد گمشده مصری

کشف معبد باستانی بطلمیوس چهارم، جدیدترین مجموعه اکتشافات باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود. دیگر کشفیات مهم سال ۲۰۱۹ عبارت‌اند از: هشت مومیایی از دودمان بطلمیوس (۳۲۳ الی ۳۰ پیش از میلاد) که در تابوت‌هایی به رنگ روشن در منطقه‌ی دهشور جیزه کشف شد؛ معبدی در کنار رودخانه در اسوان که به سوبک، خدای تمساح تعلق داشت؛ یک مجسمه‌ی بسیار بزرگ سنگی در کوم اُمبو و همین طور مقبره‌ای ۴۴۰۰ ساله در محوطه‌ی باستان‌شناسی سقاره. با کشف این گنجینه‌های باستانی، ساخت موزه در مصر افزایش یافته و قرار است مجموعه‌های جدیدی به‌زودی در شهرهای شرم‌الشیخ و غردقه افتتاح شوند. کار ساخت موزه‌ی بزرگ مصر نیز پس از سال‌ها، در آینده‌ی نزدیک به پایان می‌رسد. این مجموعه که بزرگ‌ترین موزه‌ی دنیا به حساب می‌آید، به یک تمدن واحد اختصاص دارد و خود را برای یک افتتاحیه‌ی بزرگ در اواسط سال ۲۰۲۰ آماده می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه