۲۵ نکته برای ثبت بهترین تصاویر در سفر

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
۲۵ نکته برای ثبت بهترین تصاویر در سفر

عکاسی در سفر، برای ثبت خاطرات به‌یادماندنی، برای بسیاری از ما مهم است. با این نکات می‌توانید عکس‌های بهتر و حرفه‌ای‌تری از لحظات شیرین سفر، ثبت کنید.

عکس انداختن در سفر بهترین روش برای ثبت خاطرات سفر است. اگر اهل عکاسی نباشید، احتمالا تجهیزات زیادی در اختیار ندارید؛ ولی با در نظر داشتن چند نکته می‌توانید عکس‌هایی از خاطرات سفرتان بیندازید که بهترین عکس‌های عمرتان باشد. برای ثبت تصاویر خوب، به تجهیزات نیاز ندارید. فقط با استفاده از آنچه که در اختیار دارید؛ یعنی یک دوربین و قدرت تخیل خود، می‌توانید تصاویری زیبا خلق کنید.

در ادامه، این چند نکته را مطرح می‌کنیم که همگی از زبان متخصصان عکاسی بیان شده است. ابتدا با این دو عکاس آشنا می‌شوید:

سوزی استرهاس: او عکاس حرفه‌ای حیات وحش و دارنده جوایز متعدد است؛ در کالیفرنیا و انگلستان مستقر است و به‌صورت قراردادی برای روزنامه‌ها و مجلات نیز در سراسر دنیا عکاسی می‌کند. او مجری تورهای الهام‌بخش عکاسی از حیات وحش است.

پل هریس: او سابقه‌ای ۲۵ ساله در ثبت تصاویر افراد و مناظر سراسر دنیا دارد. تخصص اصلی او در عکاسی از مسائل زیست‌محیطی و سفرهای ماجراجویانه است. او در یورک‌شایر شمالی مستقر است و یکی از داوران رقابت سالانه عکس سفر واندرلاست است.

و اما نکاتی که در طول سفر برای ثبت بهترین عکس باید در نظر داشته باشید، این نکات هستند:

۱. همراه داشتن دوربین

۲۵ نکته برای ثبت بهترین تصاویر در سفر

یکی از بدیهی‌ترین نکاتی که باید بدانید این است که دوربین‌تان را همیشه و همه‌جا با خودتان ببرید. بهترین دوربین، دوربینی است که همراهتان باشد. بهترین و حرفه‌ای‌ترین دوربین دیجیتالی که در اتاق هتل از آن نگهداری کنید، به دردتان نخواهد خورد.

۲. فکر کردن قبل از عکاسی

قبل از عکاسی کردن، خوب فکر کنید. فکر کنید با توجه به شرایط و مناظر موجود، چطور می‌توانید از پتانسیل شرایط، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. آیا پس‌زمینه‌ای که انتخاب کرده‌اید به‌اندازه کافی جذاب است؟ آیا رنگ‌های موجود، باعث ایجاد حواس‌پرتی در بیننده تصویر نمی‌شود؟

اگر نور طبیعت، آب و هوا، زمان و حالت محیط اطراف‌تان برای عکاسی مناسب نیست و برای این کار باز هم فرصت دارید، یک روز دیگر و در فرصت مناسب‌تر عکاسی کنید.

۳. آشنا شدن با دوربین

همیشه قبل از سفر و قبل از عکاسی باید دوربین خود را به خوبی بشناسید. البته هیچ کس دوست ندارد که دفترچه‌های راهنما را بخواند؛ ولی هر چقدر که بیشتر در مورد دوربین خود بدانید، بهتر می‌توانید با آن کار کنید و خلاقیت بیشتری به خرج دهید. حتی ساده‌ترین دوربین‌های کامپکت هم گزینه‌هایی دارند که می‌تواند در شرایط مختلف به بهتر شدن عکس شما کمک کند. پس، کار کردن با دوربین را شروع و تجربه کنید. قبل از سفر باید کار کردن با دوربین را کامل یاد بگیرید.

از یک منظره یکسان، با روش‌های مختلف و تنظیمات مختلف عکاسی کنید و نتیجه کار را با هم مقایسه کنید. یک بار با فلاش عکاسی کنید و یک بار بدون نور فلاش. یک بار عکس کلوز آپ بگیرید و یک بار عریض. سرعت‌های مختلف شاتر را امتحان کنید و تنظیمات تراز سفیدی (‌White Balance) را تغییر دهید.

در سایت www.camerasim.com دمویی از امکانات پایه و تنظیمات دوربین‌های SLR ایجاد شده است. می‌توانید با این ویژگی‌ها و تنظمیات کلیدی دوربین کار کنید تا در آن به مهارت کافی برسید.

۴. عکاسی با استفاده از نور پس زمینه

معمولا همه در حالتی عکاسی می‌کنند که نور آفتاب پشت سرشان قرار بگیرد و نور زرد و ملایم آفتاب روی سوژه بتابد که باعث ایجاد تن گرم‌تر در عکس می‌شود؛ ولی می‌توانید با روش دیگری، عکس‌هایتان را رویایی‌تر و دراماتیک‌تر ثبت کنید و آن روش این است که رو به آفتاب عکاسی کنید؛ در حالی که نور از پشت سوژه می‌تابد.

این شیوه از عکاسی به‌خصوص برای عکاسی در غروب یا صبح، بسیار مناسب است. در این ساعات روز، نور آفتاب یک حاشیه زیبا با رنگ‌های گرم دور سوژه ایجاد می‌کند.

۵. توجه به ساعات طلایی عکاسی

ساعات طلایی بعد از طلوع آفتاب و قبل از غروب آفتاب را از دست ندهید. البته در هر ساعتی از روز می‌توانید عکس‌های خوبی بگیرید؛ ولی در زمان طلوع و غروب خورشید، بهترین فرصت است که بافت و زیبایی خاص طبیعت را ثبت کنید. این نور، عمر کوتاهی دارد به‌خصوص در مناطق استوایی. پس، برای عکاسی در این ساعت باید از قبل در مکان مورد نظرتان حضور پیدا کنید.

۶. ثبت حرکت در تصاویر

یکی از روش‌های عالی برای ایجاد حس حرکت در تصاویر، استفاده از تکنینک موشن بلور است. با تکنیک موشن بلور می‌توانید تصاویری زیبا از حرکت اشیا و حیوانات و سایر اجسام متحرک ثبت کنید و حرکت آن‌ها را در قالب تصویر به نمایش درآورید. مثلا برای عکاسی از پرندگان در آسمان، افرادی که با دوچرخه عبور می‌کنند، رفت و آمد مردم در پیاده‌رو در مرکز یک شهر شلوغ و... می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید.

برای این تکنیک ابتدا تنظیمان تقدم شاتر S یا Tv یا تنظیمات دستی (M) را انتخاب کنید. استفاده از این تنظیمات راحت‌ترین راه برای ثبت تصاویر با تکنیک موشن بلور است. در جایی مثلا تکیه داده به دیوار قرار بگیرید تا حرکات بدن‌تان باعث ایجاد لرزش در دوربین نشود و با تنظیمات ۱٫۱۵ ثانیه یا کمتر عکاسی کنید تا حس حرکت را در تصویر منتقل کنید. برای نوردهی طولانی‌تر، باید دوربین خود را روی یک سطح ثابت بگذارید یا اینکه از سه پایه استفاده کنید.

۷. توانایی خواندن هیستوگرام

۲۵ نکته برای ثبت بهترین تصاویر در سفر

این کلمه که در نگاه اول ترسناک به نظر می‌رسد، یکی از بهترین رازهای مخفی دوربین شما است و بهترین ابزار برای تصمیم‌گیری در مورد میزان نور؛ به‌خصوص در شرایطی که قرار است در نور زیاد عکاسی کنید و دیدن صفحه دوربین برایتان سخت می‌شود.

هیستوگرام یک نمودار است که روی دوربین در صفحه پیش‌نمایش، دیده می‌شود. این نمودار، میزان نور را در تصویری که به‌تازگی ثبت کرده‌اید نشان می‌دهد. سایه‌های بسیار تاریک در سمت چپ قرار می‌گیرند، نورهای بسیار روشن در سمت راست قرار دارند، نورهای میانه در مرکز آن قرار دارند.

در حالت کلی باید منحنی یکنواختی داشته باشید با سایه‌های کم، بیشتر تصویر باید در بخش نورهای میانه قرار داشته باشد. اگر این نمودار در سمت راست، بالاتر است؛ یعنی نور بیش از اندازه در آن ثبت شده و به میزان نور کمتری نیاز دارد. اگر به سمت چپ تمایل دارد یعنی عکس‌تان تاریک است و به نور بیشتری نیاز دارد.

۸. صبر و تحمل

برای اینکه عکس خوبی بگیرید باید صبور باشد. عکاسی خوب نیازمند صبر است. مثلا برای ایجاد شرایط نوری خوب یا دیدن حیوان خاصی که قصد عکاسی از آن را دارید، باید صبر داشته باشید. یا اگر دوست دارید از افراد عکس بیندازید، باید صبر کنید تا منظره‌ای جذاب و خاص، ایجاد شود و از یک لحظه‌ی متفاوت عکاسی کنید.

اگر همراه با خانواده و دوستان خود در تعطیلات هستید، زمانی برای تمرکز روی عکس‌ها در نظر بگیرید. از دیگران نخواهید که منتظر شما بمانند. خودتان باید دنبال فرصت مناسب باشید. وقتی سوژه خوبی پیدا کردید، آن را دنبال کنید تا عکس خوبی از سوژه مورد نظرتان بگیرید.

۹. شناخت سوژه

برای عکاسی باید سوژه خود را به‌درستی بشناسید. حتی گفتن چند کلمه به سوژه عکاسی پرتره می‌تواند آن عکس را از یک عکس معمولی به یک عکس عالی تبدیل کند. برای عکاسی از افراد، لبخند دوستانه‌ای داشته باشید و حتما قبل از عکاسی از آن‌ها اجازه بگیرید. اگر شما شروع به صحبت کردن کنید، فرصت بیشتری برای ایجاد ترکیب‌بندی بهتر برای عکاسی دارید و از صحت با طرف مقابل، بیشتر لذت می‌برید. در نظر بگیرید که اگر شما سوژه عکاسی بودید، در این شرایط چه احساسی داشتید؟

۱۰. تغییر مکان افق

یکی از روش‌هایی که برای ثبت تصاویر متفاوت می‌توانید در نظر بگیرید، این است که جای افق را تغییر دهید. لازم نیست که خط افق همیشه در مرکز عکس قرار بگیرد. اگر آسمان پر از ابرهای زیبا است یا رنگین‌کمانی در آن خودنمایی می‌کند، فریم عکس را با این تصویر زیبا پر کنید و افق را در انتهای پایین عکس قرار دهید.

اگر آسمان چیز جذابی برای ارائه ندارد، دو سوم آن را از تصویر حذف کنید و در عوض می‌توانید بخش بیشتری از زیبایی‌های زمین را در عکس خود بگنجانید. سعی کنید که سطح افق همواره صاف باشد و برای این کار می‌توانید از ابزارهای کمکی مختلفی استفاده کنید.

۱۱. تمرکز روی چشم‌ها

۲۵ نکته برای ثبت بهترین تصاویر در سفر

روی چشم سوژه فوکوس کنید. در هر عکس پرتره، چشم‌ها باید شارپ‌تر از سایر اجزای صورت باشند. برای اینکه به این هدف برسید، دو روش وجود دارد. می‌توانید از حالت تک فوکوس استفاده کنید، دکمه شاتر را تا نیمه نگه دارید، روی چشم‌ها فووس کنید سپس قاب‌بندی تصویر را در حالی که دست‌تان رو دکمه قرار دارد، انجام دهید. با قرار دادن دست در آن حالت روی دکمه شاتر، فوکوس روی چشم‌ها قفل می‌شود.

روش بهتر این است که حالت فوکوس متوالی را انتخاب کنید و نقطه فوکوس فعال را حرکت دهید تا روی چشم‌ها قرار بگیرد. وقتی عکاسی می‌کنید، دوربین به‌طور دائم تغییرات لازم را انجام می‌دهد تا نقطه فوکوس، شارپ‌تر باقی بماند.

۱۲. پر کردن قاب

برای اینکه عکس بهتری بگیرید، فریم را پر کنید. قبل از فشردن دکمه شاتر، به گوشه‌های قاب‌بندی تصویر خود دقت کنید. آیا هر چیزی که در گوشه و کنار عکس وجود دارد، لازم است که در تصویر باشد؟ آیا همه چیز کاملا در قاب‌بندی قرار دارد؟ آیا همه‌ چیز در حالت تعادل قرار دارد؟ اگر بخش زیادی از آسمان در قاب است، آیا باعث بهتر شدن تصویر شده است یا باید ترکیب‌بندی تصویر را تغییر دهید؟ آیا لازم است که به سوژه نزدیک شوید؟ اگر در یک عکس پرتره، پس زمینه وسیعی قابل مشاهده است، آیا این پس زمینه به بهتر شدن تصویر کمک کرده است یا باعث ناموزون شدن عکس شده است؟

فقط از آن چیزی عکس بگیرید که می‌خواهید به بیننده نشان دهید و هیچ چیز دیگری را در قاب تصویر قرار ندهید.

۱۳. زمان درست و مکان درست

۲۵ نکته برای ثبت بهترین تصاویر در سفر

برای اینکه عکس خوبی بگیرید باید در زمان درست در مکان درست قرار داشته باشید. همیشه باید بدانید چه رویدادی و در کجا در حال برگزاری است. اگر قصد دارید از حیات وحش عکاسی کنید، باید بدانید که کجا و چه زمانی گونه‌های خاص جمع می‌شوند. مثلا مهاجرت بزرگ کنیا چه زمانی اتفاق می‌افتد و دقیقا کجا می‌توانید بهترین تصاویر از آن را ثبت کنید.

اگر قصد دارید از یک شهر عکاسی کنید، اطلاع پیدا کنید که آیا فستیوال خاصی در شهر برگزار می‌شود یا نه. اگر از مناطق ساحلی عکاسی می‌کنید، پرس و جو کنید که مد در چه ساعتی اتفاق می‌افتد. برای به دست آوردن این اطلاعات باید کتاب‌های راهنمای سفر، وب‌سایت‌های مرتبط با گردشگری و... را بخوانید و از اپلیکیشن‌های مختلف کمک بگیرید.

۱۴. آمادگی برای ثبت تصاویر

ابتدا دنبال منظره‌ای که قصد دارید عکس آن را ثبت کنید بگردید. دوربین خود را آماده کنید و منتظر بمانید. سپس وقتی یک سوژه جذاب، مثلا یکی از اهالی، یک فیل، یک توک توک، وارد صحنه شد، عکس بگیرید.

۱۵. استفاده از نور کناری

برای ایکه بافت خاص و جذابی به عکس‌ها اضافه کنید، طوری که عکس بگیرید که منبع نور در کنار سوژه باشد. مثلا وقتی نور آفتاب از کنار یک سوژه می‌تابد، می‌توانید بافت‌هایی غنی‌تر و سایه‌هایی بیشتر ثبت کنید. نوری که از کنار بتابد، عمق و جذابیت بیشتری به عکس‌ها می‌دهد.

۱۶. تجربه کار با عمق میدان

ثبت تصاویر با تغییر عمق میدان را امتحان کنید و استفاده از این تکنیک را تجربه کنید. برای ایجاد احساس سه بعدی در تصاویر، از لنز زوم برای داشتن بیشترین عمق میدان استفاده کنید. با این تصویر، سوژه اصلی شارپ تر از همه قسمت‌های عکس در جلوی تصویر به نظر می‌رسند و پس‌زمینه تار است.

۱۷. قرار دادن افراد در تصاویر

برای اینکه از منظره‌ها عکس بگیرید می‌توانید افراد را در تصویر قرار دهید. مثلا به جای اینکه دوست‌تان یا یکی از اهالی رو به دوربین خیره شود، می‌توانید طوری عکس بگیرید که در حال مشاهده یک منظره باشد. به این ترتیب، توجه بیننده تصویر به سمت آن منظره جلب می‌شود. از عمق میدان بیشتر (آپرچر کوچک‌تر یا تنظیمات عکاسی منظره در دوربین‌های کامپکت) استفاده کنید تا پس‌زمینه و جلوی تصویر را در فوکوس قرار دهید.

۱۸. استفاده از فلاش در فضای باز

۲۵ نکته برای ثبت بهترین تصاویر در سفر

وقتی در حال عکاسی پرتره در فضای باز هستید، به‌خصوص در یک روز آفتابی، معمولا پس زمینه عکس بسیار روشن‌تر از چهره سوژه مورد نظر شما است. استفاده از فلاش، کمک می‌کند که سایه تیره روی چهره سوژه، کمتر شود. راحت‌ترین روش برای حل این مشکل، این است که هنگام عکاسی از فلاش استفاده کنید. کافی است تا تنظمیات دوربین را روی فلاش همیشه روشن قرار دهید. اگر بتوانید نور فلاش را کمتر کنید، عکس‌های بهتری خواهید گرفت.

۱۹. استفاده متفاوت از تنظیمات پیش‌فرض

یکی از روش‌هایی که برای ثبت تصاویر جذاب‌تر می‌توانید به کار بگیرید، این است که فرمت پرتره یا عمودی را برای عکاسی از منظره‌ها و فرمت منظره یا افقی را برای عکاسی پرتره امتحان کنید. بسیاری از مناظر طبیعی اطراف ما به نحوی قرار گرفته‌اند که نمی‌توان آن‌ها را در عکس‌های افقی جا داد. مثلا کوهستان بلند، جاده‌ای پر پیچ و خم در دل کوه، درختان بلند، برج‌ها و ساختمان‌ها و...

این سوژه‌ها را باید عمودی عکاسی کرد. برای عکاسی پرتره هم به همین ترتیب است. عکس پرتره لزوما نباید عمودی ثبت شود و می‌توانید برای ثبت این تصاویر از فرمت افقی استفاده کنید. بسیاری از عکس‌های پرتره  که در رقابت عکاسی سالانه واندرلاست برنده شده‌اند، با فرمت منظره ثبت شده‌اند.

فرمت‌های عمودی و افقی در دوربین‌ها با عبارت پرتره و منظره نوشته می‌شوند ولی شما می‌توانید همان افقی یا عمودی را در نظر بگیرید تا برای تصمیم‌گیری دچار مشکل و سردرگمی نشوید.

۲۰. عکاسی پشت سر هم

۲۵ نکته برای ثبت بهترین تصاویر در سفر

وقتی منظره خوبی پیدا می‌کنید، یا اتفاق جذابی در حال روی دادن است، زیاد عکس بگیرید. وقتی جریانی هیجان‌انگیز در حال وقوع است، جزییات زیادی پیش می‌آید که می‌تواند یک عکس را جذاب‌تر کند و اگر در این شرایط فقط یک عکس بگیرید، ممکن است بعدا ناامید شوید. این نکته در عکاسی از حیات وحش زیاد اتفاق می‌افتد. حتی اگر حیوان مورد نظر، حرکات خاص و زیادی هم انجام نمی‌دهد، ولی برای اطمینان چندین عکس بگیرید و به یک عکس، بسنده نکنید.

۲۱. عکاسی پرتره در روزهای ابری

برای عکاسی پرتره روزهای ابری را در نظر بگیرید. این کار مزیت‌های فراوانی دارد. از جمله اینکه نور ملایم‌تر در روزهای ابری باعث می‌شود که بتوانید قاب‌بندی بهتری داشته باشید و دست‌تان برای ترکیب‌بندی تصویر باز باشد. علاوه بر این، در روزهای ابری، چشم سوژه در آرامش قرار دارد و تابش آفتاب باعث آزار چشم و در نتیجه خراب شدن عکس‌ها نمی‌شود.

اگر قرار است در یک روز آفتابی عکاسی کنید، سعی کنید در سایه‌ها عکس بگیرید. اگر در محیطی عکاس می‌کنید که رنگ‌ها و سایه‌ها سرد هستند و تم آبی دارند، تراز سفیدی را تنظیم کنید تا رنگ تصاویر پرتره گرم‌تر شود. اگر با فرمت JPEG عکاسی می‌کنید این کار را باید در دوربین انجام دهید و گر با فرمت RAW عکاسی می‌کنید، این کار را می‌توانید بعدا انجام دهید.

۲۲. داستان‌گویی با پرتره

۲۵ نکته برای ثبت بهترین تصاویر در سفر

با عکس‌های پرتره، می‌توانید یک داستان را بازگو کنید. با ذکر کردن جزییات در تصویر می‌توانید داستانی از زندگی سوژه مورد نظر خود را بیان کنید. مثلا با نشان دادن ابزارهایی که با آن کار می‌کند، با تاکید بر لباس‌هایی که پوشیده است، با نشان دادن جایی که زندگی می‌کند. این ویژگی‌ها به تصاویر پرتره معنا و حس زندگی می‌دهند.

۲۳. استفاده از فلاش slow-synch در فضای داخلی

برای عکاسی از سوژه‌ها در فضای بسته، از فلاش slow-synch یا فلاش با همگام‌سازی آهسته استفاده کنید. عکاسی در فضای داخلی با نور فلاش معمولا باعث می‌شود که سوژه بسیار پرنور و روشن و پس‌مینه بسیار تاریک شود. می‌توانید از این عملکرد فلاش استفاده کنید یا در دوربین‌های کامپیکت گزینه حالت شب را انتخاب کنید. با این تکنیک، نور فلاش با سرعت شاتر بیشتر ترکیب می‌شود و نور بیشتری به محیط اطراف سوژه می‌تابد.

۲۴. تغییر زاویه دید

گاهی برای بهتر کردن یک عکس می‌توانید زاویه دید را تغییر دهید. سعی کنید تا به سمت چپ یا راست حرکت کنید، روی انگشتان خود بایستید یا روی زمین دراز بکشید. از پله‌ها بالا بروید، پشت کاکتوس‌ها پنهان شوید یا از زیر طاق‌ها عکاسی کنید. یک جا نایستید و زوایای مختلفی را برای عکاسی امتحان کنید. گاهی تغییر دادن یک زاویه می‌تواند زواید پس‌زمینه را حذف کند و ترکیب‌بندی بهتر و جذاب‌تری به وجود بیاورد. رابطه بین المان‌ها در تصویر را تغییر دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

۲۵. عکاسی با فرمت RAW

۲۵ نکته برای ثبت بهترین تصاویر در سفر

اگر می‌توانید با فرمت RAW عکاسی کنید. بیشتر دوربین‌های SLR این قابلیت را دارند که با فرمت RAW به جای فرمت JPEG عکاسی کنید. با این فرمت، همه دیتای یک تصویر را ثبت می‌کند و در واقع تصویر پردازش شده را ذخیره نمی‌کنید. فایل‌های RAW حجم بیشتری از فایل‌های JPEG دارند در تیجه فضای بیشتری از کارت حافظه را اشغال می‌کنند. ولی این فرمت به شما آزادی عملی بیشتری می‌دهد تا تغییراتی را بعدا در تصاویر اعمال کنید و آن را پردازش کنید. مثلا اگر عکسی دارای نوردهی کم است یا تراز سفیدی نامناسبی دارد، بعدا می‌توانید این کمبودها را در فرایند پردازش، جبران کنید.

مطالب مرتبط:

منبع wanderlust

دیدگاه