آرامگاه لنین؛ از جاذبه‌های دیدنی مسکو

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
آرامگاه لنین؛ از جاذبه‌های دیدنی مسکو

ولادیمیر ایلیچ لنین، رهبر انقلاب بلشویکی روسیه بود که در ۲۱ ژانویه ۱۹۲۴ از دنیا رفت و جسد مومیایی او اکنون در مقبره لنین واقع در میدان سرخ مسکو نگهداری می‌شود.

آرامگاه لنین در میدان سرخ مسکو یکی از ترسناک‌ترین جاذبه‌های این شهر و شاید مشهورترین مومیایی مدرن در جهان باشد. جسد مومیایی ولادیمیر ایلیچ لنین در آرامگاهی هرمی شکل از جنس گرانیت قرمز و سنگ لابرادوریت سیاه آرمیده است و بازدیدکنندگان می‌توانند از این آرامگاه تاریک و سرد دیدن کنند.

مقبره لنین

زمانی که لنین، رهبر انقلاب بلشویکی روسیه در ۲۱ ژانویه ۱۹۲۴ از دنیا رفت، به زندگی پس از مرگ اعتقاد نداشت و فکر می‌کرد که مرگ پایان همه چیز است؛ اما سخت در اشتباه بود.

او در وصیت‌نامه‌اش خواسته بود که او را خاک کنند، اما این اتفاق نیفتد و او را مومیایی کردند و در یک مکعب چوبی موقت قرار دادند که توسط الکسی شویوسیف طراحی شده بود. قبل از مراسم تدفین، بدن لنین در معرض دید عموم قرار گرفت و با اینکه مقامات دولتی قصد تدفین وی را داشتند، اما به گفته‌ی آن‌ها، مردم روسیه مانع شدند. این مقامات ادعا می‌کردند، بیش از ۱۰ هزار تلگراف از مردم داغ‌دار دریافت کرده بودند که از آن‌ها می‌خواستند، بدن رهبر بزرگ‌شان را برای نسل‌های آینده حفظ کنند. در واکنش به این خواست عمومی، دستور ساخت موزه‌ای دائمی در سال ۱۹۲۹ صادر شد تا جسد لنین برای مدت‌زمان طولانی نگهداری شود.

مقبره لنین

از آرامگاه کنونی لنین در سال ۱۹۳۰ رونمایی شد که باز هم توسط الکسی شویوسیف طراحی شده بود؛ اما زمانی که مسکو در خطر هجوم نازی‌ها قرار داشت، جسد او همراه با تیم نگهداری از آن، به شهر تیومن سیبری منتقل شد. در ماه مارس ۱۹۴۵ بود که جسد لنین از سیبری به آرامگاه مسکو برگردانده شد.

مقبره لنین

به‌منظور نگهداری از جسد مومیایی‌شده‌ی لنین، گروهی از کارشناسان مومیایی (ایلیا بارسکی و پسرش بوریس بارسکی) این وظیفه را برعهده گرفتند. متأسفانه، این جسد ۸۵ساله‌ همچنان ظاهر خاص مومی و میوه‌ای دارد، هرچند که تلاش شده است با نورپردازی گرم، ظاهر زنده‌تری به آن بدهند. تابوت او را در دمای ثابت ۱۶ درجه‌ی سانتی‌گراد و رطوبت ۸۰ تا ۹۰ درصد نگهداری می‌کنند. هر هفته از سفید‌کننده‌ای ملایم برای ازبین‌بردن قارچ‌های رنگ‌بر و کپک‌های روی پوست لنین استفاده می‌شود و هر ۱۸ ماه، ‌این آرامگاه تعطیل می‌شود تا جسد لنین را به‌مدت ۳۰ روز در حمامی از گلیسیرین و پتاسیم قرار دهند. در این مدت، لباس‌های او شسته و با دقت اتو می‌شود. هر سه سال نیز کت جدیدی تن جسد می‌کنند.

مقبره لنین

متأسفانه، به‌دلیل بحران اقتصادی اخیر، خیریه‌ای که هزینه‌های نگهداری از جسد لنین را تأمین می‌کرد، ورشکسته شد و دیگر قادر به تهیه‌ی کت‌های ابریشمی برای جسد نیست. با این حال شاید برای لنین، سقوط جهانی سرمایه‌داری بسیار باارزش‌تر از یک دست کت‌و‌شلوار جدید باشد. بازدید از آرامگاه لنین در گروه‌های کوچک و زیر نظر نگهبانانی که در همه‌جای مقبره حضور دارند، برای پنج دقیقه امکان‌پذیر است.

اگر شما هم مشتاق سفر به مسکو و بازدید از آرامگاه لنین هستید می‌توانید به کمک کجارو قیمت تور مسکو آژانس‌های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.

مطالب مرتبط:

منبع atlasobscura

دیدگاه