حقایق جالب درباره کازابلانکا؛ مراکش

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی یکشنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب درباره کازابلانکا؛ مراکش

کازابلانکا بزرگ‌ترین شهر مراکش و مهم‌ترین بندر کرانه اقیانوس اطلس است و از مهم‌ترین شهرهای قاره آفریقا به‌شمار می‌رود. بندر کازابلانکا یکی از بنادر تجاری تعیین‌کننده دنیا و قاره آفریقا است که بخش اعظم تجارت مراکش از این بندر صورت می‌گیرد.

کازابلانکا، پایتخت تجاری شمال قاره آفریقا با جمعیتی بالغ‌بر ۳٫۵ میلیون نفر، به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر کشور مراکش شناخته می‌شود و در تجارت قاره آفریقا نقش بزرگی ایفا می‌کند. کازابلانکا با طبیعت بکر و بافت شهری خاص، بدون شک از بهترین مقاصد سفر برای گردشگران است.

اگر بخواهیم کازابلانکا را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم «تلفیق سنت و مدرنیته». بافت شهری مراکش بسیار جالب و متنوع است، این شهر مدتی در استعمار فرانسه بوده و هم‌اکنون ساختمان‌هایی از این دوره استعمار در شهر دیده می‌شود.

کازابلانکا

در این مطلب به سراغ حقایق جالب درباره شهر کازابلانکا رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا این شهر تاریخی و زیبا را بهتر بشناسید:

۱. کازابلانکا در اواسط قرن هشتم یکی از شهرهای مهم بربرها بود؛ در اواسط قرن چهاردهم میلادی، کازابلانکا به‌عنوان بندر مهم و کلیدی قوم مرینان (گروهی از بربرها) شناخته شد و بسیاری از دادوستدهای منطقه از طریق بندر کازابلانکا صورت می‌گرفت.

کازابلانکا

۲. کازابلانکا در طول تاریخ بارها زیر سلطه بیگانگان درآمد؛ در میانه قرن پانزدهم بود که پرتغالی‌ها کازابلانکا را تصرف کردند و فرانسوی‌ها هم در قرن بیستم بر کازابلانکا مسلط شدند. در سال ۱۹۵۵ کازابلانکا استقلالش را به دست آورد و تا به امروز به‌عنوان شهری مستقل شناخته می‌شود.

مسجد حسن دوم

۳. پرتغالی‌ها در زمان حکومت خود در کازابلانکا، نام شهر سفید را برای این منطقه برگزیدند و اواخر قرن ۱۸ بازرگان اسپانیایی نام کازابلانکا را برای این محدوده برگزید.

۴. در طول جنگ جهانی دوم بریتانیایی‌ها در کازابلانکا مستقر بودند.

۵. فرانسوی‌ها در طول حکومت خود بر کازابلانکا، تصمیم گرفتند تا راه آهنی نزدیک به بندر کازابلانکا بسازند که همین مسئله خشم مردم را برانگیخت و سرآغازی شد برای خروج فرانسوی‌ها از کازابلانکا.

مسجد حسن دوم

۶. یکی از آثار مهم تاریخی کازابلانکا، «مسجد حسن دوم» است که به‌عنوان بزرگ‌ترین مسجد مراکش شناخته می‌شود و معماری آن تجلی فرهنگ و هنر مراکشی است. ساخت این مسجد ۵ سال طول کشید و در نمای آن از سنگ مرمر استفاده‌شده است.

۷. ورود غیرمسلمان‌ها به مسجد حسن دوم ممنوع است.

مسجد حسن دوم

۸. بیش از صد هزار نفر نمازگزار به‌صورت هم‌زمان می‌توانند در مسجد حسن دوم نماز بخوانند.

۹. یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما، فیلم «کازابلانکا» است که وضعیت پناه‌جویان در گیرودار جنگ جهانی را به تصویر می‌کشد.

۱۰. زمان داستان فیلم کازابلانکا، دسامبر ۱۹۴۱ و کمی قبل‌تر از حمله پرل هارپر است. بسیاری از مردم اروپا قصد مهاجرت به آمریکا و منطقه‌ای امن را دارند. به دلیل ازدحام راه دریایی از لیسبون  پرتغال به آمریکا، بسیاری از افراد از بندر کازابلانکا که در دست دولت ویشی فرانسه است، به آمریکا می‌روند.

کازابلانکا

۱۱. در مسیر داستان اجتماعی و تصویر پناه‌جوها و برخورد بد با آن‌ها در کازابلانکا، داستان عشق هامفری بوگارت و اینگیرید برگمن مسیر اصلی فیلم را رقم می‌زند.

۱۲. بخش قدیمی کازابلانکا، یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر است که بخش‌هایی از معماری آن به قرون‌وسطی بازمی‌گردد. در کوچه‌پس‌کوچه‌های محله قدیمی مغازه‌هایی دیده می‌شود که ادویه‌های معروف مراکشی می‌فروشند.

کازابلانکا

۱۳. ادویه و گیاهان دارویی، یکی از محصولات اصلی مراکش است و در عطاری‌ها و مغازه‌های قدیمی مراکش و کازابلانکا ادویه‌هایی خاص و گیاهان دارویی کمیابی به فروش می‌رسد.

۱۴. کازابلانکا به‌سرعت در زمینه تجاری پیشرفت کرد و امروز بسیاری از معاملات بزرگ تجاری و صنعتی مراکش در منطقه کازابلانکا انجام می‌شود. بسیاری از محصولات ازجمله منسوجات، کالاهای چرمی، مواد خوراکی و وسایل ماهیگیری از این بندر به کازابلانکا وارد می‌شود و محصولات به کشورهای دیگر می‌رود.

کازابلانکا

۱۵. در مدارس کازابلانکا زبان عربی و فرانسوی تدریس می‌شود.

۱۶. استفاده از حمام‌های عمومی در مراکش و شهر کازابلانکا بسیار متداول است و حمام‌های قدیمی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های اصلی کازابلانکا شناخته می‌شوند.

میدان محمد پنجم

۱۷. میدان محمد پنجم، یکی از میدان‌های اصلی کازابلانکا است که در شب جلوه بسیار خاصی دارد. بیشتر ساختمان‌های اطراف این میدان، به سبک و سیاق فرانسوی هستند و در زمان حکومت فرانسوی‌ها ساخته‌شده است. بیشتر بانک‌های دولتی و اداره پست اصلی شهر و همچنین سفارت فرانسه در نزدیک میدان محمد پنجم قرار دارند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه