سوغات گوا؛ یادگاری هایی از کوچک ترین ایالت هند

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۵
سوغات گوا؛ یادگاری هایی از کوچک ترین ایالت هند

گوا، یک مقصد ساحلی در هند است که طرفداران زیادی دارد. این مقصد گردشگری جذاب، سوغاتی‌های رنگارنگ و صنایع دستی جذابی دارد که می‌توانید برای عزیزان‌تان بخرید و یادگاری از سفر به هند را به آنها هدیه کنید.

سفر به مقصدهای گردشگری جذاب و دست خالی برگشتن، چیزی نیست که شما را راضی و خوشحال کند. به هر حال در طول سفر، حتی اگر بودجه‌ی محدودی داشته باشیم، زمان و مبلغی را برای خرید سوغات در نظر می گیریم. آن هم در مقصدی مثل گوا که تنوع محصولات، مراکز خرید و قیمت‌ها در آنجا بسیار قابل توجه است. گوا، مقصدی رویایی برای علاقه‌مندان به خرید است.

اگر برای سفر در نوروز برنامه‌ریزی می‌کنید، تور هند و تور گوا انتخاب خوبی برای یک سفر متفاوت و به‌یادماندنی است. شما می‌توانید برای سفر به شهرهای مهم این کشور، برنامه سفر تورهای هند را که ازطریق آژانس‌های معتبر مسافرتی در کجارو عرضه می‌شوند مشاهده کنید. جستجوی آسان، مقایسه قیمت و انتخاب ارزان‌ترین گزینه برای تور گوا از ویژگی‌های جستجوی تور در کجارو است.

گوا یکی از ایالت‌های کوچک هند است ولی جاذبه‌ها و سرگرمی‌های فراوانی دارد. این ایالت به خاطر همین جاذبه‌های متعدد و رنگارنگش، مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. سواحل شنی و آفتابی، چشم‌اندازهای خارق‌العاده، اهالی مهمان‌نواز، غذاها و نوشیدنی‌‌های ارزان و هزاران جاذبه‌ی دیگر دست به دست هم داده‌اند، تا خاطراتی خوش برای مسافران گوا رقم بزنند.

شما می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی گوا را در کجارو ببینید و اطلاعاتی از قبیل آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه و... درباره هر کدام از آ‌ن‌ها به راحتی بدست آورید.

یکی از جذاب‌ترین کارهایی که در گوا می‌توانید انجام دهید، خرید سوغات است. این ایالت، هم از نظر مراکز خرید و بازارچه‌ها و هم از نظر سوغات، بسیار متنوع است. اگر دوست دارید برای عزیزان‌تان سوغاتی محلی و خاص بخرید، با کمک این فهرست می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین سوغاتی‌های گوا را معرفی می‌کنیم.

صنایع دستی دریایی

سوغات گوا

این صنایع دستی تنوع قابل توجهی دارند؛ از زیورآلات گرفته تا وسایل دکوری منزل با صدف‌ها تهیه می‌شود. البته صنایع دستی تهیه شده با انواع صدف را می‌توانید از همه‌ی مقصدهای ساحلی خریداری کنید و حتی می‌توانید خودتان چند صدف در ساحل پیدا کنید و به خانه ببرید و با آنها برای منزل‌تان یک وسیله‌ی دکوری زیبا بسازید که خاطرات گوا را زنده کند. البته انتخاب دیگری هم دارید و آن خرید کردن از هنرمندان بومی است. این هنرمندان با استفاده از صدف، محصولات متعددی مثلا قاب عکس، زیرسیگاری، جعبه‌های جواهرات و وسایلی دکوری از این دست، تهیه می‌کنند.

این صنایع دستی را می‌توانید از غرفه‌های کنار جاده‌ها و فروشگاه‌های سراسر شهرها بخرید به خصوص در نواحی توریستی مثلا بازارچه‌ی ساحل‌های مشهور. موقع خرید این محصولات، فراموش نکنید که سر قیمت چانه بزنید تا تخفیف خوبی بگیرید.

زلیج (Azulejos)

نقاشی‌های زلیج، نوعی نقاشی سنتی هستند که معمولا با رنگ‌های آبی و سفید کشیده می‌شوند. این هنر منحصر‌به‌فرد یکی از نشانه‌های تاثیرات فرهنگی پرتغال بر گوا است. این آثار هنری با دست و روی کاشی کشیده می‌شوند. در طول سفر به گوا، این آثار هنری را بر سردر بسیاری از ویلاهای سنتی پرتغالی خواهید دید و حتی در نشانه‌ها و تابلوهای بعضی از فروشگاه‌ها نیز دیده می‌شود. در فروشگاه‌های سوغات می‌توانید این نقاشی روی کاشی به سبک گوا را خریداری کنید و به عنوان یک سوغاتی سنتی خاص، به خانه ببرید. تصاویر این نقاشی‌ها معولا جاذبه‌های گوا است و البته می‌توانید به سلیقه‌ی خود، تصویر موردنظرتان را سفارش دهید یا پلاکی برای سر در خانه‌ی خود تهیه کنید.

ادویه‌جات

سوغات گوا

یکی دیگر از محصولات گوا که شهرت فراوانی دارد، انواع ادویه و سبزیجات معطر است. اگر عاشق غذا باشید حتما از ادویه‌های خاص گوا لذت می‌برید و دوست دارید مقداری از آنها را به خانه ببرید تا به غذاهای خود، عطر و طعم غذاهای سنتی گوا را اضافه کنید. انواع ادویه‌های مخلوط و سبزیجات معطر در بازارچه‌های گوا عرضه می‌شود که می‌توانید آنها را با بهترین کیفیت و قیمت‌های معقول، خریداری کنید. این سوغاتی بدون تردید مورد توجه علاقه‌مندان به آشپزی قرار می‌گیرد.

ببینکا (Bebinca)

سوغات گوا

اگر سوغاتی‌های خوراکی را دوست دارید و اهل شیرینی‌جات هستید، یکی از سوغاتی‌هایی که در گوا می‌توانید تهیه کنید نوعی دسر به نام ببینکا است. این دسر با شیر نارگیل، تخم مرغ و شکر تهیه می‌شود و یکی از دسرهای پرتغالی است که در گوا رواج دارد. این دسر، لایه لایه درست می‌شود و عطر و طعمی خاص دارد. تعداد لایه‌های دسر ممکن است از پنج تا پانزده لایه باشد. به همین دلیل تهیه‌ی آن بسیار دشوار است.

ببینکا را تقریبا همه‌جا در گوا می توانید پیدا کنید به خصوص در قنادی‌ها و غرفه‌های ایستگاه‌های راه آهن. این دسر را در بسته‌بندی‌های خاص و محکمی عرضه می‌کنند که حمل و نقل آن آسان است.

آثار هنری ماریو میراندا

سوغات گوا

ماریو میراندا یک کاریکاتوریست و نقاش اهل هند بود که در لوتولیم در ایالت گوا زندگی می‌کرد. این هنرمند به خاطر هنر مردمی و کارتون‌های بی‌نظیرش مشهور است و سفر به گوا بدون خرید مجموعه آثار یا نقاشی‌هایی از او کامل نمی شود. البته لازم نیست نقاشی‌های اصل را که بسیار گران‌قیمت هستند بخرید در عوض می‌توانید محصولاتی که با طرح نقاشی‌های وی چاپ می شوند به عنوان سوغات، خریداری کنید.

این محصولات شامل کاشی‌های تزیینی، مگنت یخچال، لوازم دکوری منزل، ماگ، تی‌شرت و حتی قطعات حکاکی شده روی چوب است.

زیورآلات و متعلقات مد

در هند، زیورآلات، طرفداران زیادی دارد. حتما النگوهای رنگارنگ و طلاهای خاص هندی را دیده‌اید. این زیورآلات رنگی، سوغاتی خوبی هستند و تنوع قابل توجهی دارند. با توجه به اینکه با متریال‌های گوناکون تهیه می‌شوند، قیمت‌های متنوعی دارند. در هر خیابان و گردشگاه ساحلی که قدم بزنید، غرفه‌های زیادی را خواهید دید که انواع دستبند، گردنبند، گوشواره، النگو و سایر زیورآلات را با رنگ‌های جذاب و متنوع به فروش می‌رسند. هنرمندان محلی با کمک سنگ و مهره‌های رنگی، آنها را تهیه می‌کنند. البته بیشتر این زیورآلات برای زنان و دخرتان هستند ولی زیورآلات مردانه هم در بین آنها پیدا می‌شود. هنگام خرید این محصولات، چانه زدن را فراموش نکنید.

بادام هندی

سوغات گوا

بادام هندی، محبوب‌ترین سوغاتی گوا است. این خوراکی خوشمزه به شکل‌های مختلف از جمله خام و نمکی در غرفه‌های بازارچه‌ها و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. فروشگاه‌های بادام زمینی را تقریبا همه جا خواهید دید. البته بیشتر گردشگران و کسانی که به کیفیت و قیمت محصول مورد نظرشان اهمیت می‌دهند، معمولا بازارچه‌ی پاناجی را برای خرید انتخاب می‌کنند. در فروشگاه‌های بزرگ بادام هندی، انواع مختلف آن با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسد.

نوعی از بادام هندی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود که بادام هندی شکلاتی نام دارد و روی آن را با لایه‌ای از شکلات پوشانده‌اند که سوغاتی بسیار خوبی برای بچه‌ها است.

لباس‌های ساحلی

گوا یک مقصد گردشگری ساحلی است. بنابراین تعجبی ندارد که در سواحل آن، انواع محصولات مرتبط با ساحل و لباس‌های ساحلی عرضه می‌شود مثلا لباس شنا، سارونگ، کلاه لبه‌دار و دمپایی لاانگشتی مخصوص ساحل. در همه‌ی سواحل مشهور گوا، فروشگاه‌های و غرفه‌های فراوانی را خواهید دید که این لباس‌ها را می‌فروشند. تنوع رنگ و طرح آنها به قدری زیادی است که هر گردشگری را برای خرید، سردرگم می‌کند.

یکی دیگر از سوغاتی‌هایی که می‌توانید از فروشگاه‌های ساحلی بخرید، کلاه‌های گوایی است. این کلاه‌ها تنوع زیادی دارند و دارای مدل‌های زنانه و مردانه هستند. مدل‌های زنانه، بزرگ‌تر اند و رنگ‌های بسیار شاد و متنوعی دارند. انواع کلاه‌های حصیری در مدل‌های مختلف در این غرفه به فروش می‌رسد که برای سفر در گوا، یک وسیله‌ی ضروری است چون اینجا دائما در ساحل و زیر آفتاب هستید.

ساری Kunbi

سوغات گوا

ساری‌‌های محلی گوا معمولا به رنگ قرمز هستند  و زنان محلی آنها را می‌پوشند. البته در سال‌های اخیر، طراحان مد، این ساری‌ها را با تغییراتی مدرن، دوباره طراحی کرده‌اند و لباس‌هایی بسیار زیبا، کاربردی و در عین حال با طرح‌های جالب سنتی، طراحی و تولید کرده‌اند. البته این ساری‌ها انواع مختلفی دارد و با پارچه‌هایی از جنس‌های مختلف تهیه می‌شوند. هر چقدر که ساری مورد نظر شیک‌تر و فاخرتر باشد، از پارچه‌ی بهتری برای تهیه‌ی آن استفاده شده و مسلما گران‌تر است. ولی در بازارچه‌های محلی و فروشگاه‌های کوچک‌تر می‌توانید انواع ارزان‌تر را پیدا کنید.

صنایع دستی تهیه شده با نارگیل

سوغات گوا

نارگیل، میوه‌ی اصلی این ایالت است. در گوا هر جا که نگاه کنید نارگیل، درخت نارگیل و محصولات مرتبط با آن را خواهید دید. اهالی گوا معتقد‌اند که ار تمام قسمت‌های یک نارگیل می‌توان استفاده کرد. هنرمندان بومی با پوسته‌های خود نارگیل، انواع کاسه و صنایع دستی را تهیه می‌کنند. این هنر بومی، یکی از سوغاتی‌های محبوبی است که گردشگران گوا می‌خرند. در همه‌ی بازارچه‌ها و فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی می‌توانید این محصولات زیبا را پیدا کنید.

کوکوم یا گارسینیای هندی

سوغات گوا

کوکوم یا گارسینیای هندی، یکی از میوه‌های بومی گوا است و در این منطقه، از این میوه محصولات فراوانی تهیه می‌شود. این میوه را هم تازه مصرف می‌کنند و هم خشک می‌کنند. از آن محصولات دیگری مثل شربت نیز تولید می‌شود. رنگ قرمز این میوه بسیار جذاب و اشتهابرانگیز است. از روغن این میوه در صنعت برای تولید شکلات و محصولات غذایی شیرین استفاده می‌شود و مصارف دارویی هم دارد. علاوه بر این در تولید لوازم آرایشی نیز از آن استفاده می‌کنند.

تابستان‌ها در بازارچه‌ها این میوه را به وفور خواهید دید. نوع خشک‌شده‌ی آن هم در تمام طول سال به فروش می‌رسد که از آن می‌توانید برای تهیه‌ی کاری کوکوم و شربت استفاده کنید. 

نمک دریا

در گوا، نمک‌زارهای فراوانی وجود دارد و یکی از محصولاتی که در این ایالت تولید می‌شود، نمک دریا مخصوص مصارف خوراکی است. در بازارچه‌ها و فروشگاه‌های مختلف، نمک دریا ارائه می‌شود.

نان محلی گوا

سوغات گوا

سر زدن به نانوایی‌های گوا، تجربه‌ای جذاب است و ارزش دیدن دارد. حتی جشنواره‌هایی در گوا برای بزرگداشت نان برپا می‌شود. این نان‌ها انواع مختلفی دارند و علاوه بر نانوایی از فروشنده‌های دوره‌گرد که با دوچرخه در شهر تردد می‌کنند می‌توانید آنها را تهیه کنید.

چای‌های معطر

سوغات گوا

این چای‌های معطر که در گوا به فراوانی به فروش می‌رسند محصول بومی این منطقه نیستند ولی در گوا زیاد آنها را خواهید دید که در تمام بازارچه‌ها و فروشگاه‌ها در طعم‌ها و عطرهای مختلف به فرو می‌رسند. از عطر انواع گل‌ها گرفته تا عطرهای میوه‌ای. تنوع این چای‌ها به قدری زیاد است که حتما چند نمونه از آن، توجهتان را جلب می‌کند. بهترین جا برای خرید این نوع چای، بازارچه‌های شنبه‌شب‌ها، جمعه‌بازار و بازارچه‌ی محلی آنجونا است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه