برنامه سفر جاده ای ۴ روزه از اسالم به اردبیل

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
برنامه سفر جاده ای ۴ روزه از اسالم به اردبیل

اردبیل با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شاخص مانند بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و گردنه حیران و غذاهای محلی لذیذ، یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران در فصل تابستان است.

شاید شما نیز در فصل تابستان شهرهای شمالی را برای سفر انتخاب کنید؛ اما هوای گرم و مرطوب و شلوغی این شهرها در این فصل و همچنین هزینه بالای مراکز اقامتی سفر را برای شما تلخ می‌کند. به نظر شما آیا بهتر نیست در این فصل به‌جای استان گیلان و استان مازندران، مقصدی مانند استان اردبیل و شهر اردبیل را برای سفر انتخاب کنید؟ قطعا نظر شما نیز مثبت است.

دشت شقایق

اردبیل، شهری باستانی با قدمت ۳۰۰۰ ساله با آب‌و‌هوای مطبوع، مردمی خون‌گرم و مهمان‌نواز، جاذبه‌های طبیعی بی‌همتا مانند گردنه حیران که به راستی مهمانان خود را متحیر می‌کند و آثار تاریخی خود مانند بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که در فهرست میراث جهانی  یونسکو به ثبت رسیده است و همچنین آش دوغ و حلوای سیاه خود، مقصدی ایده‌ال برای سفرهای تابستانی شما است.

در این مطلب که در قالب یک برنامه سفر جاده‌ای از شهرستان اسالم به اردبیل، از سوی وب‌سایت کجارو تهیه شده است. سفر خود را در زیباترین جاده جنگلی ایران یعنی جاده اسالم- خلخال آغاز می‌کنیم و پس از بازدید از جاذبه‌های شاخص این شهر روانه اردبیل می‌شویم تا به گوشه ‌و کنار آن سرک بکشیم. پس از بازدید از  جاذبه‌های اردبیل راهی سرعین می‌شویم تا آب‌تنی در چشمه‌های آبگرم آن نیز به آرامش روحی برسیم و نیز از فواید درمانی آن بی‌نصیب نمانیم و در پایان نیز با رهسپار شدن به دامنه‌های رشته‌کوه سبلان، شما را با گوشه‌‌ای از طبیعت بکر آشنا می‌شویم. اگر شما نیز در این سفر که از همان لحظات ابتدایی جذاب است و در آن از زیباترین‌های ایران بازدید می‌کنیم، نیز‌سفر ما شوید، خوشحال خواهیم شد.

اطلاعات کلی سفر

راهنمای جامع استفاده از گوگل مپ

نوع سفر: جاده‌ای

فاصله بین دو شهر: ۲۳۶ کیلومتر

شهرهای مهم بین مسیر: خلخال

فاصله زمانی: ۴ ساعت و ۲۲ دقیقه

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم

روز اول

این سفر از معدود سفرهایی است که جذابیت آن از مبدا و دقایق ابتدایی آغاز می‌شود و سفری منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شود؛ زیرا با رانندگی در یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران یعنی جاده اسالم خلخال آغاز می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم ساعت ۷ صبح حرکت خود از اسالم به سوی خلخال را آغاز کنید.

جاده اسالم خلخال

جاده اسالم به خلخال

وقتی وارد این جاده بر پیج‌و خم می‌شوید، با خود می‌گویید که آیا بهشتی زیباتر از اینجا نیز وجود دارد؟ پاسخ به این سوال حقیقتا دشوار است. در این جاده دیدگان شما طبیعتی رویایی‌ با چهره‌های متفاوت را تجربه می‌کنند؛ زیرا گاهی اوقات درختان انبوه و در نیز تنیده شما را متحیر خواهند کرد و در برخی از نقاط مسیر نیز دشت‌های مخملین با جامه‌های سبزی که در اردیبهشت و خرداد ماه با گل‌های زرد و سرخ و بنفش آراسته می‌شوند ، نگاه شما را به‌سمت خود می‌کشاند.

دشت های جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال

یکی از شگفتی‌های این جاده غیرقابل پیش‌بینی بودن هوای آن است؛ ممکن است در ابتدای مسیر هوا صاف و آفتابی باشد؛ اما کمی بالاتر مه غلیظی جاده و فضای اطراف آن را دربر گیرد و در ارتفاعات نیز بارش باران شما را غافلگیر کند؛ البته این ویژگی نیز شما را چند برابر شیفته جاده می‌کند و آرزو می‌کنید که ای کاش این جاده هرگز تمام نمی‌شد. هوای این جاده در گرم‌ترین روزهای تابستان نیز خنک است و حتی ممکن است آن‌چنان سرد شود که مجبور شوید لباس گرم بپوشید.

جاده اسالم خلخال

عکاس: رضا زارع

در اکثر ایام سال مه مناظر اطراف جاده را در بر می‌گیرد که موجب می‌شود چهره دلربای دشت‌های غرق در گل و جنگل‌های انبوه در میان مه محو شود و طبیعت اوج زیبایی خود را به رخ مسافران بکشاند.

 در کردن این جاده که طول آن ۷۰ کیلومتر است؛ به‌طور معمول و بدون توقف، یک ساعت و ۵۰ دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشد. در صورتی که عجله ندارید، می‌توانید در مسیرهای فرعی این جاده کم کمی ماجراجویی کنید.

جاده اسالم به خلخال

عکاس: ساجد یعقوبی

خلخال

پس از رسیدن به خلخال، از شاخص‌ترین جاذبه‌های این شهر و اطراف آن بازدید می‌کنیم که یکی از یکی دیگر زیباتر است. این شهر یکی از زیباترین شهرهای استان اردبیل بوده و حتی در تابستان نیز آب و هوایی خنک و مطبوعی است. در ضمن عسل این شهر را که یکی از مرغوب‌ترین عسل‌های کشور بوده، حتما به‌عنوان سوغات بخرید.

عسل اردبیل

توصیه می‌کنیم قبل از رسیدن به خلخال از منطقه نمونه گردشگری ازناو، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری خلخال بازدید کنید.

منطقه نمونه گردشگری ازناو

منطقه نمونه گردشگری ازناو

منطقه نمونه گردشگری ازناو یکی از مناطق بکر، زیبا و خوش آب‌وهوای اطراف اردبیل بوده که در نزدیکی جاده اسالم- خلخال واقع شده است. در محدوده این منطقه گردشگری با وسعت ۲۰۵ هکتار، کوه و چشمه‌ای به همین نام واقع شده و در اطراف چشمه که آبدهی آن ۴۰۰ لیتر در ثانیه بوده و در بالای کوه قرار گرفته است، شاهد مناظر زیبایی خواهید دید.

منطقه نمونه گردشگری ازناو

وجود باغات فراوان، درختان جنگلی انبوه، رودخانه‌های خروشان و غارهای اسرار آمیز در این منطقه، باعث جلب‌توجه تعدادی بسیاری از گردشگران به آن شده است.

  • آدرس: ۵ کیلومتری جنوب خلخال
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از اسالم: ۱ ساعت و ۴۷ دقیقه (۸۱/۵ کیلومتر)

پس از بازدید از این مکان زیبا به‌سمت تفرجگاه اندبیل که حقیقتا بهشتی کوچک در نزدیکی خلخال است، حرکت می‌کنیم

تفرجگاه اندبیل یا چشمه میرعدیل

تفرجگاه اندبیل

اگر می‌خواهید از هوای مطبوع و چشم‌انداز‌های بکر و زیبا لذت ببرید. این تفرجگاه را از دست ندهید. یکی از جاذبه‌های این تفرجگاه، چشمه میرعدیل بوده که با آب زلال و گوارای خود در هر فصلی از سال پذیرای مسافران است و ماهی قزل‌آلا نیز در آن پرورش داده می‌شود.

تفرجگاه اندبیل

 جالب است بدانید که تفرجگاه اندبیل در روستایی به همین نام واقع شده و این روستا از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان یکی از ۱۲۰ روستای برتر برای گردشگری انتخاب شده است. در ضمن هر ساله در زمستان، جشنواره‌ای به نام جشنواره آدم‌برفی در این روستا برگزار می‌شود.

روستای اندبیل یکی از ۱۲۰ روستای برتر ایران برای گردشگری است
  • نشانی: روستای اندبیل در ۲/۵ کیلومتری شمال شرق اردبیل
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۹ دقیقه (۱۰/۶ کیلومتر)

پیشنهاد ناهار

ناهار

پیشنهاد می‌کنیم از بازدید از تفرجگاه اندبیل به خلخال بازگردید و ناهار را در یکی از رستوران‌های خوب این شهر میل کنید. رستوران صادق زاده واقع در خیابان امام خمینی، اول میدان جانبازان یا رستوران گلستان بلوار سی متری بعد از خیابان موسی‌زاده، جزو رستوران‌های مطمئن خلخال هستند. اگر نیز اهل فست فود هستید، پیتزا شایان واقع در خیابان ۲۰۲۰ صمیمی یا رستوران Pizza 2000 واقع در دو راهی خیابان صمیمی انتخاب‌های خوبی هستند.

پس از صرف ناهار و اندکی استراحت ساعت ۱۴ به‌سمت جویبار خلخال سویی حرکت می‌کنیم.

جویبار خلخال سویی

خلخال سویی

در منطقه مرتفع دربند هوشان، جویباری به نام خلخال سویی واقع شده که آب آن از ذوب برف‌ها تأمین می‌شود. در اطراف این جویبار مناظر زیبایی ایجاد شده که بازدید از آن‌ها را نباید از دست دهید.

  • نشانی: منطقه مرتفع دربندهوشان
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله جویبار خلخال سوئی از رستوران صادق‌زاده ۲۴ دقیقه (۲۰/۹ کیلومتر)، رستوران گلستان ۲۶ دقیقه (۲۱/۶ کیلومتر)، پیتزا شایان ۲۶ دقیقه (۲۱/۵ کیلومتر) و رستوران Pizza 2020، ۲۷ دقیقه (۲۱/۶ کیلومتر است)

پس از بازدید از این جویبار و فضای زیبای اطراف آن، به طرف آبشار نوده حرکت می‌کنیم.

آبشار نوده

آبشار نوده

آبشار نوده در ۴ کیلومتری شرق روستایی به همین نام واقع شده و روستای نوده نیز در فاصله ۱۵ کیلومتری از هشجین  (مرکز بخش خورش رستم) نیز فرار گرفته است. روستای نوده چندین آبشار دارد که نوده زیباترین آن‌ها است. این آبشار با ارتفاع ۳۰ متر از فراز صخره‌ای سنگی به دل زمین فرو می‌ریزد.

آبشار نوده

عکاس: ساجد یعقوبی

رویش گیاه در صخره‌های اطراف آبشار و پوشش گیاهی فضای اطراف آبشار زیبایی آن را دو چندان کرده است. برخی از این گیاهان علاوه بر خوراکی بودن خاصیت دارویی نیز دارند.

  • نشانی: چهار کیلومتری شرق روستای نوده
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۳۱ دقیقه (۲۹/۵ کیلومتر) به‌اضافه ۳ دقیقه پیاده‌روی

پس از بازدید از آبشار نوده به‌سمت دریاچه نئور حرکت می‌کنیم که به جرئت می‌توان گفت زیباترین جاذبه خلخال است.

دریاچه نئور

دریاچه نئور

مسیر منتهی به دریاچه نئور زیبا، اما سخت و دشوار است و رانندگی در آن کمی آزاردهنده است؛ وقتی به دریاچه رسیدید؛ در یک لحظه سختی راه را فراموش می‌کنید؛ زیرا در کمتر جایی می‌توانید یک دریاچه طبیعی آب شیرین را در میان دو کوه ببینید. نئور یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است.

طبیعت اطراف دریاچه نئور

در فصل بهار دشت‌های سبز اطراف دریاچه که با فرشی رنگین از گل‌های بابونه و گل‌های دیگر پوشانده شده‌اند و قله‌هایی که کلاهی سفید از برف بر سر دارند، زیبایی دریاچه را دو چندان می‌کنند. قطعا چنین فضایی شما را وسوسه می‌کند حتی برای چند دقیقه نیز که شده، پیاده‌روی کنید و نظاره‌گر قدرت طبیعت در  هر گوشه از فضای اطراف این دریاچه باشید.

طبیعت فضای اطراف دریاچه

اگر در زمستان بتوانید خود را به دریاچه برسانید، با منظره شگفت‌انگیزی روبه‌رو خواهید شد، چرا شاهد لایه‌ای از یخ با قطر ۸۰ سانتی‌متر روی سطح دریاچه هستید.

در ضمن اگر کمی با ماهی‌گیری آشنا باشید، می‌توانید یکی از بهترین نوع قزل‌آلا یعنی قزل‌آلای رنگین کمانی را صید کنید. اگر نیز با گیاهان دارویی آشنا هستید، می‌توانید انواع مختلفی از آن‌ها از جمله کنگر، خاکشیر و غیره را جمع‌آوری کنید.

قزل آلای رنگین کمانی

این دریاچه مکان خوبی برای ایجاد تعامل و آشنایی نزدیک با عشایر دلیر و خون‌گرم استان اردبیل است، پس این فرصت را از دست ندهید. اگر صاحب خودروی قدرتمند و دو دیفرانسیل هستید، می‌توانید با گشت‌وگذار در دشت‌های اطراف دریاچه، شاهد مناظر بکری باشید و تصاویر ماندگاری از آن‌ها ثبت کنید. برای رسیدن به این دریاچه زیبا، ابتدا باید جاده گیوی اردبیل شوید و سپس خود را به روستای داش بلاغ برساتید.

  • نشانی: شمال غربی شهرستان تالش، ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به‌ طرف خلخال
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴۳ دقیقه (۴۰/۵ کیلومتر)

جنگل فندوقلوی اردبیل

پس از بازدید از دریاچه نئور به‌سمت اردبیل حرکت می‌کنیم. فاصله دریاچه نئور تا اردبیل ۴۵/۶ کیلومتر است و در کردن این مسیر تقریبا یک ساعت طول می‌کشد. حتما اولین دغدغه شما نیز پس از رسیدن به اردبیل، یافتن یک اقامتگاه مناسب است.

پیشنهاد اقامتگاه

هتل های اردبیل

اگر می‌خواهید در چند روز اقامت خود در اردبیل در یک هتل نسبتا خوب و لوکس اقامت کنید،  هتل سبلان واقع در چهارراه امام، خیابان شیخ صفی را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ اگر قصد انتخاب یک هتل میان‌رده را دارید، هتل شورابیل واقع در خیابان دانشگاه، مجتمع توریستی، تفریحی شورابیل را به شما پیشنهاد می‌کنیم و اگر قصد انتخاب یک هتل ارزان‌قیمت را دارید، مهمانسرای ایدئال اردبیل در چهارراه پیر عبدالملک را به شما توصیه می‌‌کنیم.

روز دوم

روز دوم سفر خود را با بازدید از موزه تاریخ طبیعی اردبیل و یکی از زیباترین جاذبه‌های اردبیل یعنی دریاچه شورابیل، شروع می‌کنیم.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

موزه تاریخ طبیعی

آیا می‌خواهید از نزدیک با حیات‌وحش و طبیعت استان اردبیل و مناطق اطراف آن آشنا شوید؟ پس بازدید از این موزه را از دست ندهید. در موزه تاریخ طبیعی اردبیل مجموعه‌ای غنی از حیوانات تاکسیدرمی شده که شامل ۱۷ نوع پستاندار، ۸۵ نوع پرنده و ۱۲ نوع خزنده و دوزیست می‌شود و همچنین نمونه‌های مختلفی از سنگ‌ها و سنگواره‌ها به‌همراه نمونه‌ای از حشرات و گیاهان مختلف، گردآوری شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند با طبیعت استان اردبیل در مقیاس کوچک آشنا شوند.

  • آدرس: ضلع شرقی دریاچه شورابیل
  • ساعات بازدید:۸ تا ۱۴
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پس از بازدید از این موزه منحصر‌به‌فرد به‌سمت دریاچه شورابیل حرکت می‌کنیم

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل، دریاچه‌ای طبیعی در محدوده شهر اردبیل است و یکی از زیباترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود. این دریاچه در زمستان مأمن پرندگان مهاجر از روسیه نیز است و آن‌ها در این فصل دریاچه را به مکانی تماشایی تبدیل می‌کنند. 

دریاچه شورابیل اردبیل

از امکانات رفاهی و تفریحی این دریاچه می‌توان به پیست دوچرخه‌سواری، پیست دو میدانی، امکانات قایق‌رانی، باغ‌وحش، یک شهربازی مجهز، نمایشگاه بین‌المللی، بازارچه صنایع دستی و رستورانی زیبا در میان دریاچه اشاره کرد

  • نشانی: ۲ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال
  • ساعات بازدید: شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۳ دقیقه

پس از بازدید از دریاچه شورابیل، به‌سمت موزه صنایع دستی اردبیل حرکت می‌کنیم که در واقع حمام تاریخی شیخ است

موزه صنایع دستی اردبیل

موزه صنایع دستی اردبیل

حمام تاریخی شیخ که متعلق به دوران صفویه است و عمر آن به سیصد سال می‌رسد، در سال ۱۳۸۷ تبدیل به موزه صنایع دستی شد. این حمام دارای یک ورودی ساده و هشتی ساده است. هشتی دارای چهار رواق و چهار ستون هشت‌ضلعی است که سقف گنبدی این قسمت را بر دوش دارند. همه دیوارها و سقف حمام زمانی پر از نقاشی‌‌های مختلف بوده؛ اما اکنون به‌دلیل سفید‌کاری از بین رفته است و فقط در بخش کوچکی از ضلع جنوبی سربین، هنوز نقاشی‌هایی از گل و بوته و طرح‌های اسلیمی به‌جای مانده است.

عکاس: موسی تقوی نمین

در حال‌حاضر در این موزه کارگاه‌هایی برای آموزش صنایع دستی از جمله کارگاه سفال، کارگاه معرق چوب، کارگاه قلمزنی، کارگاه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، سوخت روی چوب نیز دایر است.

  • نشانی: بزرگراه شهدا، حدفاصل فلکه ججین و پل علی آباد، کوچه شهیدگاه
  • ساعات بازدید: از ساعت ۸ تا ۱۵
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۹ دقیقه (۷/۴ کیلومتر)

پس از بازدید از این موزه به‌سمت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مهم‌ترین جاذبه اردبیل حرکت می‌کنیم

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

اگر می‌خواهید اوج مهارت و هنر صفویان در معماری را مشاهده کنید، بازدید از این بنا را که در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، از دست ندهید. این بقعه که در واقع یک مجموعه تاریخی است، در ابتدا مدفن بنیان‌گذار  سلسله صفوی، شاه اسماعیل صفوی بوده است و بعدها به مهم‌ترین محل برای نشر تفکر سیاسی و مذهبی در سلسله صفویه تبدیل شد و به ۲۱ هزار متر مربع توسعه یافت.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

این بنا مجموعه‌ای بی‌نظیر از هنرهای ایرانی به عالی‌ترین شکل ممکن است که از میان آن‌ها می‌توان به کاشی‌کاری معرق و مقرنس، گچبری، کتیبه‌های زیبای مزین به خط زبده‌ترین خطاطان صفوی، منبت‌های ارزنده، نقره‌کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی، تنگ‌بری و غیره اشاره کرد.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

از مهم‌ترین بخش‌های این مجموعه می‌توان به سر در ورودی، حیاط بزرگ، راهروی میانی یا صحن کوچک، چله خانه جدید، مدخل صحن اصلی یا سردرعباسی، مسجد جنت سرا که فاقد محراب است و زمانی محل تجمع صوفیان بوده و سقف گنبدی آن بزرگ‌ترین سقف مجموعه است و قندیل خانه اشاره کرد.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

قندیل خانه مهم‌ترین قسمت بنا بوده که در رو‌به‌روی سردر ورودی قرار گرفته است. 

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

یکی از نفیس‌ترین آثار این مجموعه فرش اردبیل است که اکنون در موزه لندن نگه‌‌داری می‌شود. نقش این فرش که زمانی در قندیل ‌خانه پهن ‌بوده، درست مانند سقف قندیل خانه بوده و افرادی که وارد این قسمت می‌شدند، سقف و کف این قسمت را به یک شکل می‌دیدند.

فرش اردبیل

در قندیل خانه موزه چینی یا چینی خانه توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این موزه که در بخش شرقی قندیل‌خانه واقع‌ شده است.

چینی خانه

چینی خانه

چینی‌خانه از ۱۲۵۶ محفوظه تشکیل شده است و در آن‌ها ظروف نفیس چینی و گلدان‌های پر نقش و نگار اهدا شده از سوی امپراتور چین به ایران و سفارش‌های ایران به چین نمایش داده شده است.

چینی خانه

همچنین در این موزه قرآنی بسیار ارزشمند نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است که طبق گفته‌ها سومین قرآن نفیس ایران بوده و قدمت آن به ۱۱۰۰ سال پیش می‌رسد. این قرآن خطی روی پوست آهو نوشته شده است.

موزه چینی خانه

توصیه می‌کنیم بازدید از موزه باستان‌شناسی اردبیل را که در این مجموعه قرار دارد، از دست ندهید. آثار این موزه که یکی از  زیباترین موزه‌های کشور نیز است، روایتگر تاریخ یک میلیون ساله ایران بوده و به عقیده برخی از کارشناسان جزو مهم‌ترین آثار اکتشافی هستند.

موزه باستان شناسی اردبیل

عکاس: مهدی کاوه‌ای

این موزه دو طبقه یکی از مجهز‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی کشور بوده و آثار آن که متعلق به سه دوره پیش از اسلام، دوران و دوران پس از اسلام، سیر تحول تاریخی اردبیل را نشان‌ می‌دهند. یکی از بخش‌های مهم موزه، سایت باستان‌شناسی قلعه بوینی یوغون روستای کورعباسلو است که در  آن آثاری از تمدن اردبیل در دوران اشکانی کشف شده است.

موزه باستان شناسی اردبیل

عکاس: مهدی کاوه‌ای

موزه باستان شناسی اردبیل

عکاس: مهدی کاوه‌ای

حلوای سیاه اردبیل

  • نشانی: اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • ساعات بازدید: تابستان‌ها ۸ تا ۲۰ و زمستان‌ها ۸ تا ۱۷:۳۰ (وفات پیامبر اسلام (ص)، تاسوعا و عاشورا و چند واقعه مهم تاریخی دیگر)
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو و پیاده حدود یک دقیقه (۱۰۰ متر)

پیشنهاد ناهار

ناهار

پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در کبابی حاج قربان میل کنید که یکی از رستوران‌های بسیار معروف اردبیل است. از هر اردبیلی که سراغ یک رستوران خوب را بگیرید، این رستوران را به شما معرفی می‌کند و هر کسی که به این رستوران می‌آید؛ راضی از آن خارج می‌شود. اگر به این رستوران مراجعه کردید، حتما کباب مخصوص آن را امتحان کنید. کبابی حاج قربان در خیابان سعدی، چهارراه باغمیشه، نرسیده به پل سعدی واقع شده است. فاصله این رستوران تا بقعه شیخ صفی‌الدین تنها ۱/۵ کیلومتر است و در کردن این مسیر با خودرو تنها ۵ دقیقه طول می‌کشد.

رستوران تاریخی شاه عباس صفوی نیز یکی دیگر از رستوران‌های خوب اردبیل است که در حمام تاریخی ابراهیم آباد واقع شده و با مراجعه به آن می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید؛ زیرا نیز غذاهای با کیفیتی در آن سرو می‌شود و نیز می‌توانید از فضای سنتی و دلنشین حمام لذت ببرید.

حمام ابراهیم آباد

پس از صرف ناهار و اندکی استراحت به‌سمت موزه مردم‌شناسی اردبیل حرکت می‌کنیم. این موزه نیز مانند موزه صنایع دستی در یک حمام تاریخی ایجاد شده است. در گذشته مردم اردبیل برای نظافت و پاکیزگی اهمیت بسیاری قائل بوده‌اند و به همین دلیل حمام‌های تاریخی بسیاری در این شهر  ساخته شده است

موزه مردم‌شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل

عکاس: رضا زارع

 موزه مردم‌شناسی اردبیل در حقیقت یک حمام تاریخی به نام حمام آقانقی است که متعلق به دوران پیش از صفویه و قرن هفتم بوده و در ادوار مختلف تاریخی ترمیم شده است؛ به همین دلیل مجموعه‌ای از ویژگی‌های معماری ادوار مختلف تاریخی در آن قابل‌مشاهده است و همین موضوع باعث شده است این حمام به یک اثر تاریخی جامع و ارزشمند تبدیل شود.

موزه مردم شناسی اردبیل

عکاس: کامل روحی

علاوه بر این، ۳۳ مجسمه دیگر با لباس محلی نیز در این مجموعه وجود دارد که هرکدام از آن‌ها در حال انجام کاری هستند و مردم با تماشای آن‌ها با بخشی از مشاغل سنتی و آیین‌های کهن مردم محلی اردبیل آشنا می‌شوند.

آدرس: میدان عالی قاپو، حمام آقانقی

  • ساعات بازدید: ۸ صبح تا ۲۰
  • مدت زمان بازدید: با خودرو ۲ دقیقه و پیاده ۴ دقیقه (۲۵۰ متر)
  • فاصله از رستوران حاج قربان: ۵ دقیقه (۱/۵ کیلومتر)
  • فاصله از رستوران تاریخی شاه عباس: ۸ دقیقه (۱/۵ کیلومتر)

پس از بازدید از این موزه به‌سمت بازار سنتی اردبیل حرکت می‌کنیم

بازار اردبیل

بازار اردبیل

بازار اردبیل که به بازار صفویه نیز شهرت دارد، قدیمی‌ترین بازار اردبیل بوده و متعلق به دوران صفویه است. این بازار هنوز نیز پررونق است و با معماری سنتی و زیبای خود، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این بازار از بخش‌های مختلفی همچون تیمچه، سرا و راسته‌های متعدد تشکیل شده است و علاوه بر آن حمام و مسجد تاریخی زیبایی را نیز در خود جای داده است. مهم‌ترین بخش بازار اردبیل بنایی مدور با سقف گنبدی شکل به نام بازار قیصریه است.

بازار اردبیل

عکاس: رضا زارع

در بازار قیصریه تقریبا تمام اصناف سنتی دیده می‌شوند و بخش‌های مختلف آن عبارت است از راسته پير عبد الملک، بازار زرگران، سراجان، بازارچه زنجیرلی، پارچه ‌فروشان، کفاشان، مسگران، چاقو سازان، آهنگران و سراهای آن‌.

بازار اردبیل

عکاس: موسی تقوی نمین

معماری بازارهای قدیمی در این بازار کاملا محسوس است  و در نقاط مختلف آن می‌توانید طاق‌های گنبد مانند با پوشش داخلی ساده را ببینید. درون هر یک از این طاق‌ها روزنه‌های دایره شکلی وجود دارد که در گذشته نور بازار از طریق آن‌ها تامین می‌شده است. 

  • نشانی: خیابان امام خمینی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۱ دقیقه با خودرو (۳/۳ کیلومتر)

مسجد جامع یا جمعه مسجد

مسجد جامع یا جمعه مسجد اردبیل

اگر می‌خواهید با یکی از شاهکاری معماری دوران سلجوقی آشنا شوید، بازدید از این مسجد را که زمانی آباد بوده و اکنون به مکانی نیمه مخروبه تبدیل شده است، از دست ندهید. مسجد جامع اردبیل دارای طاق، ایوان و حیاط باشکوهی بوده است؛ اما در زمان قاجار تقریبا تخریب شده است.

سه قسمت  مورد توجه گردشگران  مناره آن است که روی دو پایه هشت‌ضلعی بنا شده، مسجد تیرپوش است و مسجد قدیم بوده که یک بنای آجری متشکل از چهار طاق و گنبد است.

  • نشانی: شمال شرق شهر اردبیل، بین محله‌های پیر شمس‌الدین و عبدالله شاه
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۹ دقیقه (۱/۹ کیلومتر) و پیاده ۶ دقیقه (۵۰۰ متر)

پس از بازدید از مسجد جامع اردبیل به‌سمت پل تاریخی هفت چشمه یا هفت ججین حرکت می‌کنیم که روی رودخانه لیقوچای ساخته شده است.

پل تاریخی هفت چشمه یا هفت ججین

پل تاریخی هفت چشمه

در حاشیه غربی اردبیل و روی رود لیقوچای، پلی ساخته شده است که یکی دیگر از یادگارهای دوران صفویه در این شهر است. این پل که به پل داشکسن یا یدی گوز (هفت چشمه) نیز شهرت دارد، از هفت دهنه با طاق‌های جناقی ضربی آجری با حالتی متقارن تشکیل و روی هفت پایه سنگی استوار شده است. دهانه میانی این پل که از گچ و آهک ساخته شده است، عرشه آن را زاویه‌ دار کرده است. این پل در سال ۱۳۴۸ به ثبت ملی رسیده و در سال ۱۳۷۴ ترمیم شده است.

  • نشانی: میدان پانزده خرداد، اول خیابان ساحلی
  • ساعات بازدید: شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۷ دقیقه (۱/۷ کیلومتر)

،پس از بازدید از این پل تاریخی زیبا و استراحتی کوتاه در ساحل رود لیقوچای، به‌سمت بقعه شیخ جبرائیل یکی دیگر از شاهکارهای معماری عصر صفویه در اردبیل حرکت می‌کنیم.

بقعه شیخ جبرائیل

بقعه شیخ جبرائیل

در محله کلخوران مقبره‌ای به نام مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل وجود دارد که متعلق به شیخ صفی‌الدین اسحق، جد سلاطین صفوی است. بنای اصلی مقبره در میان باغی مصفا که به باغ شیخ شهرت دارد، ساخته شده است و محوطه آن نیز مزین به گل‌ها و گیاهان زینتی زیبا است. این بقعه نیز یک اثر هنری و معماری نفیس بوده و نیز یک اثر تاریخی ارزشمند است؛ رواق این بقعه یکی از زیباترین قسمت‌های آن است. تمام فضای رواق این بقعه کاشی‌کاری شده و هر یک از این بخش‌های این قسمت با رنگ و طرح متفاوتی کاشی‌کاری شده است.

بقعه شیخ امین الدین جبرائیلی

بقعه شیخ جبرائیل

این بقعه چندین بقعه دیگر را نیز در خود جای داده که شامل مقبره عوض الخواص بن فیروزشاه زرین کلاه، مقبره سید محمد الاعرابی، بقعه سید حمزه، مقابر داخل محوطه بقعه و چندین بقعه دیگر در خارج از محوطه بقعه می‌شود.

  • نشانی: محله کلخوران
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۸ دقیقه (۶/۸ کیلومتر)

روز سوم

روز سوم سفر خود را با بازدید از دهکده گردشگری حیران آغاز می‌کنیم که یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف اردبیل است و با استفاده از تله‌کابین آن می‌توانید مناظر حیرت انگیزی از گردنه حیران را تماشا کنید. فاصله اردبیل تا این دهکده ۴۱ کیلومتر است و در کردن این مسیر تقریبا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم ساعت ۷:۳۰ صبح حرکت خود را از اردبیل به‌سمت این دهکده زیبا آغاز کنید.

تله‌کابین گردنه حیران

تله کابین گردنه حیران

تقریبا همه می‌دانیم که گردنه حیران یکی از زیباترین جاذبه‌های ایران است؛ حال اگر بتوانید منظره‌ای وسیع و گسترده از بالای این گردنه بی‌نظیر تماشا کنید؛ لذتی که از تماشای این مناظر می‌برید، چند برابر خواهد شد. دهکده گردشگری حیران یکی از جذاب‌‌ترین جاذبه‌های توریستی است که بازدید از آن را به‌هیچ‌وجه نباید از دست دهید.

تله کابین گردنه حیران

تله‌کابین یکی از جذاب‌ترین تفریحات این مجموعه است که با سوار شدن در کابین‌های آن می‌توانید مناظری رویایی از گردنه حیران را تماشا کنید این خط تله‌کابین دارای دو نوع تله‌کابین معمولی و VIP است؛ کابین‌های VlP دارای امکانات ویژه‌ای هستند که شامل صندلی‌های مبله و چرمی، یخچال با وسایل پذیرایی، شیشه‌های دودی و سیستم پخش موسیقی زنده می‌شود. مقصد کابین‌ها جنگل‌ فندوقلوی نمین اردبیل است.

جنگل فندوقلوی نمین

این جنگل در فصل بهار میزبان گل‌های بابونه زیبا می‌‌شوند که با رنگ زرد و سفید خود، منظره‌ای تماشایی خلق می‌کنند و در تابستان میوه مانند توت‌فرنگی، کوچه سبز، تمشک و ازگیل از گردشگران پذیرایی می‌کنند.

جنگل فندوقلوی نمین

همچنین اگر با فنون اسکی رو چمن آشنا هستید، می‌توانید از این ورزش مفرح در پیست مخصوص آن که در جنگل فندوقلو ایجاد شده است، لذت ببرید. ساعات کار تله‌ کابین گردنه حیران ۸ تا ۱۰ صبح است و هزینه استفاده از ‌کابین‌های معمولی ۲۵۰۰۰ تومان و کابین‌های VIP پنجاه هزار تومان است.

پیست اسکی روی چمن فندوقلو

در این جنگل یک چشمه آبگرم به نام میشه سوئی یا علی داشی نیز قرار دارد که آب آن دمای مناسبی دارد و برای درمان برخی از بیماری‌ها شفابخش آن نیز است. در ضمن در کنار این چشمه آبگرم آبشار کوچکی نیز جریان دارد که زیبایی طبیعت بکر اطراف چشمه را تکمیل می‌کند.

چشمه آبگرم چشمه سوئی

در ضمن در روزهای ۲۴ و ۲۵ خرداد، جشنواره‌ای به نام جشنواره گل‌های بابونه همراه با شاد و متنوع مانند اجرای موسیقی و نمایش برگزار می‌شود.

جشنواره گل های بابونه نمین

عکاس: طاهر حضرتی

در ضمن می‌توانید در دهکده گردشگری حیران علاوه بر تله‌کابین، از تفریحات دیگری نظیر سورتمه‌سواری (بزرگ‌ترین سورتمه ایران)، زیپ‌لاین، ترامبولین، کارتینگ، قایق پدالی و سرسره بزرگ نیز لذت ببرید. همچننین در این مکان امکانات رفاهی و تفریحی خوبی مانند آلاچیق، آب‌نما، کافی‌شاپ، چایخانه سنتی و رستوران نیز ایجاد شده است.

  • نشانی: ۳۵ کیلومتری جاده آستارا به اردبیل، منطقه کوهستانی گردنه حیران
  • ساعات بازدید: ۸ تا ۲۲
  • مدت زمان بازدید: ۴ ساعت

پیشنهاد ناهار

ناهار

همان طور که گفتیم این مجموعه تفریحی از رستوران نیز برخوردار است و می‌توانید ناهار را در آنجا میل کنید.

روستای حیران

روستای حیران

پس از صرف ناهار می‌توانید از روستای حیران که در ۳۰ کیلومتری آستارا و در قلب جنگل‌های سحرانگیز گردنه حیران واقع شده است، دیدن کنید. این روستا که با آب و هوای عالی و مثال‌زدنی خود یکی از جاذبه‌های شاخص گردنه حیران است، در سال‌های اخیر به روستای نمونه گردشگری تبدیل شده است و صنایع دستی و سوغات محلی استان اردبیل نیز در آن عرضه می‌شود.

  • نشانی: جاده آستارا به اردبیل
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳۹ دقیقه (۳۱ کیلومتر)

پس از بازدید از روستای حیران می‌توانید به‌سمت روستای مِشِند، یکی دیگر از روستاهای گردنه حیران که در کیلومتر ۱۸ جاده آستارا -اردبیل و در یک منطقه ییلاقی بسیار زیبا واقع شده است، دیدن کنید. این روستا ۴۶ کیلومتر با روستای حیران فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید یک ساعت رانندگی کنید. 

روستای مِشِند

پس از بازدید یک ساعته از روستای مشند می‌توانید از روستای کشفی که در نزدیکی این روستا قرار گرفته است، نیز بازدید کوتاهی داشته باشید. این روستا با طبیعت بکر و دست‌نخورده تنها ۱۱/۶ کیلومتر با روستای مشنئ فاصله دارد و در کردن این مسیر  نیز تنها ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. فاصله روستای کشفی با اردبیل نیز تقریبا ۶۹ کیلومتر است و در کردن این مسیر تقریبا یک ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

روز چهارم

روز چهارم و آخرین روز سفر خود را با بازدید از روستای ویلا دره آغاز می‌کنیم. فاصله اردبیل تا ویلادره ۲۶/۳ کیلومتر است و در کردن این مسیر تقریبا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

دهکده توریستی ویلا دره یا دره بیرق

ویلا دره

اگر می‌خواهید گل، درخت، چمن، آبشار، چشمه و کندوهای عسل را در کنار یکدیگر ببینید، بازدید از این روستای توریستی را از دست ندهید. دهکده ویلا دره یا دره بیرق، روستای خوش آب‌و‌هوا با امکانات رفاهی و اقامتی مناسب یکی از نقاط گردشگری اطراف اردبیل محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم ساعت ۸ صبح از اردبیل به‌سمت این روستای زیبا حرکت کنید.

ویلادره

یکی از جاذبه‌های شاخص این دهکده، دو چشمه آب معدنی سرد با آب گازدار است که بر فراز یک تپه قرار دارد که نیز می‌توانید از آب گوارای آن بنوشید و نیز می‌توانید با آب‌تنی در آن، از خنکای چشمه لذت ببرید و خستگی را از تن به در کنید.

چشمه آب معدنی ویلادره

از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌توان به چندین آبشار در مسیر رودخانه بیله‌درق اشاره کرد که در قسمت انتهایی پایین روستا و در بخشی که دامنه ارتفاعات به یکدیگر می‌پیوندند، واقع شده‌اند. در ضمن آبشار دیگری نیز در پایین رودخانه قرار دارد که از میان چمنزارهای بکر می‌گذرد و با سرازیر شدن به ارتفاعی کمتر، منظره زیبایی را خلق می‌کند.

روستای ویلادره

همچنین در دل‌ها کوه‌ها و صخره‌های این دهکده چندین غار وجود دارد که یکی از آن‌ها به‌خوبی توجه شما را به خود جلب می‌کند و مکانی‌ مناسب برای استراحت کوه‌نوردان است. چندین غار کوچک دیگر نیز در امتداد رودخانه وجود دارد که در یکی از آن‌ها چشمه‌ای با آب زلال جریان دارد. در ضمن بافت خانه‌های این روستا نیز می‌تواند برای شما جالب باشد. همچنین مدتی را نیز در بازار دهکده سپری کنید و یکی از  بهترین انواع عسل را نیز خزیداری کنید.

بازار ویلادره

  • نشانی: ۵/۵ کیلومتری شمال سرعین
  • بهترین زمان برای بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت

پس از بازدید از دهکده ویلادره به‌سمت سرعین، شهر چشمه های آبگرم حرکت می‌کنیم تا با آب‌تنی در چشمه‌های آبگرم آن از خاصیت درمانی آب آن‌ها بهره‌مند شویم و به آرامش روحی برسیم.

سرعین

چشمه های آبگرم سرعین

سرعین یکی از شهرهای توریستی کاملا شناخته ایران است که چشمه‌های آبگرم بی‌نظیرش باعث شهرت این شهر شده است. در ادامه چند مورد از چشمه‌های معروف این شهر را به شما معرفی‌ می‌کنیم. در ضمن چند جاذبه طبیعی بسیار زیبا نیز در اطراف خود دارد که در  ادامه شما را با زیباترین آن‌ها آشنا می‌کنیم.

مجتمع آبدرمانی سبلان سرعین

مجتمع آبدرمانی سبلان سرعین

این مجتمع بزرگ‌ترین مجتمع آب درمانی خاورمیانه بوده و حتی در آسیا نیز بی‌نظیر است. از امکانات مجتمع آبدرمانی سبلان سرعین می‌توان به استخرهای متعدد سرپوشیده و جکوزی با آب گرم، سونای خشک و بخار، دوش‌ها و وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای مردان و زنان، پارکینگ اختصاصی و... اشاره کرد. امکانات و تجهیزات این مجتمع با استانداردهای جهانی کاملا مطابقت دارد.

آدرس: خیابان دانش، رو‌به‌روی هتل بین‌المللی لاله

آبگرم گاومیش گلی

آبگرم گاو میش گلی

این چشمه آبگرم بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین چشمه آب معدنی سرعین و حتی ایران است و استخر روباز بزرگی دارد که طول و عمق آن به‌ترتیب ۴۰۰ متر و ۱۳۰ سانتی‌متر است. آب آبگرم گاومیش گلی برای درمان بیماری‌های بهبود بیماری های زنان، عمومی، قلبی، روماتیسمی و خنازیر مفید است.

آدرس: مرکز شهر

آبگرم گره سو (اعصاب سوئی)

این چشمه غربی‌ترین چشمه سرعین است و آب آن با دمای ۴۴ درجه سانتیگرد برای تسکین اعصاب و دردهای روماتیسمی کاملا مفید است. آب آبگرم گره سو به‌صورت جوشان از زمین خارج می‌شود و جریان آن در هر چهار فصل سال متغیر است.

آدرس: سرعین. چهارراه قهوه سویی. جنب آب گرم ساری سو

آبگرم قهوه‌خانه ممتاز یک و دو

آبگرم قهوه‌خانه ممتاز یک که محلی‌ها آن را آشاغی قهوه سوئی می‌نامند، در قهوه‌خانه همت و آبگرم قهوه‌خانه ممتاز دو در قهوه‌خانه یعقوب (جنب قهوه‌خانه همت) واقع شده است. آب آبگرم قهوه‌خانه ممتاز یک ۴۷ درجه سانتی‌گراد دما دارد و برای تسکین بیماری‌ها و دردهای دست و پا کاملا مفید است. آبگرم قهوه‌خانه ممتاز دو که دمای آب آن ۴۴ درجه است و به آب‌گرم یعقوب نیز شهرت دارد، از امکاناتی نظیر دوش، حوضچه کلر و رختکن برخوردار است.

آدرس: قسمت شمالی سرعین

چشمه گوز سویی (آب چشم )

آب چشمه گوز سویی (آب چشم) ۲۱ درجه سانیگراد است و برای بهبود بیماری‌های چشمی مفید است.

آدرس: کنار قهوه‌خانه ممتاز

آبگرم ژنرال (جنرال)

آبگرم ژنرال سرعین

دمای آب این چشمه آبگرم که بخشی از هتل آپارتمان سفید است، ۴۳ درجه سانتی‌گراد است. آبگرم ژنرال (جنرال)

 از دو بخش زنانه و مردانه تشکیل شده و آب آن برای درمان دردهای عضلانی و رماتیسمی می‌تواند مفید باشد.

آدرس: شمال شهر سرعین

آبگرم پهنلو (پهن‌سو )

آبگرم پهلو

آبگرم پهنلو (پهن‌سو) که شرقی‌ترین و پست‌ترین چشمه آبگرم سرعین است، دارای حوض روباز بوده و از امکاناتی نظیر  نظیر رختكن مسقف، ۶ عدد دوش آبگرم ، حوضچه كلر ، سرويس بهداشتي و غرفه لوازم بهداشتي و آرايش برخوردار است. در‌حال‌حاضر با انتقال آب به استخر این چشمه آبگرم، نیز حجم و نیز دمای آب آن افزایش یافته است. آب این چشمه برای درمان بیماری‌های اعصاب، بیماری‌های عمومی، دردهای مفصلی و همچنین تسکین درد کاملا مفید است. لازم به ذکر است این چشمه آبگرم تنها پذیرای آقایان است و برای کودگان نیز باید بلیط تهیه شود.

آدرس: سرعین. خیابان ولیعصر. جنب  هتل ارشاد

آبدرمانی بش باجیلار ( پنج خواهران )

آبدرمانی بش باجیلار (پنج خواهران)

آب‌درمانی بش باجیلار از نظر ظرفیت دومین آبگرم سرعین و در حین حال یکی از قدیمی‌ترین چشمه‌های آبگرم این شهر است. آب استخر از آب چشمه هاي بش باجيلار و  آب دوشهای آن از آبگرم گاوميش گلي  و آب سرد دوشها نيز از آب لوله كشي شهر تامين مي شود. در کنار این چشمه، مجتمع آب‌درمانی بش باجلار واقع شده است که امکاناتی نظیر دارای استخر سرپوشیده بزرگ، سونای خشک و بخار، جکوزی آبگرم، دوش‌های انفرادی، خدمات پزشکی و درمانی، بوفه و پارکینگ دارد. آب این چشمه که دمای آن ۳۵ درجه ساتیگراد است، برای درمان بیماری‌هایی همچون بیماری‌های عمومی و درهای مفصلی کاملا مفید است

آبگرم ساری سو

آبگرم قره سو (ساری سو)

دمای آب آبگرم چشمه ساری سو ۴۷ درجه سانتی‌گراد است و برای درمان دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی مفید است. در ضمن آبگرم ساری سو شب‌ها مختص بانوان است.

 آدرس: سرعین. چهارراه قهوه سویی

آبگرم حمام شفا

آبگرم حمام شفا

یکی دیگر از چشمه‌های آبگرم سرعین، آبگرم حمام شفا است که دمای آب آن ۴۰ درجه سانتی‌گراد است و برای درمان امراض پوستی، دردهای مفاصل و بیماری های عصبی مفید است.

مجتمع مدرن آب‌درمانی شهر آفتاب سرعین

مجتمع مدرن آبدرمانی شهر آفتاب سرعین

اگر می‌خواهید یکی از مجهزترین‌ها و مدرن‌ترین مجتمع‌های مدرن آب‌درمانی سرعین را امتحان کنید، مجتمع مدرن آبدرمانی شهر آفتاب سرعین را از دست ندهید؛ این مجتمع در محیطی مفرح و آرام در دره سلامت سرعین احداث شده است. مجتمع مدرن آبدرمانی شهر آفتاب قرار است در دو فاز به بهره‌برداری برسد که فاز دوم آن نیز به‌زودی تکمیل می‌شود. فاز اول در چهار طبقه احداث شده که امکانات آن‌ها به این شرح است:

طبقه اول: استخر بزرگسالان و خردسالان، سونا خشک و بخار، تونل آب سرد، جکوزی و کلیه امکانات مربوط به بخش استخر

طبقه دوم: این طبقه مختص دفتر مدیریت، مکان‌های VIP و ویژه و کافی‌شاپ است

طبقه سوم: این طبقه مختص فروش لوازم و وسایل مرتبط با آب درمانی، رستوران های فست‌فود و شهربازی است.

طبقه چهارم: این طبقه با برخورداری از رستوران سنتی، مکانی مناسب برای استراحت اعضای خانواده است

شهر توریستی سرعین، خیابان ولیعصر، جاده سلامت

مجتمع آبدرمانی سرعین ایرانیان

مجتمع آبدرمانی سرعین ایرانیان

مجتمع آب‌درمانی سرعین ایرانیان یکی دیگر از مجتمع‌های مدرن و مجهز این شهر است که هر ساله گردشگران بسیاری را  به خود جذب می‌کند. از امکانات این مجتمع درمانی می‌توان به استخر آبگرم معدنی، استخر جوانان، استخر کودکان، سونای خشک و بخار، جکوزی و بخشهای ورزشی و درمانی اشاره کرد.

مجتمع هتل و آب‌درمانی قهوه سوئی

مجتمع هتل و آبدرمانی قهوه سوئی

مجتمع هتل و آبدرمانی قهوه سوئی یکی دیگر از مجتمع‌های آب‌درمانی سرعین است که امکاناتی همچون واحدهای سوئیت ، آپارتمان‌های یک‌خوابه و دو خوابه و سه خوابه و واحدهای VIP ، واحدهای اقامتی به تعداد ۲۹ عدد با ظرفیت حداکثری ۱۶۰ نفر را در خود جای داده است. آب این مجتمع آبدرمانی که به‌صورت ۲۴ ساعته پذیرای مسافران است، درمان بيماري هاي سيستم حرکتي (درد دست و پا) و بيماري‌هاي عصبی مفید است. این مجتمع در خیابان طالقانی واقع شده است.

 آب‌درمانی اترک

آب درمانی اترک سرعین

آب‌درمانی اترک یکی دیگر از مجتمع‌های آب‌درمانی کاملا مجهز سرعین است که از امکاناتی نظیر  ستگاه استخر گروهي آب گرم,يك دستگاه استخر گروهي آب گرم, دو دستگاه جكوزي انفراد, يك دستگاه سوناي بخار به ظرفيت ۱۸ نفر , يك دستگاه سوناي خشك با ظرفيت ۲۰ نفر, يك واحد اتاق ماساژ با تجهيزات مربوطه برخوردار لست. در ضمن از مهمانانی که از آب‌درمانی این مجتمع آب‌درمانی استفاده می‌کنند، یک بار به‌صورت رایگان پذیرایی می‌شود.

فاصله سرعین تا دهکده ویلادره تنها ۵/۵ کیلومتر است و در کردن این مسیر تنها ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل ۴ ساعت در سرعین توقف کنید و از بهترین مجتمع‌های آب‌درمانی آن استفاده کنید.

پیشنهاد ناهار

رستوران سرعین

در سرعین رستوران‌های بسیاری وجود دارد؛ اما دو رستوران نسبت به بقیه برتر هستند که هر دوی آن‌ها نیز در میدان ساری ‌سو واقع ‌شده‌اند. نخستین رستوران، رستوران عدل مینایی با نیم قرن سابقه کباب است که برگ‌های بسیار خوبی به مشتریان عرضه می‌کند. رستوران فرزاد دومین رستوران برتر سرعین است که با کباب‌های بسیار خوشمزه خود پذیرای مشتریان است.

پیشنهاد می‌کنیم پس از بهره‌مندی از خواص درمانی آب شفابخش چشمه‌های آبگرم سرعین و صرف ناهار، به‌سمت دره آلوارس که به دره گلستان نیز شهرت دارد، حرکت کنید تا علاوه بر زیبایی‌های دشت، از آبشار و چشمه گورگور نیز لذت ببرید.

دره الوارس یا دره گلستان

دره الوارس

اگر می‌خواهید از زیباترین جاذبه‌ دامنه‌های بکر و منحصر‌به‌فرد سبلان لذت ببرید، بازدید از این دره را از دست ندهید. این دره در دامنه شرقی سبلان واقع شده و یخچال‌های طبیعی دائمی، چمن‌زارها، مراتع و چشمه‌های گوارای متعددی را در خود جای داده است. در ضمن دو دریاچه کوچک نیز در این دره قرار دارد که منشا آن‌ها یخچال‌های طبیعی است و انعکاس نور خورشید در آن‌ها منظره جالبی را خلق کرده است.

چشمه گورگور

چشمه و آبشار گورگور نیز از جاذبه‌های توصیف‌نشدنی دره الوارس هستند. آبدهی چشمه گور گور است بسیار بالا است و آب از روزنه‌ها و شکاف‌های صخره‌های مشرف به دره و چشمه با فشار بیرون می‌زند. چشمه برای رسیدن به رودخانه مسیر پرشیبی را در می‌کند و به همیل دلیل در برخی از نقاط شبیه آبشار به نظر می‌رسد.

آبشار گورگور

آبشار گورگور نیز با ارتفاع ۱۲ متر چشم و چراغ دیدنی‌های دره الوارس است و نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در ضمن حوضچه‌ای در زیر آبشار تشکیل شده است که مامنی برای ماهی قزل‌آلای خال قرمز است.

  • نشانی: ۱۳ کیلومتری غرب سرعین
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از سرعین: ۲۳ دقیقه (۱۳/۳ کیلومتر)

پس از بازدید از دره الارس و زیبایی‌های آن به‌سمت آبشار ورگه‌سران حرکت می‌کنیم.

آبشار ورگه‌سران

آبشار ورگه سران

آبشار ورگه‌سران یکی از جاذبه‌های روستایی به همین نام است که از برخورد آب چشمه‌های متعدد این روستا با صخره‌های موجود در مسیر و حرکت آن‌ها در مسیر پرشیب منتهی به رودخانه، به وجود آمده است. وجود چمن‌زارها و مراتع، غارهایی ایجاد شده در دل صخره‌ها و گل‌های وحشی و رنگارنگ، زیبایی این آبشار را دو چندان کرده است.

  • نشانی: سرعین، بخش مرکزی، دهستان آبگرم
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۲۳ دقیقه (۱۳/۳ کیلومتر)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه