جشنواره موسیقی تابستانه در چرنوبیل اتمی

امید جعفری
امید جعفری پنجشنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
جشنواره موسیقی تابستانه در چرنوبیل اتمی

تابستان امسال، چرنوبیل دوباره با صدای شادی مردم و موسیقی زنده خواهد شد. قرار است که جشنواره موسیقی، اوایل شهریور در این منطقه که به انفجار اتمی معروف است، برگزار شود.

منطقه چرنوبیل به ممنوعه بودن معروف است. منطقه‌ای که در اثر انفجار نیروگاه اتمی و پراکنده شدن مواد پرتوزا، تخلیه و خالی از سکنه شده است. عده کمی از بومیان قدیمی همین منطقه دوباره به چرنوبیل بازگشتند؛ و گردشگری در این منطقه دوباره از سر گرفته شده است؛ اما تابستان امسال، چرنوبیل تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری، مخصوص دوستداران فستیوال و جشنواره‌های موسیقی خواهد شد. از ۹ شهریور (۳۱ اوت ۲۰۱۸) به مدت ۳ روز جشنواره موسیقی در چرنوبیل برگزار خواهد شد.

فستیوال موسیقی چرنوبیل

چرنوبیل بعد از انفجاری که در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ به علت عدم کنترل افزایش حرارت یکی از راکتورهای هسته‌ای نیروگاه برقی اوکراین به وقوع پیوست، به یکی از مناطق ممنوعه برای ورود شناخته شد. انفجار اتمی نیروگاه اتمی چرنوبیل در رده‌بندی حوادث، در رتبه هفتم است (مرتبه هشت وجود ندارد!). دومینیک اورفانوس سرپرست یکی از تورهای گردشگری در منطقه چرنوبیل که گردشگران را در مناطق ایمن و به دور از تشعشعات اتمی هدایت می‌کند، به‌تازگی تصمیم گرفته است که جشنواره‌ای برای جذب گردشگران بیشتر به این منطقه در تابستان امسال تدارک ببیند.

دومنیک در مورد این تصمیم می‌گوید:

گردشگران زیادی وجود دارند که دوست دارند زندگی بعد از انفجار چرنوبیل را از نزدیک لمس کنند. این منطقه عاری از زندگی نیست و اغلب ساکنان، زمان انفجار به خانه‌های خودشان برگشتند و در طول سی سال گذشته زندگی جدیدی ساخته‌اند که برای گردشگران دیدنش جذابیت دارد.

او اضافه کرد:

برگزاری جشنواره موسیقی می‌تواند بهانه‌ای باشد تا گردشگران این منطقه را بیشتر از قبل بشناسند.

فستیوال موسیقی چرنوبیل

سود حاصل از برگزاری جشنواره موسیقی تماماً وقف کارهای خیریه خواهد شد. قسمتی از این درآمد به کارگران و خانواده‌های آن‌ها که قبلاً در نیروگاه اتمی مشغول بودند کمک خواهد شد و باقی آن به ماتروشکاهای چرنوبیل ـ (Chernobyl babushkas) که به جامعه‌ای از زنان آسیب دیده و بیوه شده در جریان چرنوبیل گفته می‌شود، بخشیده خواهد شد. این زنان که اکنون دیگر جوانی خودشان را از دست داده‌اند، به «مادربزرگ‌های چرنوبیلی» هم مشهور هستند و اکثر آن‌ها کسانی بودند که در زمان انفجار توانایی خروج از منطقه را نداشتند و مجبور شدند در آنجا به زندگی خودشان ادامه دهند. در اثر انفجار، ۲۶۰۰ کیلومترمربع از مساحت منطقه به مواد پرتوزا آلوده شد.

فستیوال موسیقی چرنوبیل

عنوان این فستیوال با الهام گرفتن از منطقه، چرنوبلینگ (Chernobyling) نام‌گذاری شده است. این فستیوال علاوه بر چرنوبیل در کیف، پایتخت اوکراین هم اجرا خواهد شد. فستیوال شامل جشن خیابانی، آتش‌بازی، اجرای گروه‌های موسیقی پاپ، راک و جشنواره‌های سرگرم‌کننده جانبی است. مدت زیادی از پیچیدن صدای خنده و شادی مردم در چرنوبیل گذشته است. مسئول برگزاری مراسم امیدوار است که با این کار، چرنوبیل بتواند حمایت جامعه گردشگری جهانی را به‌دست آورد و بیش‌ازپیش با عنوان جدیدتر شناخته شود.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه