راهنمای سفر به استان عثمانیه

استان عثمانیه در کشور ترکیه قرار دارد و یکی از مقاصد مناسب برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ، در سفر به ترکیه است. شهر باستانی کاستابالا، موزه روباز کارتپه اصلانتاش و آبشار کاراچای از دیدنی‌ های استان عثمانیه به شمار می‌روند.

درباره استان عثمانیه بیشتر بدانید:

معرفی استان عثمانیه

تاریخچه استان عثمانیه

آب و هوای استان عثمانیه

راهنمای سفر به استان عثمانیه

سوغات استان عثمانیه

جاهای دیدنی استان عثمانیه

معرفی استان عثمانیه

استان عثمانیه یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در نواحی جنوبی کشور قرار دارد، از جنوب‌شرقی با استان غازی عینتاب، از شمال‌شرقی و شمال با استان قهرمان مرعش، از غرب با استان آدانا و از جنوب با استان خاتای همسایه است. مرکز استان، شهر عثمانیه نام دارد.

عثمانیه

جمعیت استان عثمانیه ۵۲۲ هزار نفر و مساحت آن، ۳٫۷ هزار کیلومتر مربع است. بیشتر ساکنان این استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو فرقه اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شود. زبان مردم عثمانیه، ترکی است.

استان عثمانیه مانند دیگر استان‌های کشور ترکیه، تحت حکومت مرکزی اداره می‌شود. حکومت از نوع پارلمانی دموکراتیک است و سه قوه را شامل می‌شود. قوه مقننه در دست مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه در دست هیئت وزرا و قوه قضاییه سازمانی مستقل از دولت و مجلس است. رئیس‌جمهوری ترکیه با مقامی نسبتا تشریفاتی در راس کشور قرار می‌گیرد و بعد از آن، نخست وزیر در راس حکومت است.

تاریخچه استان عثمانیه

عثمانیه با قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، منطقه‌ای پراهمیت به‌شمار می‌رفت و محل زندگی اقوام مختلف از جمله هیتی‌ها، فارس‌ها و رومی‌ها بود. اسلام برای اولین بار توسط هارون‌الرشید خلیفه عباسی به این منطقه آورده شد. بعد از به قدرت رسیدن عثمانی‌ها، تا مدت‌ها این منطقه به‌صورت خودمختار اداره می‌شد و بالاخره امپراتوری عثمانی در سال ۱۸۶۵، توانست این منطقه را تحت سلطه خود درآورد. در اوایل جمهوری، استان عثمانیه با نام جبلی برکت شناخته می‌شد و در سال ۱۹۳۳ به استان آدانا پیوست. این منطقه سرانجام در سال ۱۹۹۶، با نام امروزی عثمانیه به‌عنوان استانی مستقل شناخته شد.

عثمانیه

آب و هوای استان عثمانیه

آب و هوای استان عثمانیه گرم و معتدل به شمار می‌رود. تابستان‌ها داغ و گرم، و زمستان‌ها سرد و نمناک است. بیشترین میزان بارندگی در فصول سردتر سال صورت می‌گیرد و دمای متوسط هوا در طول سال از ۱۲ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند.

راهنمای سفر به استان عثمانیه

نزدیک‌ترین فرودگاه به استان عثمانیه، فرودگاه خاتای است که در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد. در این فرودگاه پروازهایی از / به آنکارا، استانبول، آنتالیا، ازمیر، جده، ریاض، دوحه و دوسلدورف برقرار است. ایستگاه قطار باغچه نیز با فاصله ۳۰ کیلومتر از مرکز، محل عبور قطار سریع‌السیر فرات است که آدانا را به الازیغ وصل می‌کند.

از مهم‌ترین شهرهای استان عثمانیه می‌توان به عثمانیه، قادرلی و دوزیچی اشاره کرد.

سوغات استان عثمانیه

گلیم‌های کارتپه که در رنگ کردن نخ‌های پشمی آن از رنگ‌های طبیعی و گیاهی استفاده می‌شود، مهم‌ترین سوغاتی استان عثمانیه به شمار می‌رود. همچنین قاشق‌های چوبی و انواع صنایع دستی چوبی دیگر را می‌توان به‌عنوان سوغاتی از این استان تهیه کرد. 

عثمانیه

جاهای دیدنی استان عثمانیه

جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بخشی بزرگ از جاهای دیدنی استان عثمانیه را شامل می‌شود که از جمله می‌توان «موزه فضای باز کارتپه اصلانتاش» (Karatepe-Aslantas Open-Air Museum)، «شهر باستانی کاستابالا» (Kastabala Antik Kenti)، «موزه شهر عثمانیه» (Osmaniye Kent Muzesi)، «توپراق قلعه» (Toprakkale Kalesi)، «مسجد آلا» (Ala Mosque) و «موزه عروسک اوکو جلیل آتاسور» (OKU Celil Atasever Oyuncak Muzesi) را نام برد.

دیگر دیدنی‌ های استان عثمانیه «آبشار کاراچای» (Karacay Selalesi) و «پناهگاه پرندگان کرمیتلی» (Kirmitli Bird Sanctuary) است.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map