حمل و نقل عمومی در باتومی؛ گرجستان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
حمل و نقل عمومی در باتومی؛ گرجستان

باتومی در کشور گرجستان قرار دارد و گردشگران برای سفر به این شهر بهتر است با خدمات حمل‌و‌نقل عمومی آن نظیر اتوبوس، قطار، مینی‌بوس، تاکسی و دوچرخه آشنا شوند.

باتومی شهری بندری در کرانه دریای سیاه است و اغلب مراودات تجاری و مسافری گرجستان با اروپا و سایر نقاط جهان از طریق آن انجام می‌گیرد. طی سال‌های گذشته با تمهیدات اعمال شده از قبیل لغو روادید برای گردشگران ایرانی، صنعت گردشگری این کشور نیز روند رو به رشدی داشته و فرودگاه بین‌المللی باتومی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تردد گردشگران خارجی به شمار می‌رود.

اگر می‌خواهید به باتومی سفر کنید، کجارو انواع تور باتومی و تور لحظه آخری گرجستان را در اختیارتان قرار داده است تا بتوانید با مقایسه قیمت، امکانات و همچنین، آژانس‌های مسافرتی معتبر، تور دلخواهتان را با هزینه کمتری خریداری کنید.

باتومی

برای رفت‌و‌آمد بین شهرها، می‌توانید از قطار و مینی‌بوس‌هایی تحت عنوان marshrutka استفاده کنید. برای کاهش هزینه‌های خود در صورتی که گروهی سفر می‌کنید، می‌توانید وسایل حمل‌و‌نقل اختصاصی کرایه کنید. هزینه‌ی مینی‌بوس‌ها برای سفرهای بین‌شهری بین ۱۰ تا ۲۵ لاری و برای سفرهای داخل شهری کمتر از هفت لاری است. با این حال می‌توانید کل باتومی را در طی ۴۵ دقیقه پیاده طی کنید! باتومی شهر کوچکی است و از ابتدا و تا انتهای آن را می‌توان زیر یک ساعت زیر پا گذاشت. در ادامه با ما همراه باشید تا از حمل‌و‌نقل عمومی این شهر بیشتر بدانید.

فرودگاه

باتومی

فرودگاه بین‌المللی باتومی یکی از سه فرودگاه اصلی کشور گرجستان است. پایانه جدید فرودگاه از سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز به کار کرده و گنجایش پذیرش ۶۰۰,۰۰۰ نفر مسافر در سال را دارد. البته با توجه به رشد صنعت گردشگری در گرجستان طبق اعلام شرکت فرودگاه‌های گرجستان، آمار تردد مسافران در سال گذشته در حدود ۵۱ درصد رشد داشته است. فاصله هوایی این فرودگاه تا تهران، ۱۳۹۸ کیلومتر معادل با ۸۰ دقیقه پرواز است.

باتومی

از این فرودگاه نه‌تنها پروازهای داخلی صورت می‌گیرد، بلکه به مقصد شهرهایی چون استانبول و به دو فرودگاه آتاتورک و فرودگاه صبیحه گوکچن، مینسک (پایتخت بلاروس)، مسکو، کیف و... نیز پرواز انجام می‌شود.

فرودگاه بین‌المللی باتومی در دو کیلومتری جنوب باتومی و بیست کیلومتری شمال شرقی شهر هوپا در استان آرتوین (Artvin) ترکیه قرار دارد. ایستگاه اتوبوس ویژه فرودگاه (شماره ۱۰) در مقابل پایانه مستقر بوده و در مدت ۲۰ دقیقه مسافران را به مرکز شهر و برعکس جابه‌جا می‌کند. تاکسی‌های فرودگاه در مقابل پایانه قرار دارند و در مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مسافران را به مرکز شهر انتقال می‌دهند.

اتوبوس و مینی بوس

باتومی

اتوبوس و مینی‌بوس‌های باتومی به‌طور منظم در مسیر باتومی-تفلیس در حرکت هستند. مدت زمان بین این دو شهر ۶ ساعت است. هزینه استفاده از خدمات آن‌ها ۲۵ لاری بوده و مسافران می‌توانند از مناظر زیبای موجود در طول مسیر لذت ببرند. شهر باتومی چندین خط اتوبوس مدرن و تمیز دارد که مسیرهای متفاوتی در شهر را طی می‌کنند. هزینه بلیط اتوبوس‌ها تنها یک لاری است که می‌توانید آن را از خود راننده اتوبوس تهیه کنید. با استفاده از خطوط ۹ و ۱۰ اتوبوس می‌توانید تا فرودگاه باتومی بروید.

در داخل شهر باتومی نیز  مینی‌بوس‌ها و ون‌ها به ارائه خدمات می پردازند. مینی‌بوس‌های شهر مسیرهای بیشتری را طی می‌کنند و اگر شما دست تکان دهید، برای شما می‌ایستند. برای اطلاع بیشتر از مسیرهای اتوبوس و مینی بوس می‌توانید به مرکز اطلاعات گردشگران در نزدیکی فواره اصلی شهر مراجعه کنید. البته راه آسان‌تر پرسیدن از شهروندان و مردم باتومی است.

باتومی

اتوبوس‌های بزرگی روزی ۴ تا ۵ بار از شهر ترابزون ترکیه به‌سمت باتومی حرکت می‌کنند که هزینه آن ۲۵ لاری گرجستان است. این اتوبوس در شهرهای ریزه ترکیه و روستای مرزی سارپی در گرجستان توقف دارد. اگر بخواهید از ترکیه با اتوبوس به باتومی بروید، ممکن است اتوبوس شما را در مرز (سارپی) پیاده کند. از اینجا به بعد را می‌توانید با مینی بوس (marshutka) و با هزینه یک لاری به باتومی بروید. همچنین، خوب است بدانید در روستای سارپی دستگاه خودپرداز و افرادی برای تبدیل ارز وجود دارد. علاوه بر این تقریبا در هر ساعت یک مینی بوس یا اتوبوس از تفلیس به سوی باتومی حرکت می‌کند. 

قطار

باتومی

خطوط راه آهن گرجستان بین باتومی و تفلیس فعال هستند. قطار شب ساعت ۲۲:۵۵ تفلیس را ترک کرده و ساعت ۷:۰۵ روز بعد وارد ایستگاه Makhinjauri باتومی می‌شود. قطار روز نیز ساعت ۸:۵۰ صبح تفلیس را ترک کرده و ساعت ۴:۰۰ بعد از ظهر وارد باتومی می‌شود. هزینه بلیط در کابین‌های دو نفره، تخت دار و درجه یک، ۴۰ لاری گرجستان و هزینه کابین‌های ۴ نفره و درجه دوم ۲۳ لاری است. اگر خانم هستید و به‌تنهایی قصد سفر و تهیه بلیط درجه یک را دارید، بهتر است هر دو بلیط را بخرید، چراکه امکان مزاحمت از سوی برخی از مسافران مرد وجود دارد. همچنین بهتر است از پیش بلیط خود را رزرو کنید، چراکه در آخر هفته‌ها، بسیاری از ساکنان تفلیس به قصد تفریح‌های دریایی به باتومی می‌روند.

تاکسی

باتومی

سریع‌ترین و راحت‌ترین وسیله نقلیه عمومی است که در ۲۴ ساعت قابلیت استفاده دارد. از تاکسی‌هایی استفاده کنید که تاکسی متر دارند. خدمات ارائه شده توسط تاکسی‌ها در این شهر نیز در حد متوسط است و مردم کمتر از این نوع وسیله حمل‌و‌نقل استفاده می‌کنند.

قایق

باتومی

از سوچی روسیه و اودسا اکراین می‌توان با قایق به باتومی دسترسی داشت. همچنین از پوتی نیز امکان دسترس به باتومی وجود داشته، اما این سفری باری محسوب می‌شود. قایق‌های سوچی سه روز در هفته (چهارشنبه، جمعه و یکشنبه) به سوی باتومی حرکت می‌کند و هزینه استفاده از آن‌ها برای بزرگسالان ۳,۵۰۰ روبل و برای کودکان ۱,۷۵۰ روبل است.

دوچرخه

باتومی

یک شبکه از مسیر دوچرخه سواری در درون شهر باتومی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید به نقاط مهم شهر دست یابید یا در کناره دریا و در طول ساحل به ورزش بپردازید. مسیر دوچرخه سواری باتومی با خطی قرمز مشخص شده‌اند. می‌توانید دوچرخه‌ها را از باتوم ولو (BatumVelo) اجاره کنید. منتها برای استفاده از آن‌ها نیاز به کارت باتوم ولو دارید که آن را باید از مرکز اطلاعات گردشگران در کنار فواره اصلی شهر تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع kojaro wikitravel

دیدگاه