سوانح هوایی در کدام مرحله پرواز محتمل تر است؟

رضا اردو
رضا اردو سه شنبه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
سوانح هوایی در کدام مرحله پرواز محتمل تر است؟

در بعضی مقاطع پرواز بیشتر باید گوش به زنگ بود. همیشه راهکارهای امنیتی وجود دارد؛ حتی در پرواز نیز کاملا تسلیم حوادث نیستیم.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ به‌روزرسانی شده است.

حوادث، با آنکه معمول نیستند، بخشی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند و گاهی هم در زمان پرواز پیش می‌آیند. از لحاظ آماری، سفر هوایی احتمالا ایمن‌ترین نوع سفر است؛ در سفر هوایی تنها ۱ به ۹۸۲۱ (یا یک صدم درصد) احتمال مرگ وجود دارد؛ اما بنا بر تحقیق جدیدی که بوئینگ انجام داده، اگر واقعا حادثه رخ دهد، احتمال اینکه در بعضی مقاطع پرواز روی دهد، بیشتر است.

بوئینگ پروازهای تجاری جهان در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ را تجزیه و تحلیل کرد و به این نتیجه رسید که ۴۸ درصد تمام حوادث مرگ‌بار در زمان فرود آمدن هواپیما رخ داده است. وقتی در نظر بگیریم که فرود آمدن هواپیما تنها چهار درصد کل سفر را تشکیل می‌دهد، آنگاه در می‌یابیم که آن عدد نسبتا بزرگی است.

دانلود ویدیو

بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶، فقط ۱۱ درصد سوانح در طول پرواز در آسمان رخ داده، در حالی که این مرحله از پرواز ۵۷ درصد زمان سفر را تشکیل می‌دهد. بلند شدن و اوج گرفتن اولیه دومین مقطع بحرانی پرواز است؛ آمار نشان می‌دهد ۱۳ درصد حوادث مرگ‌بار در این مرحله رخ داده است. پس آن چند دقیقه‌ اول و آخر پرواز خطرناک‌ترین لحظاتش هستند.

در واقع این مراحل پرواز (بلند شدن، اوج گرفتن اولیه، نزدیک شدن و فرود) را با عنوان قانون «مثبت سه منفی هشت» می‌شناسند که بازتاب یافته‌های بوئینگ است. بن شروود (Ben Sherwood)، نویسنده‌ کتاب «The Survivors Club – The Secrets and Science That Could Save Your Life»، تخمین زده که ۸۰ درصد تمام سوانح هوایی در سه دقیقه‌ نخستین یا هشت دقیقه‌ پایانی رخ داده است.

مسافران در حال خروج از هواپیما پس از سانحه هوایی

حتی اگر سانحه‌ هوایی برایتان رخ دهد (که گفتیم احتمالش خیلی کم است)، راه‌هایی برای حفاظت از خود وجود دارد. شریل شوارتز (Cheryl Schwartz)، مهماندار بازنشسته‌ خطوط هوایی آمریکا، می‌گوید همیشه مهم است که بدانید خروجی‌های اضطراری کجا هستند. وقتی نشستید، تعداد ردیف‌ها تا نزدیک‌ترین خروجی را بشمارید.

شوارتز همچنین می‌گوید بسته به اینکه کجا نشسته‌اید، حالت‌های مختلفی برای پناه گرفتن وجود دارد: مثلا اگر جلویتان صندلی بود، از آن استفاده کنید. در غیر این صورت، به‌سمت پاهایتان خم شوید و زانوهایتان را بگیرید. نکته‌ دیگر؟ این مهماندار هواپیما معتقد است که باید صندلی وسط در آخر هواپیما را انتخاب کنید؛ آنجا امن‌ترین جایی است که می‌توانید بنشینید.

اگر قصد خرید سفر با هواپیما را دارید، با استفاده از موتور جست‌وجوی پرواز کجارو می‌توانید بلیط هواپیما چارتر به مقصد مورد نظرتان را یافته و به‌آسانی از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه