کوه تاریخی بی بی شهربانو در اثر آلودگی به سیمان تبدیل می‌شود

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۵
کوه تاریخی بی بی شهربانو در اثر آلودگی به سیمان تبدیل می‌شود

شهر ری به خاطر پرجمعیت بودن و زیاد بودن فعالیت‌های صنعتی و... آب و هوایی آلوده دارد. همچنین کوه بی‌بی شهربانو به علت حفر گودال‌‌هایی در حال تبدیل به سیمان است.

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به شهرری به‌عنوان آلوده‌ترین نقطه استان تهران، درمورد دلایل آلودگی آن گفت:

در کنار مراکز صنعتی بزرگ مثل ذوب مس که آلاینده زیادی تولید می‌کنند، توقف شبانه ۱۸۰۰ اتوبوس که اغلب آن‌‌ها فیلتر ندارند، باعث تولید شدید آلاینده‌‌های خطرناک می‌شود.

او افزود:

صنایعی که مجاز هستند و هر از گاهی بازدیدی از آن‌‌ها صورت می‌گیرد، قابل‌ تحمل‌تر از صنایع غیرمجازی‌ مثل ذوب کابل و آلومینیوم هستند که از دوره‌گرد‌‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

خلیل‌آبادی همچنین اضافه کرد:

تردد وسایل نقلیه در اتوبان آزادگان و انتقال ۲۸ هزار صنف مزاحم از تهران مثل مکانیکی، درودگری و نجاری به این شهر از دیگر دلایل موضوع مذکور است.

این عضو شورا بیان کرد:

شاید وجود ۳۰۰ خانه زیر کابل‌‌های فشار قوی جز مشکلات شیک و دسته چندم شهر ری باشد، هرچند در پی این هستیم تا با توافقاتی با وزارت نیرو، کابل‌‌ها را به زیرزمین انتقال دهیم تا برای خانواده‌‌های ساکن در زیر آن‌‌‌ها معلولیت جسمی و یا مشکل روانی ایجاد نکند.

وی خبر از تبدیل شدن کوه بی بی شهربانو به سیمان داد و تاکید کرد:

کوه بی بی شهربانو جزو آثار گردشگری بین‌المللی است که حالا با حفر گودال‌‌هایی به طول ۱۰ کیلومتر و عمق ۵۰ متر در حال تبدیل شدن به سیمان است!

بیشتر بودن جمعیت شهرری از پنج استان کشور

به گفته هدایت‌الله جمالی‌پور، فرماندار ویژه شهر ری، جمعیت شهرری از پنج استان کشور بیشتر بوده و دومین شهرستان بزرگ استان تهران به حساب می‌آید. او گفت:

شهرری سیزدهمین شهر ایران از نظر استقرار واحد‌های صنعتی و مهم‌ترین شهر حمل‌ونقلی بوده و بزرگ‌ترین پایانه حمل و نقل کشور در این منطقه در حال اجرایی شدن است.

وی افزود:

۵۰ درصد کار‌های مربوط به این پایانه حمل و نقل انجام شده و بقیه نیز در دست انجام است؛ شهرری از نظر کشاورزی از قدیم‌الایام زبانزد بوده و از لحاظ دامپروری نیز دارای ویژگی‌‌های خاصی است و به‌خصوص در تولید گوشت قرمز و شیر جایگاه ویژه‌ای دارد و ظرفیت‌‌های خوبی برای فعالیت‌‌های اقتصادی در این شهرستان وجود دارد.

جمالی‌پور بیان کرد:

این شهرستان بزرگ‌ترین مرکز انباری کشور محسوب می‌شود و باید به این امر نیز توجه شود؛ پنج زندان بزرگ کشور در شهرستان ری و بزرگ‌ترین مرکز بازیافت زباله نیز در این شهرستان استقرار یافته است.

با توجه به گفته‌های جمالی‌پور، شهرری بیشترین معضلات و مشکلات را در استان تهران از نظر زیست‌محیطی و اجتماعی دارد.

او از مجلس و نمایندگان خانه ملت درخواست کرد تا به منظور ایجاد فضای مناسب‌تری برای فعالیت‌‌های صنعتگران، معدن‌کاران و بازرگانان این شهرستان، پیگیری‌های لازم را انجام دهند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه