راهنمای سفر به نجف آباد

نجف آباد  با وسعتی در  حدود ۴۱۶۳ کیلومتر مربع در ۳۷ کیلومتری غرب اصفهان است و در دشت وسیعی در میان کوه‌هایی با ارتفاع متوسط احاطه شده است. نجف آباد که چهارمین شهر پرجمعیت استان اصفهان محسوب می‌شود، در مرکز این استان واقع شده و دارای ۶ شهر نجف‌آباد، گلدشت، جوزدان، علویجه، دهق و کهریزسنگ است. در ضمن این شهر باغات فراوانی را نیز در خود جای داده است. جمعیت این شهر در سرشماری سال ۱۳۹۵، ۳۱۹,۲۰۵ نفر بوده است.مساحتش حدود ۸۷ کیلومتر است. نجف‌آباد ۲۷ کیلومتر تا شهر اصفهان فاصله دارد.

با نجف آباد بیشتر آشنا شوید:

درباره نجف آباد

تاریخچه نجف آباد

آب و هوای نجف آباد

غذای محلی نجف آباد

صنایع دستی نجف آباد

جاهای دیدنی نجف آباد

درباره نجف آباد

هفت برج خارون نجف آباد

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: محمد حسین ابراهیمی)

نجف آباد از شمال به زیر حوضه علویجه و دهق و از شرق به فلاورجان، خمینی شهر و اصفهان و از غرب به زیر حوضه به فریدن و داران و از جنوب به زیر حوضه لنجانات محدود منتهی می‌شود. این شهر با شهر نجف عراق، خواهرخواندگی دارد.

مردم بومی این شهر به لهجه نجف آبادی صحبت می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد نیز یکی از بزرگترین و معتبرترین مراکز دانشگاه آزاد است.

تاریخچه نجف آباد

خانه تاریخی لطفی نجف آباد

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: شیوا اقبالی)

نجف آباد کنونی از زمان صفویه به‌تدریج شکل گرفته و توسعه پیدا کرده است. در واقع می‌توان تاریخ نجف‌آباد را به قبل و بعد صفویه تقسیم کرد.این شهر را قدیمی‌ترین شهر جدید ایران می‌نامند. 

پس از ایجاد سلسله صفویه و به قدرت رسیدن شاه عباس صفوی، تغییرات زیادی در این شهر صورت گرفت و تقریبا به‌شکل کاملا متفاوتی از نو بنا شد. پس از به سلطنت رسیدن شاه عباس، یک شبکه ارتباطی و آبیاری کاملی در نجف آباد به دستور وی و تلاش و دانش شیخ بهایی ایجاد شد و بازرگانی نیز در آن رونق گرفت. تغییرات ایجاد شده در دوران صفوی در نجف آباد به‌قدری گسترده بود که حتی جهانگردان آن زمان پس از رسیدن به شهر شگفت‌زده می‌شدند و آن را شهری آباد با ساختاری کاملا اصولی توصیف می‌کردند.

آب و هوای نجف آباد

منطقه حفاظت شده قمیشلو

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: ali Reza)

این شهر آب و هوایی معتدل دارد. عبور رود مرغاب از نجف‌آباد آن را به شهری حاصلخیز بدل کرده است. از محصولات کشاورزی و باغداری این شهر می‌توان به بادام، گردو، انگور، انار، سیب، انجیر، سیب‌زمینی، گوجه و حبوباتی مثل گندم، جو، عدس و ماش اشاره کرد.

غذای محلی نجف آباد

کله جوش اصفهانی

عکس از وب‌سایت irancook.ir (عکاس: نامشخص)

از غذاهای سنتی این شهر می‌توان به کباب شتر، کله جوش که مواد تشکیل دهنده آن معمولا کشک و گردو است و گندی اشاره کرد. گندی نیز غذایی شبیه کوفته است.

صنایع دستی نجف آباد

از صنایع دستی مهم نجف آباد می‌توان به قالی‌بافی، بافت گلیم و جاجیم اشاره کرد. فرش دست‌بافت این شهر شهرت و ارزش بسیاری زیادی دارد و یکی از اقلام صادراتی آن محسوب می‌شود. 

جاهای دیدنی نجف آباد

نجف آباد شهر کبوترخانه‌ها و عصارخانه‌ها است و این آثار تاریخی زیبا از جاذبه‌های گردشگری اصلی این شهر محسوب می‌شوند. ارگ شیخ بهایی با شش کبوترخانه، مهم‌ترین جاذبه گردشگری نجف آباد است و پس از بازسازی به آن بزرگترین مجموعه تفریحی شهر مورد بهره‌داری قرار گرفت. برج‌های دوقلوی صفای نجف آباد نیز نمونه‌ای از کبوترخانه‌ها این شهر هستند

عصار خانه‌ها نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی نجف آباد هستند. عصارخانه آقا متعلق به دوره صفویان، بزرگترین و زیباترین عصارخانه این شهر است. از دیگر آثار تاریخی مهم این شهر می‌توان به مدرسه ریاضی، حمام اخوت، عصارخانه بزرگ، عصارخانه زمانیان، قلعه‌ی دماب و مسجد ارشاد اشاره کرد.

خانه‌‌های اعیانی تاریخی نجف آباد که شامل خانه نوریان، خانه مهرپرور (موزه مردم‌شناسی شهر) و خانه لطفی می‌شوند، نیز با معماری زیبای خود از جاذبه‌های گردشگری تاریخی این شهر هستند. منطقه حفاظت شده قمیشلو نیز جزو جاذبه‌های طبیعی این شهر است.

عکس‌های گالری از ویکی‌مدیا (عکاسان: زهرا قرائتی، مجید رضایی میرقائد، Mopayamo و نگار موحدی)

نویسنده: احمدرضا فرهبد

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map