جهان درگیر بابانوئل به ایران سفر کنند

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش شنبه، ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۴
جهان درگیر بابانوئل به ایران سفر کنند

سازمان میراث فرهنگی ایران، جهت رقابت با دیگر کشورها، که مقاصد محبوب گردشگران تعطیلات کریسمس هستند، با یک توییت دوستانه، جهانیان را برای تعطیلات کریسمس به ایران دعوت کرد.

جشن کریسمس در گردشگری اعتبار ویژه‌ای دارد، آن‌قدر که شهرهای دنیا بر اساس اهمیتی که به این جشن می‌دهند می‌توانند رتبه‌بندی شوند. طبقه‌بندی این مقاصد مبتنی بر جشن کریسمس بیشتر سلیقه‌ای است.

حمیرا محب‌علی ـ کارشناس ارشد گردشگری ـ در مطلبی که در صفحه تخصصی «راهبردهای گردشگری» در فضای مجازی منتشر کرده «بیت‌اللحم ـ محل تولد عیسی (ع) ـ، روستای سانتا کلائوس در فنلاند، شهر نیویورک در آمریکا، ساحل باندی در استرالیا، واتیکان در ایتالیا، دوبلین در ایرلند، نورنبرگ در آلمان، زوریخ در سوئیس، توکیو در ژاپن و سان خوآن در پورتوریکو را ۱۰ شهر منتخب در سایت‌های مرتبط با سفر و گردشگری برای گذراندن تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی» معرفی کرده است. او بین همه این شهرهای تقریبا شناخته‌شده روی دهکده‌ای در فنلاند انگشت گذاشته است. وی نوشته: در سال ۱۹۸۰ مقامات توریستی فنلاند یک استراتژی جدید برای گردشگری درنظر گرفتند و نام آن را Postmodern Tourism گذاشتند. این استراتژی در استان Lapland اجرا شد. سپس در سال ۱۹۸۴ در منطقه‌ای به نام Santa Claus، سرزمینی در گردشگری پدیدار شد به نام سرزمین بابانوئل‌ها.

فلسفه این داستان چنین بود که بابانوئل در سال یک بار به خانه شما می‌آید اما درِ خانه او در روستای سانتا کلائوس همیشه به روی شما باز است. آن‌ها از این روستا فضایی ساختند که گردشگر تصور می‌کند بابانوئل از آغاز در این روستا سکونت داشته و تا ابد هم خواهد بود. فنلاندی‌ها بابانوئل را بهانه‌ای برای ورود گردشگر به این منطقه کرده‌اند. فنلاندی‌ها فقط از جاذبه‌های طبیعی بهره نبرده‌اند، آن‌ها یک بابانول خلق کرده‌اند و اطرافش ده‌ها جاذبه پدید آورده‌اند.

مقامات گردشگری ایران نیز معتقدند می‌توانند به محلی برای گذراندن تعطیلات کریسمس تبدیل شوند. علی‌اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در پیام توئیتری که همزمان با میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) مخابره کرد از مردم جهان بویژه مسیحیان دعوت کرده به ایران، کشور عشق و صلح سفر کنند و به آن‌ها اطمینان داده که خاطرات این سفر را فراموش نخواهند کرد.

توییت مونسان

گریگور قضاریان ـ عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و استاد گردشگری ـ نیز با آن‌که معتقد است رویدادی چون سال نو میلادی و کریسمس قابلیت جذب گردشگر را دارد، اما زیرساخت‌ها و مدل برنامه‌ریزی سفر در ایران را در این مسیر چندان کارآمد نمی‌داند.

او براین عقیده است که گردشگران تقریبا از ساعت ۵ یا ۷ عصر به بعد (با تعطیل شدن موزه‌ها و سایت‌های تاریخی) بی‌کارند و هیچ برنامه‌ای برای اوقات شبانه آن‌ها درنظر گرفته نمی‌شود و برنامه آن‌ها در ایران بیشتر به دیدن آثار تاریخی و طبیعی محدود شده است. گردشگرانی که این وقت سال به ایران می‌آیند، سال را در اقامتگاه‌شان نو می‌کنند.

ایران با وجود اقلیم کوهستانی، پیست‌های متعدد اسکی و امکانات اقامتی و رفاهی در برخی ارتفاعات، نتوانسته آن را به گردشگران خارجی معرفی کند. خارجی بارها اذعان کرده‌اند از امکانات اسکی و امکان گذراندن تعطیلات زمستانی در ایران اطلاعی نداشته‌اند. در حالی که چند سالی است پیست‌های اسکی کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان پاتوقی ارزان برای اسکی‌بازان اروپایی و آمریکایی شده‌ است.

با این حال مونسان امیدوار است تغییرات نرخ ارز در کشور، گردشگران بیشتری را راهی ایران کند، وی در دعوتنامه توئیتری خود که به زبان انگلیسی منتشر کرده، در فضای تبلیغاتی و در شرایطی که رقابت بین مقاصد سفرهای زمستانی و کریسمسی فشرده‌تر شده است، سعی کرده از صفت‌های رایج به‌کاررفته درباره ایران یعنی «عشق و صلح» در وب‌سایت‌های مطرح جهانیِ مرتبط با سفر استفاده کند تا شاید در ادبیات تبلیغات گردشگری ایران تغییری ایجاد کند.

منبع عکس کاور: جام جم انلاین

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه