پیاده گردی یک روزه در تهران؛ از ایرانشهر تا گالری اعتماد

لیما باقری
لیما باقری یکشنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
پیاده گردی یک روزه در تهران؛ از ایرانشهر تا گالری اعتماد

با گردش یک‌روزه در محدوده ایرانشهر، شما قادر خواهید بود تا از موزه شهدا، گالری اعتماد و پارک ایرانشهر دیدن کنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶ به‌روزرسانی شده است.

تهران، قلب تپنده ایران و میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح، خیابان کریم‌خان زند و منطقه ایرانشهر، بخش‌هایی از پویایی تهران هستند. این محدوده دارای مراکز فرهنگی مهم و حائز اهمیتی است؛ اما تهرانگردی در آن‌ها به‌دلیل ترافیک سنگین، محدودیت‌های ترافیکی و کمبود جای پارک، مشکلاتی را برای علاقه‌مندان به گشت‌و‌گذار در این منطقه ایجاد کرده است. یکی از راه‌ حل‌های این مشکل، پیاده روی در خیابان‌های تهران، یا «پیاده‌گردی» است.

با نگاهی دقیق به نقشه شهری این محدوده، می‌توان دریافت که نزدیکی و اجتماع مراکز فرهنگی و هنری در کنار هم، فرصتی را فراهم آورده است تا دوست‌داران این عرصه بتوانند با پای پیاده به گشت‌و‌گذار پرداخته و از جاذبه‌های شهری لذت ببرند. در این مقاله، ما با پیشنهاد پیاده‌راه‌ها و مکان‌های فرهنگی جذاب، شما را به پیاده‌گردی در این منطقه دعوت می‌کنیم.

منظره برج میلاد و شهر تهران

مراکز فرهنگی و هنری این منطقه بر اساس نوع موضوع و مسیر دستیابی آن‌ها به یکدیگر مشخص شده‌اند و به این مقاله محدود نخواهد بود. به عبارتی، پیاده‌گردی در این منطقه با بازدید از انواع جاذبه‌ها، در مقاله‌های بعدی ادامه خواهد داشت. همچنین، به‌دلیل تعدد کافه‌ها و رستوران‌ها، ما به معرفی برخی از شاخص‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت؛ اما لازم به ذکر است که گزینه‌های شما جهت انتخاب، بسیار بیشتر خواهد بود.

پیاده‌گردی این محدوده، از خیابان انقلاب، حد فاصل دروازه دولت تا خیابان نجات‌اللهی آغاز خواهد شد، و تا پارک ایرانشهر و اطراف آن ادامه خواهد داشت. در واقع، پیاده‌گرد در این راه، از جنوب به منطقه ایرانشهر وارد شده و پس از بازدید از جاذبه‌های جنوب منطقه، به پارک ایرانشهر، معروف به پارک هنرمندان، خواهد رسید. روزهای پیشنهادی ما برای انجام این پیاده‌گردی، همه‌روزه به‌جز دوشنبه و جمعه است.

کافه دیاموند

پیاده‌گردی شما از ۹ صبح و با صرف صبحانه در کافه دیاموند آغاز خواهد شد. شما می‌توانید با تاکسی‌های دارای طرح ترافیک یا اتوبوس‌های BRT خط تهرانپارس به آزادی، در ایستگاه فردوسی خیابان انقلاب پیاده شده و به‌سمت خیابان نجات‌اللهی، خیابان فلاح‌پور، قدم بزنید.

کافه دیاموند در دو طبقه کامل و یک حیات نیمه سرپوشیده، دارای منوی بسیار متنوعی بوده و آماده پذیرایی صبحگاهی از شما خواهد بود. از آنجا که این کافه جزو کافه های بازی تهران به شمار می‌رود، گزینه خوبی برای تفریح و سرگرمی است.

اگر به صرف صبحانه در کافه دیاموند علاقه‌مند نیستید، می‌توانید به کافه‌های دیگر این منطقه، که در خیابان‌های مجاور روی نقشه مشخص شده‌اند، سری زده یا از گزینه‌های موردعلاقه خود استفاده کنید. (مشاهده در نقشه)

گالری عکس‌های کافه دیاموند

موزه شهدا

پس از صرف صبحانه، مقصد بعدی پیشنهادی ما برای بازدید، موزه شهدا در خیابان طالقانی است. هرچند المان‌هایی از شهدا و یاد و خاطره آن‌ها همه‌روزه در سطح شهر در معرض دید عموم قرار دارند؛ اما موزه شهدا دارای نکات و آثاری است که در پس تمام حرف‌ها، ناگفته باقی مانده‌اند. این ناگفته‌ها از نامه‌ها و عکس‌های قدیمی میرزا کوچک‌خان جنگلی گرفته،‌ تا عکس‌ها، مشخصات و وسایل نوجوانانی را که در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیده‌اند، در بر می‌گیرد.

از دیگر آثار این موزه می‌توان به عکس‌ها، وسایل و آثار شهدای شاخص، شهدای بین‌الملل، ورزشکاران، شهدای کودک و نوجوان، اقلیت‌های دینی و شهدای شهرستان‌ها، به‌همراه آثاری از هنرمندان درباره ایثار و شهادت اشاره کرد. علاوه بر آن، طبقه زیرین این موزه، دارای نگارستانی با موضوعات مرتبط به محتوای موزه است. موزه شهدا از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۶:۳۰، و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۲، آماده بازدید علاقه‌مندان است. مدت زمان بازدید از این موزه در حدود یک ساعت بوده و هزینه آن رایگان خواهد بود. (مشاهده در نقشه)

گالری عکس‌های موزه شهدا

گالری اعتماد

پس از خروج از موزه شهدا، مسیر شما از خیابان طالقانی به‌سمت خیابان مفتح ادامه خواهد داشت. در این مسیر، شما علاوه بر مشاهده سفارت سابق آمریکا، از بافت سنتی ساختمان‌ها، مانند سردر بانک ملی نیز دیدن خواهید کرد. شما می‌توانید خیابان‌مفتح را به‌سمت هفت‌تیر ادامه داده و به کوچه شیرودی وارد شوید. در انتهای این کوچه بن‌بست، گالری اعتماد در سمت راست شما قرار دارد.

گالری اعتماد که در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده، متعهد است تا با نمایش آثار هنرمندان معاصر و خلاق، به پیشبرد آن‌ها در عرصه‌های هنری کمک کرده و همچنین، مخاطبان را با آثار متفاوتی در سبک‌های انتزاعی یا فیگوراتیو، بیشتر آشنا سازد. در این گالری، هنرهایی با محوریت تقابل سنت و مدرنیته، تحولات ناشی از شهرنشینی و جهانی شدن به نمایش در آمده‌اند؛ و با توجه به نیازهای هنرمندان برای نمایشگاه‌های خود، دارای تجهیزات نورپردازی پیشرفته و امکانات سمعی وبصری نیز، هستند.

گالری اعتماد، یکی از گالری‌های منطقه ایرانشهر است که در دو طبقه، دارای نمایشگاه‌های متفاوت بوده و در تمام طول سال، دایر است. این گالری همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها، از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و روزهای جمعه از ساعت ۱۵ تا ۲۰، به‌صورت رایگان پذیرای علاقه‌مندان بوده و مدت زمان بازدید از آن، در حدود یک تا دو ساعت است. (مشاهده روی نقشه)

گالری عکس‌های گالری اعتماد

پس از بازدید از گالری اعتماد، در نزدیکی چند عدد از رستوران‌های خوب این منطقه، فرصتی برای صرف ناهار فراهم خواهد شد. در این بخش نیز بنا به سلیقه و ذائقه شما، رستوران‌های متفاوتی از دیزی‌سرا ایرانشهر گرفته تا کافه رستوران خانه هنرمندان در دسترس هستند. هزینه یک وعده غذا در این رستوران‌ها، به‌طور میانگین بین ۲۰ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر خواهد بود.

رستوران گیاهی

پارک هنرمندان

پس از صرف ناهار، در حوالی بعدازظهر، شما می‌توانید به‌سمت خیابان خردمند و پارک ایرانشهر یا بوستان هنرمندان، قدم بزنید. پارک ایرانشهر که یکی از باغ‌های قدیمی متعلق به زمان قاجار است، در قدیم با نام «فیشرآباد» شناخته می‌شده و در زمان جنگ جهانی نیز محل انبار تسلیحات متفقین بوده است. در سال ۱۳۷۵، پس آن که شهرداری تملک این باغ را به عهده گرفت، ساختمان‌های قدیمی آن را تخریب کرده و بوستان امروزی ایرانشهر را پایه‌گذاری کرد. هم‌اکنون، این پارک دارای بوفه، زمین اسکیت، حلقه بسکتبال، میز تنیس، ساختمان‌های ورزشی، وسایل ورزشی، زمین بازی کودکان، مجسمه‌های چوبی و فلزی از هنرمندان مختلف و از همه مهم‌تر، تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان ایران است. (مشاهده روی نقشه)

خانه هنرمندان

پارک هنرمندان که به مکانی آشنا برای هنردوستان تبدیل شده است، می‌تواند به‌عنوان مکانی برای آشنایی اقشار مختلف جامعه با هنر نیز شناخته شود. نه‌تنها تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان، بلکه مجسمه‌های مختلف نصب شده در قسمت‌های گوناگون این پارک نیز، می‌توانند بازدیدکنندگان را با حال و هوای هنر همراه کنند.

گالری عکس‌های پارک هنرمندان

خانه هنرمندان ایران نیز در مرکز این پارک، دارای فروشگاه، گالری و برنامه‌های مختلف است که تجربه و بازدید آن‌ها، خالی از لطف نخواهد بود. بازدید از پارک هنرمندان و خانه هنرمندان ایران رایگان بوده و تنها هزینه احتمالی شما در این بخش، می‌تواند خرید محصولات فرهنگی فروشگاه باشد. همچنین گشت‌و‌گذار در این محدوده بین یک تا دو ساعت زمان خواهد برد.

نیمکت ها و درختچه های مقابل ورودی تماشاخانه ایرانشهر

پیشنهاد ما به شما این است که پس از گشت‌و‌گذار و استفاده از امکانات پارک، خود را به عصرانه‌ای در کافه گالری ایرانشهر، یا کافه‌های روی بام این پارک مهمان کرده و پس از استراحت از یک روز پیاده‌روی، گردش خود را با تماشای یک تئاتر به پایان رسانید. تجربه‌های خود را از پیاده‌روی در خیابان‌های پایتخت با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس کاور: مصطفی عسگری (خبرگزاری پویا)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه