مهم ترین ابزار برای زنده ماندن در جنگل چیست؟

نوشین زندی سوهانی
نوشین زندی سوهانی چهار شنبه، ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
مهم ترین ابزار برای زنده ماندن در جنگل چیست؟

فکر می کنید وقتی قصد دارید چند روزی را در یک جنگل بگذرانید، داشتن چه چیزی برای شما حیاتی‌تر است؟ تفنگ؟ چاقوی بزرگ؟ غذا یا قطب‌نما؟ در واقع هیچ کدام! مهم‌ترین چیز برای زنده ماندن شما در جنگل برایتان غیر قابل تصور است.

در نگاه اول چنین به نظر می‌رسد که وسایل ضروری در جنگل شامل یک کارد بزرگ و سنگین، قطب‌نما، غذا، پشه‌بند و حتی یک چاقوی قابل اعتماد و همه کاره باشند. البته همه آن وسایل کاربردی و مفید هستند، ولی اگر شما آب آَشامیدنی تازه نداشته باشید، وجود هیچ‌کدام از آن‌ها تغییری ایجاد نخواهند کرد. آب اولین چیزی است که برای زنده ماندن در هر محیطی روی زمین به آن نیاز دارید؛ در واقع بدون آن اصلا نمی‌توانید زندگی کنید. به همین دلیل، اولین وسیله‌ای که شما باید برای زنده ماندن در جنگل داشته باشید، فیلتر باکیفیت آب است.

جنکل عکس

فیلترهای آب مخصوص اردوگاه‌ها، کوچک  بوده و به‌راحتی قابل استفاده هستند. تنها کاری که شما می‌کنید، این است که لوله مکش را درون آب می‌اندازید و با اهرم تلمبه می‌زنید تا آب را به داخل بطری بکشید. بیشتر مدل‌ها از یک فیلتر سرامیکی برای خلاص شدن از ذرات ریزی به اندازه ۰٫۲ میکرون استفاده می‌کنند. یک میکرون بسیار کوچک است، دقیقا ۰٫۰۰۰۱ سانتی‌متر. پس ۰٫۲ میکرون یعنی پمپ شما از ذرات مضر و باکتری‌های آب پاک خواهد شد.

22

انسان‌ها می‌توانند به مدت ۶۰ روز تا وقتی که آب بدن‌شان به‌طور مناسب تامین شود، بدون غذا زنده بمانند. شما بیشتر از چند روز نمی‌توانید بدون آب زندگی کنید. در شرایط گرم و  بدون آب، کم آب شدن بدن می‌تواند در عرض یک ساعت  اتفاق بیفتد. به دلیل اینکه شما در جنگل گرم و مرطوب به سر می‌برید، باید نگران شوک گرمایی باشید. نوشیدن آب شما را خنک می‌کند و دمای درونی بدن شما را پایین می‌آورد. اطلاع از علائم و نشانه‌های بی‌آبی بدن در جلوگیری از شرایط خطرناک به شما کمک می‌کند. مراحل بی‌آبی بدن عبارتند از:

۱. کم‌آبی خفیف که شامل علائمی مانند خشک شدن دهان، کم شدن میزان  ادرار، کم شدن خروجی ادرار و رنگ و بوی زیاد در ادرار است؛

۲. کم‌آبی متوسط که علائم آن عبارتند از : ادرار کمتر ، چشم‌های خشک و فرورفته  و ضربان قلب سریع؛

۳. کم‌آبی شدید شامل علائم نبود ادرار، بی‌حالی و بدخلقی و اسهال و استفراغ؛

در این مرحله، بدن شما وارد یک شوک می‌شود. پوست‌تان به رنگ آبی.خاکستری درمی آید و بدن به علت  افت فشار سرد می‌شود. در ادامه شوک، کما و نقص عضو اتفاق میفتد و شما می‌دانید این به چه معنا است: مرگ قطعی، درست نقطه مقابل زندگی.

بدن انسان حاوی ۴۲ لیتر آب است. در جنگل، شرایط گرم و مرطوب می‌تواند باعث از دست رفتن ۲۵ درصد از آب بدن در روز شود. آب به‌صورت عرق، ادرار و یا حتی در هوایی که تنفس می‌کنید از بدن شما خارج می شود. اگر شما مشغول شکار کردن، ماهی‌گیری، جمع‌آوری چوب یا ساختن یک سرپناه هستید می‌توانید مقدار بیشتری مایعات از دست بدهید. این بدان معنا است که شما حداقل باید بیشتر از ۹ لیتر آب در روز مصرف کنید تا بدن شما حداکثر عملکرد خود را داشته باشد.

2

بعضی افراد ممکن است معتقد باشند که یک چاقوی بزرگ مهم‌ترین وسیله زنده ماندن در جنگل است و اگر شما در زندگی در محیط باز را زیاد تجربه کرده باشید، این اعتقاد ممکن است درست باشد. افراد با تجربه می‌دانند که چه نوع آبی بنوشند، کجا آن را پیدا کنند و با چه وسیله‌ای آب را تصفیه کنند. اما اگر تجربه کافی نداشته باشید، یک حرکت اشتباه در مورد آب می‌تواند به قیمت جان‌تان تمام شود. شما ممکن است مدت‌های زیادی دنبال آب بگردید و از غذا و پناهگاه غافل شوید و هیچ ضمانتی وجود ندارد که بتوانید بدون کبریت و فندک  در جنگل آتشی به پا کنید و با آن آب را بجوشانید و تصفیه کنید.  اگر یک فیلترآب داشته باشید، مطمئن هستید که می توانید در تمام مدت آب بدن خود را به مقدار مناسب تامین کنید و این اولین مرحله برای اطمینان از زنده ماندن شماست.  

مطالب مرتبط:

منبع adventure

دیدگاه