بهترین زمان سفر به جیپور؛ پایتخت صورتی راجستان در هندوستان

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
بهترین زمان سفر به جیپور؛ پایتخت صورتی راجستان در هندوستان

جیپور، معروف به شهر صورتی، از شهرهای تاریخی هندوستان جزو بهترین مقاصد گردشگری آسیایی به شمار می‌آید. برای برنامه‌ریزی بهترین زمان سفر به جیپور در این مقاله با ما بخوانید.

جیپور، پایتخت ایالت راجستان در شمال غربی کشور هند قرار دارد. این شهر با حدود ۳٫۱ میلیون نفر جمعیت، نخستین شهر دارای طرح شهری در هندوستان بود. 

آب‌ و هوای شهر نیمه‌خشک و گرم به همراه باران‌های موسمی است. جیپور در سال، ۶۳ سانتیمتر بارش باران را به خود می‌بیند، اما بیشتر این بارش‌ها در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر رخ می‌دهند. به طور کلی فصل پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به جیپور با توجه به دمای میانگین دلپذیر هوا و میزان بارش متوسط، به شمار می‌آیند.

در ادامه بهترین زمان سفر به جیپور هند را از نظر شرایط آب و هوایی و همچنین رویدادها و فستیوال‌هایی که در این شهر برگزار می‌شود بررسی می‌کنیم.

زمان سفر جیپور

این شهر از مراکز مهم گردشگری در هند است و به خاطر وجود ساختمان‌های پرشمار صورتی‌رنگ در شهر، به آن لقب شهر صورتی داده شده ‌است. در سال ۲۰۰۸، جیپور رتبه هفتمین مقصد دیدنی در آسیا را به خود اختصاص داد و در انتخاب مسافران ۲۰۱۵ در تریپ ادوایزر به عنوان اولین مقصد دیدنی در هند شناخته شد. سوئیت‌های ریاست جمهوری در هتل راج پلس نیز با هزینه ۴۵ هزار دلار به ازای هر شب، در سال ۲۰۱۲، دومین رتبه گران‌ترین سوئیت هتل در جهان را به خود اختصاص دادند.

زمان سفر جیپور

جیپور در سال ۱۷۲۷ توسط مهاراجه سوای جای سینگ دوم، فرمانروای آمبر بنیاد شد. در طول سال‌های ۱۷۲۵ تا ۱۷۶۷ نه بخش از این شهر گسترش یافت. پس از استقلال، در سال ۱۹۴۹ شهر جیپور به عنوان مرکز ایالت راجستان معرفی شد.

جیپور به خاطر وجود غذاهای محلی و شیرینی معروف است. مردم شهر به زبان‌های راجستانی، هندی، مرواری و انگلیسی صحبت می‌کنند.

اقتصاد جیپور به غیر از نقش پایتخت سیاسی، آموزشی و مدیریتی در راجستان، از صنعت گردشگری، برش الماس، ساخت‌و‌ساز جواهرات، پارچه‌های مجلل و سلطنتی و تکنولوژی اطلاعات نیز تغذیه می‌کند.

بهترین زمان سفر به جیپور بر اساس آب و هوا

زمان سفر جیپور

بهترین زمان سفر به جیپور بر اساس آب و هوا، ۲۹ اکتبر تا ۱۸ مارس (۷ آبان تا ۲۷ اسفند) است.

جیپور در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۴۳ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در جیپور در زمان‌های مختلف سال بسیار متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه‌ای از سال گرم و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران و یا برف در تمام سال محتمل است. جیپور در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۴۳ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه می، ژوئن و آوریل به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اواخر ماه می (اوایل خرداد) با دمای میانگین ۴۲٫۶ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۷٫۹ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به جیپور بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به جیپور بر اساس بارش باران یا برف

اگر به دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلیمتر در ماه گفته می‌شود) یعنی دسامبر، ژانویه و نوامبر به جیپور بروید. کمترین احتمال بارش باران در اوایل ماه ژانویه (اواسط دی) است.

بهترین زمان سفر به جیپور بر اساس رطوبت و وزش باد

جیپور دارای ماه‌های مرطوب زیادی است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۱۸٫۹ درصد، ماه آوریل و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۷٫۱ درصد، آگوست است.

وزش باد در جیپور، معمولا آرام است. پربادترین ماه‌های سال، ژوئن و سپس می و جولای هستند. باد ماه ژوئن با سرعت ۱۲٫۸ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در جیپور در اواخر ماه می، ۲۷٫۶ کیلومتر بر ساعت است که یک باد متوسط به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به جیپور بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری جیپور، دسامبر و سپس آگوست و نوامبر هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری جیپور، آوریل است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

در این زمان می‌توانید بهترین آفرهای تور را هم پیدا کنید. اگر قصد سفر با تور را دارید، می‌توانید بهترین انتخاب‌ها برای تور جیپور و تورهای ترکیبی هند را در کجارو پیدا کنید. هر زمانی که قصد سفر به این کشور را دارید، به کمک کجارو و از فهرست تورهایی که آژانس‌های همکار کجارو ارائه می‌کنند، پایین‌ترین قیمت‌ها را پیدا کنید.

بهترین زمان سفر به جیپور بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

زمان سفر جیپور

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی بسیار گرم می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۲۹٫۴ تا ۴۲٫۶ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط یک روز بارش موثر در ماه در بهار، نادر است.

با توجه به آب و هوا، بهار فصل خلوت گرشگری جیپور است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

زمان سفر جیپور

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی بسیار گرم هستند. این ماه‌ها با ۵ تا ۱۲ روز بارش موثر در ماه، بیشترین میزان بارش در سال را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا آگوست، دومین زمان شلوغ گردشگری جیپور هستند؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایده‌آل برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

زمان سفر جیپور

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۲۸٫۶ تا ۳۶٫۲ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به صورت میانگین ۱ تا ۶ روز بارش موثر برف و یا باران وجود دارد. فصل پاییز، نیز از فصول خلوت گردشگری جیپور است.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

زمان سفر جیپور

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۲۱٫۹ تا ۲۹٫۴ درجه سانتی‌گراد در جیپور تقریبا خنک است. به صورت میانگین صفر تا ۱ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد. فصل زمستان، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در جیپور است، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

بهترین زمان سفر به جیپور بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

جیپور هر سال توجه میلیون‌ها گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند. این شهر، پیشنهادات فراوانی مانند غذاهای خوش‌مزه، قلعه‌های تاریخی و قصرهای سلطنتی دارد. جیپور همچنین برای وجود جشن‌های متعدد فرهنگی، تاریخی و عشق به هنر در روح فستیوال‌ها و نمایشگاه‌ها در میان مردم جهان مشهور است.

این فستیوال‌ها، یک نقطه گردهمایی هستند؛ جایی که مردم از سراسر جهان برای به اشتراک‌گذاشتن، برگزاری نمایشگاه‌ها و بحث‌کردن در مورد ایده‌های جدید، تجربیات و هنر، دور هم جمع می‌شوند. فستیوال‌ها نیز راهی برای زنده نگه‌داشتن سنت‌های راجستانی هستند.

در ادامه برخی از محبوب‌ترین و مشهورترین فستیوال‌های جیپور را به شما معرفی خواهیم کرد تا تجربه سفری لذت‌بخش‌تر در شهر صورتی داشته باشید.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

نمایشگاه گانگور (Gangaur Fair

فستیوال جیپور

نمایشگاه گانگور یکی از رنگارنگ‌ترین فستیوال‌های شهر جیپور است که هر سال در ماه مارس تا آوریل برای جشن‌گرفتن آغاز فصل بهار و البته فصل برداشت کشاورزان برگزار می‌شود.

گانگور با قدمتی از صد سال پیش، جشنی برای وفاداری زناشویی نیز هست. زنان برای رفاه و امنیت شوهرانشان دعا می‌کنند. در طول فستیوال، بت‌های سفالی لرد شیوا و پارواتی (ایزدبانو در آئین هندو و همسر دوم شیوا، ایزد ویرانی و جوانسازی) ساخته می‌شوند.

فستیوال فیل (Elephant Festival)

فستیوال جیپور

جاذبه شهر جیپور، تنها قصرهای آن نیست و یکی از نشانه‌های این حقیقت، فستیوال فیل است. این موجودات باشکوه، میراث شاهنشاهی راجستان را به ما نشان می‌دهند.

در طول این فستیوال که در ماه مارس هر سال برگزار می‌شود، فیل‌ها رنگ می‌شوند و به صورت دسته‌جمعی حرکت می‌کنند. بازی‌های دسته‌جمعی مانند طناب‌کشی توسط فیل‌ها نیز یکی از جاذبه‌های این رویداد ویژه است. البته از سال ۲۰۱۲، این قبیل فعالیت‌ها برای محافظت از حیوانات ممنوع اعلام شد.

تجربیاتی که هم‌اکنون می‌توانید در فستیوال فیل داشته باشید، رنگ‌کردن آن‌ها با رنگ‌های ارگانیک، غذا دادن به این موجودات بامزه عظیم‌الجثه و شستن آن‌ها در تابستان گرم است.

نمایشگاه شیتلا ماتا (Sitla Mata Fair)

فستیوال جیپور

نمایشگاه شیتلا ماتا هر سال در ماه‌های مارس تا آوریل در دهکده زیبای سیل کی دونگری در ۳۵ کیلومتری جیپور برای آرام‌کردن خدای محلی، شیتلا ماتا، برگزار می‌شود. معبد شیتلا ماتا بر یک تپه کوچک در این دهکده واقع شده است. گفته می‌شود که خشم این خدا در زمان‌هایی دور، باعث یک اپیدمی شد که تقریبا تمام ساکنین شهر را کشت.

در طول این نمایشگاه، اهالی دهکده یک بازار راه می‌اندازند که در آن، محصولات محلی مانند کفش، لباس، غذا و ظروف به فروش می‌رسد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

فستیوال خاجلی تیج (Kajli Teej Festival)

فستیوال جیپور

خاجلی تیج یکی از محبوب‌ترین فستیوال‌های جیپور در ماه‌های جولای تا آگوست است که با بیشترین هیجان و شادی ممکن برگزار می‌شود. این فستیوال، یک جشن زنده از فرهنگ شهری راجستانی است. در حین برگزاری آن که حدودا یک ماه به طول می‌انجامد، نمایشگاه‌های محلی و بازارهای بسیاری برقرار می‌شوند.

بازارها پر از محصولات و صنایع دستی ساخته هنرمندان محلی هستند. شما هم به راحتی می‌توانید با قیمتی مناسب برای عزیزانتان از این بازارها، سوغاتی بخرید.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

فستیوال تیج (Teej Festival)

فستیوال جیپور

فستیوال تیج یکی از مشهورترین فستیوال‌های شهر جیپور در ماه سپتامبر است. این فستیوال از نظر مذهبی، ارزش بسیاری در میان مردم بخصوص زنان دارد. زنان متاهل به درگاه خدای پارواتی دعا می‌کنند و تشریفات مذهبی خاصی را انجام می‌دهند. آن‌ها برای شوهران و زندگی زناشوییشان و زنان مجرد نیز برای پیدا کردن یک شوهر ایده‌آل دعا می‌کنند.

بت تیج ماتا (Teej Mata) نیز با جواهرات و لباس‌های بافتنی تزئین می‌شود. این جشن همچنین میزبان رقص‌های مردمی و آوازهای سنتی است.

فستیوال داشهرا جیپور (Jaipur Dussehra Festival)

فستیوال جیپور

داشهرا  یا ویجی داشمی، یکی از فستیوال‌های هندو است که پیروزی لرد راما بر پادشاه آشورا، راوان را هر سال در ماه اکتبر جشن می‌گیرد. در جیپور، داشهرا با اشتیاق بسیاری برگزار می‌شود. تمثال‌های بسیاری از این پادشاه دیوصفت در نقاط مختلف شهر، سوزانده می‌شود. در حین داشهرا، نمایشگاه‌های بسیاری به عنوان بخشی از فستیوال خرید جیپور، برقرار هستند.

نمایشگاه الاغ (Donkey Fair)

فستیوال جیپور

نمایشگاه الاغ یکی از شگفت‌انگیزترین فستیوال‌هایی است که جیپور هر سال در ماه اکتبر به خود می‌بیند. این فستیوال در شهر لونیاواس (Looniyawas) در ۲۰ کیلومتری جیپور برگزار می‌شود. تجار بسیاری از شمال هند برای فروش الاغ‌هایشان به این منطقه می‌آیند.

الاغ‌ها توسط کشاورزان، کارگران لباس‌شو خانه‌ها و کارگران ساخت‌و‌ساز خریداری می‌شوند. الاغ‌ها در نمایشگاه با رنگ‌ها و زیورآلات تزئین می‌شوند تا حسابی به چشم بیایند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

فستیوال بین‌المللی بادبادک‌ها

فستیوال جیپور

هر سال در تاریخ ۱۴ ژانویه (۲۵ دی)، شهر جیپور در فستیوال بین‌المللی بادبادک‌ها به زیر سایه بادباک‌های بیشمار در تمام آسمان می‌رود. در این روز فرخنده، خورشید وارد فاز اوترایان می‌شود و این یعنی آغاز سال جدید در تقویم هندی. تمام شهر در این جشن گردهم می‌آیند و بادبادک هوا می‌کنند.

این فستیوال در سال‌های برگزاری‌اش، چنان توجهی را به خود جلب کرد که تبدیل به رویدادی بین‌المللی شد. مردم از سراسر جهان برای شرکت در این رویداد سه روزه به جیپور می‌آیند و در نهایت مسابقه‌ای برای بهترین بادبادک برگزار و به برنده، جایزه داده می‌شود.

فستیوال ادبیات جیپور

فستیوال جیپور

فستیوال ادبیات جیپور در سال  با هدف افزایش آگاهی در مورد هنر در میان بومیان شهر، تاسیس شد. این فستیوال که هر سال در ماه ژانویه برگزار می‌شود، تبدیل به بزرگ‌ترین فستیوال ادبیات در کل منطقه آسیا و اقیانوسیه شده است. این فستیوال در طول پنج روز، افراد بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود می‌کشاند.

افراد مشهور محلی و بین‌المللی به اینجا می‌آیند تا در جلسات خواندن و بحث در مورد کتاب‌ها شرکت کنند. ممکن است بتوانید در این رویداد با نویسنده مورد علاقه‌تان ملاقات کنید و از وی امضا بگیرید.

فستیوال بین‌المللی فیلم جیپور

فستیوال جیپور

فستیوال بین‌المللی فیلم جیپور یکی از جدیدترین رویدادهای سینمای هند است. این فستیوال که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده، توجه کارگردانان، بازیگران، فیلمبرداران و دیگر صنایع مردمی را به سمت خود جذب کرده است.

هدف از برگزاری این رویداد در ماه ژانویه، تبادل اطلاعات و ایده‌های فیلمسازی است. اینجا همچنین پلت‌فورم خوبی برای هنرمندان نوظهور برای کسب اعتبار به شمار می‌آید. این فستیوال فیلم همچنین تلاش دارد تا پیوندهای فرهنگی در میان کشورهای مختلف را تقویت کند.

جیپور؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۱۴٫۸۰٫۵
فوریه۱۸٫۹۱
مارس۲۵٫۱۱٫۵
آوریل۳۰٫۲۱
می۳۴٫۱۵٫۱
ژوئن۳۳٫۳۷٫۱
جولای۲۹٫۸۱۶٫۳
آگوست۲۸٫۲۲۴٫۱
سپتامبر۲۸٫۴۸٫۴
اکتبر۲۷٫۱۰٫۵
نوامبر۲۱٫۸۱
دسامبر۱۶٫۹۰٫۸

میانگین ماهیانه دما و بارش در جیپور

چه زمانی به جیپور برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۱۰۲۱۲۳۰۱
فوریه۱۴۲۶۵۳۵۲
مارس۱۹۳۲۹۴۱۱
آوریل۲۵۳۷۱۰۴۳۲
می۲۹۴۰۱۳۴۵۲
ژوئن۲۹۳۹۱۸۴۸۵
جولای۲۸۳۵۲۱۴۳۱۰
آگوست۲۶۳۲۷۵۰۱۲
سپتامبر۲۶۳۳۲۰۳۹۵
اکتبر۲۳۳۳۱۳۳۹۲
نوامبر۱۷۲۹۷۳۵۱
دسامبر۱۲۲۴۴۵۰۰

حداقل و حداکثر دما در جیپور

مطالب مرتبط:

دیدگاه