بهترین زمان سفر به قونیه؛ آرامگاه مولوی در ترکیه

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به قونیه؛ آرامگاه مولوی در ترکیه

بهترین زمان سفر به قونیه، ، چه زمانی از سال است؟ برای مطلع شدن از جزئیات این راهنمای سفر، با ما همراه باشید.

قونیه، شهری در مرکز آناتولی در کشور ترکیه برای قرن‌ها نام خود را حفظ کرده است. این شهر زیبا و تاریخی، یکی از مقاصد گردشگری تاریخی محبوب به شمار می‌آید، به همین علت سفر به قونیه طرفداران زیادی دارد.

دیدنی های قونیه هر سال گردشگران زیادی را به‌سمت این شهر سرازیر می‌کند. از مهم‌ترین مکان‌هایی که نباید به‌هیچ‌وجه دیدن آن را از دست داد، می‌توان به آرامگاه و موزه مولانا، شاعر، عارف و صوفی ایرانی و موسس رقص سماء درویشان؛ موزه مدرسه کاراتای، مدرسه الهیات؛ مسجد علاءالدین با قدمتی از قرن دوازدهم و مدرسه و موزه مناره اشاره کرد.

زمان سفر قونیه

یکی دیگر از جاذبه‌های هیجان‌انگیز قونیه، باغ پروانه گرمسیری قونیه است که در ژوئیه سال ۲۰۱۵ افتتاح شد. این پارک که در ترکیه اولین در نوع خود به شمار می‌آید، پناهگاهی برای شش هزار پروانه از ۱۵ گونه مختلف و همچنین ۲۰ هزار گونه از گیاهان گرمسیری فراهم می‌کند.

افسانه‌ها می‌گویند که پرسئوس (پسر زئوس و دانائه و یکی از پهلوانان اساطیر یونان باستان) اژدهایی که به این شهر حمله کرده بود را کشته است. مردم شهر نیز یک بنای خاص برای احترام به این واقعه ساختند؛ یک ستون سنگی با حکاکی شمایل پرسئوس بر آن. نام این شهر نیز بر اساس این رویداد انتخاب شد.

یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهند که قونیه، یکی از قدیمی‌ترین مناطق آناتولی است. قدمت منطقه قونیه طبق یافته‌ها به ۷ هزار سال قبل از میلاد مسیح (اواخر عصر سنگی) برمی‌گردد.

بهترین زمان سفر به قونیه بر اساس آب و هوا

زمان سفر قونیه

بهترین زمان سفر به قونیه بر اساس آب و هوا، فصل بهار و پاییز از ۲۳ آوریل تا ۲۲ ژوئیه (۳ اردیبهشت تا ۳۱ تیر) و ۲۰ اوت تا ۲۱ اکتبر (۲۹ مرداد تا ۲۹ مهر) است.

قونیه در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۴۷ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در قونیه در زمان‌های مختلف سال بسیار متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه‌ای از سال سرد و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال کم است. قونیه در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۴۷ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه ژوئیه، اوت و ژوئن به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اواخر ماه ژوئیه (اوایل مرداد) با دمای میانگین ۳۲٫۹ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱۸٫۵ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به قونیه بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به‌شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به قونیه بر اساس بارش باران یا برف

اگر به‌دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی اوت، ژوئیه و سپتامبر به قونیه بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواسط ماه ژوئیه (اواخر تیر) است.

چه زمانی می‌توانید با بارش برف در قونیه روبه‌رو شوید؟

گزارش‌ها هواشناسی نشان می‌دهند که احتمال بارش برف در ماه ژانویه به‌خصوص در اواخر ماه (اوایل بهمن) بسیار بالا است. بهترین زمان اسکی در قونیه، میانه‌های ماه ژانویه (اواخر دی) است.

بهترین زمان سفر به قونیه بر اساس رطوبت و وزش باد

قونیه دارای ماه‌های مرطوب بسیار و در فصل مقابل، دارای ماه‌های خشک است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۲۳٫۲ درصد، ماه اوت و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۸٫۴ درصد، ژانویه است.

وزش باد در قونیه، معمولا آرام است. پربادترین ماه‌های سال، ژوئیه و سپس اوت و ژوئن هستند. باد ماه ژوئیه با سرعت ۱۶٫۸ کیلومتر بر ساعت، یک باد‌آرام به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در قونیه در اواسط ماه ژوئن، ۳۰٫۲ کیلومتر بر ساعت است که یک باد متوسط به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به قونیه بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری قونیه، ژوئیه و سپس اوت و می هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری قونیه، دسامبر است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به قونیه بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

زمان سفر قونیه

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی تقریبا سرد می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۹٫۹ تا ۲۵٫۷ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۳ تا ۴ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری قونیه است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا اوت (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

زمان سفر قونیه

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به‌صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با صفر تا ۳ روز بارش موثر در ماه، کمترین میزان بارش در سال را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا اوت، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در قونیه هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

زمان سفر قونیه

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۱۰٫۹ تا ۲۹٫۴ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۲ تا ۳ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز فصل خلوت گرشگری قونیه است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

زمان سفر قونیه

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۳٫۵ تا ۹٫۹ درجه سانتی‌گراد در قونیه بسیار سرد است. به‌صورت میانگین ۴ تا ۵ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، نیز از فصول خلوت گردشگری قونیه است.

بهترین زمان سفر به قونیه بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

قونیه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور ترکیه است که به‌صورت دائم دارای ساکنان بوده و همچنین به‌عنوان ایکونیوم دوران رومیان شناخته می‌شود. این شهر به‌عنوان پایتخت سلجوقیان در قرن‌های ۱۲ و ۱۳، یکی از مراکز غنی فرهنگی ترکیه به شمار می‌آید.

فستیوال‌ها و رویدادهایی مانند ملاقات عکاسان ملی بی شهر (شهری در استان قونیه)، فستیوال گیلاس‌های سفید، فستیوال سوگوکسو (Soguksu Festival)، فستیوال هندوانه، فستیوال توت‌فرنگی و فستیوال برداشت و فرهنگ، بخشی از رویدادهای کمتر شناخته‌شده این منطقه هستند. در ادامه برخی از محبوب‌ترین فستیوال‌های قونیه را به شما معرفی خواهیم کرد.

فستیوال بین‌المللی ملانصرالدین (The International Nasreddin Hodja Festival)

فستیوال قونیه

فستیوال بین‌المللی ملانصرالدین، یکی از فستیوال‌های اصلی شهر قونیه است که به یک شخصیت مشهور در ادبیات ترکیه اختصاص دارد. این رویداد که هر سال در ماه ژوئیه برگزار می‌شود، میزبان تعداد زیادی از نویسندگان است.

فستیوال بین‌المللی موسیقی رمزآلود قونیه (Konya International Mystic Music Festival)

فستیوال قونیه

فستیوال بین‌المللی موسیقی رمزآلود قونیه از سال ۲۰۱۴، هر سال در ماه سپتامبر در شهر قونیه برگزار می‌شود.

 جشن سبای آرس (Seb-i-Arus ceremony)

جشن سبای آرس که هر سال در ماه دسامبر برگزار می‌شود، یکی از فستیوال‌های اصلی قونیه در بزرگداشت مولانا، شاعر معروف جهانی به شمار می‌آید. این رویداد در احترام به روز درگذشت وی، با برگزاری نمایش‌ها و اجراهای خارق‌العاده، گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

فستیوال مولانا

فستیوال مولانا هر سال به‌مدت چهار شب در ماه دسامبر در سالگرد ودینگ نایت مولانا با خداوند، برگزار می‌شود. به خاطر داشته باشید برای حضور در این رویداد محبوب، حتما باید از چند ماه قبل بلیط و مکان اقامتی خود را رزرو کنید.

فستیوال رقص درویشان در قونیه

فستیوال قونیه

فستیوال رقص درویشان در قونیه، یکی از چشم نوازترین رویدادهای جهانی، هر سال در ماه دسامبر در قونیه برگزار می‌شود. مراسم مذهبی رقص سما، عملی از روی عشق و اجرایی بر پایه ایمان صوفیان است. هر سال در این روزها، هزاران نفر به قونیه می‌آیند تا شاهد این مراسم فوق‌العاده باشند

فستیوال رقص درویشان در قونیه ۲۰۱۸ در تاریخ ۱۰ تا ۱۸ دسامبر (۱۹ تا ۲۷ آذر ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

قونیه؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۰٫۷۵٫۱
فوریه۲٫۱۳٫۳
مارس۶٫۷۲٫۸
آوریل۱۱٫۳۲٫۵
می۱۶٫۴۳٫۸
ژوئن۲۱٫۱۲٫۸
ژوئیه۲۴٫۹۰٫۵
اوت۲۴٫۷۰٫۳
سپتامبر۲۰٫۱۲
اکتبر۱۳٫۲۳٫۶
نوامبر۷۲٫۵
دسامبر۲٫۲۴٫۱

میانگین ماهیانه دما و بارش در قونیه

چه زمانی به قونیه برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینتعداد روزهای بارانی
ژانویه۳٫۶-۵٫۳۱۷
فوریه۳٫۲-۷٫۳۱۷
مارس۰٫۴۱۲٫۸۱۰
آوریل۴٫۴۱۷٫۳۱۲
می۹٫۱۲۲٫۸۱۲
ژوئن۱۳٫۷۲۷٫۶۹
ژوئیه۱۷٫۷۳۱٫۳۲
اوت۱۷٫۸۳۱٫۱۱
سپتامبر۱۲٫۸۲۶٫۸۶
اکتبر۷۱۹٫۵۱۱
نوامبر۱٫۴۱۳٫۱۶
دسامبر۲٫۲-۶٫۸۱۴

حداقل و حداکثر دما در قونیه

مطالب مرتبط:

دیدگاه