بهترین زمان سفر به کلمبو؛ بندری از درختان پر برگ انبه در سریلانکا

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به کلمبو؛ بندری از درختان پر برگ انبه در سریلانکا

بهترین زمان سفر به کلمبو، شهری شلوغ و پرجنب و جوش با آمیزه‌ای از زندگی مدرن و بناها و ویرانه‌های استعماری، پایتخت سریلانکا چه زمانی از سال است؟

کلمبو، پایتخت اقتصادی کشور سریلانکا حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. این شهر در برهه‌های مختلف تاریخی، تاثیرات بسیاری از مناطق مختلف جهان از جمله پرتغال، اتریش و انگلستان گرفته است.

کلمبو دارای چندین سالن کنسرت مناسب برای موسیقی و تئاتر و همچنین موزه و گالری‌های هنری است. اصلی‌ترین فستیوال شهر، وساک (Vesak) است؛ جشنی برای احترام به بودا که منجر به روشن شدن خیابان‌های شهر در طول یک هفته در ماه آوریل می‌شود.

بهترین زمان سفر به کلمبو؛ بندری از درختان پر برگ انبه در سریلانکا

شما در کلمبو با تنوع معماری با توجه به مهاجران و تأثیرات مختلف از فرهنگ‌های بودایی، هندو، اسلامی و هندی روبه‌رو خواهید شد. بنابراین نباید به هیچ وجه دیدنی های کلمبو را از دست بدهید. آثار انگلیسی‌ها بخصوص در ساختمان‌های با سبک نئورنسانس و تفرجگاه‌های اقیانوسی، پارک گال فیس گرین (Galle Face Green) و هتل گال فیس در انتهای آن، قابل مشاهده است.

پارک ویهاراماهادوی (Vihara Maha Park) که در گذشته با نام پارک ویکتوریا مشهور بوده است با مزارع دارچین در اطراف موزه ملی کلمبو، دل شما را خواهد برد. بازدید از محله و بازار پتاه (Pettah) با خیابان‌های سرزنده و پر از تحرک به همراه غرفه‌های خیابانی، فروشگاه‌ها و معابد هندو را فراموش نکنید. از آنجا به محله فورت (Fort quarter) بروید و از دو برج آن و خیابان‌های پر از ساختمان‌های آجری سفید و قرمز دیدن کنید.

برای گشت و گذار در شهر و رفتن به محله‌های مختلف میتوانید از توک توک‌های (موتور سه چرخ) مشهور استفاده کنید که در همه جا قابل دسترس هستند. با تور کلمبو که یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین تور سریلانکا است، سفری رویایی برای خود رقم بزنید.

بهترین زمان سفر به کلمبو بر اساس آب و هوا

بهترین زمان سفر به کلمبو؛ بندری از درختان پر برگ انبه در سریلانکا

بهترین زمان سفر به کلمبو بر اساس آب و هوا، اول ژانویه تا یازدهم مارس (۱۱ دی تا ۲۰ اسفند) است.

کلمبو در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۴ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در کلمبو در زمان‌های مختلف سال تقریبا یکسان است. با توجه به رطوبت، هوا در بیشتر سال گرم است. احتمال بارش باران در تمام سال محتمل است. کلمبو در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۴ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه می، ژوئن و آوریل به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اوایل تا اواسط می (اواسط تا اواخر اردیبهشت) با دمای میانگین ۳۲ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۶٫۲ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به کلمبو بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به کلمبو بر اساس بارش باران یا برف

اگر به دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی ژانویه، فوریه و مارس به کلمبو بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواخر ژانویه (اوایل بهمن) است.

بهترین زمان سفر به کلمبو بر اساس رطوبت و وزش باد

کلمبو دارای ماه‌های مرطوب زیادی است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۶۸٫۹ درصد، ماه ژانویه و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۸٫۵ درصد، نوامبر است.

وزش باد در کلمبو، معمولا بسیار آرام است. پربادترین ماه‌های سال، می و سپس ژوئن و جولای هستند. باد ماه می با سرعت ۶٫۴ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در کلمبو در اواخر ماه می، ۱۵٫۲ کیلومتر بر ساعت است که یک باد آرام به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به کلمبو بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری کلمبو، دسامبر و سپس اکتبر و آگوست هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری کلمبو، ژوئن است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به کلمبو بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

بهترین زمان سفر به کلمبو؛ بندری از درختان پر برگ انبه در سریلانکا

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی گرم می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۳۰٫۸ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۷ تا ۱۲ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار، فصل خلوت گرشگری کلمبو است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

بهترین زمان سفر به کلمبو؛ بندری از درختان پر برگ انبه در سریلانکا

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به‌صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با ۸ تا ۱۲ روز بارش موثر در ماه، میزان بارش موثری را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا آگوست، از فصول خلوت گردشگری کلمبو هستند.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

بهترین زمان سفر به کلمبو؛ بندری از درختان پر برگ انبه در سریلانکا

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۳۰٫۱ تا ۳۰٫۸ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۱۳ تا ۱۴ روز بارش موثر برف و یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز دومین زمان شلوغ گردشگری کلمبو است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایده‌آل برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

بهترین زمان سفر به کلمبو؛ بندری از درختان پر برگ انبه در سریلانکا

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۳۰٫۲ تا ۳۱٫۹ درجه سانتی‌گراد در کلمبو گرم است. به‌صورت میانگین ۴ تا ۹ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در کلمبو هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

بهترین زمان سفر به کلمبو بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

سریلانکا خانه چهار دین مختلف است؛ بودایی، هندو، اسلام و مسیحی. این موضوع بدین معنا است که هر سال تعطیلات عمومی بسیاری در سراسر کشور وجود دارد؛ در حقیقت اگر بخواهیم دقیق بگوییم، ۲۵ تعطیلی!

برخی از این تعطیلات، جشن‌هایی هستند که هر سال گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشانند. در ادامه برخی از محبوب‌ترین رویدادهای کلمبو را به شما معرفی خواهیم کرد.

وساک پویا، فستیوال نور بوداییان (Vesak Poya)

کلمبو

وساک، یک فستیوال پویا است که در شب ماه کامل در ماه مارس در کلمبو برگزار می‌شود. بر طبق تقویم قمری بوداییان، وساک در اولین ماه کامل سال نو است.

وساک پویا یک جشن سه تایی بودا است. در این روز بودا به دنیا آمد، به رستگاری رسید و بعدها در همین روز فوت کرد. در این جشن زیبا، تمام خانه‌ها فانوس‌هایی سفید در ورودیشان آویزان و در شب آن را روشن می‌کنند.

ماها شیوارتری (Maha Shivarathri)

ماها شیوارتری یک فستیوال هندو است که سالانه برای تکریم شیوا (یکی از خدایان اصلی) برگزار می‌شود. معنای این عبارت، «شب بزرگ شیوا» است و هر سال در ماه ژوئن جشن گرفته می‌شود.

این فستیوال به طور منحصر به ‌فرد با تقدیم برگ‌هایی از یک درخت مخصوص (بیلوا) به شیوا جشن گرفته می‌شود. هندوها تمام روز را روزه می‌گیرند و تمام شب را بیدار می‌مانند. پیروی از کتاب مقدس، توبه و طلب بخشایش، تمرین یوگا و مدیتیشن به منظور رسیدن به خیر مطلق در زندگی، از اعمال این شب است. برخی از معابد مانند معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام کوویل (Temple of Sri Kailawasanathan Swami Devasthanam Kovil)، اجراهای مخصوص رقص و موسیقی در این جشن برگزار می‌کنند.

دیوالی

کلمبو

دیپوالی، فستیوال نور هندوها هر سال در ماه اکتبر یا نوامبر در کلمبو برگزار می‌شود. این جشن نمادین برای تکریم پیروزی لرد راما در مقابل راوانا (غلبه نور بر تاریکی)، پنج روز به طول می‌انجامد، اما مهم‌ترین روز این جشن روز آخر است. در این روز، مریدان هندو لباس‌های نو می‌پوشند و به یکدیگر هدیه و شیرینی می‌دهند.

سال نوی سینهالا و تامیل (Sinhala and Tamil New Year)

کلمبو

جشن سال نوی سینهالا و تامیل در ایتدای سال قمری، معمولا در ماه آوریل برگزار می‌شود. در حین این جشن‌ها، تمام جزیره تعطیل است و بازی‌های متنوع و رنگارنگی برای سرگرم کردن بازدیدکنندگان وجود دارد.

سریلانکا؛ آب و هوا و اقلیم

بهترین زمان سفر به کلمبو؛ بندری از درختان پر برگ انبه در سریلانکا

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در کلمبو

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۳۰۸٫۴
فوریه۳۰٫۶۶٫۴
مارس۳۱٫۱۱۱٫۴
آوریل۳۱٫۱۲۵٫۴
می۳۰٫۶۳۳٫۵
ژوئن۳۰۱۹٫۱
جولای۲۹٫۴۱۳
آگوست۲۹٫۴۹٫۷
سپتامبر۲۹٫۴۱۵٫۷
اکتبر۲۹٫۴۳۵٫۳
نوامبر۲۹٫۴۳۰٫۷
دسامبر۳۰۱۵٫۲

میانگین ماهیانه دما و بارش در کلمبو

اقلیم کشور سریلانکا با یک تناوب بین فصل خشک و باران‌های موسمی که به تدریج در تمام مناطق این جزیره تغییر می‌کند، گرمسیری است. اگرچه، این موضوع بدین معنا است که همیشه یک نقطه جزیره از آب و هوایی عالی لذت می‌برد.

فصل یالا (Yala) از ماه می تا آگوست (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ مرداد)، بارش‌هایی سهمناک برای جنوب، مرکز و غرب کشور به ارمغان می‌آورد. در مقابل، فصل ماها (Maha) نیز از ماه اکتبر تا ژانویه (۹ مهر تا ۱۱ بهمن)، بارش‌های موسمی را به سمت شمال و شرق می‌برد.

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۳۰ سانتی‌گراد- ۶٫۷ سانتی‌متر۳۰ سانتی‌گراد- ۵ سانتی‌متر۳۰ سانتی‌گراد- ۳٫۳ سانتی‌متر۳۰ سانتی‌گراد- ۱٫۶ سانتی‌متر
فوریه۳۰٫۵ سانتی‌گراد- ۵٫۹ سانتی‌متر۳۰٫۳ سانتی‌گراد- ۵٫۴ سانتی‌متر۳۰٫۲ سانتی‌گراد- ۴٫۹ سانتی‌متر۳۰ سانتی‌گراد- ۴٫۴ سانتی‌متر
مارس۳۱ سانتی‌گراد- ۱۰٫۲ سانتی‌متر۳۰٫۹ سانتی‌گراد- ۸٫۹ سانتی‌متر۳۰٫۷ سانتی‌گراد- ۷٫۷ سانتی‌متر۳۰٫۶ سانتی‌گراد- ۶٫۴ سانتی‌متر
آوریل۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۲۱٫۹ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۱۸٫۴ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۱۴٫۹ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۱۱٫۴ سانتی‌متر
می۳۰٫۵ سانتی‌گراد- ۳۱٫۵ سانتی‌متر۳۰٫۴ سانتی‌گراد- ۲۹٫۵ سانتی‌متر۳۰٫۲ سانتی‌گراد- ۲۷٫۴ سانتی‌متر۳۰٫۱ سانتی‌گراد- ۲۵٫۴ سانتی‌متر
ژوئن۲۹٫۹ سانتی‌گراد- ۱۵٫۵ سانتی‌متر۲۹٫۷ سانتی‌گراد- ۱۱٫۹ سانتی‌متر۲۹٫۶ سانتی‌گراد- ۸٫۳ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۴٫۷ سانتی‌متر
جولای۲۹٫۳ سانتی‌گراد- ۱۱٫۵ سانتی‌متر۲۹٫۱ سانتی‌گراد- ۱۰ سانتی‌متر۲۹ سانتی‌گراد- ۸٫۴ سانتی‌متر۲۸٫۸ سانتی‌گراد- ۶٫۹ سانتی‌متر
آگوست۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۸٫۹ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۸٫۱ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۷٫۲ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۶٫۴ سانتی‌متر
سپتامبر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱۴٫۲ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱۲٫۷ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱۱٫۲ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۹٫۷ سانتی‌متر
اکتبر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۳۰٫۴ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲۵٫۵ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲۰٫۶ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱۵٫۷ سانتی‌متر
نوامبر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲۹٫۶ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲۸٫۴ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲۷٫۳ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲۶٫۱ سانتی‌متر
دسامبر۲۹٫۹ سانتی‌گراد- ۱۱٫۳ سانتی‌متر۲۹٫۷ سانتی‌گراد- ۷٫۵ سانتی‌متر۲۹٫۶ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در کلمبو

بنابراین برای لذت بردن از آب و هوای خوب و فصل خشک سریلانکا در ماه‌های دسامبر تا مارس (۱۰ آذر تا ۱۱ فروردین) به غرب و جنوب و در ماه‌های می تا سپتامبر (۱۱ اردیبهشت تا ۸ مهر) به شرق کشور بروید.

دما در طول سال در ساحل، چه هوا و چه آب، تقریبا در ۲۷ درجه سانتی‌گراد ثابت است.

چه زمانی به کلمبو برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۲۳۳۱۱۵۳۳۷
فوریه۲۳۳۲۱۶۳۷۶
مارس۲۴۳۲۱۸۳۵۸
آوریل۲۵۳۲۲۱۳۴۱۴
می۲۷۳۲۲۱۳۲۱۹
ژوئن۲۶۳۰۲۲۳۳۱۸
جولای۲۶۳۰۲۲۳۰۱۲
آگوست۲۶۳۰۲۲۳۲۱۱
سپتامبر۲۶۳۰۲۲۳۱۱۳
اکتبر۲۵۳۰۲۱۳۳۱۹
نوامبر۲۴۳۰۱۹۳۱۱۶
دسامبر۲۳۳۰۱۷۳۴۱۰

حداقل و حداکثر دما در کلمبو

هزینه روزانه توریستی در کلمبو

هزینه یک روز اقامت در کلمبو حدودا ۳۳۰ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به این که در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به کلمبو سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در کلمبو انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه