بهترین زمان سفر به پوکت؛ جزیره آب های زمردین تایلند

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
بهترین زمان سفر به پوکت؛ جزیره آب های زمردین تایلند

آیا می‌دانید بهترین زمان سفر به پوکت، بخشی از بهشت در کشور زیبای تایلند، بر اساس آب و هوا، چه زمانی از سال است؟

ماسه‌های سفید و پاک، آب‌های به رنگ زمرد کبود و صخره‌های آهکی در جزیره پوکت واقع در بخش جنوب غربی کشور تایلند، منتظر مسافران هستند. این جزیره زیبا واقع در آب‌های دریای آندامان (Andaman Sea) و با فاصله یک ساعته با هواپیما از شهر بانکوک، پایتخت تایلند، بخش کوچکی از بهشت است. هزینه سفر به پوکت، از جمله مکان‌های اقامتی تا چشمه‌های درمانی آب گرم و تورهای قایق‌رانی، بسیار مقرون به صرفه است.

علاوه بر آب و هوای گرمسیری بسیار مناسب برای سفر، پوکت جاذبه‌های بی‌شمار دیگری برای ارائه به گردشگران دارد که از میان آن‌ها می‌توان به غذاهای سنتی لذیذ این جزیره (علف لیمو، برگ‌های لیمو ترش و فلفل چیلی) و فرهنگ غنی آن که به شدت تحت تاثیر دین غالب، یعنی بودائیسم قرار دارد، اشاره کرد. فهرست کاملی از جاهای دیدنی پوکت را می‌توانید در کجارو ببینید و اطلاعات لازم درمورد آن‌ها را بدست آورید.

پوکت

با اینکه سواحل جزیره و شرکت‌های گردشگری به خوبی توانسته‌اند خود را پس از سونامی سال ۲۰۰۴، که به ساحل غربی صدمه جدی وارد کرد و متاسفانه جان هزاران نفر را گرفت، احیا کنند، اما پوکت با یادبودها، گذشته را به یاد دارد و هم‌اکنون دارای سیستم هشدار بهتری برای شهروندان خود در زمان وقوع احتمالی تهدید سونامی است.

سفر به این جزیره زیبا خاطرات منحصر به فردی را برای شما رقم خواهد زد. به این منظور کجارو در انتخاب تور پوکت به شما کمک می‌کند. ما با همکاری آژانس‌های معتبر مسافرتی فهرستی از ده‌ها تور به مقصد پوکت را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید با مقایسه آن‌ها تور مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

بهترین زمان سفر به پوکت بر اساس آب و هوا

پوکت

بهترین زمان سفر به پوکت، در ماه‌های نوامبر تا آوریل (۱۰ آبان تا ۱۰ اردیبهشت) است، زمانی که شرایط آب و هوایی برای فعالیت‌های ساحلی، مانند شنا و قایقرانی، ایده‌آل هستند. شش ماهه بین ماه‌های می تا اکتبر (۱۱ اردیبهشت تا ۹ آبان)، فصل باد و بارش‌های موسمی هستند و اگرچه هزینه مکان‌های اقامتی در این زمان از سال بسیار پایین است، اما شرایط آب و هوایی می‌تواند به موقعیتی خطرناک مبدل شود.

بهترین زمان سفر به پوکت بر اساس فصول

فصل داغ گردشگری: ماه‌های نوامبر تا آوریل (۱۰ آبان تا ۱۰ اردیبهشت)

پوکت

ماه‌های نوامبر تا آوریل، به عنوان فصل داغ گردشگری جزیره پوکت در نظر گرفته می‌شوند. دمای میانگین ۲۶٫۷ درجه سانتی‌گراد و آرامش اقیانوس (به خصوص در مقایسه با طوفان‌های فصل بارش‌های موسمی)، این زمان از سال را تبدیل به زمانی ایده‌آل برای سفر کرده‌اند. هزینه مکان‌های اقامتی در این زمان از سال نیز در اوج مقدار خود هستند.

فصل باد و بارش‌های موسمی: ماه‌های می تا اکتبر (۱۱ اردیبهشت تا ۹ آبان)

پوکت

در ماه‌های می تا اکتبر، پوکت، فصل باد و بارش‌های موسمی را تجربه می‌کند که از مشخصه‌های آن می‌توان به بارش‌های سنگین و موج‌های قدرتمند اقیانوس خشمگین و همچنین خیزاب‌های (موج‌های متجاوز به ساحل) خطرناک، اشاره کرد.

در طول این فصل، شنا در سواحل غربی جزیره، بسیار خطرناک است. اما اگر بازدیدکنندگان با بارش باران مشکلی ندارند و می‌توانند از شنا در سواحل غربی صرف نظر کنند، دمای میانگین ۲۶٫۷ درجه سانتی‌گرادی و هزینه‌های ارزان مکان‌های اقامتی، می‌تواند بازدید از پوکت در این زمان از سال را بسیار خوشایند و دلچسب کند.

بهترین زمان سفر به پوکت بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل داغ گردشگری

روز ماکا بوچا

پوکت

ماکا بوچا یکی از تعطیلات رسمی کشورهای منطقه میکونگ مانند کامبوج و تایلند است. تاریخ این جشنواره مهم بودایی بستگی به چرخه قمری دارد. به طور معمول این روز در ماه‌های فوریه یا مارس (۱۲ بهمن تا ۱۱ فروردین)، قرار دارد.

سال‌ها قبل، در این روز، ماه کامل سومین ماه تقویم قمری (ماه فوریه)، هفت ماه پس از اینکه بودا تعالیم خود را آغاز کرد، بیش از هزار مانک برای شنیدن موعظه‌های وی گرد هم آمدند. بودا با انتخاب این راهب‌ها، یک رویداد کلیدی را در توسعه دین بودایی رقم زد.

مردم تایلند در این روز، صبح زود از خواب برمی‌خیزند و به معابد می‌روند و با انجام مراسم مذهبی چون گرد معابد چرخیدن و بردن گل، احترام خود را به بودا ابراز می‌کنند.

فستیوال تائو تپکاساتری تائو سری سانتورن (Thao Thepkasattri-Thao Sri Suntorn Festival)

پوکت

فستیوال تائو تپکاساتری تائو سری سانتورن یا فستیوال تائو تپ، یکی از اصلی‌ترین فستیوال‌های جزیره پوکت است و شامل فعالیت‌های متنوع فرهنگی و ورزشی می‌شود.

این فستیوال شامل یک مسابقه دوچرخه‌سواری، یک مسابقه تاکرا (والیبال با پا)، یک مسابقه طناب‌کشی و یک مینی ماراتن و همچنین مراسم بودایی آپاسامبوت مو (uppasombot moo) است.

این فستیوال به مدت دو هفته در ماه مارس در بزرگداشت پیروزی در مقابل ارتش برمه (Burmese army) که توسط دو قهرمان پوکت رهبری شد، برگزار می‌شود.

این رویداد در نقاط مختلفی از منطقه تالانگ، از جمله شمال پوکت (بنای تاریخی قهرمانان) و منطقه وات پرانانگسانگ (Wat Pranangsang) برگزار می‌شود.

از نقاط برجسته فستیوال می‌توان به نمایش فوق‌العاده تاریخی در مورد تاریخ پوکت اشاره کرد. ۲۰۰ سال قبل، دو خواهر به نام‌های تائو تپ کراساتری و تائو سری سانتورن، از پوکت در مقابل حمله ارتش برمه، دفاع کردند. این نمایش با اجرای بیش از ۳۰۰ بازیگر، در طول شب در این فستیوال ادامه دارد.

هفته موتورسواری پوکت

پوکت

رویداد سالیانه هفته موتورسواری در پوکت در ماه آوریل، مصادف با سونگکران، بزرگ‌ترین فستیوال تایلند، برگزار می‌شود. برنامه‌های سرگرمی متنوع و زیادی برای سرگرم کردن موتور سواران، دوستان آن‌ها، خانواده‌ها و تماشاچیان از جمله نمایش موتورها و یک نمایشگاه موتور، مسابقه دختر شایسته هفته موتورسواری پوکت، مهمانی در ساحل و کنسرت، در طول این رویداد وجود دارد.

فستیوال‌های و رویدادهای فصل بارش‌های موسمی

روز بودا (Visakha Bucha)

پوکت

روز بودا روزی است که به باور بوداییان، شخص بودا به درجه شکستن چرخه تولدهای ادواری و به رستگاری (نیروانا) رسیده ‌است. در این روز بودایی‌ها به معابد می‌روند و با تقدیم هدایا به راهبان، از آن‌ها می‌خواهند که برایشان دعا کنند. روشن کردن شمع و عود، به صدا درآوردن زنگ‌های ناقوسی‌شکل، تبرک شدن با آب‌های دعا خوانده، غسل مجسمه‌های بودا و پیشکش کردن غذا، لباس و میوه به راهبان از جمله آیین و رسوم متداول در روز وساک است. این رویداد در ماه‌های می یا ژوئن در پوکت برگزار می‌شود.

ماراتن بین‌المللی لاگونا پوکت (Laguna Phuket International Marathon)

پوکت

رویداد سالیانه ماراتن بین‌المللی لاگونا پوکت برای سیزدهمین بار در سال ۲۰۱۸، در ماه ژوئن در دو روز (نهم و دهم ژوئن) در پوکت برگزار خواهد شد. این ماراتن از سراسر جهان، علاقه‌مندان را به سمت پوکت می‌کشاند.

مسابقات در سه مسیر ۲، ۵ و ۱۰٫۵ کیلومتری انجام می‌گیرد. در سال ۲۰۱۷، بیش از ۷ هزار دونده با ۶۰ ملیت مختلف در این ماراتن بین‌المللی شرکت کردند. طبق روال هر سال، ماراتن از ساحل زیبای لاگونای پوکت آغاز می‌شود و در همانجا به خاتمه می‌رسد.

فستیوال گیاه‌خواران پوکت

پوکت

فستیوال گیاه‌خواران پوکت، رویدادی رنگارنگ است که در تاریخ ۸ تا ۱۷ام ماه اکتیر ۲۰۱۸ (۱۶ تا ۲۵ مهر) به صورت سالیانه در جهت بزرگداشت باور جامعه چینی (پرهیز از گوشت در نهمین ماه تقویم قمری چینی به آن‌ها کمک خواهد کرد که سلامتی جسم و آرامش روح خود را حفظ کنند) برگزار می‌شود.

این فستیوال به خاطر جشن‌های متعددش مشهور است. اگرچه ریشه‌های این فستیوال نامشخص است، اما باورها بر این است که این فستیوال توسط یک گروه اپرای سرگردان چینی که به مالاریا مبتلا بودند و در این جزیره اجرا داشتند، به پوکت آمده است. آن‌ها تصمیم گرفتند تا با رژیم گیاه‌خواری سختگیرانه و دعا به خدایان‌شان، از این مریضی مهلک جان سالم به در برند و در کمال تعجب ساکنین جزیره، آن‌ها کاملا بهبود یافتند. این فستیوال در طول سال‌ها به یک رویداد سالیانه که مورد توجه هزاران نفر از چین و دیگر کشورهای آسیایی است، تبدیل شد.

رتبه‌های پوکت

گزارش رتبه‌بندی مسافرت جهانی و اخبار یو.اس، بر اساس تجزیه و تحلیل نظرات کاربران و متخصصان است. 

رتبه‌های پوکت به شرح زیر است:

  • سومین مقصد برتر گردشگری آسیا
  • هفتمین جزیره برتر جهان
  • ۱۱امین مقصد برتر تعطیلات زمستانی
  • ۱۵امین ساحل برتر جهان
  • ۱۹امین مقصد برتر گردشگری در جهان

پوکت؛ آب و هوا و اقلیم

پوکت

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در پوکت

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۳۱٫۱۳٫۶
فوریه۳۲٫۲۳
مارس۳۲٫۸۳٫۸
آوریل۳۲٫۸۱۶٫۳
می۳۱٫۱۳۴٫۸
ژوئن۳۰٫۶۲۱٫۳
جولای۳۰٫۶۲۶٫۴
آگوست۳۰۲۶٫۲
سپتامبر۲۹٫۴۴۱٫۹
اکتبر۳۰۳۰٫۵
نوامبر۳۰۲۰٫۸
دسامبر۳۰٫۶۵٫۱

میانگین ماهیانه دما و بارش در پوکت

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۳۱ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۳۰٫۹ سانتی‌گراد- ۲٫۹ سانتی‌متر۳۰٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۵ سانتی‌متر۳۰٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۱ سانتی‌متر
فوریه۳۱٫۹ سانتی‌گراد- ۲٫۹ سانتی‌متر۳۱٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۷ سانتی‌متر۳۱٫۴ سانتی‌گراد- ۲٫۶ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر
مارس۳۲٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر۳۲٫۵ سانتی‌گراد- ۳٫۴ سانتی‌متر۳۲٫۴ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۳۲٫۲ سانتی‌گراد- ۳ سانتی‌متر
آوریل۳۲٫۸ سانتی‌گراد- ۱۳٫۲ سانتی‌متر۳۲٫۸ سانتی‌گراد- ۱۰٫۱ سانتی‌متر۳۲٫۸ سانتی‌گراد- ۶٫۹ سانتی‌متر۳۲٫۸ سانتی‌گراد- ۳٫۸ سانتی‌متر
می۳۰٫۷ سانتی‌گراد- ۳۰٫۲ سانتی‌متر۳۰٫۳ سانتی‌گراد- ۲۵٫۶ سانتی‌متر۲۹٫۸ سانتی‌گراد- ۲۰٫۹ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱۶٫۳ سانتی‌متر
ژوئن۳۰٫۵ سانتی‌گراد- ۱۷٫۹ سانتی‌متر۳۰٫۴ سانتی‌گراد- ۱۴٫۶ سانتی‌متر۳۰٫۲ سانتی‌گراد- ۱۱٫۲ سانتی‌متر۳۰٫۱ سانتی‌گراد- ۷٫۸ سانتی‌متر
جولای۳۰٫۶ سانتی‌گراد- ۲۵٫۱ سانتی‌متر۳۰٫۶ سانتی‌گراد- ۲۳٫۹ سانتی‌متر۳۰٫۶ سانتی‌گراد- ۲۲٫۶ سانتی‌متر۳۰٫۶ سانتی‌گراد- ۲۱٫۳ سانتی‌متر
آگوست۲۹٫۹ سانتی‌گراد- ۲۶٫۲ سانتی‌متر۲۹٫۷ سانتی‌گراد- ۲۶٫۱ سانتی‌متر۲۹٫۶ سانتی‌گراد- ۲۶٫۱ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲۶ سانتی‌متر
سپتامبر۲۹٫۳ سانتی‌گراد- ۳۸ سانتی‌متر۲۹٫۱ سانتی‌گراد- ۳۴٫۱ سانتی‌متر۲۹ سانتی‌گراد- ۳۰٫۱ سانتی‌متر۲۸٫۸ سانتی‌گراد- ۲۶٫۲ سانتی‌متر
اکتبر۲۹٫۹ سانتی‌گراد- ۲۷٫۷ سانتی‌متر۲۹٫۷ سانتی‌گراد- ۲۴٫۸ سانتی‌متر۲۹٫۶ سانتی‌گراد- ۲۲ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱۹٫۱ سانتی‌متر
نوامبر۳۰ سانتی‌گراد- ۱۸٫۴ سانتی‌متر۳۰ سانتی‌گراد- ۱۶ سانتی‌متر۳۰ سانتی‌گراد- ۱۳٫۵ سانتی‌متر۳۰ سانتی‌گراد- ۱۱٫۱ سانتی‌متر
دسامبر۳۰٫۵ سانتی‌گراد- ۱٫۲ سانتی‌متر۳۰٫۳ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر۳۰٫۲ سانتی‌گراد- ۶٫۷ سانتی‌متر۳۰ سانتی‌گراد- ۱۰٫۶ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در پوکت

چه زمانی به پوکت برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۲۵۳۲۱۹۳۶۶
فوریه۲۵۳۳۱۸۳۷۵
مارس۲۶۳۳۲۲۳۸۱۰
آوریل۲۶۳۳۲۲۳۸۱۲
می۲۷۳۲۲۰۳۹۱۷
ژوئن۲۷۳۲۱۸۳۹۱۶
جولای۲۷۳۱۲۲۳۶۱۶
آگوست۲۷۳۱۲۲۳۵۱۵
سپتامبر۲۶۳۱۲۲۳۴۱۹
اکتبر۲۶۳۱۲۰۳۶۲۰
نوامبر۲۵۳۱۲۰۳۶۱۷
دسامبر۲۵۳۲۲۰۳۵۹

حداقل و حداکثر دما در پوکت

هزینه روزانه توریستی در پوکت

هزینه یک روز اقامت در پوکت حدودا ۲۸۱ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به این که در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به پوکت سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در پوکت انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه