راهنمای خرید در کازابلانکا

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
راهنمای خرید در کازابلانکا

کازابلانکا، یکی از شهرهای بندری مراکش، بازارهای دیدنی و مراکز خرید مدرنی دارد. خرید در این شهر زیبا، تجربه‌ای است که نباید به‌راحتی آن را از دست بدهید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ به‌روزرسانی شده است.

کازابلانکا را می‌توان پایتخت خرید کشور مراکش نامید. این شهر یکی از پرچنب و جوش‌ترین شهرهای مراکش است و موقعیت‌های زیادی برای خرید دارد. زیربناهای مدرن، بوتیک‌ها و مراکز خرید شیک و بازارهای سنتی، کازابلانکا را به مقصدی محبوب برای خرید تبدیل کرده است.

گردشگران همواره در کنار بازدید از جاهای دیدنی کازابلانکا، از خرید در مرکز  این شهر می‌برند. این منطقه، به‌عنوان مهم‌ترین محله‌ خرید در شهر شناخته می‌شود و پر از مراکز تجاری، مغازه و بوتیک، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نمایندگی‌های برندهای مشهور دنیا است. هر محصولی که فکر کنید، از لباس و زیورآلات تا  لوازم آرایشی و سوغات در این منطقه پیدا می‌شود و از نظر فروشگاه و تنوع محصولات، هیچ کمبودی ندارد.

به غیر از بوتیک‌ها و فروشگاه‌های مستقل، کازابلانکا مراکز خرید مدرن هم دارد. در این مراکز می‌توانید تا شب خرید کنید و علاوه بر خرید، از امکانات تفریحی آن‌ها استفاده کنید. یکی از بهترین مراکز خرید مدرن شهر، موراکو مال است که جزو بزرگ‌ترین مراکز خرید آفریقا است. در این مجموعه، ۶۰۰ برند در زمینه‌های مختلف محصولات خود را عرضه می‌کنند. این مرکز به غیر از بخش فروشگاهی، امکاناتی مثل آب‌نمای موزیکال، آکواریوم و سینمای سه‌بعدی دارد.

آبنما و نورپردازی مرکز خرید مدرن در کازابلانکا

دیگر مرکز خرید بزرگ و مدرن کازابلانکا، Anfa Place است که در جاده‌ ساحلی واقع شده و دارای بیش از ۹۰ اوت‌لت است که برندهای داخلی و بین‌المللی در آن‌ها محصولات خود را عرضه می‌کنند. این محصولات عبارت است از مد و پوشاک، وسایل تفریحی، خدمات و رستوران.

به غیر از این مواردی که مطرح کردیم، کازابلانکا و در مجموعه کشور مراکش، به‌خاطر بازارهای رنگارنگ و پرعطر و بویش مشهور است که در آن‌ها محصولات مختلف از جمله ادویه‌ها، صنایع دستی و فرش‌های سنتی به فروش می‌رسد. مثلا منطقه‌ قدیمی کازابلانکا که به آن شهر قدیم یا مدینه می‌گویند، بازارهای پرپیچ و خم و قدیمی دارد که در آن‌ها غرفه‌های زیادی محصولات مختلف و کمتر توریستی را عرضه می‌کنند، مثلا خوراکی‌های محلی. البته گردشگران معمولا از این بازارهای سنتی استقبال می‌کنند.

مناطق کلیدی خرید در کازابلانکا

فروشندگان خیابانی و جمعیت خریداران در کازابلانکا

اگر حوصله‌ چانه زدن در بازارهای قدیمی را ندارید، می‌توانید مناطق کلیدی خرید را برای گشت و گذار و خرید سوغات و صنایع دستی امتحان کنید. مثلا نمایشگاه ملی صنایع دستی در خیابان حسن دوم. در این نمایشگاه هرآنچه که از سوغات و صنایع دستی در نظر دارید، با قیمت‌های ثابت و مناسب عرضه می‌شود. منطقه‌ معاریف، میزبان نمایندگی‌های برندهای بین‌المللی است و در آن برندهای مشهوری مثل زارا، پرادا و بوتیک‌های فشن را خواهید دید. اگر می‌خواهید تجربه‌ای اصیل از خرید در کازابلانکا داشته باشید، حتما به منطقه‌ Derb Ghraleef سر بزنید.

ساعت کار فروشگاه‌ها و مراکز خرید

ساعت کار معمول فروشگاه‌ها در کازابلانکا از دوشنبه تا شنبه از ۸ و نیم تا ۱۲ و از ۱۴ تا ۱۸ و ۳۰ دقیقه است. در ماه رمضان بسیاری از فروشگاه‌های غذا و رستوران‌ها در بیشتر ساعت روز تعطیل‌اند و معمولا از افطار تا اذان صبح فعالیت می‌کنند. هایپرمارکت‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب باز هستند؛ گرچه لزوم بررسی محدودیت‌های دوران کرونا برای بازدید از فروشگاه‌ها و مراکز خرید احساس می‌شود.

بازارهای سنتی کازابلانکا

این بازارها علاوه بر اینکه محل خریدوفروش انواع محصولات هستند، از نظر گردشگری اهمیت دارند و معمولا مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. این بازارها و بازارچه‌ها را در مناطق مختلف شهر به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید. قیمت‌ها در این بازارها ثابت نیست، بنابراین برای خریدی ارزان‌تر باید چانه بزنید و تخفیف بگیرید. حتی برای خرید میوه و سبزی باید چانه بزنید. فرش‌های دستبافت، صنایع دستی و محصولات چرمی با کیفیت‌های خوب در این بازارها به فروش می‌رسد. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین بازارچه‌های کازابلانکا و محله‌های تجاری قدیمی آن آشنا می‌شویم که برای گشت و گذار و خرید در آن‌ها می‌توانید برنامه‌ریزی کنید.

مدینه قدیم (Old Medina)

مدینه قدیم کازابلانکا بهترین نقطه شهر برای لذت بردن از فضای تاریخی کشور مراکش است

این منطقه که امروزه بیشتر بخش‌های آن را ساختمان‌های مسکونی تشکیل می‌دهد، بهترین جا برای آشنایی با تاریخ کازابلانکا و حال و هوای قدیمی شهر است. این منطقه قبل از دوران استعمار ساخته شده و امروزه در آن می‌توانید سبک زندگی ساکنان قدیمی کازابلانکا را ببینید. خانه‌های قدیمی، گوشه‌ای از جذابیت این منطقه برای گردشگران است. بازارهای کوچکی در این محله وجود دارد که از آن‌ها می‌توانید محصولات بومی و صنایع دستی بخرید.

مدینه‌ جدید

این منطقه در دهه‌ ۱۹۳۰ توسط استعمارگران ساخته شده و ترکیبی از حال و هوای اروپایی و طراحی‌های سنتی مراکشی است. معماری‌های‌ بی‌نظیر این منطقه در کنار ساختمان‌های قدیمی و زیبا، از جذابیت‌های آن برای گردشگران است. در این محله، هم بازارهای سنتی وجود دارد و هم مغازه‌های مدرن و امروزی و بازارچه‌های روباز.

بازار مرکزی

بازار مرکزی کازابلانکا، رستوران‌ها و غرفه‌های فروش غذای متعددی دارد و اگر گرسنه هستید و دوست دارید غذای محلی بخورید، بهترین جا برای سر زدن است. غرفه‌های دیگری هم در این مجموعه وجود دارد که سوغات و صنایع دستی مراکشی و محصولات مورد نیاز و روزمره را عرضه کرده‌اند.

بازار زیتون Habous

انواع مختلف زیتون در مراکز خرید کازابلانکا

این بازار در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد و بهترین مکان برای خرید و تماشای محصولات محلی است. اهالی شهر به این بازار سر می‌زنند و محصولات مورد نیاز خود، به‌خصوص انواع زیتون و روغن زیتون را امتحان و خریداری می‌کنند. روغن زیتون یکی از سوغاتی‌های خوبی است که از کازابلانکا می‌توانید به خانه ببرید؛ به‌خصوص اگر دوست دارید تعدادی از غذاهای لذیذ مراکشی را در خانه امتحان کنید.

بازار معاریف

این بازار در محله‌ گوتیه قرار دارد و بهترین جا برای گردشگرانی است که می‌خواهند سبک زندگی اهالی شهر را از نزدیک ببینند. غرفه‌های بازار پر از سبزی‌ها و میوه‌های رنگارنگ، ادویه‌های خوشبو، زیتون، گوشت و ماهی و گل‌های تازه است. محصولات تهیه شده از روغن آرگان که یکی از سوغاتی‌های محبوب مراکش است، در این بازار عرضه می‌شود. این منطقه حال و هوای سنتی‌تری دارد.

بازار سولیدر (Le Marche Solidaire)

این بازار، یک بازار کشاورزی محلی است و در آن تازه‌ترین محصولات کشاورزی و مواد غذایی عرضه می‌شود. برای اینکه سبک زندگی اهالی شهر را از نزدیک ببینید، می‌توانید به این بازار سر بزنید و محصولات محلی را بخرید و غذاهای لذیذ مراکشی را امتحان کنید. در چند غرفه از بازار، لباس و صنایع دستی برای فروش عرضه شده است.

بازارچه‌ Derb Ghallef

منطقه‌ Derb Ghallef به‌خاطر بازارچه‌های محصولات دست دوم مشهور است و در واقع یکی از بزرگترین بازارچه‌های دائمی محصولات دست دوم در کل مراکش است. لوازم الکترونیکی ارزان، در این بازارچه فراوان است. اگر دنبال محصولات خاص مثلا کتاب‌های قدیمی و لباس‌های سنتی و اشیای قدیمی هستید، در این بازارچه می‌توانید چیزهای جالبی پیدا کنید. نظرها و پیشنهادها خود را در خصوص سفر به کازابلانکا با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه