غذاهای محلی کلمبو؛ عطر دلپذیری از غذاهای سریلانکا

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی شنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
غذاهای محلی کلمبو؛ عطر دلپذیری از غذاهای سریلانکا

کلمبو پایتخت سریلانکا غذاهای محلی بی‌نظیری دارد که عطر و طعم آن‌ها بواسطه ادویه‌هایی که در غذاهای آنان استفاده می‌شود تا فاصله‌ها بوی وسوسه‌انگیز آنان حس می‌شود.

سریلانکا کشوری جزیره‌ای در اقیانوس هند است که با سفر به پایتخت آن کلمبو می‌توان با طعم بی‌نظیری از غذاهای این سرزمین آشنا شد. کلمبو در واقع بندری شلوغ و پرجنب و جوش است که تلفیقی از زندگی مدرن و بناها و ویرانه‌های استعماری را در خود به نمایش می‌گذارد. در اینجا غذاهایی را پیدا می کنید که تلفیقی از غذاهای پرتغالی، هلندی، مالزیایی، هندی و بومی هستند و عطر و طعم وسوسه‌انگیزی دارند. غذاهای دریایی، ادویه‌جات و نارگیل نقش مهمی در غذاهای این سرزمین ایفا می‌کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا با غذاهای محلی و معروف این شهر زیبا آشنا شویم.

غذا محلی کلمبو

تخم مرغ قیفی (Egg hoppers)

تخم مرغ قیفی (Egg hoppers)

تخم مرغ قیفی یکی از غذاهای معروف در سریلانکا است که در وعده‌های صبحانه آنان میل می شود. شکل این غذا که به‌صورت کاسه‌ای شکل است برای همه جذاب است و برای افرادی که علاقه‌مند به تخم مرغ هستند پیشنهاد می‌شود. خمیر این پنکیک از آرد برنج، شیر نارگیل و شکر تهیه می‌شود و بعد از آنکه کمی پخته شد، تخم مرغ را در وسط آن می‌ریزند. در کنار این غذا سبزیجات و سس‌های مخصوص سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید:

خوراک نارگیل (pol Sambol)

خوراک نارگیل (pol Sambol)

این غذا در واقع به نوعی پیش غذا محسوب می‌شود که در آن نارگیل را با پیاز قرمز تفت داده و به آن چاشنی‌هایی مانند آبلیموی تازه، چیلی و کاری اضافه می‌کنند. این غذای خوش‌طعم را با برنج یا تکه‌های نان محلی میل می‌کنند.

سالاد پنی ورت ( Gotu kola sambol )

سالاد پنی ورت ( Gotu kola sambol )

این سالاد خوش‌طعم سالادی است که خواص دارویی دارد. در این سالاد از گیاه گولو کولا که در انگلیسی به آن پنی ورت گفته می‌شود، استفاده می‌شود. این گیاه را رنده کرده و سپس گوجه فرنگی، موسیر، نارگیل تازه و پودر فلفل را به آن می‌افزایند. این غذا برای افرادی که به دنبال غذاهای رژیمی هستند، گزینه مناسبی است.

خرچنگ سرخ شده

خرچنگ سرخ شده

غذاهای دریایی نقش برجسته‌ای در غذاهای این کشور دارند؛ یکی از این غذاها خرچنگ سرخ‌شده است که دارای بافتی نرم و لطیف است. این غذا یکی از غذاهای گران است که با سبزیجات و سالاد سرو می‌شود.

عدسی (dhal curry)

عدسی (dhal curry)

عدسی که در سریلانکا تهیه می‌شود، یک غذای مقوی و فوق‌العاده است که لااقل در هفته ۲ یا ۳ بار آن را تهیه می‌کنند. در این غذا عدس با شیر نارگیل پخته می‌شود و فلفل، دارچین و پیاز را به آن می‌افزایند. عطر و طعم این عدسی بی‌نظیر است.

لامپریس (Lamprais)

لامپریس (Lamprais)

فرهنگ غذایی کشور سریلانکا متاثر از بعضی از کشورها است که در آن هلند نقش برجسته‌تری دارد. این غذا که نوعی غذای هلندی است، از دو کلمه هلندی Lump به معنای گوشت و Rice به معنای برنج برگرفته شده است. این وعده غذایی لذیذ از تکه‌های کوفته‌شده گوشت مزه‌دارشده با هل و ادویه‌های مختلف تهیه و سپس با برنج پخته سرو می‌شود. زیبایی این غذا در قرار دادن آن در برگ موز است که جذابیت آن را دوچندان می‌کند.

ماهی ترش و ادویه کاری (Fish ambul thiyal)

ماهی ترش و ادویه کاری (Fish ambul thiyal)

یکی دیگر از غذاهای محبوب دریایی در این منطقه ماهی ترش و ادویه کاری است که برای تهیه آن از ماهی‌های مختلف استفاده می‌شود. ماهی‌ها را به‌صورت مکعبی برش داده و در روغن به‌همراه کاری سرخ می‌کنند. از ادویه‌های مختلف نیز در طبخ آن استفاده می‌شود؛ این مواد با هم ترکیب شده و تا زمانی حرارت داده می‌شود تا آب آن به‌طور کامل تبخیر و ادویه‌ها به خورد ماهی‌ها برود.

کوتو (Kottu)

کوتو (Kottu)

کوتو در واقع نوعی غذای خیابانی و فست‌فودی محسوب می‌شود که طرفداران بسیاری دارد. تهیه این غذا سریع و راحت است و در آن نان روتی را برش داده و با گوشت، سبزیجات و کمی ادویه ترکیب کرده و به مشتری می‌دهند. اغلب این غذای لذیذ با سس تند کاری سرو می‌شود.

جوجه کاری (Kukul mas curry)

جوجه کاری (Kukul mas curry)

جوجه کاری در هر کجای سریلانکا با روش مختلفی طبخ می‌شود. اصل تهیه این غذا به این صورت است که تکه‌های جوجه را با ادویه‌های مختلفی مانند فلفل، پودر کاری، زردچوبه و برگ کاری تفت داده و تا آن زمان که آب آن تبخیر شود با شعله کم می‌پزند. در بعضی از دستورات خانگی پوره گوجه فرنگی را نیز به ترکیبات آن می‌افزایند. این غذای لذیذ اغلب با برنج سرو می‌شود.

ترشی بادمجان (Wambatu moju)

ترشی بادمجان (Wambatu moju)

در تهیه این غذا همان‌طور که از نامش مشخص است، از بادمجان استفاده می‌شود و آن‌ها را به تکه‌های کوچک ریز کرده و در روغن همراه پیاز قرمز سرخ می‌کنند، سپس به آن مقداری شکر، سرکه، فلفل و زردچوبه اضافه می‌کنند تا رنگ کاراملی به خود بگیرد. این غذا که طعم متفاوتی از بادمجان دارد، اغلب با برنج میل می‌شود.

غذا محلی کلمبو

در این مقاله سعی شد تا معروف‌ترین غذاهای محلی کلمبو معرفی شود؛ مطمئنا تعداد غذاها و نوشیدنی‌های اصیل بسیار بیشتر از آنچه ذکر شد، است. اگر به این شهر زیبا سفر کردید، ما را با تجربیات خود و غذاهایی که میل کردید، آشنا کنید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه