حمل و نقل عمومی در کلمبو؛ سریلانکا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در کلمبو؛ سریلانکا

کلمبو بزرگ‌ترین شهر سریلانکا است که به لطف وجود حمل و نقل عمومی نظیر فرودگاه، اتوبوس، قطار و توک توک، امکان گشت و گذار در شهر به راحتی و با قیمتی مناسب امکانپذیر است.

کلمبو یکی از هیجان‌انگیزترین شهرهای آسیا است که رفت و آمد در آن به سهولت انجام می‌شود. اتوبوس و قطار از وسایل حمل و نقل عمومی هستند که این فرایند را آسان می‌کنند. برای سفرهای درون شهری از اتوبوس و برای سفر به سایر نقاط سریلانکا پیشنهاد می‌کنیم از قطار استفاده کنید تا برایتان ارزان تمام شود.

در صورتی که از اتوبوس به‌عنوان وسیله‌ی نقلیه استفاده می‌کنید، هزینه‌ی روزانه‌ی شما حدودا ۳۰۰ روپیه خواهد شد. البته می‌توانید دوچرخه کرایه کنید، از قطار استفاده کنید یا بعضی روزها ماشین‌سواری بگیرید، به این ترتیب هزینه‌ی روزانه‌ی آن حدود ۲۵۰۰ روپیه است. اگر هر روز از ماشین سواری استفاده کنید، روزانه ۵۵۰۰ روپیه باید بپردازید. در ادامه از سیستم حمل و نقل عمومی این شهر به شما خواهیم گفت.

هواپیما

حمل و نقل عمومی کلمبو

فرودگاه بین‌المللی باندرانیکی (Bandaranaike) مهم‌ترین فرودگاه سریلانکا به‌شمار می‌رود و در حومه نگومبو، در ۳۲ کیلومتری شمال کلمبو واقع شده است. از کلمبو پروازهایی به سراسر اروپا، ایالات متحده، آسیای جنوب شرقی، استرالیا، چین، ژاپن، شرق میانه، هندوستان و پاکستان انجام می‌شود.

از فرودگاه تا شهر کلمبو حدود یک ساعت در ساعات شلوغی با تاکسی زمان می‌برد، البته در ساعات دیگر این زمان به ۳۰ دقیقه کاهش می‌یابد. در ضمن باید بدانید که به محض ورود به سالن ورودی فرودگاه باید ۳۰۰ روپیه بپردازید.

چندین پیشخوان تاکسی در فرودگاه قرار دارد که برخی از آن‌ها به هتل‌های ۴ یا ۵ ستاره تعلق دارند و برای تردد به شهر به مسافران خدمات می‌دهند. کرایه‌ی آن‌ها بر اساس مقصد مورد نظر شما ثابت است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از حرکت با راننده به توافق برسید تا بعدا از شما کرایه بیشتری نگیرند.

تاکسی‌های مینی‌ون نیز در سالن ورودی، پیشخوان دارند و با اینکه کرایه‌ی آن‌ها ارزان‌تر از تاکسی‌های کولردار نیست، اما صندلی‌های آن برای بیش از ۴ نفر است. خدمات آن‌ها اساسا برای بومی‌های سریلانکا است، پس اگر پاسپورت سریلانکا نداشته باشید، ممکن است شما را سوار نکنند.

در نزدیکی فرودگاه، ایستگاه قطار قرار دارد که روزی یک بار حرکت دارد و زمان آن در طول هفته متغیر است. البته از طریق آنلاین هم می‌توانید بلیت رزرو کنید.

حمل و نقل عمومی کلمبو

ارزان‌ترین راه جابه‌جایی از فرودگاه به کلمبو از طریق اتوبوس است. این اتوبوس‌های کولردار در عرض ۳۰ دقیقه مسافران را به شهر می‌رسانند. چمدان‌ها را می‌توان در بخش نگهداری چمدان در انتهای اتوبوس قرار دارد، اما ممکن است برخی افراد تظاهر کنند که از طرف شرکت اتوبوسرانی هستند و بخواهند به شما کمک کنند، پس مواظب باشید زیرا از شما درخواست انعام خواهند کرد و این یک نوع کلاهبرداری است! آخرین اتوبوس از کلمبو به فرودگاه ساعت ۷:۳۰ شب و آخرین اتوبوس از فرودگاه به شهر ساعت ۸ شب حرکت می‌کند. برنامه‌ی حرکت اتوبوس‌ها ثابت نیست ولی دو بار در ساعت تردد می‌کنند.

شاید استفاده از قطار برای رسیدن به شهر، خیلی شناخته شده نباشد، اما عملی است. می‌توانید با قطار رایگان از فرودگاه خود را به ایستگاه اتوبوس برسانید یا در صورتی که چمدان دارید، یک توک توک (یک موتور سه چرخه) بگیرید و به ایستگاه قطار بروید. قطارها گاهی اوقات با تاخیر می‌رسند، ولی هر یک ساعت حرکت دارند که در ساعات شلوغی تعداد تردد آن‌ها بیشتر می‌شود. سرعت قطار بیشتر از اتوبوس است، البته اگر زیاد منتظر نمانده باشید. از آنجا که قطارها فقط ۱۱ بار به کلمبو تردد می‌کنند، پیش از ترک فرودگاه مطمئن شوید که همچنان قطاری به سمت شهر می‌رود.

فرودگاه راتمالانا (Ratmalana)، دیگر فرودگاه این شهر است که به پروازهای داخلی اختصاص دارد. فاصله‌ی این فرودگاه تا کلمبو با خودرو، ۵ ساعت طول می‌کشد.

توک توک

حمل و نقل عمومی کلمبو

توک توک راحت‌ترین راه رفت و آمد در کلمبو به حساب می‌آید. هر چند بهترین راه، اجاره توک توک و رانندگی آن است. این وسایل عمری بیش از ۵ سال ندارند و اجاره آن شامل بیمه، ۲۴ ساعت پشتیبانی و... است که سفری ایمن و بی‌دردسر را برایتان رقم می‌زند. حتی به شما گواهینامه رانندگی سریلانکا خواهند داد! مثل یک فرد محلی سوار توک توک خود شوید و در سریلانکا بگردید.

تاکسی توک توک

حمل و نقل عمومی کلمبو

در حال حاضر اکثر سه چرخه‌ها، مجهز به تاکسی‌متر هستند و بهتر است از این تاکسی‌ها استفاده کنید. تاکسی‌های مجهز به تاکسی متر، روی سقف خود علامت دارند. در مارس ۲۰۱۵، کرایه‌ از ۵۰ روپیه آغاز می‌شد و برای ۵-۴ کیلومتر باید حدود ۲۰۰ روپیه و برای ۶ کیلومتر باید ۲۵۰ روپیه پرداخت می‌شد. اکثر این تاکسی‌ها در خارج از هتل‌ها مستقر هستند و احتمالا مترسنج ندارند، پس بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید. سوار تاکسی‌های عبوری یا اتوبوس شوید.

اداره توسعه گردشگری سریلانکا نیز توک توک خود را در خدمت مسافران قرار می‌دهد که مناسب گردشگران بوده و به دلیل وجود مترسنج، مسافران از کرایه مطلع خواهند بود.

اتوبوس محلی

حمل و نقل ارزان با اتوبوس محلی گزینه‌ی مناسبی برای سفر در شهر محسوب می‌شود، اما باید از مسیر هر اتوبوس مطلع باشید. متاسفانه هیچ وب‌سایتی وجود ندارد که اطلاعات زمان حرکت اتوبوس‌ها را در اختیار شما قرار دهد.

اتوبوس راه دور

حمل و نقل عمومی کلمبو

دو ایستگاه اتوبوس در نزدیک ایستگاه قطار فورت (Fort) وجود دارد. در یکی از این ایستگاه‌ها، اتوبوس‌ها فاقد تهویه مطبوع هستند و دیگری از این امکان برخوردار است. مسیر این اتوبوس‌ها از اکثر شهرهای اصلی عبور می‌کند، ولی هیچ فضایی برای چمدان ندارد.

قطار

حمل و نقل عمومی کلمبو

قطار در برخی از شهرهای مهم کلمبو فعالیت می‌کنند، هر چند تعداد آن‌ها زیاد نیست. بلیت درجه ۱ و ۲ از ۴۵ روز قبل رزرو شده‌اند، هرچند که برای مقاصد معروف این موضوع راحت‌تر و سریع‌تر است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه