سوغات تفلیس؛ آمیزه ای از هنرهای سنتی و طعم های محلی

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۸ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۰
سوغات تفلیس؛ آمیزه ای از هنرهای سنتی و طعم های محلی

خرید سوغات، کاری لذت‌بخش است به‌خصوص در تفلیس، پایتخت گرجستان، که صنایع دستی و سوغاتی‌های محلی لذیذی دارد.

گرجستان روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شود و این روزها به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری به‌خصوص در بین اروپاییان تبدیل شده است. شاید این محبوبیت، به این دلیل است که سفر به گرجستان، هنوز سفری نسبتا ارزان است.

تفلیس، پایتخت گرجستان، مقصدی است که در تمام طول سال می‌توانید برای سفر به آن برنامه‌ریزی کنید بدون اینکه نگران آب‌و‌هوا یا تعطیل بودن جاذبه‌ها باشید. شهری با فرهنگی غنی و تاریخی پرفراز و نشیب، بدون شک سوغات و صنایع دستی متعددی دارد. در این شهر، فروشگاه‌ها و مغازه‌های سوغات را خواهید دید که در گوشه و کنار شهر به‌خصوص در مناطق توریستی، به فروش محصولات متنوع مشغول‌ هستند. 

در تفلیس هم مثل بسیاری از پایتخت‌های دنیا، مراکز خرید متعددی وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید بهترین محصولات برند از گوشه و کنار دنیا را خریداری کنید اما اگر به‌دنبال سوغاتی خاص و منحصربه‌فردی هستید که جای دیگر نتوان به‌راحتی شبیه آن را پیدا کرد، در ادامه با ما همراه باشید تا سوغات این شهر را بهتر بشناسیم.

پنیر

سوغات تفلیس

پنیر یکی از آن سوغاتی‌هایی است که در بسیاری از کشورهای دنیا پیدا می‌شود اما هر منطقه‌ای پنیر خاص خود را دارد که طعم و عطر آن از سایر پنیرهای دنیا متمایز است. گرجستان هم پنیرهای مشهوری دارد. هم در بازارهای محلی و هم در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها می‌توانید انواع پنیر را خریداری کنید و عطر و طعم غذاهای گرجستانی را به غذاهای خود اضافه کنید.

یکی از بهترین پنیرهایی که می‌توانید به‌عنوان سوغات ببرید و عمر طولانی‌تری دارد و طعم آن متفاوت است، پنیر دودی است.

چورچخلا (Churchkhela)

سوغات تفلیس

وقتی در خیابان‌ها و فروشگاه‌های تفلیس قدم می‌زنید، محصولی با ظاهری متفاوت توجه شما را جلب می‌کند. سوغاتی که شبیه به آن را در بعضی از شهرهای ایران هم می‌توانید پیدا کنید اما مدل گرجستانی آن، ظاهری متفاوت و اشتهابرانگیز دارد. چورچخلا یکی از بهترین سوغاتی‌های خوراکی گرجستان است که با موادی چون شیره، عصاره‌ی انواع میوه‌ها، نشاسته و آرد، انواع مغزها و... تهیه می‌شود. برای تهیه کردن چورچخلا، مغزها و گاهی کشمش را نخ می‌کنند سپس در شیره و عصاره‌ای که از میوه ها تهیه کرده‌اند می‌خوابانند تا این شیره کاملا به خورد مغزها برود. سپس آن را جایی آویزان می‌‌کنند تا خشک شود. این کار را چندین بار تکرار می‌کنند تا لایه‌ی تشکیل شده روی مغزها، ضخیم تر شود.

چورچخلا در اندازه‌ها و رنگ‌ها و قیمت‌های گوناگون به فروش می‌رسد.

ادویه

سوغات تفلیس

برای بسیاری از گردشگرانی که به تفلیس سفر می‌کنند، یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌هایی که باید بخرند، ادویه است. در این شهر می‌توانید بهترین ادویه را با بهترین کیفیت و قیمت‌های مقرون به‌صرفه بخرید. اگر می‌خواهید عطر و طعم غذاهای گرجستان را به غذاهای خود اضافه کنید، می‌توانید انواع ادویه‌های مخلوط را از فروشگاه‌ها و بازارهای تفلیس بخرید و برای خودتان یا برای دوستان و نزدیکان‌تان که عاشق آشپزی هستند، ببرید.

زیورآلات نقره

هنرمندان گرجستانی، شیوه‌های خاص خود را برای ساخت زیورآلات نقره دارند. زیورآلات دست‌سازی که در گرجستان می‌توانید از فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی بخرید، طراحی‌های مدرن دارند ولی با شیوه‌های سنتی تهیه می‌شوند و نمادی از هویت هنرمندان گرجستانی هستند. در بازارچه‌ها می‌توانید زیورآلات قدیمی و نایاب هم بخرید که هرکدام داستانی در دل خود نهفته دارند.

رومیزی‌های تزیین شده

سوغات تفلیس

این هدیه‌ی اصیل گرجستانی بهترین سوغاتی برای علاقه‌مندان به صنایع دستی و هنر بومی است. طرح‌های موضوعی و اصیل و تنوع رنگ آن‌ها بسیار جالب‌توجه است البته مدل سنتی و اصیل آن‌ها رنگ آبی و سفید دارد. قیمت این رومیزی‌های زیبا با توجه به ابعاد آن‌ها متفاوت است. اما با توجه به اینکه صنایع دستی است، قیمت نسبتا معقولی دارد.

زیورآلات لعابی و میناکاری شده

سوغات تفلیس

یکی دیگر از صنایع دستی گرجستانی که بسیار زیبا و جالب است، زیورآلات میناکاری است که با شیوه‌های قدیمی تهیه می‌شود که تاکنون باقی‌ مانده‌اند و البته تغییراتی جزیی در آن ایجاد شده است. در اصل برای ساخت آن‌ها، لعاب را روی قطعات مختلف زیورآلات از جنس‌های مختلف فلزی قرار می‌دهند و آن را می‌پزند. این کار را دو بار تکرار می‌کنند. در واقع لعاب روی این زیورآلات دو لایه است.

در دو فروشگاه می‌توانید این زیورآلات را که قیمت چندان پایینی ندارند بخرید. یکی Ornament Gallery در خیابان Erekle II و دیگری گالری Pokany در خیابان Bambis Rigi ۷. البته در بسیاری از فروشگاه‌های دیگر سوغاتی هم می‌توانید انواع آن را پیدا کنید.

چای و مربا

سوغات تفلیس

بدون شک در همه کشورها انواع مرباهای محلی پیدا می‌شود اما در گرجستان مرباهایی می‌توانید پیدا کنید که در محل زندگی خودتان یا مرسوم نیست یا به‌راحتی پیدا نمی‌شود. مثلا مرباهای گردو، توت سفید، میوه کاج و فیجوا. فیجوا یکی از میوه‌های بومی برزیل است که در برخی از نقاط دنیا پرورش داده می‌شود. به خاطر خواص بی‌نظیری که دارد بسیار محبوب و کمیاب است بنابراین مربای فیجوا می‌تواند سوغاتی خوبی برای علاقه‌مندان به مربا باشد.

در گرجستان می‌توانید انواع چای با برندهای مشهور و محبوب را خریداری کنید؛ چای‌هایی بسیار با کیفیت که در اکثر فروشگاه‌ها و مغازه‌های مخصوص چای عرضه می‌شوند.

شال‌های پشمی  

سوغات تفلیس

شال‌های پشمی بسیار گرم و زیبا هستند. در تفلیس به‌خصوص در بازارچه‌ها می‌توانید شال های پشمی را خریداری کنید که محصول محلی هستند و هنرمندان و دامداران محلی با تلاش خود آن‌ها را آماده‌ی فروش کرده‌اند. این شال‌ها علاوه بر اینکه کارآمد و زیبا هستند خرید آن‌ها، مزایای دیگری هم دارد. با خرید آن‌ها، کمکی هر چند کوچک به اقتصاد جوامع محلی خواهید کرد و در جهت توسعه‌ی گردشگری مسئولانه قدم برخواهید داشت. این خرید به‌ظاهر ساده، نوعی حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان بومی است. البته این نکته در مورد همه محصولات محلی و در سفر به همه نقاط دنیا صدق می‌کند.

محصولاتی با عکس خینکالی

سوغات تفلیس

خینکالی یکی از غذاهای ملی گرجستان است که در سراسر دنیا مشهور است و اهالی این کشور معمولا این غذا را برای مهمانان خود سرو می‌کنند و به آن اهمیت می‌دهند. برای تهیه‌ی آن قارچ، گوشت و سیب‌زمینی و مواد دلخواه را در خمیرهایی به‌شکل بقچه می‌پیچند. جالب است بدانید که در گرجستان محصولات متعددی پیدا می‌شوند که طرح خینکالی دارند. مثلا انواع مگنت، کارت پستال، تی‌شرت و جوراب و...!

برای انتخاب انواع تور گرجستان زمینی و هوایی، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، انتخابی آگاهانه و ارزان داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه