خطرناک‌ ترین لنگرگاه های دنیا کدامند؟ (قسمت اول)

مهتاب خسروشاهی
مهتاب خسروشاهی یکشنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
خطرناک‌ ترین لنگرگاه های دنیا کدامند؟ (قسمت اول)

لنگرگاه‌هایی در دنیا هستند که با وجود داشتن ساحل زیبا و منظره‌های تماشایی، خطرناک‌ترین مقصدهای سفر دنیا به شمار می‌روند. کجارو شما را با ۱۰ لنگرگاه‌ خطرناک دنیا آشنا می‌کند.

سال‌ها پیش مدیر یک شرکت بزرگ گفته بود: «کشتی در لنگرگاه امن است، اما کشتی که برای ماندن در لنگرگاه ساخته نشده است».

شاید زمان آن رسیده به درستی چنین حرفی شک کنیم، زیرا اکنون در بعضی جاهای دنیا نه کشتی امن است و نه مسافرانش!

در این مقاله از کجارو درباره‌ی احتمال جیب‌بری یا کیف‌قاپی که ممکن است در هر سفری رخ بدهد، حرف نمی‌زنیم. بلکه‌ از خطرناک‌ترین لنگرگاه‌هایی برای شما می‌گوییم که احتمال جنایت، قتل، آدم‌ربایی و تهدید جانی در آن وجود دارد.

ما که پیشنهاد می‌کنیم هنگام انتخاب مقصد سفر اصلا به سراغ این لیست نروید. اما اگر مجبور شدید به این منطقه‌های خطرناک بروید، اول توصیه‌های ما را بخوانید. 

۱. روآتن، هندوراس

روآتن هندوراس

به نظر می‌رسد جزیره‌ی «روآتن» (Roatán) بهشت کارائیب است. دور آن‌را آب‌های کریستالی فرا گرفته تا ساحلی در سطح کلاس جهانی شکل بگیرد. امکان تجربه‌ی غواصی با ماسک اکسیژن در این‌جا فراهم است. بنابراین، خیلی مایه‌ی سرافرازی نیست که کشور هندوراس نمی‌تواند جرم و جنایت را تحت کنترل داشته باشد. از سال ۲۰۱۰ تا کنون ۴۰ شهروند امریکایی در هندوراس به‌قتل رسیده‌اند. از سال ۲۰۱۴ مواردی از تجاوز در تاکسی، تهدید مسافران قایق تفریحی با اسلحه، شلیک به خدمه قایق تفریحی نروژی و قتل در هنگام دزدی اتفاق افتاده است. بنا به گفته‌ی وزارت کشور آمریکا، هندوراس منابع کافی برای واکنش نشان دادن، بررسی و دنبال کردن پرونده‌ها ندارد. بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که مجرمان از مجازات در امان بمانند.

چگونه در روآتن امن بمانید؟

لنگرگاه خطرناک

هرگز تنها سفر نکنید و در مکان‌های خلوتی مانند ساحل تنها نمانید. به‌طور مستقیم از خط کشتیرانی تفریحی،‌ تور رزرو کنید. لازم است اشیای باارزشی مانند جواهرات یا پول نقد شما به چشم نیاید. پس از تاریکی هوا از شهر «کاکسِن هول» (Coxen Hole) دور بمانید. دقت کنید در خودرو قفل باشد و شیشه‌های ماشین بالا باشند. برنامه‌ی سفرتان را به کسانی که نمی‌شناسید، نگویید. زیرا به گفته‌ی وزارت کشور امریکا بعضی از مجرمان از منابعی که در محوطه‌ی ورودی فرودگاه دارند، اطلاعات مردم را به‌دست می‌آورند.

۲. میندانائو (Mindanao)، فیلیپین

میندانائو

دریای «سولو» (Sulu) به محلی ناامن معروف شده است. سازمان‌های تروریستی و جنایی، گردشگران و خارجی‌ها را هدف آدم‌ربایی قرار داده‌اند. آمریکا به شهروندانش هشدار داده از هرگونه سفر غیرضروری به «مجمع‌الجزایر سولو» (Sulu Archipelago) و جنوب دریای سولو خودداری کنند و درصورت سفر به جزیره‌ی میندانائو، به دلیل ادامه‌ی تهدیدهای تروریستی، فعالیت‌های شورشیان و آدم ربایی، احتیاط فراوان را فراموش نکنند. میندانائو جزیره‌ای در فیلیپین است که گردشگران علاقه‌مند به منظره‌های سرسبز، آبشارهای تماشایی و جنگل‌های سبز زمردی را جذب می‌کند. در این جزیره شهرهای «زامبوانگا» (Zamboanga) و «دیپولوگ» (Dipolog) قرار گرفته‌اند که متاسفانه برای داعش و گروه‌های شورشی هم جذاب هستند. این گروه‌ها خارجی‌ها و شهروندان را درمقابل پول می‌ربایند.

چگونه در میندانائو امن بمانید؟


Pujada island mati Philippines sea kayak adventure

بهتر است کلا این تکه از کره‌ی زمین را فراموش کنید و نزدیک آن هم نشوید. اما اگر به هر دلیل گذرتان به این‌جا افتاد، تنها سفر نکنید، در کنار گروه بمایید و با تورهای مسافرتی خوشنام و معروف همراه شوید. در تمام مدت هوشیار باشید.

۳. جاکارتا، اندونزی

جاکارتا

اگر نقشه‌ی دزدان دریایی را بررسی کنید، در کمال تعجب می‌بینید اطراف جاکارتا منبع دزد دریایی است. در «تنگه‌ مالاکا» (Strait of Malacca) بیشتر از هر جای دیگری جنایت دریایی رخ می‌دهد. چه کسی ممکن است بخواهد با قایق به چنین جایی برود؟ 

چگونه در جاکارتا امن بمانید؟

جاکارتا اندونزی

بهتر است گردشگران، به‌ویژه خانم‌ها سوار تاکسی‌های آزاد گردشی نشوند. در مکان‌های شلوغ که امکان جیب‌بری وجود دارد، هوشیار باشید.

درصورت امکان سوار اتوبوس و قطار نشوید. هرگز نوشیدنی خود را جایی رها نکنید، چون احتمال مسموم کردن آن وجود دارد. از «بلوک ام» (Block M) و ناحیه‌ی ساحلی «انکول» (Ancol) دور بمانید. معمولا آمار جرم و جنایت جاکارتا در ماه رمضان بالاتر می‌رود.

بیشتر بخوانید:

۴. داکا، بنگلادش

داکا بنگلادش

پایتخت شلوغ بنگلادش، شهری در کنار رودخانه‌ است که مسافران برای تماشای معبد، موزه، پارک و معماری ویژه‌اش به آن‌جا می‌آیند. در سال ۲۰۱۶ تروریست‌ها به یک کافی‌شاپ در داکا حمله کردند. به‌طور مشخص از اواخر سال ۲۰۱۵، حمله‌های خشونت‌بار داعش و القاعده به خارجی‌ها بیشتر شده است. امریکا به شهروندان خود هشدار داده است تنها در صورت ضرروت به بنگلادش سفر کنند.

چگونه در داکا امن بمانید؟

سفر به داکا

دولت امریکا به مقامات و خانواده‌های آنان گفته از مکان‌های عمومی بنگلادش بازدید نکنند، پیاده، با موتورسیکلت، دوچرخه،‌ ریکشا یا گاری دو چرخ از مسیرهای عمومی یا پیاده‌روها رفت‌و‌آمد کنند. شهروندان دیگر هم می‌بایست موارد امنیتی را رعایت کنند، هوشیار باشند و به امنیت محلی دقت داشته باشند.

۵. تونس، پایتخت کشور تونس

تونس

تونس شهر جذابی در شمال آفریقا است که در کرانه‌ی دریای مدیترانه واقع شده است. تونس با داشتن جنبه‌های هنری‌، ویرانه‌های تاریخی و همسایگی با آثار یونانی می‌تواند مقصد گردشگری جذابی به‌شمار برود. با این همه، متاسفانه این شهر گزینه‌ی خوبی برای گردشگران نبوده است. در سال ۲۰۱۵ کشتی‌های «ام‌اس‌سی اسپلندیدا» (MSC Splendida) و «کوستا فسینوزا» (Costa Fascinosa) در لنگرگاه منتظر مسافرانی بودند که از «موزه ملی باردو» (Bardo National Museum) بازدید می‌کردند. هنگامی که گردشگران از اتوبوس پیاده شدند، تروریست‌ها به آنها تیراندازی کردند. در این حادثه ۲۲ نفر کشته و ۴۰ نفر زخمی شدند. سه ماه بعد نیز یک مرد مسلح در ساحلی شلوغ تیراندازی کرد و ۳۹ نفر را به قتل رساند.

چگونه در تونس امن بمانید؟

سفر تونس

دولت امریکا به شهروندانش توصیه می‌کند به بعضی بخش‌های تونس سفر نکنند، درحالی‌که دولت بریتانیا پیشنهاد می‌کند به جز در موراد ضروری اصلا به هیچ نقطه‌ای از کشور تونس سفر نکنند. اگر به هر دلیل راهی تونس شدید، در هیچ گردهمایی سیاسی، تظاهرات یا جمعیت زیاد حاضر نشوید. اگر احتمال آدم‌ربایی بود، هوشیار باشید. اگر حرکت مشکوکی دیدید، به پلیس محلی اطلاع بدهید. یک نسخه از روادید و تلفن همراه یا هر وسیله‌ی ارتباطی همراه داشته باشید. برای درامان ماندن از جیب‌برها، معمولی لباس بپوشید و اشیای باارزش خود را در معرض دید قرار ندهید. سراغ خودپردازها نروید و گروهی حرکت کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه