دیدنی های پراگ، پایتخت تاریخی جمهوری چک (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
دیدنی های پراگ، پایتخت تاریخی جمهوری چک (قسمت دوم)

پراگ یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی اروپا است که بناهای دیدنی آن، همواره از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگر به جمهوری چک محسوب می‌شود. برای آشنایی با دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری این شهر، با کجارو همراه باشید.

پراگ، پایتخت جمهوری چک، در امتداد رودخانه‌ی ولتاوا قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری اروپا محسوب می‌شود. شاید بتوان این شهر را در زیبایی با پاریس مقایسه کرد و بسیاری نیز آن را پاریس شرق اروپا می‌نامند. پراگ برای هر کسی، با هر سلیقه‌ای، چیزهای جذاب زیادی دارد؛ بناهای تاریخی و مدرن در کنار جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، پراگ را به مقصدی بی‌نظیر برای گردشگری تبدیل کرده است و هر ساله بسیاری از گردشگران برای بازدید از دیدنی‌های آن، عازم جمهوری چک می‌شوند. اگر شما هم دوست دارید مقصد بعدی سفرتان، این شهر تاریخی پرشکوه باشد، در ادامه‌ی مقاله همراه ما باشید تا دیدنی‌های پراگ را به شما معرفی کنیم.

باغ وحش پراگ

باغ وحش پراگ

باغ وحش پراگ  در رده‌بندی برترین باغ وحش‌های دنیا، در میان ۱۰ باغ وحش برتر جهان قرار دارد

باغ وحش پراگ در سال ۱۹۳۱ تاسیس شد و نه‌تنها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر است، بلکه در رده‌بندی برترین باغ وحش‌های دنیا، در میان ۱۰ باغ وحش برتر جهان قرار دارد (بر اساس تعداد بازدیدکنندگان). این باغ وحش در فاصله‌ی بسیار کمی از شمال شهر، در حومه‌ی شهر و منطقه‌ی Troja  قرار دارد. این جاذبه که زمینی به وسعت ۱۴۳ هکتار را در بر می‌گیرد، برای افرادی بسیار مناسب‌تر است که با کودکان سفر می‌کنند و می‌تواند سرگرمی خوبی برای فرزندانشان در طول سفر باشد.

در این باغ وحش از بیش از ۴۸۰۰ حیوان نگهداری می‌شود که از ۷۰۰ گونه‌ی مختلف هستند؛ در این میان تعداد زیادی از حیوانات، در معرض خطر انقراض قرار دارند. از برجسته‌ترین ویژگی‌های این باغ وحش، نقش مهم آن در حفظ اسب‌های بومی  Przewalski (که در معرض خطر انقراض هم هست) است. از مهم‌ترین جذابیت‌های این باغ وحش می‌توان به سوار شدن بر تله‌سیژ اشاره کرد؛ شما با این کار می‌توانید نمایی فوق‌العاده از بسیاری از حیوانات این باغ وحش، از جمله زرافه‌ها، سمندرها و حیوانات جنگل‌های گرمسیری را به تماشا بنشینید. 

محله یهودی ها (Josefov)

محله یهودی ها پراگ

در اواخر دهه‌ی ۱۸۰۰ میلادی بود که این محله به یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مناطق شهر تبدیل شد

محله‌ی یهودی‌ها در پراگ در ابتدا در منطقه‌ی قلعه قرار داشت اما در سال‌های بعد از ۱۲۰۰ میلادی، تا منطقه‌ی Josefov  نیز گسترش یافت و تا قرن‌ها محله‌ای فقیرنشین بود. در اواخر دهه‌ی ۱۸۰۰ میلادی بود که این محله به یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مناطق شهر تبدیل شد، زمانی که بخش بزرگی از آن تخریب شد تا در آن ساختمان‌های آپارتمان‌های Art Nouveau (هنر نو) ساخته شود. امروزه Josefov یکی از بهترین محله‌های پراگ برای قدم زدن و گشت و گذار گردشگران است که شامل موزه‌ی یهودی هم می‌شود. از دیگر بخش‌های مهم و جالب این محله می‌توان به کنیسه‌ی Maisel، کنیسه‌ی اسپانیایی، کنیسه‌ی پینکاس (Pinkas)، قبرستان قدیمی یهودیان، سالن تشریفات و کنیسه‌ی Klaus  اشاره کرد. 

صومعه و کتابخانه Strahov 

صومعه و کتابخانه Strahov 

قدمت این صومعه و کتابخانه (Strahovsky klaster) به قرن ۱۲ هجری بازمی‌گردد و دومین صومعه‌ی قدیمی در پراگ است

قدمت این صومعه و کتابخانه (Strahovsky klaster) به قرن ۱۲ هجری بازمی‌گردد و دومین صومعه‌ی قدیمی در پراگ است. ورودی و کلیساهای این بنا به‌اندازه‌ی کافی جذاب و چشمگیر است اما مهم‌ترین ساختمان‌های آن، ۲ کتابخانه‌ی زیبایی است که به سبک باروک آذین داده شده و دکوراسیون آن به این سبک چیده شده است. کتابخانه‌ی فلسفی این بنا شامل انواع مختلفی از مبلمان فوق‌العاده و شگفت‌انگیز و نقاشی‌های سقف نفیس است که توسط  Franz Anton Maulbertsch تحت عنوان روشنگری کشیده شده است.

کتابخانه‌ی دوم، کتابخانه‌ی الهیات و کتب مذهبی است که اتاقی باشکوه به سبک باروک بوده و نقاشی‌های سقف آن اثر Siard Nosecky، یکی از راهبان Strahov است که شامل نقاشی روی گچ می‌شود و گچ‌بری‌های آن بسیار دقیق و باظرافت انجام شده است. در این کتابخانه کتاب‌های و نسخه‌های خطی بسیار قدیمی وجود دارد که شامل انجیل مشهور Strahov، مربوط به قرن ۹ میلادی می‌شود. در زیرزمین‌ها می‌توانید چاپخانه‌های قدیمی و اشیای باقی‌مانده از سنت نوربرت (St. Norbert)، بنیان‌گذار  Premonstratensian Order را ببینید. از دیگر بخش های مهم این مجموعه می‌توان بع صومعه‌ها اشاره کرد که در آن مجموعه و گنجینه‌ای از هنر مذهبی به نمایش گذاشته شده است. 

برج دیده بانی پترین (Petrin Lookout Tower)

برج دیده بانی پترین

این برج دیده‌بانی ۶۳ متری نمونه‌ی مینیاتوری برج ایفل پاریس است

برج دیده‌بانی پترین نام خود را از تپه‌ای گرفته است که روی آن قرار دارد. این برج دیده‌بانی ۶۳ متری نمونه‌ی مینیاتوری برج ایفل پاریس است که از بالای آن می‌توان چشم‌اندازی پانورمایی از شهر پراگ را تماشا کرد. اندازه‌ی این برج یک پنجم برج ایفل است اما ارتفاع آن سبب می‌شود که بزرگ‌تر از اندازه‌ی واقعی به نظر برسد. برج دیده‌بانی پترین در سال ۱۸۹۱ و برای یک نمایشگاه بزرگ و از ریل‌های راه‌آهن ساخته شد و بعدها در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی، آن را به تپه‌ی پترین منتقل کردند و اینجا به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبدیل شد.

امروزه گردشگران می‌توانند با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی، از تپه‌ی پترین بالا بروند و به پایه‌ی این برج برسند. یا می‌توانند سوار قطار کابلی شده و به بالای تپه برسند و بعد از ۲۹۹ پله‌ی این سازه‌ی آهنی بالا رفته و چشم‌انداز زیبایی از شهر را تماشا کنند. لازم به ذکر است که اینجا یک کافه و آسانسور هم وجود دارد.

دیوار لنون (The Lennon Wall)

دیوار لنون پراگ

دیوار لنون پراگ از دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی، به احترام جان لنون (John Lennon) از اعضای گروه موسیقی Beatle  و کسی که برای صلح و پایان دادن به درگیری تلاش می‌کرد، ایجاد شده است

شاید یکی از غیر قابل تصورترین جاذبه‌های اروپای شرقی، دیوار لنون پراگ باشد که از دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی، به احترام جان لنون (John Lennon) از اعضای گروه موسیقی Beatle  و کسی که برای صلح و پایان دادن به درگیری تلاش می‌کرد، ایجاد شده است. همه چیز تقریبا بلافاصله بعد از قتل این خواننده در سال ۱۹۸۰ آغاز شد، زمانی که این دیوار ساده در نزدیکی پل چارلز به مکانی برای طرفداران او تبدیل شد تا غم و اندوه خود را نشان داده، تصاویری را نقاشی کنند و شعارهایی مربوط به ستاره‌ی خود را روی آن بنویسند.

علی‌رغم تلاش های پلیس برای پاک کردن این نقاشی‌های دیواری (در آن زمان جمهوری چک تحت حکومت کمونیست‌ها بود) این دیوار یادبود دوباره ظاهر شد و اشعار و ترانه‌های لنون روی آن نقش بست و این مکان به نماد امید، صلح و آرامش برای مردم این شهر تبدیل شد. این سنت همچنان تا به امروز ادامه دارد و در تجمع مراسم سالگرد مرگ لنون، گردشگران نیز می‌توانند احساسات خود را به این دیوار اضافه کنند. 

کلیسای سنت نیکولاس

کلیسای سنت نیکولاس

کلیسای سنت نیکولاس در میدان بسیار زیبای Little Quarter قرار دارد و یکی از جدیدترین کلیساهای پراگ است. این کلیسا توسط راهبان یسوعی ساخته شده و نمونه‌ی خوبی از معماری باروک است و برای دکوراسیون داخلی باشکوه و لوستر منحصر به فردی که مربوط به قرن ۱۹ میلادی است، همچنین نقاشی‌هایی که آثار هنرمند اهل جمهوری چک، Karel Skreta است و گنبد بزرگ را زینت داده، شهرت دارد. این کلیسا همچنین برج ناقوسی دارند که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن بالا رفته و از بالای گنبد بزرگ آن، دورنمایی زیبا از شهر قدیمی را تماشا کنند. سعی کنید در زمان برگزار کنسرت‌های این کلیسا، از آن بازدید کنید که از بهترین آن‌ها، قطعه‌های کلاسیک است. راهنمای انگلیسی زبان نیز در دسترس است و می‌توانید به‌راحتی از بازدید خود لذت ببرید. 

میدان ونسلاس (Wenceslas Square)

میدان ونسلاس

موزه ملی و چند گنجینه‌ی معماری دیگر در میدان ونسلاس قرار دارد

یکی از برجسته‌ترین جذابیت‌های منطقه‌ی شهر جدید پراگ (منطقه‌ای که به سبب گسترش شهر به وجود آمد)، میدان شگفت‌انگیز ونسلاس است که موزه‌ی ملی و چند گنجینه‌ی معماری دیگر در آن قرار دارد. این میدان در قرن ۱۴ میلادی، در دوران حکومت چارلز چهارم به‌عنوان بازار اسب ساخته شد و تا به امروز یکی از مهم‌ترین فضاهای عمومی شهر محسوب می‌شود و هنوز هم محل برگزاری تجمعات، تظاهرات و جشن‌‌های عمومی است.

این میدان نام خود را از قدیس حامی بوهمیا گرفته است که می‌توانید مجسمه‌ی او را در این میدان ببینید. بازدید از میدان ونسلاس تجربه‌ی خوبی برای گردشگران رقم خواهد زد، به‌خصوص اینکه در اینجا می‌توانید بهترین غذای شهر را نوش جان کرده و از بهترین مراکز خرید و مغازه‌های آن خرید کنید. 

موزه ملی 

موزه ملی پراگ

موزه‌ی ملی پراگ محل نگهداری و نمایش مجموعه‌های مهم متعددی در زمینه‌های مختلف با میلیون‌‌ها مورد در زمینه‌ی کانی‌شناسی، جانورشناسی، انسان‌شناسی، باستان‌شناسی، موسیقی و هنر است. در مجموعه‌ی حشره‌شناسی این موزه بیش از ۵ میلیون گونه در معرض نمایش گذاشته شده است. این موزه، قدیمی‌ترین موزه‌ی جمهوری چک است که در اوایل دهه‌ی ۱۸۰۰ میلادی، قبل از منتقل شدن به محل فعلی خود در سال ۱۸۹۱ تاسیس شده است.

از مهم‌ترین بخش‌های موزه می‌توان به نمایشگاه باستان‌شناسی اشاره کرد که در آن مجموعه‌ی وسیعی از آثار باستانی رومی مربوط به قرن ۱ و ۲، همراه با آثار کشف‌شده مربوط به عصر برنز و اوایل عصر آهن به نمایش گذاشته شده است. از دیگر موزه‌هایی که در سفر به پراگ باید از آن بازدید کنید، موزه‌ی ملی فنی است که در آن بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوزی که این کشور در آن‌ها نقش داشته وجود دارد، از جمله ماشین‌آلات و تجهیزاتی که طی سال‌ها در جمهوری چک ساخته شده است، از خودروها گرفته تا هواپیما.

تئاتر ملی

تئاتر ملی پراگ

تئاتر ملی پراگ در سال ۱۸۸۱ به‌عنوان نمادی از هویت ملی و ترویج زبان و فرهنگ چک افتتاح شد

تئاتر ملی پراگ  در کرانه‌ی رود ولتاوا قرار دارد و کسانی که عاشق هنرهای نمایشی هستند، باید حتما از آن بازدید کنند. تئاتر ملی پراگ در سال ۱۸۸۱ به‌عنوان نمادی از هویت ملی و ترویج زبان و فرهنگ چک افتتاح شد. در این تياتر بهترین اپرا، باله و اجراهای درام این کشور برگزار می‌شود. علی‌رغم گذر زمان آتشی که این ساختمان را تخریب کرد، حتی اینکه توسط کمونیست‌ها تخریب شد، این تئاتر به‌صورت گسترده مورد بازسازی قرار گرفته و بنایی برای استعدادهای غنی است و اهمیت فرهنگی این کشور را به نمایش می‌گذارد. تئاتر Estates  یکی دیگر از مهم‌ترین تئاترهای شهر است که در اواخر قرن ۱۸ میلادی به سبک نئوکلاسیک ساخته شده و زمانی بسیار موردعلاقه‌ی موتزارت بود و نمایش Don Giovanni را نیز در این تئاتر روی صحنه برد. 

قلعه نوک تپه (Vysehrad)

قلعه Vysehrad پراگ

قلعه‌ی Vysehrad  گویی از افسانه‌ها بیرون آمده و در بالای رودخانه‌ی ولتاوا قرار دارد و مشرف به پراگ است. گفته می‌شود قدمت این قلعه به قرن ۱۰ میلادی می‌رسد و همواره سوژه‌ی افسانه‌ها و اسطوره‌ها بوده است که از این میان می‌توان به پیش‌گویی یک شاهزاده از گسترش یک شهر در اطراف این قلعه اشاره کرد. زمانی این قلعه اقامتگاه سلطنتی Vratislav بود و بخشی از  مسیری بود که زمان که شاه‌ها برای تاج‌گذاری می‌رفتند، از آن عبور می‌کردند؛ این پادشاهان اینجا توقف می‌کردند تا به شاه‌های گذشته احترام بگذارند. در حال حاضر اگرچه بسیاری از قسمت‌های این قلعه تخریب شده، اما Vysehrad مکانی فوق‌العاده برای گشت و گذار و پیک‌نیک است و نمایی شگفت‌انگیز از شهر دارد که می‌توانید زیبایی پراگ را از این بنای باستانی به تماشا بنشینید. 

گورستان اولسانی (Olsany Cemetery)

گورستان اولسانی پراگ

گورستان اولسانی در سال ۱۶۸۰ برای دفن کردن قربانیان بیماری طاعون شهر پراگ ایجاد شد

گورستان اولسانی در سال ۱۶۸۰ برای دفن کردن قربانیان بیماری طاعون شهر پراگ ایجاد شد و قرن‌ها از آن به‌عنوان اصلی‌ترین مکان برای دفن مردگان و منزل ابدی بی‌شماری که در اثر بیماری یا جنگ جان خود را از دست  داده بودند، استفاده می‌شد. این گورستان به دو قسمت تقسیم می‌شود که شامل گورستان یهودی (قبر کافکا در آن قرار دارد) و گورستان مسیحیان است که می‌توانید آرامگاه Jan Palach را بیابید که در سال ۱۹۶۸ در اعتراض به تهاجم شوروی خود را آتش زد؛ با این حال پیکر او در سال ۱۹۷۳ از گورستان اولسانی به قبر فعلی منتقل شد. اگرچه این قبرستان گذشته‌ی تلخی دارد اما مکان شگفت‌انگیزی برای کشف مقبره‌های قدیمی و مرموز و آثار هنر نو است.  

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه