۲۸ ساختمان عجیب در سرتاسر دنیا

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم سه شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
۲۸ ساختمان عجیب در سرتاسر دنیا

 طراحی ساختمان‌های عجیب و غیر طبیعی گاهی برای جلب توجه، گاهی برای شهرت، گاهی از سر ایجاد تنوع و گاهی از جهت نمایش خلاقیت معماران سرشناس دنیا ساخته می‌شود، در این مقاله با ۲۸  ساختمان‌ عجیب آشنا می‌شویم.با کجارو همراه باشید.

معماران و طراحان در مرحله‌ای از زندگی خود دست به طراحی ساختمان‌های عجیب و خارق‌العاده‌ای می‌زنند که شاید از نظر منطقی طرحی خوب به نظر نرسد اما بتواند خلاقیت وی را به نمایش بگذارد. بیشتر این طرح‌ها بر روی کاغذ باقی مانده و هرگز ساخته نمی‌شوند. اما گاهی مدیران و کارفرمایان به دلایلی از جمله جلب توجه،  بازاریابی و ... طرح‌های متفاوت و عجیب را پذیرفته و به معماران اجازه‌ی ساخت آن‌ها را می‌دهند. در این مقاله با ۲۸ ساختمان عجیب و منحصر به فرد از هنر مدرن آشنا می‌شویم.

موزه‌ی ABC، مادرید، اسپانیا

این موزه‌ی ۷ طبقه از نقاشی و تصویرسازی، یک ساختمان ۳۰۰۰ متری است که حدود ۲۰۰ هزار  اثر هنری را در خود جای داده است.

ساختمان عجیب

موزه‌ گوگنهایم، اسپانیا

ساختمان عجیب

موزه‌ گوگنهایم (Guggenheim) در بیلبائوی (bilbao) اسپانیا از تیتانیوم، شیشه وسنگ آهک ساخته شده و یکی از بزرگترین موزه‌های این کشور است.

بیشتر بخوانید: 

سکوی دانشکده مک‌کورمیک (McCormick)، ایلینوی (Illinois)، آمریکا

ساختمان عجیب

این سکوی قطار که بر روی دانشکده و موسسه‌‌ی فن‌آوری شیکاگو (Chicago) در ایلینوی (Illinois) قرار گرفته را به شوخی یک ویلون می‌نامند که توسط یک تونل احاطه‌ شده‌ است. این تونل یک سازه از پولاد ضد زنگ است که دور مسیر قطاری که از روی خوابگاه می‌گذرد کشیده شده است.

گالری ملی کانادا

ساختمان عجیب

موزه‌ی ملی کانادا در اتاوا (Ottawa) محلی است برای نمایش هنر تاریخی و معاصر کانادا و البته آثاری از هنر آمریکا، آسیا و هنر بومی. مجسمه‌ی غول‌پیکر عنکبوت لوییز بوغژوا (‌Louise Bourgeois) در محوطه‌ی قصر و در جلوی گالری قرار دارد.

براد (Broad)، کالیفرنیا

سختمان عجیب

«پهناور» اسم موزه‌ی ۱۱ هزار متری در لس‌آنجلس برای هنر معاصر است که در آن از ۲۰۰۰ اثر هنری دوره‌ی معاصر و دوره‌ی بعد از جنگ نگهداری می‌شود.

تالار کنسرت والت‌دیزنی (Walt Disney) ، کالیفرنیا

ساختمان عجیب

این تالار با ۲۲۶۵ صندلی، خانه‌ی فیلارمونیک لس‌آنجلس و مستر کورال این شهر است. دیوار‌ها و سقف این بنا از چوب گیاه داگلاس-فیر ( Douglas-fir) و کف‌اش از جنس بلوط است. 

ساختمان O2، انگلستان

ساختمان عجیب

ساختمان O2 یک مرکز سرگرمی در جنوب شرق لندن است که در آن یک منطقه‌ی داخلی، یک باشگاه موسیقی، یک سینمای CineWorld، یک فضای نمایشگاهی، چند کافه و چند رستوران قرار دارد.

تالار البفی هارمونی (Elbphilharmonie)، آلمان

ساختمان عجیب

تالار کنسرت البفیلهارمونی در شهرک هافن (Hafen) شهر هامبورگ (Hamburg)، علاوه بر حضور در فهرست بزرگترین‌ها، از نظر آکوستیکی نیز یکی از پیشرفته ترین تالار‌های کنسرت در جهان است. 

دفتر مرکزی BBVA، اسپانیا

ساختمان عجیب

در دفتر مرکزی بانک BBVA در اسپانیا ۶۰۰ کارمند مشغول کار هستند. ساخت این مجموعه که ساختمان اصلیش ۹۲ متر ارتفاع دارد، حدود ۵ سال طول کشید.

 بیمارستان ری خوان کارلوس (Rey Juan Carlos)، اسپانیا

ساختمان عجیب

این بیمارستان در مادرید دارای  واحد‌های بستری، مرکز درمان سرپایی، چند آزمایشگاه و مراکز درمانی است. این ساختمان از ۳ عنصر پایه‌ی معماری یعنی بهره‌وری، نور و سکوت استفاده می‌کند تا سلامت بیماران ارتقاء یابد.

 موزه‌ هوکی (Hoki)، ژاپن

ساختمان عجیب

این اولین موزه‌ ژاپن است که به نقاشی رئال اختصاص یافته و ۴۰۰ اثر را در خود جای می‌دهد. این ساختمان ۳ طبقه دارد: ۱ طبقه بالای زمین و ۲ طبقه زیر زمین.

 برج نوآوری باشگاه جاکی (Jockey)، هنگ‌کنگ

ساختمان عجیب

یان بنایی که در دانشکده‌ی اصلی دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنک واقع شده، با ارتفاع ۷۸ متری متشکل شده است از تالار سخنرانی، کلاس‌های درس، استودیوی طراحی و فضاهای نمایشگاهی. 

برج شانگهای، چین

ساختمان عجیب

با ۱۲۷ طبقه، برج شانگهای یک آسمان‌خراش است که درون خودش فروشگاه، فضای اداری و یک هتل دارد. این برج با ارتفاع حدود ۶۳۱ متر، بلند‌ترین برج چین و پس از برج خلیفه‌ی دبی، بلند‌ترین ساختمان جهان است.

موزه‌ کونفلیونس (Confluences)، فرانسه

ساختمان عجیب

ساختمان ۴۶۰۰۰ متری در لیون (Lyon) شبیه به یک ابر شناور از جنس پولاد ضد زنگ و شیشه‌ است. این موزه مختص علوم طبیعی، انسان‌شناسی و علوم زمین است.

خانه‌ی موسیقی، دانمارک

ساختمان عجیب

خانه‌ی موسیقی یک مرکز هنرهای نمایشی در کنار آب‌نمای مشهور آلبورگ (Aalborg) دانمارک درون خود یک تالار کنسرت با ۱۳۰۰صندلی دارد.

موزه‌ صنعت مدرن ژان ژیدونگ (Zhang ZhiDong)، چین

ساختمان عجیب

این موزه‌‌‌ پولادی که به صنعت پولاد نیز اختصاص دارد، با فضای ۷۲۰۰ متری در منطقه‌ی ووهان (Wuhan) واقع شده است. 

مرکز حیدر علی اف، جمهوری آذربایجان

ساختمان عجیب

مرکز حید علی اف با فضای داخلی بیش از ۹۲۰۰۰ متری شامل یک تالار کنفرانس، یک تالار گالری و یک موزه‌ است. این ساختمان یک تالار سخنرانی ۱۰۰۰ صندلیه دارد که شبیه به روبان‌های درخط بلوط چیده شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بیگ سایت توکیو (Tokyo Big Sight)، ژاپن

ساختمان عجیب

نبیگ سایت در توکیو، به عنوان یک مرکز همایش و نمایشگاه، بزرگترین مرکز از نوع خود در ژاپن است. این مرکز شامل یک برج ۸ طبقه‌ی کنفرانس است. 

برج‌های البحر، امارات متحده‌ی عربی

ساختمان عجیب

برج‌های البحر دو برج ۲۹ طبقه و ۱۴۴ متری هستند. این دو برج بزرگترین نماهای متغیر کامپیوتری جهان را دارند.

کازا باتیو (Casa Batlló)، اسپانیا

ساختمان عجیب

این ساختمان بارسلونیایی در سال ۱۹۰۴ توسط آنتونی گائودی (Antoni Gaudí) برای خانواده‌ی ثروتمند باتیو طراحی شد که خودشان در دو طبقه‌ی پایینی آن زندگی می‌کردند و طبقات بالایی را اجاره داده بودند. امروزه این ساختمان یک جاذبه‌ی گردشگری است.

ساختمان مارینا بی سندز (Marina Bay Sands)، سنگاپور

ساختمان عجیب

این اقامت‌گاه دارای یک هتل با ۲۵۶۱ اتاق، ۴۰۰ هزار متر مربع مرکز همایش و نمایشگاه، یک مجتمع تجاری، یک موزه، دو سالن نمایش بزرگ، چند رستوران، دو عمارت شیشه‌ای شناور، یک میدان اسکیت روی یخ و بزرگترین آنتریوم دنیا است.

آپارتمان‌های آلتیمیت (Ultimate Candos)، کانادا

ساختمان عجیب

مشهور به نام زوج آپارتمانی، این دو آسمان‌خراش در میسایای آنتاریو ( Mississauga, Ontario) واقع شده‌اند. یکی از برج‌ها ۵۰ طبقه و دیگری ۵۶ طبقه دارد.

شهرداری تورنتو

ساختمان عجیب

ساختمان شهرداری تورنتو (Toronto) پایگاه سیاست‌مداران تورنتو، در استان آنتاریوی (Ontario) کانادا و یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است. 

برج تکامل (Evolution)، روسیه

ساختمان عجیب

برج ۲۴۵ متری اولوشن (تکامل)، یک آسمان‌خراش واقع در مرکز تجاری مسکو و دارای ۵۵ طبقه بالای زمین و ۳ طبقه زیر زمین است. 

برج توره دیاگونال زیرو(Torre Diagonal Zero)

ساختمان عجیب

برج توره دیاگونال زیرو (Torre Diagonal Zero) در بارسلون واقع شده و پایگاه شرکت تلفونیکا (Telefónica) است.

آی سنتر (Eye Center)، هلند

ساختمان عجیب

موزه‌ی فیلم آمستردام (Amsterdam) یا همان مرکز چشم (The Eye Center) دارای بزرگترین کلکسیون فیلم هلندی در جهان است. در این مجموعه هم فیلم‌های مرسوم نگه‌داری می‌شود و هم فیلم‌های آماتور. آرشیو رو به رشد این مرکز دارای بیش از ۴۰،۰۰۰ فیلم است.

ساختمان شامری (Shahmri)، استرالیا

ساختمان عجیب

شامری یک موسسه‌ی مستقل تحقیقات پزشکی در آدلاید (Adelaide) استرالیا است. در این موسسه حدود ۶۰۰ محقق از سرتاسر جهان استخدام شده‌اند.

مرکز خرید بولرینگ (Bullring)، انگلستان

ساختمان عجیب

ساختمان سلفریج (Selfridges)، احاطه شده با ۱۵۰۰۰ صفحه‌ی آلومینیومی، یک جاذبه‌ی برجسته در بیرمنگام (Birmingham) انگلستان است. ساختمان بولرینگ بخشی از یک مرکز خرید محسوب می‌شود.

نظر شما کجارویی‌های عزیز درباره‌ی این ساختمان‌ها چیست؟ مثل همیشه با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

منبع Constative

دیدگاه