استانبول کارت چیست و از کجا بخریم ؟

زهرا مهری نیاری
زهرا مهری نیاری پنجشنبه، ۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
استانبول کارت چیست و از کجا بخریم ؟

استانبول کارت یا کارت گردشگری استانبول، کارتی الکترونیکی است که به‌منظور کاهش هزینه‌ حمل و نقل عمومی و برخی خدمات شهری در شهر استانبول مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ترکیه کشوری است که سالانه افراد بسیاری از سراسر دنیا آن را به‌عنوان مقصد سفر، تحصیل، کار، اقامت، بازدید از جاهای دیدنی استانبول و... انتخاب می‌کنند. بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل عمومی، به‌خصوص تاکسی، به‌دلیل گران بودن سوخت در ترکیه سبب شده است تا افراد به‌دنبال راهی برای مدیریت و کاهش هزینه‌های رفت و آمد خود باشند.

سیستم حمل و نقل در ترکیه از سال ۱۹۰۸ فعالیت خود را آغاز کرد و با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و ظهور ناوگان مدرن، دولت ترکیه این امکان را فراهم کرد تا با خرید استانبول کارت بتوان بسیاری از هزینه‌های شهری از جمله مبلغ کرایه‌ها با استانبول کارت را کاهش داد. با تهیه استانبول کارت می‌توان بیش از ۳۰ درصد از هزینه‌های حمل و نقل کاهش داد و در هر زمان دلخواه آن را شارژ کرد. حمل و نقل عمومی در استانبول شامل مترو، تراموا، مارمارای، اتوبوس، قایق و... می‌شود که علاوه بر آن‌ها در بازدید از جاذبه‌های گردشگری، سرویس‌های آنلاین شبانه روزی و اینترنت مصرفی در شهر می‌توان از استانبول کارت استفاده کرد.

در این مقاله از کجارو شما را با استانبول کارت و نحوه استفاده از آن آشنا خواهیم کرد.

همه چیز درباره استانبول کارت:

استانبول کارت چیست؟

استانبول کارت در حمل و نقل عمومی

منبع عکس: aracku.com

استانبول کارت یا کارت گردشگری استانبول، کارتی الکترونیکی است که دولت ترکیه به‌منظور کاهش هزینه‌ حمل و نقل عمومی و برخی خدمات شهری در شهر استانبول در اختیار مردم قرار داده است. تا قبل از ظهور استانبول کارت مردم با استفاده از ژتون‌هایی که هزینه بیشتری داشتند از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کردند؛ اما مبلغ کرایه‌ها با استانبول کارت تا حد زیادی کاهش یافت.

استانبول کارت، کارتی الکترونیکی است که با استفاده از آن کرایه حمل و نقل عمومی و برخی خدمات شهری کاهش می‌یابد

استفاده از این کارت در ابتدا مختص به استفاده از مترو استانبول بود؛ ولی اکنون در بیشتر وسایل حمل و نقل مانند مترو، تراموا، اتوبوس، قایق و... قابل استفاده است. همچنین این امکان فراهم شده است تا هزینه بازدید از جاذبه‌های گردشگری، سرویس‌های آنلاین شبانه روزی و اینترنت مصرفی در شهر نیز به‌وسیله این کارت پرداخت شود.

انواع استانبول کارت

انواع استانبول کارت

منبع عکس: bigumigu.com

استانبول کارت عادی یا بی‌نام (Anonim Kart): این استانبول کارت به رنگ قرمز رنگ و بی‌نام است و بدون نیاز به کاربر مشخصی صادر می‌شود. استفاده از این کارت برای افرادی که اقامت کوتاه مدت دارند پیشنهاد می‌شود.

استانبول کارت آبی (Abonman): این استانبول کارت به رنگ آبی است و فقط برای شهروندان ترک و دارندگان اقامت در این کشور صادر می‌شود. این کارت با شارژ منظم و همچنین شارژ ماهانه قابل استفاده است. استانبول کارت آبی را می‌توان با ذخیره اطلاعات شخصی و عکس خود در سایت رسمی استانبول کارت به‌صورت آنلاین درخواست داد. برای خرید استانبول کارت آبی باید مبلغ ۳۵ لیر پرداخت کرد.

استانبول کارت تخفیف‌دار (Indirimli Kart): کارت تخفیف‌دار کارتی سبز رنگ است و به دانشجویان، معلمان و افراد بالای ۶۰ سال داده می‌شود که حق استفاده از تعرفه تخفیف‌دار در حمل و نقل عمومی را دارند. آن‌ها می‌توانند این کارت را با تخفیف بخرند و با تخفیف شارژ کنند. هزینه خرید استانبول کارت ۴۰ لیر در نظر گرفته شده است.

استانبول کارت رایگان (Ucretsiz kart): استانبول کارت رایگان با رنگ نارنجی برای کادر درمان، شهدا، جانبازان ،معلولان و خانواده‌های آن‌ها، مادران با کودکان زیر چهار سال، پلیس شهرداری، ورزشکاران کشوری، افراد بالای ۶۵ سال سن و... که شهروند و مقیم استانبول هستند صادر می‌شود. هزینه این استانبول کارت در حال حاضر ۳۵ لیر است.

کارت استفاده محدود (Sinirli Kullanim Kart): جدا از این انواع کارت، یک نوع کارت به نام کارت استفاده محدود نیز وجود دارد. کارت استفاده محدود که انواع مختلفی مانند یک‌روزه، دو روزه، سه روزه و... دارد، انتخاب خوبی برای کسانی است که مدت زیادی در استانبول نمی‌مانند. قیمت این نوع کارت ۱۱ لیر است.

مزایای استانبول کارت

انواع استانبول کارت محدود

منبع عکس: istanbulkart.istanbul

  • امکان استفاده از اینترنت رایگان هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی
  • پشتیبانی آنلاین به‌صورت شبانه روزی
  • سرویس رایگان از فرودگاه تا محل اقامت
  • قابلیت استفاده از تمامی وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، تراموا، مارمارای، اتوبوس، قایق و...
  • کاهش مبلغ کرایه‌ها با استانبول کارت و گردش درون شهری تا ۵۰ درصد و حتی در بعضی موارد رایگان
  • بازدید از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و همچنین برخی تفریحات با تخفیف یا به‌صورت رایگان
  • سهولت استفاده و پرداخت هزینه‌ها
  • قابلیت پیش پرداخت و صرفه‌جویی در زمان

از کجا استانبول کارت تهیه کنیم؟

باجه فروش استانبول کارت

عکاس: مریم مهری‌نیاری

برای تهیه استانبول کارت روش‌های متنوع و آسانی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از دستگاه‌های فروش خودکار در سراسر شهر به نام «Biletmatik» است. همچنین می‌توانید استانبول کارت را از نمایندگان فروش استانبول کارت مانند فروشگاه‌های میگروس، A101، کارفور یا بعضی سوپری‌ها تهیه کنید. از دیگر روش‌های تهیه استانبول کارت درخواست آنلاین در وب‌سایت رسمی استانبول کارت است. باید توجه داشت که در صورت درخواست آنلاین، کارت شما حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز به آدرس شما تحویل داده خواهد شد.

به ‌منظور تهیه استانبول کارت می‌توانید از سه روش دستگاه‌های خودکار فروش بلیط، فروشگا‌ه‌های معتبر یا به‌صورت آنلاین اقدام کنید

به‌محض ورود به استانبول نیز با هواپیما به‌راحتی می‌توان استانبول کارت را در فرودگاه‌های آن تهیه کرد. در ورودی ترمینال فرودگاه صبیحا گوکچن کیوسک کوچکی مستقر است که از آن می‌توانید استانبول کارت تهیه کنید. در فرودگاه بزرگ استانبول نیز از دستگاه‌های فروش بلیط که به‌صورت ۲۴ ساعته در طبقه منفی دو این فرودگاه قرار دارند امکان خرید استانبول کارت برای مسافران فراهم شده است. البته اتوبوس‌های سریع السیر فرودگاهی استانبول علاوه بر استانبول کارت، پول نقد نیز دریافت می‌کنند؛ اما بعد از خروج از فرودگاه دیگر امکان پرداخت نقدی کرایه وجود ندارد.

فعالسازی استانبول کارت

فعالسازی استانبول کارت

منبع عکس: rooziato.com

پیش از شیوع بیماری کرونا استانبول کارت نیاز به فعالسازی نداشت و به‌محض تهیه استانبول کارت امکان استفاده از آن وجود داشت. پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در ترکیه، تمهیداتی از سوی وزارت بهداشت ترکیه با هدف جلوگیری از سرایت بیماری به‌وسیله سیستم حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شد. مطابق آن از تاریخ پانزدهم ژوئیه ۲۰۲۰ فعالسازی این کارت با استفاده از حس‌کد (Hes code) ضروری شد و امکان استفاده از استانبول‌ کارت‌هایی که به حس کد وصل نشده باشند وجود ندارد.

حس‌کد به‌معنای «برای سلامتی در خانه بمانیم» (Hayat Eve Sığar به ترکی و Life Fits Into Home به انگلیسی) است. در طرح حس‌کد هر فرد دارای یک استانبول کارت است و در صورت مبتلا شدن به بیماری کرونا، کارت‌ این افراد و اعضای خانواده‌شان باطل می‌شود.

چطور استانبول کارت را به حس کد وصل کنیم؟

اتصال استانبول کارت به حس کد

منبع عکس: istanbulsairport.com

حس‌کد یک عدد ۱۰ یا ۱۲ رقمی است که برای فعالسازی استانبول کارت از آن استفاده می‌شود. پس از دریافت حس کد برای فعالسازی استانبول کارت باید کارت را به حس کد مخصوص خودتان وصل کنید. به همین منظور با مراجعه به وب‌سایت شخصی‌سازی استانبول کارت و وارد کردن اطلاعات شخصی خود، شماره استانبول کارت و حس کد در فرم‌های در نظر گرفته شده استانبول کارت شما فعال خواهد شد. بهتر است بدانید که در صورت ابتلای شما یا اطرافیانتان به بیماری کرونا کارت شما غیرفعال خواهد شد.

طبق آخرین اطلاعیه محدودیت‌های کرونایی کشور ترکیه از جمله هس کد و استفاده از ماسک در فضای آزاد حذف شده است

چگونه استانبول کارت را شارژ کنیم؟

اگر استانبول کارت شما شارژ کافی نداشته باشد، هنگام استفاده از آن اخطار قرمز رنگ نمایان می‌شود بنابراین برای استفاده مجدد از آن باید کارت خود را به یکی از روش‌های زیر شارژ کنید.

شارژ به‌وسیله دستگاه‌ فروش بلیط (Biletmatik)

دستگاه شارژ استانبول کارت

عکاس: مریم مهری‌نیاری

یکی روش‌های اصلی برای شارژ استانبول کارت مراجعه به دستگاه‌های فروش بلیط است که در تمام ایستگاه‌های مترو و در برخی ایستگاه‌های اتوبوس قرار داده شده‌اند. برای شارژ استانبول کارت از این روش باید کارت خود را در قسمت مشخص شده قرار دهید و پس از نمایش موجودی کارت، مقدار مبلغی که برای شارژ در نظر گرفته‌اید را به‌صورت اسکناس وارد دستگاه کنید. عملیات شمارش و شارژ کارت به‌صورت خودکار پس از گذاشتن اسکناس‌ انجام می‌شود. در آخر دستگاه برای مبلغ شارژ و موفقیت تراکنش رسید صادر می‌کند. این دستگاه‌ها به‌طور پیش‌فرض به زبان ترکی طراحی شده‌اند؛ ولی قابلیت تغییر به زبان انگلیسی نیز دارند. باید در نظر داشته باشید که اسکناس باید به لیر و سالم باشد.

شارژ در دکه‌های روزنامه‌فروشی

از روش‌های دیگر شارژ استانبول کارت مراجعه به دکه‌های روزنامه فروشی در سطح شهر استانبول است. با پرداخت مبلغ مورد نیاز به فروشنده به‌راحتی می‌توانید کارت خود را شارژ کنید.

شارژ به‌صورت آنلاین

شارژ آنلاین استانبول کارت

منبع عکس: istanbulkart.istanbul

اگر در یکی از بانک‌های ترکیه حساب بانکی داشته باشید هنگام وصل شدن به اینترنت می‌توانید با دریافت نرم‌افزار تلفن همراه استانبول کارت از سایت رسمی استانبول کارت از خدمات آنلاین آن استفاده کنید. با وارد کردن اطلاعات خود می‌توانید به میزان مورد نیاز شارژ مورد نظر خود را انتخاب و هزینه آن را پرداخت کنید. بعد از واریز هزینه، ایمیلی حاوی لینک و کد فعال‌سازی به آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود. با توجه به توضیحاتی که در ایمیل داده‌ شده است باید کارت خود را شارژ کنید. 

در این مقاله شما را با استانبول کارت و خدمات آن آشنا کردیم، اگر تجربه استفاده از استانبول کارت را دارید آن را با همراهان کجارو در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع عکس: obilet.com

پرسش‌های متداول

استانبول کارت چیست؟

استانبول کارت یا کارت گردشگری استانبول، کارتی الکترونیکی است که دولت ترکیه به‌منظور کاهش هزینه‌ حمل و نقل عمومی و برخی خدمات شهری در شهر استانبول در اختیار مردم قرار داده است.

انواع استانبول کارت کدامند؟

استانبول کارت عادی یا بی‌نام، استانبول کارت آبی، استانبول کارت تخفیف‌دار، استانبول کارت رایگان و کارت استفاده محدود.

روش‌های دریافت استانبول کارت چیست؟

به ‌منظور تهیه استانبول کارت می‌توانید از سه روش دستگاه‌های خودکار فروش بلیط، فروشگا‌ه‌های معتبر یا به‌صورت آنلاین اقدام کنید.

روش‌های شارژ استانبول کارت چیست؟

شارژ به‌وسیله دستگاه‌ فروش بلیط، شارژ در دکه‌های روزنامه‌فروشی و شارژ به‌صورت آنلاین.

مطالب مرتبط:

دیدگاه