۱۰ فعالیت جالب که باید در سفر به غنا انجام داد (قسمت اول)

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی پنجشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
۱۰ فعالیت جالب که باید در سفر به غنا انجام داد (قسمت اول)

غنا، سرزمینی است با جاذبه‌ها و دیدنی‌هایی شگفت‌انگیز که برای گردشگران در هر گروه سنی مناسب است. در سفر به این کشور، همراه کجارو باشید.

از موج‌سواری گرفته تا کاوش کردن در نواحی و مناطق مختلف، امتحان کردن غذاهای متنوع و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، غنا سرزمینی است که می‌تواند با ارائه‌ی جاذبه‌های متعدد و دیدنی‌های محبوب، رضایت مسافران و توریست‌ها در هر رده‌ی سنی را جلب سازد.

اما نباید از این نکته غافل شد که بازدید از غنا، آن هم بدون انجام برخی از فعالیت‌ها و تماشای بعضی از دیدنی‌ها، جالب نخواهد بود. در این راستا کجارو مقاله‌ای را برای شما علاقه‌مندان به سفرهای هیجانی و خاطره‌ساز تهیه کرده است که در هنگام حضور در غنا، به انجام ۱۰ فعالیت برتر، بپردازید..

۱. موج‌سواری در غنا را از دست ندهید

غنا

آموزش موج‌سواری یا اسکیت روی آب، در ۱۰ سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است. تفریح و ورزشی که تقریبا بواسطه‌ی یکی از پیشگامان و متولیان آن «برت دیویس» (Brett Davies)، قهرمان سابق «ریپ کارل» (Rip Curl)، این چنین محبوب شده و شهرت یافته است. برت دیویس در واقع از ساحل غربی انگلستان وارد این حرفه و ورزش هیجان‌انگیز شد و موج‌سواری بر امواج خروشان آفریقا را از ساحل عاج شروع کرد. از آن زمان تا کنون موفق به اجرای سبک خود در این تفریح و سرگرمی فوق‌العاده در کشور غنا شده است.

موج‌سواری در آب‌های سواحل غنا، یکی از محبوب‌ترین تفریحات کودکان و نوجوانان در این کشور است

وی ابتدا در «بووزا» (Busua) شروع به تدریس کرد و پس از آن به «Kokrobite» که شهری در امتداد ساحل اقیانوس اطلس و در ۳۰ کیلومتری غربی آگرا پایتخت کشور غنا است، آمد و تا امروز نیز در این منطقه، مستقر و مشغول به فعالیت‌هایی در تدریس و آموزش موج‌سواری است. جالب است بدانید که کودکان و بچه‌های محلی غنا، علاقه‌ی شدیدی به موج‌سواری دارند و این ورزش جزئی از وجود آن‌ها شده است. همین امر سبب شد تا برت دیویس، مدرسه‌ی موج‌سواری آقای برایت را در این سرزمین تاسیس کند. وی در هر هفت روز هفته مشغول آموزش به دانش‌آموزان و نیز برپایی اردوگاه‌ها و کمپ‌های مختلف موج‌سواری در سواحل کشور غنا است.

۲. در منطقه جیمز تاون (Jamestown)، پیاده‌روی کنید

غنا

این انجمن ساحلی ماهیگیران در چند سال اخیر به یکی از قطب‌های فرهنگی به واسطه‌ی ظهور جشنواره‌های هنری خیابان چالو وُته (Chale Wote)، «Accra Dot Alt» و جشنواره‌های هنری خیابانی فراوان که با ساختمان‌های کهن و قدیمی مستعمراتی ادغام شده است، یک محله‌ی پر جنب و جوش و منحصربه‌فردی را ایجاد کرده است. رفتن به فانوس دریایی، بالا و پایین رفتن در خیابان، تماشای دژ «Ussher»، توقف برای صرف ناهار در کافه‌ جیمز تاون (Jamestown Café) یا نوشیدن یک نوشیدنی گوارا در «Osikan»، در حالی که بالای صخره‌ها نشسته‌اید و با یک منظره‌ی فوق‌العاده از تمام دیدنی‌های منطقه گرفته تا قلعه‌ «Osu» را مشاهده می‌کنید، قطعا یکی از زیباترین و به یادماندنی‌ترین کارهایی است که می‌توان در غنا انجام داد.

۳. غذاهای محلی غنا را امتحان کنید

غنا

امروزه غذاهای محلی در غنا معمولا در مکان‌هایی مشهور به چاپ بار (chop bars) به فروش می‌رسد. رستوران‌هایی بدون تجمل آن هم در کنار جاده که معمولا غذا در یک ظرف برای مشتریان سرو می‌شود. هرچند مکان راحتی برای میل کردن غذا است، اما نمی‌توان این نوع از رستوران‌ را مناسب‌ترین و راحت‌ترین مکان‌ها برای امتحان کردن طعم غذاهای جدید و نو درنظر گرفت. این در حالی است که در این روزها، می‌توان رستوران‌های متعدد مطلوب و دوست‌داشتنی را در غنا مشاهده کرد که غذاهای مورد علاقه‌ی مردم محلی مانند فوفو (fufu: غذای ملی آفریقا و نوعی دامپلینگ متشکل از موز سبز و خمیر تهیه شده از نشاسته‌ی کاساو) یا بانکو (banku: نوعی دامپلینگ تهیه شده از خمیر ذرت)، در کنار خوراک‌های خوشمزه و غذاهای ساده‌تر و ارزان‌تر مانند برنج جولاف (jollof rice) یا ظرفی از لوبیا و موز سبز. برای مشتریان و مسافران سرو می‌شود.

حتما پس از حضور در محوطه‌ی پر جنب و جوش «Osu»، سری به بوکا (Buka) بزنید، یک ناهار خوشمزه و محبوب را سفارش دهید و در فضایی که با معماری جالب و البته عجیب و غریب طراحی شده است با تراس‌هایی وزان از نسیم‌های خنک و شادی‌آور، از میل کردن این غذای مطبوع و دلچسب، لذت ببرید. در واقع در مکان‌هایی غیر از چاپ‌ بارها نیز می‌توان راحتی و آسودگی مناسب را در هنگام سرو غذا تجربه کرد.

۴. به تماشای قلعه‌ ساحلی کیپ (Cape Coast Castle) بروید

غنا

یکی از جاذبه‌های زیبا و البته تاریخی در کشور غنا، ساختمانی است بسیار زیبا و فریبنده به نام قلعه‌ی ساحلی کیپ که در کنار اقیانوس، در منطقه‌ی غربی احداث شده است. در اصل این دژ زیبا به همت اهالی سوئد، آن هم برای معامله و داد و ستد چوب و طلا بنا شده است که به یک قلعه‌ی تجاری برده، در آب‌های آن طرف اقیانوس تبدیل شد. در مهم‌ترین بخش از تاریخ غنا، می‌توان سیاه‌چال‌ها، زندان‌ها و محبس‌های محصور به همراه اتاق‌هایی وحشت‌ناک را مشاهده کرد که بسیاری از گردشگران هنگام مشاهده‌ی آن‌ها دچار ضعف و حالت تهوع می‌شوند. اما آنچه که بیش از هر چیزی کاملا ملموس است، آخرین نگاه ارواح مردگانی است که به صورتی تاسف‌بار جان در قلعه داده و روحشان از آن ساختمان جدا شده است. نگاهی که در سراسر دریا می‌توان سنگینی آن را به وضوح احساس کرد.

۵. از پارک ملی کاکوم (Kakum National Park)، دیدن کنید

غنا

در مناطق مرکزی غنا، ذخایر جنگل‌های بارانی استوایی و گرمسیری جالب و وسیعی با مساحت ۳۷۵ کیلومتر مربع به چشم می‌خورد که زیستگاه گیاهان سرسبز و جانداران باشکوه و خارق‌العاده است. اما آنچه که این منطقه را نسبت به دیگر نواحی متمایز می‌سازد، وجود راهرو یا پلی طولانی در این جنگل است که تنها یک نمونه‌ی دیگر از این پل طویل، در سرتاسر آفریقا یافت می‌شود.

پارک ملی کاکوم، زیستگاه حیوانات نادری همچون مرغ شاخدار سینه سفید است که نسل آن در حال انقراض است

اندازه‌ی این پل نزدیک به ۳۵۰ متر است و با عبور از آن می‌توان مناطق مختلفی از این جنگل‌های ملی غنا را مشاهده کرد. جالب است بدانید که در این ذخیره‌ی ارزشمند طبیعی، گونه‌های متعددی از میمون‌ها، شاخ‌درازان یا همان بزگوزن‌های در معرض خطر انقراض و نیز بسیاری از پرندگان نادر و در حال نابودی که به مرغ شاخدار سینه‌ سفید شهرت دارند نیز زندگی می‌کنند.

بز گوزن

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه