چرا قاره آفریقا بهترین مقصد سافاری است؟

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
چرا قاره آفریقا بهترین مقصد سافاری است؟

قاره آفریقا از هر نظر بهترین مقصد گردشگری برای سافاری است. در این مقاله با کجارو همراه باشید تا دلایل این موضوع را بررسی کنیم.

آفریقا یکی از شاخص‌ترین مقاصد گردشگری است که سالانه بیش از ۳۰ میلیون گردشگر به آن سفر می‌کنند. از این تعداد گردشگر سالانه، بیش از نصف آن‌ها برای اهداف کاری و تجاری سفر کرده‌اند، حدود ۳۰% برای دیدن دوستان، آشنایان و بستگان سفر می‌کنند و حدود ۱۵% هم با هدف خالص گردشگری به این قاره آمده‌اند. گردشگران سفر به این قاره را اغلب برای حیات وحش فوق‌العاده آن انتخاب می‌کنند. آفریقا نقصد شماره یک سافاری است و در سراسر این قاره حیات وحشی کاملا متنوع و منحصربه‌فرد وجود دارد. گردشگری برای این قاره یک عامل اساسی و کلیدی به شمار می‌آید. طبق بررسی‌هایی که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت، ۱۲/۸ میلیون نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنعت گردشگری آفریقا مشغول به کار بوده‌اند.

سافاری آفریقا

همان طور که گفته شد، آفریقا حیات وحش بسیار گسترده و متنوعی دارد به‌طوری که در هر قسمت از این قاره می‌توان موارد مختلفی را مشاهده کرد و تجربه‌های متنوعی به دست آورد. همین مسئله تصمیم را بسیار سخت می‌کند که کدام بخش از قاره آفریقا برای سافاری مناسب‌تر است؟ در حال حاضر بخش‌های مرکزی، شرقی و جنوبی این قاره به نسبت سایر نقاط آن برای سافاری محبوب‌تر بوده و بیشتر توسط گردشگران انتخاب می‌شوند. سالانه گردشگران بسیار زیادی به این این سه بخش سفر می‌کنند. این گردشگران اغلب از فرانسه، انگلستان، آمریکا، آلمان و پرتغال آمده‌اند. در ادامه توضیحاتی کلی در مورد هرکدام از این مناطق ارائه خواهد شد تا در انتها بدانیم که چرا آفریقا بهترین مقصد برای سافاری است.

شرق آفریقا

سافاری آفریقا

شرق آفریقا برای مشاهده ۵ حیوان برتر حیات وحش آفریقا بسیار مناسب است!

کشورهای شرق آفریقا برای کسب درآمد خود شدیدا به گردشگری و سافاری وابسته هستند. در نتیجه به همین دلیل کسب و کارهای محلی هم در این مناطق شکل گرفته و بومی‌های کشورهای این منطقه هم به اقتصاد آن کمک خواهند کرد. در این منطقه رستوران‌ها و هتل‌های زیادی با معیارهای استاندارد جهانی شکل گرفته که وجود این مکان‌ها به اقامت راحت گردشگران و جذب هرچه بیشتر آن‌ها کمک می‌کند. کشورهای این منطقه از یک سو حیات وحشی غنی برای سافاری و از سوی دیگر فرهنگ بومی جالب و مناطق منحصربه‌فرد برای سایر انواع گردشگری دارند. در زمینه سافاری و گردشگری این مناطق، می‌توان به وجود گوزن‌های یالدار اشاره کرد که این چهارپایان آفریقایی در سال یکی از بزرگ‌ترین مهاجرت‌های کره زمین را رقم می‌زنند. همین مسئله یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که کنیا و تانزانیا به یکی از محبوب‌ترین مقاصد سافاری دنیا تبدیل شده‌اند. در این مهاجرت بسیار گسترده، میلیون‌ها گوزن یالدار به‌همراه سایر جانوران با یکدیگر بین کنیا و تانزانیا حرکت می‌کنند. سالانه بسیاری از گردشگران حیات وحش برای مشاهده این پدیده از نزدیک به این دو کشور سفر کرده و در سافاری‌های مخصوص به آن شرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

مناطق حفاظت شده شرق آفریقا مکان‌های بسیار مناسبی برای مشاهده ۵ حیوان برتر حیات وحش آفریقا از نزدیک هستند. این ۵ جانور شامل فیل آفریقایی، شیر آفریقایی، کرگدن سیاه یا سفید، پلنگ آفریقایی و بوفالو هستند که تمام آن‌ها را در سافاری‌های مخصوص به خود می‌توان در این منطقه از قاره آفریقا مشاهده کرد.

آفریقای مرکزی

سافاری آفریقا

جنگ‌های داخلی و حمله‌های تروریستی بعضی از بخش‌ها و مناطق آفریقای مرکزی را به مناطقی خطرناک تبدیل کرده است. اما با این وجود بسیاری از گردشگران همچنان ریسک این مسئله را به جان خریده و به آفریقای مرکزی سفر می‌کنند چراکه این منطقه یک زیبایی وصف‌نشدنی در زمینه حیات وحش و طبیعت را دارد. سفر به کنگو می‌تواند شانس بسیار زیادی برای دیدن گوریل‌ها را به‌همراه داشته باشد. پارک‌های ملی و حفاظت شده این کشور یکی از بهترین مقاصد برای شرکت در سافاری‌ها و مشاهده گونه‌ در حال انقراض گوریل‌ها یعنی گوریل کوهستانی است. این جانوران بنا به‌دلایل مختلفی که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شکار غیر قانونی، از بین رفتن محیط زندگی و بیماری اشاره کرد رو به انقراض بودند اما امروزه خوشبختانه نسل این جانوران رو به بهبود است و جمعیتشان پایدار شده است. همین مسئله که گردشگران زیادی برای دیدن این جانوران سفر کرده و هزینه می‌کنند می‌تواند کمک بسیار زیادی به نسل و جمعیت این جانوران باشد.

بیشتر بخوانید:

آفریقای جنوبی

سافاری آفریقا

آفریقای جنوبی یکی از بهترین نقاط برای مشاهده فیل‌ها از نزدیک است!

آفریقای جنوبی، نامیبیا، بوتسوانا و زیمباوه حیات وحش بسیار متنوعی را در اختیار دارند. آفریقای جنوبی و کشوری همانند بوتسوانا، یکی از بهترین نقاط برای مشاهده فیل‌ها از نزدیک است. پارک‌های ملی و مناطق محافظت شده نامیبیا برای دیدن کرگدن‌ها بسیار مناسب است و در این مناطق می‌توان گونه بسیار نادر کرگدن سیاه را هم مشاهده کرد. به‌طور کلی آفریقای جنوبی برای مشاهده جانوران شاخص آفریقا بسیار مناسب است و سافاری‌های بسیار متنوعی در این زمینه یافت می‌شوند. پارک‌های ملی آفریقای جنوبی جزو اولین مناطقی بودند که به‌صورت رسمی در زمینه حفظ گونه‌های حیوانی جوایزی بین المللی دریافت کردند. در آفریقای جنوبی علاوه بر ۵ گونه حیوان شاخص یاد شده می‌توان گونه‌های حیوانی شاخص دیگری را هم از نزدیک در سافاری‌ها مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید:

در کل گونه‌های جانوری که می‌توان در کنار یکدیگر در یک قاره یافت، آفریقا را به مقصد شماره یک در سافاری تبدیل کرده است. این قاره با تنوع در حیات وحش خود سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و درآمدهای خود را نیز تامین می‌کند.

گوزن یالدار

نظر شما در مورد سفر به آفریقا و شرکت در سافاری‌های آن چیست؟ آیا مایل به شرکت کردن در یک سافاری و مشاهده گونه‌های جانوری از نزدیک و در دل حیات وحش هستید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع theconversation

دیدگاه