بزرگ ترین کوه یخ شناور در دهکده فرینلند کانادا

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی دوشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
بزرگ ترین کوه یخ شناور در دهکده فرینلند کانادا

کوه‌های یخ شناور بسیاری را می‌توان در آب‌های کانادا مشاهده کرد. همراه کجارو باشید تا با غول‌پیکرترین کوه یخ در این کشور، آشنا شوید.

کانادا دومین کشور وسیع در جهان است که برخلاف وسعت زیادش، جمعیت کمی در آن زندگی می‌کنند. این سرزمین دارای اقلیمی نسبتا سرد آن هم در اکثر روزهای سال است. اما از نکات جالب توجه در مورد این کشور، می‌توان به حضور کوه‌های یخ شناور متعددی اشاره کرد که اغلب در نزدیکی ساحل شرقی این کشور آمریکای شمالی مشاهده می‌شود و مسئله‌ای کاملا طبیعی و بدیهی است و همین امر این مناطق از کشور کانادا را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است.

کوه یخ کانادا

در واقع می‌توان نواحی در «سواحل لابرادور» (Labrador) به سمت ساحل شمال شرقی در «جزیره‌ نیوفاندلند» (Newfoundland) را به عنوان یکی از مناطقی در نظر گرفت که هر سال بویژه در فصول بهار و تابستان، میزبان تعداد زیادی از یخ‌های شناور در سطح آب‌های خود است. به همین دلیل این منطقه به «کوچه یخ‌های شناور» شهرت یافته است. اما آنچه که اخیرا باعث شگفتی مردم مخصوصا قدیمی‌ترین خانواده‌های کانادایی شده است، وجود یک کوه یخ بسیار بزرگ و غول‌پیکر شناور است که طبق گفته‌ی ساکنین این منطقه، تا به حال چنین کوه یخی عظیم‌الجثه‌ای تا به امروز در نزدیکی ساحل مشاهده نشده است. به گونه‌ای که آن‌ها با تماشای این برج یخی عظیم، بسیار شگفت‌زده و متحیر شده‌اند.

کوه یخ کانادا

این کوه یخ غول‌پیکر در فاصله‌ی کمی از ساحل «دهکده‌ی فرینلند» (Ferryland)، ساکن شده و گیر افتاده است. ارتفاع این کوه یخ عظیم نزدیک به ۴۶ متر است که لقب بزرگ‌ترین کوه یخی که تا کنون مشاهده شده است را از آن خود کرده است. جالب است بدانید که هر سال و در هر بهار، صدها تکه از یخ‌های شکسته‌ از «جزیره‌ی بافین» (Baffin Island) و «گرین لند» (Greenland)، جدا شده و در این منطقه از کانادا روی سطح آب‌ها شناور می‌ماند.

کوه یخ کانادا

کوه یخ‌های شناور در آب‌های کانادا، یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در این سرزمین است

در سال جاری بیش از ۶۰۰ قطعه یخ‌ شکسته در اقیانوس اطلس شمالی شناور شده و این در حالی است که تعداد کل یخ‌های شناور در سراسر فصل سال گذشته، ۶۸۷ قطعه گزارش شده است. همچنین آمار گزارش شده توسط کانادا در مورد یخ‌های شناور در سطح آب‌های این کشور بالغ بر ۱۱۶۵ قطعه بوده است. آنچه مسلم است، باید برای تماشای بسیاری از این کوه‌های یخ شناور در کانادا، از قایق‌های موتوری یا بادبانی استفاده کرد، اما این کوه یخ عظیم‌الجثه، به اندازه‌ای بزرگ بوده و از طرفی آن‌قدر به ساحل نزدیک است که برای تماشای آن نیازی به کرایه‌ی قایق یا هر وسیله‌‌ی شناور دیگری نیست.

کوه یخ کانادا

بلکه به راحتی با ایستادن در امتداد خط ساحلی می‌توان به تماشای آن نشست. هرچند در هر سال مسافران و توریست‌های بسیاری به دلیل وجود تکه‌های یخ شناور بر سطح آب، به این نقطه از کانادا سفر می‌کنند، اما این تکه‌ یخ غول‌پیکر، به دلیل فاصله‌ی کمی که به ساحل دارد و به راحتی قابل رویت است، این منطقه از کانادا را به یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری در آخر هفته، تبدیل کرده است.

کوه یخ کانادا

کارشناسان معتقدند که شمار زیادی از این کوه‌های یخ در این موقع از سال به دلیل بالا رفتن دمای جهان و نیز به دلیل وجود بادهای غیرمنتظره و بسیار قوی که در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت بر اقیانوس می‌وزد، به سمت نواحی جنوبی کشیده شده است. 

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه