طرح ساماندهی گردشگری پزشکی اجرا می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
طرح ساماندهی گردشگری پزشکی اجرا می‌شود

هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی ایران برای نخستین بار به طور گستره، طرح سامان‌دهی «گردشگری پزشکی» را به همراه ۱۳ کشور دیگر و با مشارکت ۲۲ بیمارستان و بیش از ۲۰۰ پزشک اجرا می‌کند.

گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از کشوری پیشرفته به سایر نقاط دنیا سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره‌مند شود. در اغلب موارد، هدف از توریسم پزشکی بهره‌مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط دنیاست.

توریسم پزشکی با سفرهای معمولی پزشکی متفاوت است. در سفرهای معمول، شخص از کشوری کمتر توسعه یافته برای دریافت خدمات پزشکی به کشورهای پیشرفته می‌رود و دلیل آن نبود خدمات مشابه در کشورش است. در حالی که در توریسم پزشکی خدمات مشابه ارائه می‌شود ولی توریست کشور دیگر را ترجیح می‌دهد.

گردشگری پزشکی

خدمات ارائه شده در توریسم پزشکی متفاوت و بستگی به انتخاب گردشگر دارد. از خدمات بیسیک و ساده دندان پزشکی تا عمل جراحی‌های پیشرفته همچون تعویض زانو، جراحی قلب و یا جراحی‌های زیبایی قابل ارائه بوده و محدودیتی نیست.

گردشگری پزشکی

«غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی» مدیرعامل و نائب رییس هیئت مدیره هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی درباره طرح ساماندهی گردشگری پزشکی گفت:

قرار است برای نخستین‌بار به شکل گسترده، گردشگری پزشکی در کشور سامان‌دهی شود. به همین منظور با ۱۳ کشور از جمله عراق، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، بحرین و عمان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده تا در ارسال گردشگران نیازمند به خدمات پزشکی، به ایران کمک کنند.

وی افزود که در جریان طرح سامان‌دهی گردشگری پزشکی، ۱۷ بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی، ۵ بیمارستان خصوصی، ۲۰۰ پزشک سازمان تامین اجتماعی و ۴۰ پزشک مشهور و متبحر سامان‌دهی خواهند شد تا به خدمت گردشگری گرفته شوند.

ابراهیم بای‌سلامی با اشاره به اینکه این طرح براساس برنامه مشخص و استراتژی معین گردشگری پزشکی در محدوده سازمان تامین اجتماعی با رویکرد تخصصی سامان‌دهی می‌شود، ادامه داد:

بیمارستان‌هایی در این طرح مشارکت دارند که قبلا در حوزه گردشگری پزشکی کار کرده‌اند و با تعداد دیگری درحال رایزنی هستیم تا این شبکه در شهرهای مرکزی مثل تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و رشت و همچنین مناطق مرزی چون کرمانشاه، زابل و زاهدان به شکلی تخصصی و گسترده، ایجاد شود.

او سپس به نقاط ضعف گردشگری سلامت ایران اشاره کرد و افزود:

تاکنون فرآیند گردشگری سلامت به دلیل ضعف نظری و گفتمان علنی و توسعه‌ای دچار مشکلات متعددی شده، به شکلی که این عناوین تخصصی از هم تفکیک نشده و برخی مواقع گردشگری پزشکی با توریسم درمانی و تندرستی اشتباه گرفته می‌شود، درصورتی‌که گردشگری سلامت دارای چهار مؤلفه و بخش مجزا از هم است.

وی به شرح این چهار مولفه پرداخت:

گردشگری پزشکی

در گردشگری پزشکی که زیرمجموعه توریسم سلامت است، نسخه پزشک، عمل جراحی و مراقبت‌های پزشکی در اولویت بسیار بالایی قرار دارد.

روش ارائه خدمات در گردشگری پزشکی

شخص به یکی از آژانس‌ها و یا شرکت‌های ارائه دهنده توریسم پزشکی مراجعه می‌کند. در اینجا به اطلاعاتی همچون منشاء بیماری، نظر پزشک متخصص، پرونده سوابق پزشکی- درمانی و داروهای مصرفی نیاز است. سپس کارشناسان پیشنهادهای خود را در مورد انتخاب کشور، بیمارستان، پزشک و هزینه‌ها می‌کنند و بیمار می‌تواند طبق نظر خود موارد دلخواه را انتخاب کند. در نهایت بیمار به همراه نامه‌ی تاییدیه در مورد وضعیت بیماری، به سفارت کشور مورد نظر برای دریافت ویزا مراجعه و پس از سفر تحت درمان قرار می‌گیرد.

بعضی از آژانس‌ها وظیفه تعیین وقت و کارهای اداری لازم، پیش و بعد از مراحل درمان را نیز از طرف بیمار پذیرفته و انجام می‌دهند. بعد از اتمام مراحل، بیمار می‌تواند برای مدت معین در مقصد بماند یا به کشور خودش بازگردد.

از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری پزشکی می‌توان به برزیل، کاستاریکا، هند، مکزیک، پاناما، سنگاپور و تایوان اشاره کرد.

گردشگری درمانی

در گردشگری درمانی که مؤلفه‌ی دیگری از گردشگری سلامت است، امکانات و لوازمی چون چشمه‌های آب گرم و لجن‌درمانی‌ها، رایحه درمانی‌ها و غارهای نمکی را مورد مصرف قرار می‌دهد و امر پزشکی به صورت تخصصی بر آن حاکم نیست.

گردشگری تندرستی

گردشگری تندرستی شاخه‌ی دیگری از توریسم سلامت است که در قالب آن، افراد دارای عارضه‌هایی چون چاقی و یا افسردگی می‌خواهند با تفریح و گردش به درمان خود بپردازند.

گردشگری پیشگیرانه

چهارمین نوع از گردشگری سلامت نیز گردشگری پیشگیرانه است که در این نوع افراد دارای عارضه نیستند، اما مقصد و برنامه‌های سفری را انتخاب می‌کنند که از طریق آن به حفظ و ارتقای سلامتی خود کمک کنند.

بای‌سلامی گفت:

با توجه به نبود این رده‌بندی‌ها در کشور و التقاطی که در تعریف این عناوین بوجود آمده، هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی تصمیم گرفته در گام نخست روی سامان‌دهی گردشگری پزشکی کار کند و سه شاخه‌ی دیگر را در مراحل بعدی پیگیری کند.

طرح سامان‌دهی و توسعه گردشگری پزشکی هفته‌ی آینده با حضور کارگزاران و نمایندگان ۱۳ کشور در ایران رونمایی خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه