چگونه در سفر حرفه‌ ای فیلم‌ بگیریم؟

سارا کرایی
سارا کرایی چهار شنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
چگونه در سفر حرفه‌ ای فیلم‌ بگیریم؟

بیشتر افراد از سفرهای خود فیلم تهیه می‌کنند، اما شاید روش کار را ندانند. در این مقاله از کجارو می‌خوانید که چه‌طور می‌شود یک فیلم سفر عالی ساخت.

افراد زیادی وجود دارند که به سفر هم‌ به‌عنوان یک شغل و هم سرگرمی نگاه می‌کنند. ویدیو می‌سازند و کسب درآمد می‌کنند؛ از مکان‌هایی که بازدید می‌کنند، افرادی که سر راه‌شان قرار می‌گیرند و تجربه‌هایی که کسب می‌کنند، فیلم می‌سازند. این فیلم‌ها برای تمام افراد از هر سن و قومیتی که باشند، مثل یک منبع الهام عمل می‌کند و ممکن است آن‌ها را برای قدم گذاشتن به مسیر کشف زیبایی‌های این سیاره‌ی دوست‌داشتنی ترغیب کنند.

متدوال‌ترین سوالاتی که از این دسته افراد پرسیده می‌شوند، غالبا در خصوص فرآیند ساخت ویدیو هستند؛ مثلا اینکه چه دوربینی استفاده کنم؟ چه‌طور باید ویدیو را ادیت کنم؟ چه طور باید مقابل دوربین احساس راحتی کنم و خودم باشم؟ این‌ها سوالات خوبی هستند و برای شروع یادگیری مهارت‌های ساخت ویدیو در سفر عالی‌ به نظر می‌رسند. در ادامه با کجارو باشید و پاسخ این سولات را بگیرید.

از چه دوربینی استفاده کنم؟

فیلم سفر

اگر قصد شما از ساخت ویدیوی سفر داستان‌گویی بصری است، داشتن تجهیزات فیلمبرداری بسیار مهم است. برای مثال می‌توانید یک دوربین سونی A7SII، سونی RX100V، دوربین گوپرو Hero ۵، دوربین Osmo (یک دوربین عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای) و یک DJI فانتوم ۳ داشته باشید. برای دوربین A7SII هم می‌توانید لنزهای FE 85mm F1.8، FE 16-35mm F4 و FE 24-70 F4 را تهیه کنید. شاید به نظر این حجم از وسایل و تجهیزات زیاد و غیر ضروری باشند؛ بله درست است لازم نیست که همه این وسایل را برای ساخت یک فیلم‌ سفر داشته باشید.

دوربین‌هایی با قیمت مناسب وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها برای این کار استفاده کنید و مطمئن باشید نتیجه کار خوب از آب در می‌آید. زیاد هستند افرادی که دوربین‌های بسیار گران‌قیمت خریداری می‌کنند و هرگز برای یادگیری راه درست فیلمبرداری قدم از قدم بر نمی‌دارند. اما، توصیه ما به شما این است که قبل از صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید تجهیزات با کیفیت و گران قیمت، یک دوربین ارزان تهیه کنید.

خیلی‌ها ترجیح می‌دهند ویدیویی با کیفیت تصویر استاندارد و کیفیت صدای خوب ببینند تا اینکه تصویر عالی اما کیفیت صوت ضعیف باشد. پس اگر دوربینی که از آن برای فیلمبرداری استفاده می‌کنید قابلیت اتصال میکروفون خارجی داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید میکروفون درنگ نکنید. میکروفون پیشنهادی ما که هم جمع و جور است و هم کیفیت خوبی دارد Shure VP83 LensHopper Shotgun است. 

چگونه ویدیوها را ادیت کنم؟

فیلم سفر

در حال حاضر، نرم افزارهای ویرایش ویدئوی زیادی با امکانات متفاوت وجود دارد. اما، اگر از سیستم مک استفاده می‌کنید، برنامه iMovie که به‌صورت پیش‌فرض روی رایانه شما نصب شده است می‌تواند گزینه خوبی باشد. با این برنامه می‌توانید ویرایش‌های بسیار اساسی انجام دهید و کلیپ‌های مختلف بسازید، به شیوه‌ای که روند داستان‌گویی فیلم در قالب یک ویدیو منسجم به‌خوبی به تصویر کشیده شود. اگر می‌خواهید آزادی بیشتری برای خلاقیت داشته باشید، برنامه‌های Final Cut Pro یا Adobe Premiere هم می‌توانند بسیار کارآمد باشند.

چگونه بینندگان را جذب کنم؟

فیلم سفر

جذب مخاطب و درگیر کردن او، یکی از نکات کلیدی در ساخت ویدیو است. اگر نتوانید تماشاگران را با خود همراه کنید، آن‌ها علاقه خود را برای تماشای فیلم از دست می‌دهند. اما چه‌طور باید مخاطب را ترغیب کرد؟ سعی کنید در فیلمبرداری تنوع را حفظ کنید: این یعنی اینکه از یک سوژه از نمای نزدیک، دور و ​متوسط تصویربرداری کنید. حرکت دوربین برای علاقه‌مند و مشتاق نگه داشتن بیننده بسیار مهم است، بنابراین بهتر است از سه پایه استفاده کنید. ظاهرا حرکت در فریم، تماشاگران را جذب می‌کند، چون تحرک و جنب‌و‌جوش بیش از ایستایی برای بیننده مهیج است. در نهایت، بهتر است نمای آخر، کوتاه و دلنشین باشد تا طولانی و خسته‌کننده.

موسیقی یکی از اساسی‌ترین اجزای یک ویدیو سفر به حساب می‌آید. برای هر ویدئو باید یک موزیک عالی انتخاب کنید و ویرایش را بر اساس آن انجام دهید. انتخاب یک آهنگ سنگ بنای فرآیند ویرایش است؛ بنابراین باید تصاویری را پیدا کنید که با آهنگ مطابقت دارند و آن‌ها را متناسب با ریتم خاص موزیک در هر لحظه، در پی هم قرار دهید. 

طول ویدیو باید چقدر باشد؟

فیلم سفر

ویدئو سفر باید از ۳ دقیقه تجاوز نکند، اما در واقع ۲ دقیقه هم کافی است. حتی باکیفیت‌ترین ویدیو بدون یک عنصر روایی مهم و جذاب خسته‌کننده می‌شود. به‌علاوه، ادغام تعداد زیادی از کلیپ‌هایی که از سفر خود گرفته‌اید کار سختی است، تازه قرار نیست در آخر یک فیلم کامل بسازید. شما تنها یک ویدیو سفر ساخته‌اید و باید بدانید بین این دو کاملا تفاوت وجود دارد. ویدیوی سفر خود را به ۲ دقیقه محدود کنید تا مجبور نباشید یک متن بنویسید و هر صحنه را بر اساس آن فیلمبرداری کنید. 

کجا فیلم‌ها را به اشتراک بگذارم؟

فیلم سفر

این روزها، تقریبا هر ماه یک پلتفرم جدید اشتراک‌گذاری ویدیو معرفی می‌شود. اما، تجربه نشان داده ?????? و ???‌??? اصلی‌ترین و فعال‌ترین پلتفرم‌های موجود هستند. همچنین، علاوه بر این دو وب‌سایت می‌توانید یک وب‌سایت شخصی داشته باشید و تجربیات و ویدیوهای خود را در آنجا به اشتراک بگذارید.

چطور در مقابل دوربین راحت باشم؟

فیلم سفر

راحت بودن در برابر دوربین چیزی نیست که برای هر کسی آسان باشد. در ابتدا ممکن است این‌کار دشوار به نظر برسد، حین کار عصبی شوید، مصنوعی رفتار کنید و احساس راحتی نداشته باشید، اما به مرور مقابل دوربین، حتی از زمانی که با یک انسان واقعی صحبت می‌کنید، راحت‌تر خواهید شد. این حس با تمرین بسیار و صبر به‌وجود می‌آید. هرچه بیشتر تکرار کنید و بیشتر در برابر دوربین تمرین کنید، آرام‌تر می‌شوید. 

مهم‌ترین اصل این است که خودتان باشید و سعی نکنید از کسی کپی کنید. خیلی زود درس‌هایی می‌آموزید که شما را به سوی موفقیت بیشتر و بیشتر خواهند برد. برای هرچه زیباتر شدن فیلم، یاد بگیرید با موقعیت بازی کنید، لحظه‌ای شوخ باشید، لحظه‌ای آرام، یک دقیقه بخندید و دقیقه‌ای دیگر جدی باشید.



مطالب مرتبط:

دیدگاه