آیا رفتن به سافاری خطرناک است؟

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
آیا رفتن به سافاری خطرناک است؟

سافاری تجربه جالبی است که خاطرات هیجان‌انگیز خود را به‌همراه خواهد داشت اما این تجربه خطراتی هم دارد. با کجارو همراه باشید.

سافاری یک تجربه بی‌نظیر است. هنگامی که هر گردشگری به دنیای سافاری وارد می‌شود، به سرعت تفاوت‌ها و هیجانات این تجربه شگفت‌انگیز را درک می‌کند و با چالش‌های آن آشنا می‌شود. اما سافاری خطرهای خاص خود را هم دارد و شاید وجود همین خطرات است که آن را هیجان‌انگیز می‌کند! بسیاری از حیواناتی که در سافاری ممکن است با آن‌ها برخورد داشته باشید خطرناک هستند اما با این وجود چهار گونه از حیوانات آفریقا بسیار خطرناک هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. این چهار گونه، فیل، شیر، بوفالو و اسب آبی هستند (اگر در سافاری خود نزدیک آب هستید، کروکودیل را هم به این لیست اضافه کنید). اکثر راهنماهایی که در سافاری به‌همراه گردشگران هستند، نکات امنیتی پایه‌ای و کلیدی را رعایت می‌کنند و به شما نیز خواهند گفت. اما بد نیست که خودتان همیه سری نکات ساده اما در عین حال مهم را نیز در مورد امنیت سافاری بدانید.

هنگامی که در وسیله نقلیه هستید

سافاری

همیشه در اتومبیل بمانید: همیشه سعی کنید در وسیله نقلیه خود بمانید و تا هنگامی که کاملا احساس امنیت نکرده‌اید پیاده نشوید. در بسیاری از موارد مشاهده شده که یک گردشگر برای اینکه بتواند عکس بهتری از یک فیل بگیرد به جانور بیش از حد نزدیک شده و جانور با او درگیر شده است. این اتفاقات ممکن است در صورت عدم رعایت نکات ایمنی برای هر کسی پیش بیایند.

در وسیله نقلیه بنشینید و چیزی را هم از آن بیرون نیاندازید: بسیاری از وسایل نقلیه رایجی که در سافاری استفاده می‌شوند روباز هستند و ممکن است گردشگران زیادی از جای خود بلند شوند یا چیزی را از درون خودرو به بیرون پرتاب کنند. این کار بسیاری از حیوانات منطقه را تحریک می‌کند و باعث می‌شد تا جانور رفتارهای پرخاشگرانه‌ای از خود نشان دهد. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که فیل‌ها به وسایل نقلیه روباز حمله‌ور شده‌اند. همچنین این نکته را هم مد نظر داشته باشید که شکار غیرقانونی در بسیاری از نقاط آفریقا شایع است و هر چیزی که شبیه یک اسلحه باشد می‌تواند واکنش خطرناک یک حیوان وحشی را برانگیزد.

سافاری

پنجره‌ها را بسته نگه دارید!

پنجره‌ها را بسته نگه دارید: اگر در خودرویی هستید که پنجره دارد، سعی کنید آن‌ها را بسته نگه دارد. در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که میمون‌ها از راه پنجره باز وارد خودرو شده و گردشگران را اذیت کرده‌اند. مسلما هیچ کس دوست ندارید با این جانوران درگیر شود پس بستن پنجره‌ها می‌تواند کار هوشمندانه‌ای باشد!

هنگامی که پیاده هستید

سافاری

اگر در یک سافاری پیاده هستید، مطمئنا نکات مهم و قابل‌توجه توسط راهنمای گروهتان به شما گفته خواهد شد. اما ممکن است زمانی هم خود را در میان آفریقا بدون هیچ راهنمایی پیدا کنید و با حیات وحش مواجه شوید. ممکن است با فیل‌ها روبه‌رو شوید یا میمون‌ها شما را اذیت کنند. اگر این اتفاقات افتاد، موارد پیش رو را رعایت کنید:

  • سعی کنید به نسبت جانوری که در نزدیکتان است، در مسیر باد قرار داشته باشید. اگر جانوری بوی شما را حس کند، متوجه مکان دقیق شما خواهد شد و نمی‌دانید که این مسئله او را خشمگین ساخته یا می‌ترساند. پس بهتر است در مسیر باد قرار داشته باشید تا بوی شما به‌راحتی توسط جانور حس نشود.
  • اگر جانوری در نزدیکی شما وجود داشت و خشمگین به نظر می‌رسید، مطمئن شوید که در مسیر فرار کردن جانور قرار نگرفته‌اید. راه را باز کنید و صدای اضافه تولید نکنید تا شرایط پرتنش‌تر نشود.
  • آرام به عقب برگردید. اگر جانوری را مشاهده کردید که ظاهرا از حضور شما در محل خشنود نیست، آرام و بدون سروصدا از همان مسیری که آمده‌اید به عقب برگردید.

نکات بیشتر در زمینه امنیت سافاری

سافاری

در دریاچه‌ها و رودها شنا نکنید!

در دریاچه‌ها و رودها شنا نکنید: هیچ‌وقت در دریاچه یا رودی شنا نکنید مگر اینکه کاملا مطمئن باشید که هیچ اسب آبی یا کروکویلی در آب وجود ندارد. اسب‌های آبی در زمره خطرناک‌ترین و پرخاشگرترین جانوران قرار می‌گیرند و زمانی که خشمگین می‌شوند به هر چیزی که سر راهشان باشد آسیب می‌رسانند.

اگر در کمپ‌ها و فضاهای باز اقامت دارید همیشه سعی کنید چیزی دور تا دورتان را احاطه کرده باشد حتی اگر یک چادر ساده باشد! بسیاری از جانوران مخصوصا کفتارها شبانه به‌دنبال غذا می‌گردند و ممکن است به داخل کمپ‌ها نیز وارد شوند. عدم حضور شما در فضای باز بدون محافظ از وجود خطرات بعدی پیشگیری می‌کند.

سافاری

سعی کنید در طول سافاری خود همیشه جوراب و چکمه پوشیده باشید. بسیاری از گونه‌های سمی مارها و عقرب‌ها در محیط‌های سافاری وجود دارند. وجود یک محافظ می‌تواند راه حال خوبی برای در امان ماندن از این جانوران باشد.

شب در محیط پرسه نزنید: اگر در محیطی قرار دارید که حیات وحشی غنی دارد و از خطرات آن آگاه هستید، هرگز هنگام شب به گشت‌وگذار مشغول نشوید. به‌عنوان مثال اگر در کنار ساحل دریاچه‌ای هستید باید در نظر داشته باشید که ممکن است اسب‌های آبی در میان چادرها و اردوگاه‌ها بچرخند و پرسه بزنند.

نظر شما در مورد نکات امنیتی سافاری و خطرات سافاری چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید. 

مطالب مرتبط:

منبع tripsavvy

دیدگاه