ابتکار جالب شهردار «سیویتا» ایتالیا برای جلوگیری از انقراض این «شهر رو به مرگ»

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۹
ابتکار جالب شهردار «سیویتا» ایتالیا برای جلوگیری از انقراض این «شهر رو به مرگ»

شهردار «سیویتا دی بانیورجیو» شهری کوچک در ایتالیا، دستور داده است که هر کسی که می‌خواهد از پل پیاده‌رویی عبور کند که تنها راه ورود به دهکده قرون وسطی اوست، باید هزینه بپردازد.

«سیویتا دی بانیورجیو» یک آبادی کوچک که بر فراز سکویی از سنگ‌های آتش‌فشانی واقع شده و اطرافش پر از دره های عمیق منطقه لاتزیو ایتالیا است. شهری کوچک و یک آبادی حتی کوچک‌تر وابسته به آن که با ابتکار شهردار و حمایت هنرمندانی چون «انیو موریکونه» و «برناردو برتولوچی»، با پیشرفتی معجزه‌آسا ثابت کردند، فرهنگ می‌تواند درآمدزا باشد.

در حالی‌که رهبران بعضی از محبوب‌ترین مقصدهای توریستی اروپایی به اعتراض‌های ضدتوریستی اخیر فکر می‌کنند، شاید باید از «فرانچسکو بیگیوتی» شهردار «سیویتا دی بانیورجیو» الهام بگیرند.

«فرانچسکو بیگیوتی» که در عین حال مسئولیت مدیریت شهر اصلی بانیورجیو را بر عهده دارد، دستور داده است که او حکم داده هر کسی که می‌خواهد از پل پیاده‌رویی عبور کند که تنها راه ورود به دهکده قرون وسطی اوست، باید هزینه بپردازد.

سیویتا

سیویتا که یک آبادی بسیار کوچک واقع در حدود ۷۴ مایلی شمال رم است، چیزی بیش از ۲۵۰۰ سال پیش توسط اترسکان‌ها تاسیس شد و تنها شهر واقع در ایتالیاست که باید برای ورود به آن پول پرداخت. در سال ۲۰۱۳ هزینه ای ۱.۵۰ یورویی برای ورود به آن مقرر شد و در آغاز ماه آگوست این مبلغ افزایش پیدا کرد. حالا بازدیدکنندگان باید در روزهای هفته ۳ یورو و یکشنبه‌ها یا تعطیلات عمومی ۵ یورو پرداخت کنند تا بتوانند از زیبایی‌های این شهر دیدن کنند. برای چند یورو بیشتر، آن‌ها می‌توانند از یک تور شخصی در دهکده‌ای لذت ببرند که خانه یک جمعیت ثابت ۱۰ نفری است.

در شهر ونیز که بیش از حد جمعیت و توریست دارد و در ماه جولای بیش از ۲ هزار نفر علیه توریسم در آن به اعتراض و راهپیمایی پرداختند، مسئولان مدت‌هاست به فکر گرفتن هزینه‌ای از توریست‌ها برای بازدید از مهم ترین مرکزشان یعنی میدان «سن مارک» افتاده‌اند، اما این ایده همیشه بیش از حد بحث برانگیز بوده است.

بیگیوتی با اشتیاق از ابتکار شهر خودش صحبت می‌کند که البته این حرکت با موجی گسترده از توریست‌ها هم همراه شده است. انتظار می‌رود امسال چیزی حدود ۸۵۰ هزار نفر از این شهر کوچک بازدید کنند و این در حالی است که سال ۲۰۱۰ تنها ۴۰ هزار نفر به آن سر زده بودند.

او می‌گوید:

بهای بلیت به هیچ وجه از اشتیاق کسی کم نکرده است. در حقیقت، باعث شده کیفیت توریسم منطقه هم بالا برود. از بعضی جهات، این حرکت باعث شده بعضی از مکان‌های شهر ارزشمندتر بشوند. حتی خود توریست ها هم توجه بیشتری نشان می دهند، مدت زمان بیشتری می‌مانند و احترام بیشتری می گذارند.

سیستم دریافت هزینه از یک طرف به بیگیوتی کمک کرده موج توریست‌ها را زیر نظر داشته باشد و از طرف دیگر به او اجازه داده که مالیات عمومی را در هر دو شهر «سیویتا» و «بانیورجیو» که جمعیتی ۳۶۵۰ نفری دارد حذف کند. همچنین به خاطر ۴۰۰ شغلی که از طریق حدود ۲۰۰ تجارت وابسته به توریسم این منطقه طی چند سال اخیر به وجود آمده، این شهر نرخ بیکاری صفر درصد دارد.

شهردار گفته است:

این شهر تنها شهر ایتالیایی است که در آن مالیات عمومی اخذ نمی‌شود. ما توانسته‌ایم خدمات محلی را بهبود ببخشیم، خدمات سلامت حالا بهتر هستند و افراد معمول هم حمل و نقل دارند. به خاطر توریسم و فرهنگ، حالا ما می توانیم به طور خودگردان زندگی کنیم. این واقعا یک معجزه است.

مسلما این یک نوع معجزه است. به خاطر نیروهای طبیعی از جمله زلزله، رانش زمین و سیل که بقای این شهر را از قرن هفدهم تا به حال تهدید می‌کردند، سیویتا به عنوان «شهر رو به مرگ» شناخته می‌شد. اما این لیبل که در حال حاضر روی تابلوهای نزدیک دهکده هم به ثبت رسیده، به هیچ وجه ناقوس مرگی برای این شهر نبوده و حالا تبدیل به یک وسیله عالی بازاریابی شده است.

مجموعه‌ای از رانش ها در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ باعث شد تعدادی از ساختمان‌های قرون وسطی این آبادی سقوط کرده و داخل دره بیفتند و زمین شناس ها بگویند این منطقه دارد مثل بستنی آب می‌شود. با این حال، این فاجعه باعث شد گروهی از شناخته شده ترین و مهم ترین چهره های فرهنگی ایتالیا از جمله انیو موریکونه آهنگساز برنده جایزه اسکار و برناردو برتولوچی کارگردان دادخواستی به راه بیندازند تا سیویتا تبدیل به یکی از مکان‌های میراث جهانی یونسکو شود. دولت محلی لاتزیو هم قول داده پول بیشتری به این منطقه بدهد.

شهر سیویتا نه دفتر پست دارد، نه سوپرمارکت و بیمارستان و مدرسه و تنها راه درآمد آن را توریست‌ها تامین می‌کنند.

بیگیوتی در جواب جیولیو ترمونتی، وزیر اقتصاد دولت سیلویو برلوسکونی که در سال ۲۰۱۰ گفته بود «فرهنگ شکم آدم را سیر نمی‌کند» می‌گوید:

به او ثابت کردیم که اشتباه می‌کند و دقیقا متضاد این کار را انجام دادیم. سیویتا را شهر رو به مرگ می‌خواندند. حالا نه تنها سیویتا زنده است، بلکه دارد کل منطقه را هم زنده نگه می‌دارد.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه