معروف‌ترین غذاهای محلی برلین

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی سه شنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
معروف‌ترین غذاهای محلی برلین

برلین یکی از مراکز فرهنگی کشور آلمان و یکی از شهرهای پر جنب و جوش جهان است. این شهر زیبا نه تنها دارای تاریخ غنی بلکه دارای غذاهای بی‌شمار و لذیذ بسیاری است. با کجارو همراه باشید تا به معرفی غذاهای محلی این شهر بپردازیم.

غذاهای آلمانی طی قرن‌ها با توجه به تغییرات اجتماعی و حتی سیاسی دستخوش تغییرات بسیاری بوده است و اکنون به عنوان غذاهای ملی به تکامل رسیده‌اند. بسیاری از غذاهای محلی در شهرهای مختلف آن یکسان است و می‌توان آن‌ها را در کافه‌ها و رستوران‌ها یافت. در برلین بسیاری از گردشگران که علاقه‌مند به غذاهای محلی و سنتی هستند به بخش‌های محلی سفر می‌کنند و با طعم دیگری همراه با شور و هیجان خاصی این نوع غذاها را نوش جان می‌کنند. در برلین همانطور که با دیدن جذابیت‌های تاریخی لذت می‌برید خوردن غذاهای سنتی این شهر مزه سفر را برای شما دلنشین‌تر می‌کند. با ما همراه باشید تا با طعم و مزه غذاهای محلی برلین آشنا شویم.

سوسیس کاری (Currywurst)

سوسیس کاری

یکی از غذاهای معروف در شهر برلین سوسیس کاری است که در فرهنگ آلمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. سفر به این شهر بدون خوردن این غذای لذیذ و چشیدن طعم آن کامل نمی‌شود. این سوسیس را در ابتدا بخارپز کرده و سپس به صورت حلقه حلقه یا کامل سرخ می‌کنند و به همراه سس کچاپ و پودر کاری مزه‌دار می‌کنند و با سیب‌زمینی سرخ کرده سرو می‌کنند.

سوسیس کاری

رستوران‌، کافه‌ها و حتی فروشندگان خیابانی این غذای لذیذ و سریع را برای مسافران و علاقه‌مندان طبخ می‌کنند و خوردن آن در کنار شلوغی شهر مزه خاصی دارد.

بیشتر بخوانید:

اشپتزل (Spätzle)

اشپتزل (Spätzle) برلین

این غذا به صورت نودل و رشته رشته از ترکیب آرد، تخم مرغ و کمی آب و نمک تشکیل شده است. و سپس آن را از دستگاه مخصوص رشته کردن عبور می‌دهند و در آب در حال جوش میریزند.

اشپتزل (Spätzle) برلین

در نهایت پس از پخت نودل‌ها مقدار زیادی پنیر به آن اضافه می‌شود. این غذای لذیذ برای علاقه‌مندان به غذاهای گیاهی وعده بسیار مناسبی است.

کوونیگس برگر کلاپس( Königsberger Klopse)

Königsberger Klopse

این کوفته‌های لذیذ از ترکیب گوشت (هر نوع گوشتی)، پیاز، تخم مرغ و کمی آرد تشکیل می‌شود و بهمراه سس سفید و با کمی گیاه کبر (Caper) طبخ داده می‌شود.

Königsberger Klopse

 اغلب در کنار این غذا سیب‌زمینی پخته شده قرار دارد و گاهی این غذا با آبلیمو مزه‌دار می‌شود. در بعضی مواقع از کمی چغندر و یا مقداری برنج هم در کنار این غذا سرو می‌شود.

شنیتسل (Schnitzel)

شنیتسل (Schnitzel)

این غذا با انواع گوشت‌ها پخته می‌شود و با گوشت‌کوب مخصوص فیله، کوبیده می‌‌شود تا به لایه نازک‌تری تبدیل شود. بعد از اینکه گوشت به لایه نازک‌تری تبدیل شد آن را در تخم‌مرغ غلتانده و سپس در آرد سوخاری آغشته می‌کنند.

شنیتسل (Schnitzel)

 در نهایت گوشت را در روغن داغ سرخ کرده و با سیب‌زمینی سرخ کرده سرو می‌‌کنند. این غذا در بسیاری از کشورهای دیگر نیز طبخ می‌‌شود و با ترکیبی از سبزیجات در کنار آن سرو می‌گردد.

براتورست (Bratwurst)

براتورست (Bratwurst)

این سوسیس پادشاه غذاهای کبابی در آلمان است و به راحتی حاضر می‌شود. آن را کباب کنید با کمی سس خردل و یا سس کچاپ مزه‌دار کنید و سپس نوش جان بفرمایید. این غذا در بین غذاهای فست فودی قرار دارد و در گوشه و کنار شهر آن را می‌توان یافت.

مائول‌تاشن (Maultaschen)

مائول‌تاشن (Maultaschen)

این غذای لذیذ نوعی پاستا به صورت فیلینگ است که با انواع گوشت و یا سبزیجات پر می‌شود. این پاستای خوشمزه با نوعی پاستای بالشتی که در ایتالیا به نام «راویولی» (Ravioli) سرو می‌شود مشابه است تنها فرق آن در اندازه آن است که مائول‌تاشن کوچکتر از راویولی است.

مائول‌تاشن (Maultaschen)

این پاستاها یا به صورت خوراک پخته می‌شوند و یا در تخم مرغ زده شده غلتانده شده و سپس در روغن سرخ می‌شوند.

دونَر کباب یا کباب ترکی (Döner Kebab)

دونَر کباب یا کباب ترکی

این کباب از محبوب‌ترین غذاهای فوری در برلین و در شهرهای مختلف آلمان است و بواسطه مهاجرین که از ترکیه به این کشور مهاجرت کردند معرفی شد. این کباب با بریدن گوشتی که در دور آتش به حالت عمودی در حال گشتن است به دست می‌آید و دونر به ترکی یعنی چرخنده و چرخان.

دونَر کباب یا کباب ترکی

با ترکیب‌هایی از گوشت فیله که از قبل مزه‌دار شده است به همراه سیر، فلفل دلمه‌ای،‌ گوجه فرنگی نگینی و پیاز خرد شده و با نون‌ داغ سرو می‌شود.

پرتزل (Pretzel)

پرتزل (Pretzel)

پرتزل یک نوع نان پخته شده از خمیر به شکل گره است و اغلب با چاشنی‌ها و طعم‌های مختلف مثل شکری، یا به همراه دانه‌ها و مغزهای خوراکی تهیه می‌شود. این نان خوش‌طعم را می‌توان در وعده‌های مختلف بخصوص در صبحانه نوش جان کرد.

پن‌کیک سیب‌زمینی (Potato pancake)

پن‌کیک سیب‌زمینی

این پن‌کیک همان کتلت در میان ایرانیان است و با ترکیبی از سیب‌زمینی رنده شده، تخم مرغ و ادویه و گاهی نیز به همراه گوشت چرخ کرده طبخ می‌شود. این پن‌کیک به همراه سس‌های مختلف نظیر سس سیر و یا سس گوشت سرو می‌شود و در رستوران‌ها و دکه‌های خیابانی به راحتی یافت می‌شود.

دونات برلینی (Berliner Pfannkuchen)

دونات برلینی

این دونات که در برلین پخته می‌شود همانند بسیاری از دونات‌های معروف است و با این تفاوت که سوراخی در وسط آن وجود ندارد و داخل آن با مربا یا مارمالاد پر می‌شود. این دونات یا در روغن سرخ می‌شود و یا در داخل فر پخته می‌شود و پس از حاضر شدن با خامه یا شکر و همچنین شکلات کاور می‌شود.

اشترودل سیب (Apple strudel)

اشترودل سیب

این اشترودل که در آلمان معروف است ریشه آن به وین بازمی‌گردد و به عنوان شیرینی یا دسری محبوب برای عصر به همراه نوشیدنی‌های مختلف است. به طور کلی اشترودل از ورقه‌های نازکی از خمیر پخته است که لوله شده و لای آن را با مواد مختلف پر می‌کنند. در این اشترودل از سس وانیل، دارچین و کشمش نیز استفاده می‌شود.

کله گنجشکی (Meatball)

کله گنجشکی

این غذا از گلوله‌های کوچک گوشت به اندازه گردو به همراه ترکیب پیاز و ادویه طبخ می‌شود و در بسیاری از کشورها از جمله ایران در شکل‌های مختلفی سرو می‌شود. کله گنجشکی در سبک‌های مختلفی نظیر خوراک یا به صورت سرخ شده به همراه سبزیجات مختلف سرو می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه