حقایق جالب در مورد مارماریس؛ ترکیه

کسری مجیدی
کسری مجیدی دوشنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
حقایق جالب در مورد مارماریس؛ ترکیه

مارماریس شهری است ساحلی که به یکی از مناطق گردشگری پرطرفدار در ترکیه تبدیل شده است. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

مارماریس در قسمت جنوبی کشور ترکیه واقع شده است. این منطقه یکی از مقاصد اصلی در سفر به ترکیه به‌ویژه در فصل تابستان به شمار می‌رود. با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی کم‌نظیر مارماریس، جاذبه‌های طبیعی مانند سواحل زیبای پای کوه از عمده‌ترین عوامل سفر به آن محسوب می‌شوند. جمع این موارد مارماریس را به یکی از مراکز گردشگری ترکیه تبدیل کرده است.

با فرا رسیدن فصل تابستان و همچنین سفرهای بسیاری از هموطنان به مارماریس، به سراغ برخی از حقایق و نکات جالبی از این شهر رفته‌ایم.

مارماریس

۱. تاریخ دقیقی برای پیدایش سکونت بشر در منطقه‌ی فعلی مارماریس وجود ندارد؛ با این وجود اولین شهری که در این منطقه از آن نام برده شده است، در ۶ قرن پیش از میلاد مسیح، شهر «فیسکوس» (Physkos) است.

۲. مانند دیگر شهرهای این منطقه، مارماریس نیز در طول تاریخ با توجه به کش‌مکش‌های فراوان میان حکومت‌ها و امپراتوری‌های گوناگون، از جمله ایران، روم، یونان و عثمانی، دست به دست شده است.

۳. نام مارماریس از واژه‌ی «مارمارون» (Marmaron) به معنی «مرمر» گرفته شده است. دلیل این نام وجود سنگ‌های مرمر در این منطقه است.

مارماریس

۴. مارماریس یکی از ۱۲ شهر استان «موغله» (Mugla) ترکیه در سواحل جنوبی این کشور است.

۵. همان طور که اشاره شد این منطقه به واسطه‌ی موقعیت اقلیمی خود از طبیعت بسیار زیبایی بهره می‌برد. با برخورداری از دریای مدیترانه در یک سمت و رشته‌کوه‌های متعدد در سمت دیگر، سواحل، کوه‌ها، جنگل‌ها و دیگر ویژگی‌های طبیعی از مشخصه‌های جغرافیایی مارماریس محسوب می‌شود.

اقلیم مارماریس

۶. مارماریس از آب و هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های بارانی و خنک برخوردار است. میانگین دمای این منطقه در روزهای گرم سال ۴۰ درجه و در روزهای سرد سال ۱۱ درجه محاسبه شده است.

۷. مارماریس تا چندی پیش با ماهیگیری و پرورش گل و گیاه خود مشهور بود اما به مرور با پیشرفت صنعت توریسم در این منطقه، به یکی از مراکز اصلی گردشگری در ترکیه تبدیل شد.

۸. مارماریس منطقه‌ای است که در تمام طول سال گردشگران خود را دارد. با این وجود بیشترین سفرها در فصل تابستان به آن صورت می‌گیرد.

گردشگران در مارماریس

۹. جمعیت ساکنان مارماریس در حدود ۴۰ هزار نفر است. در حالی که در زمان اوج سفرهای تابستانی این تعداد به نیم میلیون نفر هم می‌رسد.

۱۰. مارماریس با بهره‌مندی از ۲ لنگرگاه اصلی و همچنین بندرهای متعدد، مرکزی برای کشتی‌رانی و غواصی به شمار می‌رود.

ساحل مارماریس

۱۱. از بیشتر شهرهای ساحلی و توریستی ترکیه، به‌طور روزانه سفرهای کوتاهی به‌سمت جزیره‌های نزدیک یونان صورت می‌گیرد. در مارماریس نیز قایق‌ها و کشتی‌های تفریحی به‌سمت جزیره‌ی یونانی «رودس» (Rhodes) که در فاصله‌ی ۵۰ دقیقه‌ای آن قرار دارد، تردد می‌کنند.

جزیره یونانی رودس

۱۲. «قلعه‌ی مارماریس» (Marmaris Castle) قلعه‌ای است باستانی که در قرن ۱۶ در دوران عثمانی‌ها بازسازی شد و امروزه به موزه‌ای برای علاقه‌مندان تبدیل شده است.

قلعه مارماریس

۱۳. فرودگاه «دالامان» (Dalaman) به‌عنوان یکی از ۳ فرودگاه اصلی جنوب ترکیه، نزدیک‌ترین فرودگاه به مارماریس محسوب می‌شود.

۱۴. به طبع با توجه به شرایط این منطقه ورزش‌های آبی مانند قایق‌سواری و غواصی رونق دارند؛ البته کوهنوردی و سافاری نیز طرفداران خاص خود را دارند. از طرفی بهار هر سال مسابقات دوچرخه‌سواری جاده‌ای ترکیه در این منطقه برگزار می‌شود.

قایق سواری در مارماریس

۱۵. برای آخرین مورد جالب است بدانید که پارک ملی مارماریس با نزدیک به ۳۰ هکتار وسعت از جاذبه‌های این شهر به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه