فلای؛ زیباترین چشمه آب گرم آمریکا

محمد مهدوی
محمد مهدوی دوشنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
فلای؛ زیباترین چشمه آب گرم آمریکا

در صحرای نوادا یک اشتباه در سال ۱۹۶۰، منجر به تشکیل یکی از زیباترین چشمه‌های آب‌ گرم آمریکا شد. این مقاله از کجارو داستان جالب شکل‌گیری چشمه را شرح می‌دهد.

در گوشه‌ای از کویر نوادا، در یک آبادی، یک چشمه آب‌ گرم به نام فلای به وسیله یک اشتباه بزرگ توسط انسان‌ها در سال ۱۹۶۰ به وجود امده است. فلای یک آبفشان طبیعی رنگارنگ است. که به نظر دکتر سئوس (Seuss) «این چشمه پایدار هم خواهد‌ ماند.»

یک اشتباه زیبا

فلای گیزر

بیشتر شبیه به یک سازه فضایی است اما با یک بازرسی می‌توان متوجه شد که این دقیقا یک اشتباه انسانی است

بیشتر شبیه به یک سازه فضایی است اما با یک بازرسی می‌توان متوجه شد که این دقیقا یک اشتباه انسانی است. همه این بهم‌ریختگی‌ها از یک قرن پیش هنگامی که مردم در صحرای بلک‌ واتر به دنبال آب برای آبیاری بوده‌اند شروع شد. به گفته اطلس آبسکیورا، مردم آن منطقه چاهی حفر کردند و به سرعت متوجه شدند که چاه به یک حفره زیرزمینی آب گرم نزدیک است و برای کار کشاورزی مناسب نیست. به همین دلیل چاه را رها کردند.

تا این که اواسط دهه ۶۰ یک شرکت به مزرعه فلای با امید به این که می‌توان از انرژی زمین گرمایی آنجا استفاده کرد، دوباره برگشت. چاه دوم را نیز در آن منطقه حفر کرد. اما این بار هم دمای آب چشمه به اندازه کافی داغ نبود که بتواند انرژی زمین گرمایی که شرکت به آن نیاز داشت را تأمین کند.

به گفته Burning Man صاحب جدید ملک، هنگامی به مزرعه آمد که چاه‌ها به خوبی مسدود نشده بودند.

به غیر از مخروط آبفشان فلای، بخار و آب جوش از چند نقطه دیگر هم به ارتفاع چند متری از سطح زمین فوران می‌کند و آب فوران شده در استخرهایی که در کنار چشمه تشکیل داده بودند، فرود می‌آمدند. بعد از چند دهه ته‌نشین شدن و فوران کردن، چشمه فشار آب اولیه خود را از دست داده است.

رنگ زرد خردلی از گوگرد است، آهن باعث تشکیل رنگ قرمز شده و رنگ سبز به خاطر جلبک‌ها است

جیمز فالدز (James Faulds) زمین‌شناس ایالت نوادا، به مجله Reno Gazette می‌گوید: رنگ‌های چشمه از مواد معدنی است؛ رنگ زرد خردلی از گوگرد است، آهن باعث تشکیل رنگ قرمز می‌شود و رنگ سبز به خاطر جلبک‌ها است.

جشنواره ارزشمند

فلای گیزر رنگارنگ

از نزدیک دیدن آبفشان فلای برای مردم عادی سخت بود. اما حالا این ملک شخصی توسط سازمان غیر انتفاعی Burning Man festival’s خریداری شده است. این سازمان نوشته است:

از سال ۱۹۹۷ تا حالا جشنواره‌های Burning Man در مزرعه فلای برگذار شده و این مکان خاص در قلب و ذهن جامعه Burning Man جای گرفته است.

این ملک هنوز یک مکان عمومی نیست اما جشنواره‌ یک وب سایت برای علاقه‌مندان تهیه کرده. سازمان‌دهندگان جشنواره می‌گویند:

آنها در طول سال هم خواهان استفاده از مزرعه در روزهای غیرجشنواره هستند.

در مزرعه فلای به غیر از آبفشان فلای؛ چشمه‌های طبیعی، باتلاق‌ها، دشت‌ها و همچنین مکان‌های مناسب برای ستاره شناسی هم وجود دارد

مزرعه فلای یک قطعه زمین ارزشمند محسوب می‌شود. به غیر از آبفشان فلای؛ چشمه‌های طبیعی، باتلاق‌ها و دشت‌های دیگری در این منطقه وجود دارد. همچنین اینجا منطقه خوبی برای ستاره‌شناسی و منجمان هم هست.

Oliver Roeder در مورد نزدیکی مزرعه به منطقه گرلاخ (Gerlach) می‌نویسد: «نوادا تاریک‌ترین منطقه آمریکا است، در روز شما شاهد آبفشان‌هایی هستید که از انرژی زمین گرمایی به وجود آمده‌اند، بخار و آب را به هر سمتی می‌پاشند، هوای اطراف را مرطوب می‌کنند و ناپدید می‌شوند. هنگام شب نیز شاهد کهکشان‌های دور دست با چشم غیرمسلح هستید که نور بعضی از آن ستاره‌ها بسیار مسن‌تر از گونه انسان‌ها است.

فلای گیزر در شب

مطالب مرتبط:

منبع Curiosity

دیدگاه