انتقال ۲ هزار شی تاریخی موزه ملی ایران به موزه های سمنان

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
انتقال ۲ هزار شی تاریخی موزه ملی ایران به موزه های سمنان

۲ هزار شی تاریخی به منظور تکمیل موزه‌های سمنان، از موزه‌ی ملی ایران به این استان انتقال می‌یابد. 

سروش هاشمی، مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از انتقال ۲ هزار قلم شی تاریخی از موزه ملی ایران برای تکمیل موزه‌های این استان خبر داد.

به گفته‌ی هاشمی، از ابتدای امسال تاکنون، در چندین مرحله آثار فرهنگی-تاریخی از موزه ملی ایران به استان سمنان منتقل شد که در آخرین مرحله، ۴۵۰ قلم شی تاریخی به صورت دائم به این استان انتقال یافت.

وی، هدف از انتقال این اشیا را تکمیل آثار موزه‌های استان و برپایی نمایشگاه‌های موضوعی در موزه‌های استان عنوان کرد.  این اشیا دارای قدمتی از حدود هزاره سوم پیش از میلاد تا دوره قاجار و شامل سفالینه‌های منقوش، آثار فلزی، تابلوهای نقاشی، اشیای مردم شناسی و کتاب های خطی است.

هاشمی در ادامه گفت:

بر این اساس، آثار دوره‌های مختلف تاریخی و تکنیک‌های ساخت آثار در دوره‌های مختلف، در موزه‌های استان سمنان به نمایش گذاشته می‌شود.  در صورت تخصیص اعتبار لازم و راه اندازی موزه بزرگ استان سمنان، تمامی این آثار به همراه آثار تاریخی استان سمنان که در کاوش‌های باستان شناسی از محوطه‌های تاریخی به دست آمده، در این موزه به نمایش گذاشته شود.

به گفته‌ی این مقام مسئول، در حال حاضر ۱۰ موزه زیر نظر میراث فرهنگی استان سمنان فعالیت دارند که شامل موزه عشایری ایل سنگسر و موزه سنگ و فسیل در مهدی‌شهر، موزه مهر و سکه و موزه گرمابه پهنه در سمنان، موزه عرفان شرق بسطام، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی و موزه آب در شاهرود، موزه تاریخ شهر دامغان و باغ موزه علم و صنعت و موزه اقوام در گرمسار است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه