۱۰ مکان فوق‌العاده گلادیاتورها پس از جنگ (قسمت اول)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار چهار شنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
۱۰ مکان فوق‌العاده گلادیاتورها پس از جنگ (قسمت اول)

تماشای رم بسیار شگفت‌انگیز است. اما امپراطوری رومی‌ها فراتر از مرزهای ایتالیا هم رفته و چشم اندازهایی شگفت‌انگیز ایجاد کرده که هنوز هم تماشایی هستند. در این مقاله با کجارو به تماشای این زیبایی‌ها بنشینید.

بدون شک رومیان بسیار باهوش بودند، زندگی آنها سرشار از تعالی فرهنگی به همراه پیشرفت در دنیای تئاتر، جشن‌های لذت‌بخش که حتی در داخل خانه‌ها برگزار می‌شود، است. هرگاه شهروندان رومی دچار ضعف کامل شده و از خشونت‌های موجود، پریشان خاطر می‌شدند، حکومت با حیله‌گری و با استفاده از سیرک‌ها و دادن غذا، از شورش جلوگیری می‌کرد و با ایجاد مسابقات گلادیاتوری مردم را سرگرم می‌کردند. رومی‌های دارای مکان‌های مبارزه غیر از ایتالیا هستند که در اینجا با آنها آشنا می کنیم.

۱- آمفی تئاتر نیم و مزون کاریی (فرانسه)

مکان‌های فوق العاده گلادیاتورها

رومیان اصول اساسی هر چیزی را فرا گرفته بودند، در قرن دوم میلادی آمفی تئاتر زیبای نیم را ساختند که هنوز هم پابرجا است. راهروهای سنگی که در زیر این بنا کشیده شده، در واقع ورودی و گذرگاه‌هایی برای تماشاگران به وجود می‌آورد تا درعرض چند دقیقه به خیابان‌ها برسند (افسوس که سازه‌های ما حتی همین ویژگی را هم ندارند).

از این آمفی‌تئاتر در قرن نوزدهم به عنوان میدان گاوبازی استفاده می‌شد که همچنان هم ادامه دارد. بزرگ‌ترین رویداد سالیانه بازی‌های بزرگ روم شامل رژه سربازان و گلادیاتورها و یک دربار باشکوه در سرتاسر روم باستان است.

اطلاعات سری: هنگامی که توماس جفرسون در قرن ۱۸ میلادی به عنوان وزیر امور خارجه به نیس سفر کرد، به بنای «مزون کری»، که دارای خانه‌ای مربعی با کاربری معبد در روم بود، بسیار علاقه‌مند شد. بنابراین تشابه خانه رومی‌ها با ساختمان‌های دولتی ساخته شده در ریچموند، ویرجینیا (که او طراحی کرده است) تصادفی نیست.

۲- کاخ دیوکلسیان (کرواسی)

مکان‌های فوق العاده گلادیاتورها

اگر از طرفداران سریال بازی تخت و تاج هستید، می‌توانید معماری کلاسیک شهر مرین را در این شهر ببینید. این مکان در واقع یک کاخ باستانی ساخته شده توسط رومیان در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم میلادی است که خانه‌ای برای دوران بازنشستگی امپراتور دیوکستین به شمار می‌رود. اما حتی بدون در نظر گرفتن شباهت‌ها با فیلم منتشر شده توسط شرکت HBO، این کاخ بسیار جذاب است.

مکان‌ فوق العاده گلادیاتورها

در بیشتر مکان‌های این کاخ، نباید انتظار دیدن اماکنی مشابه با قصر را داشت. در این شهر زندگی پشت دیوارها، با ایجاد خیابان‌های پیچ در پیچ، اقوام مختلف، موانع، مغازه ها، بانک‌ها و رستوران‌ها تقویت شده است. شما حتی می‌توانید در هتلی در کنار اتاق نشیمن دیوکلسیان اقامت داشته باشید. با توجه به قدمت کاخ، می‌توانید مردم دوره‌های مختلف رومی، قصرهای باستانی، رفتن به اقامتگاه‌های گوتیک و رنسانس و تماشای یک معماری ترسناک را تجربه کنید.

فروشگاه‌های میوه در بین ستون‌های باستانی یا مقابل ستون‌های مربوط کورینتیان و در جلوی بانک‌ها واقع شده است. همان طور که مردم براین باورند، این مکان در ظاهر امپراطوری دیوكلیتیان را به شکلی باشکوه به تصویر می‌کشد، اما اطلاعاتی وجود دارد که تایید می‌کند رومیان قدیمی در این منطقه زندگی می‌کنند.

۳- جاراش (اردن)

مکان‌های فوق العاده گلادیاتورها

جاراش شهری باعظمت و زیبا، باقی‌مانده از رم شرقی است که دارای معبد زئوس؛ خیابان‌های ردیفی؛ یک میدان با ۱۶۰ ستون نوک تیز؛ و یک تئاتر با خواص صوتی کامل است. قصر باشکوه هادریان برای خوش‌آمد گویی به امپراتور در سال ۱۲۹ میلادی ساخته شده است. اما فقط ساختمان‌های این شهر جذاب نیستند، دیدنی‌ترین بخش این شهر، مسابقه ارابه‌ها در میدان‌های اسب‌دوانی باستانی - و بازسازی شده - اطراف شهر که به وسیله ۴۵ «سرباز لژیون» زره‌پوش انجام می‌شود و مبارزات گلادیاتورها (روزانه) است. در بین این هیاهو (با نادیده گرفتن لباس‌های مربوط به زندگی واقعی)، فراموش خواهید کرد که در قرن ۲۱ هستید.

مکان‌های فوق العاده گلادیاتورها

اطلاعات سری: حتما به موزه باستان شناسی جاراش سربزنید، زیرا مملوء از آثار هنری کشف شده از جمله سکه‌ها، مجسمه‌ها و تابوت‌ها است.

۴- قیصریه دریایی (فلسطین اشغالی)

مکان‌های فوق العاده گلادیاتورها

ممکن است فکر کنید که رومی‌ها با توجه به ساخت این شهر باشکوه در امتداد سواحل مدیترانه درخشان، علاقه‌مند به آفتاب گرفتن بوده‌اند. اما آنها زمانی که ۲۲ سال قبل از میلاد برای اولین باز به اینجا آمدند، چیزهای دیگری در ذهن می‌پروراندند. قیصریه، به افتخار اوپوزوس قیصر، نام‌گذاری شده است، این شهر متکی بر بندر استراتژیک خود است که کالاهای لوکس را از سراسر مدیترانه دریافت می‌کند.

امروزه با توجه به وجود یک آمفی‌تئاتر باشکوه رومی (محل برگزاری کنسرت‌های تابستانی)، بخش مهمی از قصر پادشاه هرود و یک میدان اسب‌سواری، این شهر یکی از بهترین بناهای رومی باقیمانده به شمار می‌رود. اولین تجربه سفر به اینجا چگونه است؟ شما می‌توانید در خرابه‌های یکی از چهار مسیر مجزا زیر آب رفته، ستون‌های غرق‌شده و آکواریوم‌های عظیم ماهی‌های رنگارنگ شیرجه زده و از لوله‌های تنفس استفاده کنید.

۵- لپتیس مگنا (لیبی)

مکان‌های فوق العاده گلادیاتورها

پایتخت امپراطوری رومی‌های آفریقایی، لپتیس مگنا یکی از بهترین شهرهای امپراتوری رم به شمار می‌رود. البته امروزه به دلیل جنگ‌ها اخیر و تهدیدات تروریستی موجود در لیبی، سفر به آنجا کمی دشوار است. اما اگر به آنجا سفر کنید، یک آمفی‌تئاتر تقریبا سالم خواهید دید، جایی که بازیگران بار دیگر در مقابل ستون‌های دراماتیک ساخته شده از سنگ مرمر، در کنار دریای مدیترانه به افتخار آفرینی می‌پردازند.

این آمفی‌تئاتر نمونه‌ای از با‌ کیفیت‌ترین آمفی‌تئاترهای رومی موجود است: دارای خواص صوتی برجسته. هر یک از اعضای گروه ۳۰۰۰ نفره، می‌تواند صداهایی آرام تولید کنند. محکمه و قوس اصلی آن نیز به خوبی حفظ شده است.

مکان‌های فوق العاده گلادیاتورها

اطلاعات سری: این روزها ممکن است جایگزین کردن سفر به پارک بزرگ ویندزور انگلیس امن‌تر باشد، جایی که ستون‌ها و سنگ‌های قصرهای لپتیس مگنا، یک گذرگاه و چند کاخ کوچک، معبدی رومی پیچ‌درپیچ که امروزه تخریب شده است را بازسازی کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع fodors

دیدگاه