پل شگفت‌انگیز سنجاقک

محمد مهدوی
محمد مهدوی یکشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
پل شگفت‌انگیز سنجاقک

پل‌های زیادی در دنیا وجود دارد اما در میان آن‌ها تنها پل سنجاقک است که برای جابه‌جایی عابر‌ها در رودخانه به حرکت در می‌آید ! در این مقاله کجارو، سعی در معرفی این طرح آینده نگرانه می‌کند.

این پل طرح «مارگو کراسوویچ» (Margot Krasojevic) معمار و طراح تجربی از شهر لندن است. که به دستور مقامات شهر «اردوس» مغولستان برای رودخانه «ولان‌مولان» (Wulan Mulun) درخواست‌ شده است. این طرح خلاقانه با تکیه‌‌ بر قابلیت شناور شدن برای حمل‌ونقل و همچنین هماهنگ شدن با محیط اطراف طراحی شده که حرکت آن در راستای رودخانه، با استفاده از بادبان نصب شده برروی آن یا با موتور الکتریکی انجام می‌پذیرد.

پل سنجاقک

Dragonfly

طرح باورنکردنی پل سنجاقک شبیه به یک روبات غول‌پیکر است

طرح باورنکردنی پل سنجاقک که شبیه به یک روبات غول‌پیکر است. می‌تواند روزی برای عابران داخل مغولستان ساخته شود. این طرح معماری آینده نگرانه از شهر لندن به نام مارگو کراسوویچ است. سبک طراحی وی به‌صورت لبه‌های برش خورده و طراحی تجربی است.

اخرین طراحی بلند پروازانه وی می‌تواند در آب شناور بماند و خود را با محیط اطراف خود تطبیق دهد. پل می‌تواند یا با استفاده از موتور الکتریکی یا با بادبان کل آن سازه عظیم را به حرکت در بیاورد.

منطقه «کنگباشی» (Kangbashi)

این پروژه خلاقانه توسط مقامات شهر اردوس که به‌دنبال راه جدیدی برای عبور از رودخانه ولان‌مولان در منظقه کنگباشی بوده‌اند، درخواست شده است. منطقه کنگباشی از شهر اردوس در گذشته به شهر ارواح شهرت داشت. حدود ۶ سال پیش دوباره بازسازی شده و حالا برای سکونت ۱ میلیون انسان خودش را تطبیق داده است. این پروژه بخشی از طرح بزرگ دولت مغولستان برای مهاجرت ۲۵۰ میلیون شهروند روستایی، از روستا به شهر تا سال ۲۰۲۶ است.

منطقه کنگباشی

گفت‌وگو میل‌انلان درباره طرح

پل سنجاقک از قایق وارونه‌ای که ۹۰ درجه چرخیده باشد و در جای خود شناور مانده باشد، الهام گرفته شده است

دکتر کراسوویچ می‌گوید:

پل بادبانی چرخان (پل سنجاقک) از قایق وارونه‌ای که ۹۰ درجه چرخیده باشد و در جای خود شناور مانده باشد، الهام گرفته شده است. پل بادبانی چرخان تلاش می‌کند گونه‌ای جدیدی از پل را تعریف کند که می‌تواند مانند یک قایق بادبانی حرک کند.

سازه در مقیاس های مختلف به ما نشان داده که پیکره منبسط شونده ، ایده‌هایی در شرایط مختلف و منعطف را به ما نشان می‌دهد. من در این طرح تلاش کرده‌ام که پلی را طراحی کنم که خودش را با تغییر موقعیت شهری منطبق کند.

این سازه فقط یک پل است!

پل سنجاقک

از آنجایی که این پروژه به‌تنهایی یک پل محسوب نمی‌شود و می‌توان استفاده‌های دیگر یا طرح‌های دیگری همچون یک رستوران سیار، کافی‌شاپ ساحلی یا حتی یک سینما را در آن گنجاند.

شهروندان از طرح‌های انعطاف‌پذیر انتظار بیشتری نسبت به بنا‌های ثابت امروزی دارند.

پل شامل بخش شناور اصلی که سه بخش محل عابر پیاده منبسط شونده مکانیکی و همچنین بادبان‌های سه‌گانه فیبرکربنی است. این پل روی بخش‌های چندگانه به هم متصل شناور می‌شود که سازه عابرگذر منبسط شونده روی آن نصب شده است.

کاربری پل با توجه به حرکت بین مبدا و مقصد سازه اصلی و گسترش مکانهای عابر پیاده در موقعیت مناسب تعریف می‌شود. این پل با استفاده از پی جعبه‌ای می‌تواند در امتداد ساحل یا به هر نقطه در امتداد رودخانه به‌طور دائم حرکت کند. برای ثبات پل چند کیسه هوا که می‌تواند شناور و غرق بشود به‌عنوان اسکله تعریف شده است.

پیچ‌هایی در اسکله به‌همراه ۹ تن لنگر برای اطمینان از ثبات و جلوگیری از سرخوردن به اطراف مورد استفاده قرار گرفته است. محل عابر پیاده انعطاف‌پذیر پل می‌تواند خودش را با ابعاد مختلف رودخانه در هنگام عبور تطبیق دهد. تعریف «شناور شدن و گسترش یافتن» بر اساس همین اصل است. هنگامی که بدنه اصلی در رودخانه پهلو می‌گیرد عابرگذرهای هیدرولیکی منبسط شده و به کمک می‌آیند.

عابرگذر انعطاف‌پذیر پل می‌تواند خودش را با ابعاد مختلف رودخانه در هنگام عبور تطبیق دهد

 توزیع وزن مکانهای عابر پیاده و حلقه‌ها مانع از واژگون شدن پل می‌شود. حلقه اصلی شامل ۸ کیسه‌هوا دریایی شناور است که برای ثبات پل در نظر گرفته شده‌اند. قاب بادبان‌ها از جنس آلمینیوم و خود بادبان‌ها از جنس فیرکربن تقویت شده است.

عابرگذر منبسط شونده پل سنجاقک

عابرگذرها از محفظه چزخان «موبیوس» (Mobius) آویزان‌اند که با عملیات هیدرولیکی توسط تراستر (thruster) به حرکت در می‌آیند. و هنگامی که محفظه موبیوس با آب پر شود، باعث تغییر جهت بادبان‌ها و حرکت پل می‌شود.

المان چرخان موبیوس از آلمینیوم سبک ساخته شده و روی آن با سلول‌های خورشیدی پوشیده شده‌ که نیروی مورد نیاز تراستر را تامین می‌کند. برای تغییر جهت بادبان از افقی به عمودی باید ۵ مخزن تثبیت کننده موبیوس با آب پر بشود. ۴ مخزن باقی مانده با هوا پر می‌شوند تا بادبان را چه در حالت سکون و چه در حال حرکت، شناور نگه‌دارد.

یک المان استوانه‌ای از توربین‌ها که در تماس با سطح آب هستند، مانند یک کلک عمل می‌کنند. شناور بودن آن‌ها حمایت کننده، ثبات سازه‌ اصلی پل نیز است..در هنگام سکون سازه بادبان پایین می‌آید و به‌عنوان سایبان روی محل نشستن  مردم قرار می‌گیرد که مردم از مناظر اطراف لذت بیشتری ببرند. و هنگام حرکت در رودخانه بادبان ها به‌صورت عمودی قرار می‌گیرند. خطوط پنل‌های خورشیدی، انرژی لازم ژنراتورهای ۳ موتور الکتریکی سازه را تامین می‌کند. که پل بتواند به هر نقطه‌ای در امتداد رودخانه ولان‌مولان حرکت کند.

مطالب مرتبط:

منبع MailOnline

دیدگاه