هجوم گردشگران، از پیامدهای مخرب شبکه‌های اجتماعی!

بهاره غنچه
بهاره غنچه سه شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
هجوم گردشگران، از پیامدهای مخرب شبکه‌های اجتماعی!

 صنعت گردشگری  نیز در پی فراگیرشدن شبکه‌های اجتماعی، دست‌خوش تغییرات شده است. با کجارو همراه باشید تا آثار مخرب این تغییرات را بشناسیم.

شبکه‌های اجتماعی امروزه برای ما حکم آژانس‌های مسافرتی را دارند که مقصدها و جاذبه‌های فوق‌العاده گردشگری را به ما معرفی می‌کنند. در حقیقت تمایل به سفر ما توسط این شبکه‌های اجتماعی تغییر کرده است و دنبال پیروی از مقاصد گردشگری هستیم که حساب‌های برتر در شبکه‌های اجتماعی از آن‌ها تبلیغ می ‌کنند. هنگامی که اینستاگرام خود را چک می‌کنید و عکس‌های فوق‌العاده از جاذبه‌های طبیعی می‌بینید به واقعیت پشت عکس‌ها هم فکر کنید. قطعا پشت عکس زیبا و خلوتی که شما می‌بینید جمعیت زیادی ایستاده است تا این عکس گرفته شود. افراد بسیاری در پشت دوربین هستند که منتظرند جا خالی شود و خودشان هم از آن منظره عکس بگیرند. این تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی منجر شده‌اند تا بکرترین مناطق و ناشناخته‌ها نیز به مردم معرفی شوند و نتیجه آن چیزی جز سرازیر شدن گردشگران به آن مناطق نبوده است. این خیل عظیم جمعیت عموما مشکلاتی را برای شهرها و کشورهایی ایجاد می‌کند که توانایی رسیدگی مناسب به امور گردشگری را ندارند. هجوم گردشگر شاید آثار مثبتی در اقتصاد جامعه داشته باشد اما در نهایت آثار منفی را به مقصد گردشگری وارد می‌کند. در این مقاله ۷ مقصد گردشگری که توسط اینستاگرام زیر‌ و‌ رو شدند را به شما معرفی می‌کنیم و پیامدهای آن را خواهیم شناخت.

۱. ایسلند

ایسلند

ایسلند، این جزیره شمالی در سال‌های اخیر مورد هجوم گردشگران واقع شده است. یکی از دلایل اصلی آن سریال بازی تاج‌و‌تخت می‌باشد که لوکیشن‌های فیلمبرداری آن در این کشور واقع شده است. هم‌چنین پروازهای ارزان‌قیمت و کمپین‌های تبلیغاتی، این کشور را در شمال اروپا به یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر تبدیل کرده است. در بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ جمعیت گردشگران از ۵۶۶ هزار نفر به ۱ میلیون رسید، تقریبا نرخ گردشگری دو برابر شد. در سال ۱۳۹۴ جمعیت گردشگران آمریکایی بیشتر از خود جمعیت مردم ایسلند بود. این افزایش جمعیت گردشگران منجر به بهبود اوضاع اقتصادی کشور شد اما مردم بومی از وضعیت حاکی ناراضی بودند. قیمت‌ها برای آن‌ها افزایش یافته بود، مکان‌های طبیعی بکر دست‌خوش تغییرات شده بودند و افزایش زباله‌ها منجر شد تا شکایتی را به دولت روانه کنند.

۲. کوبا

کوبا

براساس سازمان گردشگری کشور کوبا، در سال ۱۳۹۴ بیش از ۴ میلیون گردشگر از این کشور دیدن کردند که ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته‌اش افزایش نرخ داشته است. براساس مجله نیویورک تایمز این رونق گردشگری تاثیراتی بر روی کشور گذاشت. افزایش تعداد بازدیدکنندگان منجر به کمبود مواد غذایی برای بومیان شد، قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و بیشتر خدمات به گردشگران ارائه می‌شد و مردم کوبا در مضیقه بودند. دولت این کشور رسما اعلام کرد که از سیاست افزایش قیمت‌ها برای منفعت خود بهره برده است که متاسفانه منجر به فروش اقلام در بازار سیاه شد.

۳. نیوزیلند

نیوزیلند

نیوزیلند هم به سرنوشت مشابهی همچون ایسلند دچار شد. لوکیشن‌های طبیعی بکر و دست‌نخورده فیلمبرداری فیلم ارباب حلقه‌ها و هابیت منجر به توسعه گردشگری این کشور شد. گردشگری یکی از بخش‌های مهم اقتصاد این کشور محسوب می‌شود. سالانه حدود ۹ میلیارد از تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به صنعت گردشگری آن است که حدود ۸ درصد از نیروی کار جامعه را درگیر کرده است. مردم بومی مدعی هستند که گردشگران به مناطق طبیعی این کشور آسیب می‌زنند و کشور ساختارهای مناسبی برای دفن زباله‌ها ندارد. کمبود هتل‌ها و سرویس‌های بهداشتی از دیگر مشکلات این کشور است. براساس نظرسنجی که از ۵۰۰ نفر از مردم نیوزیلند انجام شد ۳۵ درصد آن‌ها معتقد هستند که صنعت گردشگری فشارهای مخربی را بر کشور وارد می‌کند.

۴. تولوم، مکزیک

تولوم مکزیک

امکان ندارد کسی به تولوم، این ساحل بی‌نظیر در مکزیک سفر کند و عکس‌هایی از آن را در شبکه اجتماعی خودش پست نکند. این ساحل فوق‌العاده بهشتی برای گردشگران و هنرمندان است و بهترین رستوران‌های جهان در این منطقه واقع شده‌اند. براساس روزنامه هفتگی این منطقه اخیرا تحت هجوم گردشگران واقع شده است. هتل‌ها از جمعیت پر شده‌اند و اکوسیستم طبیعت در خطر است. زباله‌ها نیز افزایش چشمگیری داشته‌اند و هیچ راه‌حل مناسبی برای مقابله با تخلیه زباله‌ها در میان جنگل انجام نشده است.

۵. ماچوپیچو، پرو

ماچوپیچو پرو

ماچوپیچو روزانه حدودا ۳ هزار نفر بازدید‌کننده دارد که توسط دولت پرو و یونسکو این رقم تایید شده است. از سال ۱۳۸۹ این رقم افزایش داشته است و در سال ۱۳۹۳ به رقم ۱ میلیون رسید. این هجوم گردشگران منجر به تخریب آثار باستانی این منطقه شد و درحال حاضر دولت به دنبال کاهش نرخ گردشگران است. در طرح جدیدی که تا سال ۱۳۹۷ احتمالا عملی خواهد شد گردشگران فقط با راهنما و از مسیرهای مشخص شده و برای مدت زمان محدودی امکان گردش و بازدید خواهند داشت.

۶. سانتورینی، یونان

سانتورینی یونان

سانتورینی از جزیره های زیبای یونان به داشتن خانه‌های سفید روبه‌روی دریا مشهور است که امروزه مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز واقع شده است. در سال ۱۳۹۳ تعداد قابل توجهی کشتی کروز گردشگری با بیش از ۱۰ هزار گردشگر در تابستان در این منطقه حضور داشتند. مقامات دولتی روزانه محدودیت حضور گردشگران را به ۸ هزار نفر کاهش دادند تا از آثار منفی هجوم بازدیدکنندگان بکاهند.

۷. جزیره خوک‌ها، باهاما

باهاما

این جزیره در باهاما که تعداد زیادی خوک‌های شناگر را در خود جای داده است به تازگی به یک مقصد محبوب گردشگری تبدیل شده است. در سال ۱۳۹۵ در این منطقه چندین خوک مرده پیدا کردند که پس از تحقیقات مشخص شد گردشگران به آن‌ها غذای نامناسب داده بودند که منجر به مرگ این حیوانات شده بود. اگرچه بعدها نشنال جئوگرافیک مدعی شد خوک‌ها از خوردن شن و ماسه مرده‌اند اما این حقیقت که خوک‌ها به گرفتن خوراکی از گردشگران وابسته شده‌اند، غیرقابل انکار است و منجر به خطراتی در زندگی آن‌ها شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه