حقایق جالب در مورد برلین؛ آلمان

کسری مجیدی
کسری مجیدی دوشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
حقایق جالب در مورد برلین؛ آلمان

برلین به عنوان پایتخت و مهم‌ترین شهر کشور آلمان، میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان است. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

برلین به عنوان پایتخت آلمان، از مهم‌ترین شهرهای این کشور و قاره‌ی اروپا به شمار می‌رود. قدمت تاریخی و موقعیت جغرافیایی برلین، جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی متنوعی را برای آن به ارمغان آورده‌اند. از طرفی برلین به عنوان یکی از قطب‌های تکنولوژی و اقتصادی جهان مطرح است. جمیع این موارد این شهر را به مقصدی پرطرفدار برای علاقه‌مندان تبدیل می‌کند.

به همین بهانه به سراغ حقایق و نکات جالبی از این شهر رفته‌ایم.

برلین

۱. پیدایش شهر در منطقه‌ی فعلی برلین به قرن ۱۲ میلادی بازمی‌گردد.

۲. شهر برلین چه از لحاظ مساحت و چه از لحاظ جمعیت دومین رتبه را در اتحادیه‌ی اروپا به خود اختصاص داده است.

برلین قدیم

۳. در زبان آلمانی کلمات بسیاری به واژه‌های (ow)، (itz) و (in) ختم می‌شوند. نام «برلین» (Berlin) نیز مختوم به عبارت (in) است. برای قسمت ابتدایی آن نیز واژه‌ی آلمانی (Ber) یا (Bär) به معنای «خرس» است که اشاره به نماد این منطقه دارد.

لوگو برلین

۴. شهر برلین در شمال شرق کشور آلمان و در منطقه‌ی فلاتی آن قرار دارد. رودخانه‌ی شرقی-غربی «اسپری» (Spree) در این منطقه واقع شده است. این رودخانه به رودخانه‌ی «هافل» (Havel) که مجموعه‌ای از چند دریاچه‌ی کوچک و بزرگ است، سرازیر می‌شود.

۵. آب و هوای برلین به دلیل موقعیت جغرافیایی از اختلاف دمای بسیاری در طول سال برخوردار است. با تابستان‌های نسبتا گرم و بعضا مرطوب و زمستان‌های سرد، این شهر از میانگین دمای ۲۴ درجه در روزهای گرم سال و همین‌طور میانگین دمای صفر درجه در روزهای سرد سال بهره‌مند است.

۶. برلین از نظر فضای سبز از رکورددارهای جهان است. ۴۴٪ از مساحت این شهر را محوطه‌های جنگلی و پارک‌های کوچک و بزرگ تشکیل داده‌اند.

آب و هوای برلین

۷. با بیش از ۱۷۰۰ پل، تعداد پل‌های شهر برلین از ونیز هم بیشتر است. البته با ۱۸۰ کیلومتر مسیرهای قایقرانی و دریایی این تعداد چندان هم دور از انتظار نیست.

۸. شهر برلین از جمعیتی نزدیک به ۴ میلیون نفر برخوردار است.

۹. برلین میزبان ۵۰۰ هزار شهروند خارجی از ۱۸۵ ملیت مختلف است. به بیانی دیگر از هر ۴ نفر تنها یک نفر در این شهر متولد شده است. مردم کشورهای ترکیه، لهستان و سوریه به ترتیب بیشترین شهروندان خارجی برلین را تشکیل می‌دهند.

مردم برلین

۱۰ دین غالب مردم برلین مسیحیت است. در حالی که اسلام و یهودیت به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

۱۱. در سال ۱۹۶۱ بود که پس از قطعی شدن جدایی دو بخش آلمان، ساخت دیوار برلین آغاز شد. این دیوار ۱۴۰ کیلومتری تا سال ۱۹۸۹ و رخ دادن انقلاب مردمی پابرجا بود و یک سال پس از فروپاشی آن دو آلمان به طور رسمی متحد شدند.

دیوار برلین

۱۲. شهر برلین با توجه به عقبه و قدمت خود میزبان بسیاری از بناهای تاریخی است. از خانه‌های اپرا و قصرهای این شهر گرفته تا خیابان‌های آن، همگی گواه این مورد هستند. از طرفی ۳ اثر «جزیره موزه» (Museum Island)، «قصر و پارک سانسوسی» (Sanssouci Palace and Parks) و «خانه‌ی مدرنیسم» (Modernism Housing)، برای این شهر در سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

آثار یونسکو برلین

۱۳. شهر برلین با وسعتی ۹ برابر شهر پاریس، بلندترین بنای آلمان را نیز در خود جای داده است. برج مخابراتی برلین با ۳۶۸ متر ارتفاع یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های قاره‌ی سبز محسوب می‌شود. این برج به عنوان یکی از جاذبه‌های برلین بیش از یک میلیون بازدیدکننده را سالانه به خود می‌بیند.

۱۴. اقتصاد برلین عموما بر اساس صنایع های تک و تکنولوژیک، ماشینی و پژوهشی است.

۱۵. سیستم حمل و نقل عمومی برلین از پیشرفته‌ترین نمونه‌ها در سطح جهان است. برای اطلاع از این موضوع کافی است بدانید که با برخورداری از ۱۳۰۰ اتوبوس شهری نزدیک به ۳۰۰ هزار کیلومتر مسافت در هر روز طی می‌شود. از طرفی قطارهای شهری برلین با بهره‌مندی از ۴۷۰ کیلومتر مسیر و بزرگ‌ترین ایستگاه اروپا، از بهترین‌های جهان هستند.

ایستگاه برلین

۱۶. متروی برلین در اوایل قرن ۲۰ و در سال ۱۹۰۲ تاسیس شد. هم‌اکنون متروی این شهر از ۱۷۰ ایستگاه در ۱۰ خط خود بهره می‌برد.

۱۷. شهر برلین بیش از ۱۸۰ موزه در زمینه‌های گوناگون را در خود جای داده است. همین موزه‌ها بهانه‌ای است برای ۱۵ میلیون گردشگری که به طور سالانه به این شهر سفر می‌کنند.

۱۸. یکی از ویژگی‌های شهر برلین هنرهای خیابانی آن نظیر گرافیتی است. در سال گذشته در حدود ۱۲ هزار متر مربع آثار خیابانی در این شهر کشیده شد. همین امر هزینه‌ای ۳۵ میلیون یورویی را برای پاک‌سازی این آثار در پی داشت.

۱۹. بزرگ‌ترین گالری فضا باز جهان در برلین قرار دارد. گالری «ایست ساید» (East Side) با ۱۰۱ اثر از هنرمندان ۲۱ کشور مختلف بر روی ۱۳۰۰ متر از دیوار برلین، بزرگ‌ترین گالری فضا باز جهان محسوب می‌شود.

گالری هنری برلین

۲۰. برای آخرین مورد جالب است بدانید که بیش از ۳۰٪ از زندانیان این شهر به دلیل عدم خرید بلیت‌های خدمات گوناگون در زندان به سر می‌برند!

مطالب مرتبط:

دیدگاه