پیاده روی در دریای وادن؛ اروپا

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی سه شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
پیاده روی در دریای وادن؛ اروپا

پیاده‌روی روی «دریای وادن»، یکی از تفریحات و علاقه‌های مردم اروپا است. برای آشنایی بیشتر با این فعالیت منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز، همراه کجارو باشید.

پیاده‌روی در طبیعت، یکی از تفریحاتی است که امروزه طرفداران بسیاری از سراسر جهان کسب کرده است. رفتاری که می‌توان آن را حتی نوعی گردش در نظر گرفت که علاوه بر روح، برای سلامت جسم انسان نیز مفید است. مکان‌ها و نقاط مختلفی از کره‌ی خاکی وجود دارد که می‌توان برای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی، مناسب باشد. کوه‌ها، جنگل‌ها، دشت‌ها، مراتع و نقاط فراوان دیگر از جمله این مکان‌ها است که اکثر ما با آن‌ها آشنایی داریم یا حداقل نام آن‌ها را یک بار هم که شده، شنیده‌ایم.

دریای وادن

پیاده‌روی روی سطح دریا، از معدود مکان‌هایی است که مطمئنا بسیاری از مردم نه تنها از وجود آن بی‌خبرند بلکه ممکن است حتی به امکان انجام آن نیز شک داشته باشند. اما در قسمتی از دریای شمال در قاره‌ی اروپا، مردم به پیاده‌روی روی سطح دریا می‌روند و به آن همانند تفریحی دلچسب و مطلوب می‌نگرند.

در لبه‌ی جنوب شرقی دریال شمال، در امتداد ساحل دانمارک تا هلند، می‌توان کمربندی از زمین‌های گِلی کم عمق، جزر و مدی و جزیره‌های حصار مانند را مشاهده کرد. معمولا این آب زیرزمینی در سطح زمین باقی خواهند ماند جز در مواقعی که جزر و مد اتفاق می‌افتد. این عمل دو بار در روز رخ می‌دهد؛ که در این زمان، عمق آب‌ها به ۱۵ کیلومتر می‌رسد و می‌توان گستره‌ی وسیعی از زمین‌های گلی را مشاهده کرد. منطقه‌ای که به «دریای وادن» (Wadden Sea)، شهرت یافته و یکی از آخرین اکوسیستم‌های باقیمانده‌ی طبیعی و بسیار بزرگ جزر و مدی (کشندی)، در زمین است. دریای وادن، دریایی است در قسمت جنوب شرقی دریای شمال که در بین سواحل شمال غربی قاره‌ی اروپا قرار گرفته و از جزایر فریزی، آب‌های کم‌عمق، تالاب‌ها و گونه‌های زیستی متنوع تشکیل شده است.

دریای وادن

این دریا که از امتداد «دن هلدر» (Den Helder) در شمال غرب کشور هلند آغاز می‌شود، از طول رودخانه‌ی بزرگ کشور آلمان عبور کرده و تا مرزهای شمالی در «اسکالینگ» (Skallingen)، واقع در شمال «اسبیرگ» (Esbjerg)، کشور دانمارک، ادامه دارد. مسیری که بالغ بر ۵۰۰ کیلومتر طول و مساحتی نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شود.

هنگام پیاده‌روی در سطح دریای وادن، پاها برهنه است و گردشگران از یک ماساژ طبیعی پا لذت می‌برند

در واتواندرن، پاها معمولا برهنه و بدون پوشش است و پیاده‌روی به صورتی که گل در بین و اطراف انگشتان پا جمع می‌شود، صورت می‌پذیرد. در این صورت گویا پاها را به یک ماساژ طبیعی مهیمان کرده‌‌اند.

تصور کنید که در این زمان، صدف‌ها و کرم‌ها درست زمانی که درحال پیاده‌روی هستید، زیر پاهایتان در حال تکان خوردن و حرکت کردن باشد؛ جالب‌تر آنکه پس از عقب‌نشینی آب‌ دریا به پاهایتان نگاه کنید و ببینید میگوها، خرچنگ‌های کوچک، حلزون‌‌ها و ستاره‌های دریایی به مچ پاهایتان چسبیده‌ است.

دریای وادن

شاید این فعالیت محبوب مردم هلند و آلمان، در نظر برخی از مردم ناخوشایند جلوه کند، اما بد نیست بدانید که این یکی از محبوب‌ترین کارهایی است که در این ایام انجام شده و هر ساله ده‌ها هزار نفر از مردم روی این زمین‌های گلی پیاده‌روی می‌کنند تا به جزیره‌های آشکار شده بر اثر جزر و مد در دریای وادن برسند.

دریای وادن

البته نباید از این موضوع غافل شد که این تفریح و سرگرمی، با خطراتی نیز همراه خواهد بود. مهم‌ترین خطر، فرو رفتن یا به اصطلاح خالی شدن گل زیر پای گردشگران است. ممکن است بدون هیچ هشداری، گل زیر پای مسافران خالی شده و فرد را به داخل کشیده و باعث غرق شدن آنها شود. بنابراین بهترین راهکار، پیاده‌روی در مسیرهای مشخص و از قبل تعیین شده است که از بروز چنین حوادث تلخی، جلوگیری شود.

دریای وادن، زیستگاه بیش از ۱۰ هزار گونه از موجودات مختلف است

دریای وادن را می‌توان یکی از مکان‌های غنی از لحاظ تنوع زیست‌محیطی معرفی کرد. چرا که بیش از ۱۰ هزار نوع از گیاهان و حیوانات مختلف در این منطقه زندگی می‌کنند و نیز زیستگاه موجوداتی همچون ارگانیسم‌های میکروسکوپی تا ماهی، پرندگان و پستانداران مختلف نیز محسوب می‌شود.

دریای وادن

همچنین دریای وادن مکانی بسیار مناسب برای رشد و پرورش گونه‌های مختلفی از ماهی به شمار می‌رود که ماهی‌ها از آن به عنوان مکان رشدی مناسب برای نوزدان خود، بهره می‌برند تا پس از بزرگ شدن نوزدان و تبدیل شدن به یک ماهی بالغ، به دریای شمال مهاجرت کنند.

دریای وادن

این دریای اروپایی، از لحاظ مواد غذایی نیز بسیار غنی است و این موهبت را مدیون جزر و مدهایی است که اتفاق می‌افتد و در طی آن‌ها، پرندگان مهاجر و شکاری زیادی همچون اردک‌ها، غازها، مرغان دریایی، پرستوها و به‌ویژه خوک‌های آبی، به این منطقه کشیده می‌شوند. جالب است بدانید که بیش از ۳۰ هزار خوک آبی در دریای وادن زندگی می‌کنند، و در هنگام وقوع طوفان و سیلاب برای یافتن غذا، به دنبال شکار می‌روند و در زمان رخ دادن جزر و پدید آمدن دریا، در حال گرفتن حمام آفتاب به سر می‌برند.

متاسفانه در حال حاضر ۵۰ درصد از  وسعت دریای وادن کاهش یافته است

با این حال، تنوع کنونی دریای وادن، تنها قسمتی کوچک از آن چیزی است که پیش از بهره‌برداری توسط انسان، در این منطقه، وجود داشته است. باز هم رد پای انسان و متاسفانه صدماتی که بر طبیعت و جریان زندگی دیگر موجودات وارد می‌کند، در این دریا نیز تاثیرات منفی و نامطلوبی برجای گذاشته است. بسیاری از گونه‌های مختلف ماهی مانند سالمون دریای آتلانتیک، ماهی قزل‌آلای قهوه‌ای و گونه‌های دیگری از حلزون‌ها و صدف‌هایی که در گذشته در این منطقه زندگی می‌کردند، در حال حاضر ناپدید شده و اثری از آن‌ها نیست.

دریای وادن

نهنگ‌های آتلانتیک شمالی وال‌های خاکستری که زمانی در تعداد زیاد در این دریا زندگی می‌کردند، امروزه به دلیل صید شدن به دست انسان‌ها، دیگر در این ناحیه از اروپا مشاهده نمی‌شوند. و از همه مهم‌تر، وسعت دریای وادن در حال حاضر به میزان ۵۰ درصد نسبت به حالت اولیه‌ی خود، کاهش یافته است که باید آن را هشداری جدی درنظر گرفت.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه