۲۲ اثر طبیعی، از دریاچه ارواح تا سرزمین سیاه‎ ثبت ملی شدند

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
 ۲۲ اثر طبیعی، از دریاچه ارواح تا سرزمین سیاه‎ ثبت ملی شدند

۲۲ اثر طبیعی مربوطه به سه استان خراسان جنوبی، قزوین و مازندران در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسید.

علی قمی‌اویلی، رئیس گروه میراث طبیعی دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، امروز ۲۱ مرداد ۹۶، اعلام کرد ۲۲ اثر طبیعی از ۳ استان کشور (خراسان جنوبی، قزوین و مازندران) در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسیدند. وی در ادامه گفت:

از این تعداد، ۱۰ اثر از خراسان‌جنوبی، ۵ اثر از قزوین و ۷ اثر از مازندران هستند که شامل پدیده‌های زمین‌شناختی مربوط به دوره‌های کرتاسه و کواترنری همچون غارها، دریاچه‌ها و درختان کهنسال با قدمت ۲۰۰ تا ۶۰۰ سال می‌شوند.

او دریاچه ارواح نوشهر، غار دانیال، سرزمین سیاه طبس، مجموعه درختان سرخدار ارم و درختان کهنسال نارون را از شاخص‌ترین آثار ثبت‌شده در فهرست اخیر میراث طبیعی برشمرد.

سرزمین سیاه نام منطقه‌ای در ۱۲۰ کیلومتری جنوب طبس و در شمالی‌ترین بخش پناهگاه حیات‌وحش نایبند با ۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت است. این پدیده زمین‌شناختی حاصل آخرین فعالیت‌های آتشفشانی در دوره کواترنر (جوان‌ترین دوره زمین‌شناختی) است که از حدود دومیلیون سال قبل شروع شده است.

دریاچه ارواح ‌ در روستای ملاکلاه نوشهر مربوط به دوره کرتاسه میانی تا کواترنری است. این دریاچه در وسعت ۷۰۰ در ۳۰۰ متر با پوشش جنگلی در اطراف آن و درختان خشک‌شده در داخل آن منظره جالبی ایجاد کرده‌اند.

مجموعه درختان کهنسال سرخدار روستای ارم از توابع شهرستان نکا با ۲۸۰ تا ۴۳۰ سال قدمت از دیگر آثار طبیعی ارزشمند استان است.  این درختان از گونه‌های ممنوع‌القطع هستند و ثبت و مستند‌نگاری آن‌ها، با توجه به اینکه به‌خوبی توانسته‌اند با اقلیم منطقه سازگاری پیدا کنند، برای حفظ ذخایر ژنتیکی کشور ارزشمند است.

غار دانیال ‌واقع در ۵ کیلومتری جنوب سلمان‌شهر در استان مازندران از دیگر آثار شاخص است که محل قرارگیری آن تلاقی دو سازند متفاوت زمین‌شناختی و محل برخورد دو گسل است. این غار با دو تالار خفاش و زرین و استالکتیت‌های سوزنی‌شکل دارای دمایی ثابت در طول سال و آب قابل‌شرب است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه