چه کشورهایی بیشترین زائر در حج امسال را دارند؟

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۴
چه کشورهایی بیشترین زائر در حج امسال را دارند؟

حج تمتع امسال، با حضور حدود ۴ میلیون نفر برگزار می‌شود. اما در این میان کدام کشورها بیشترین تعداد زائر را به خود اختصاص داده‌اند؟

نزدیک به چهار میلیون نفر در حج امسال شرکت می‌کنند که در این میان اندونزی، پاکستان و هند کشورهایی هستند که بیشترین سهم حجاج را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته‌ی مسئولین عربستانی، بعد از پایان طرح توسعه صحن مسجدالحرام، دست‌کم ۸۰۰ هزار نفر بر شمار افرادی که می‌توانند در مراسم حج امسال شرکت کنند، اضافه خواهد کرد. در ۵ سال گذشته، کشورها مجبور شدند با توجه به شرایط ویژه‌ی مسجدالحرام و محدود شدن فضای زیارتی و اسکان آن، ۲۰ درصد از سهمیه‌ی خود را از دست بدهند. عربستان به آن‌ها وعده داده بود این کاهش جمعیت را جبران خواهد کرد و به نظر می‌رسد از حج امسال وارد چنین فازی شده است.

حج تمتع

بر اساس آمار منتشرشده توسط سازمان حج و زیارت، کشور اندونزی با ۲۲۱ هزار نفر، بیشترین سهم از زائران را به خود اختصاص داده است. پاکستان با ۱۷۷ هزار نفر و هند نیز با ۱۷۰ هزار نفر، به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. 

در این رتبه‌بندی، بنگلادش با ۱۲۷ هزار زائر در رتبه‌ی چهارم قرار دارد. ایران نیز امسال با اعزام ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر، رتبه‌ی پنجم را به خود اختصاص داده است. 

ترکیه با ۸۰ هزار زائر، نیجریه با ۷۹ هزار تن، مصر با ۷۰ هزار حاجی و الجزایر با ۳۶ هزار زائر، از دیگری کشورهایی هستند که به ترتیب بیشترین سهم حجاج را به خود اختصاص داده‌اند، هرچند که در این میان عربستان با عنوان میزبان این مراسم، سهم قابل توجهی از حجاج را همواره به خود اختصاص می‌دهد که آمار آن به ندرت، به طور رسمی اعلام می‌شود. 

مشخص کردن کشورهایی که بیشترین سهمیه حج را دارند، در شرایطی صورت گرفته که سال‌ها است وضعیت حجاج فلسطینی و سوری و امسال هم قطری‌ها چندان با ثبات و مشخص نبوده است، چون در برخی سال‌ها عربستان به دلیل اختلافات سیاسی، مانع ورود آن‌ها به عربستان برای شرکت در مناسک حج شده است، اتفاقی که سال گذشته نیز شامل حال زائران ایرانی نیز شد.

سهمیه حج هر کشور براساس مصوبه سازمان همکاری‌های کنفرانس اسلامی، براساس جمعیت هر کشور تعیین می‌شود که نسبت آن یک به هزار نفر است. با این حال سهمیه‌ی برخی کشورها گویای آن است که عربستان دست‌کم در برابر متحدانش (برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس) چندان پای‌بند به این قانون نیست، چرا که در برخی سال‌ها سهمیه کشورهایی مثل کویت و یا امارات چند برابر نسبت جمعیتی‌شان تعیین می‌شود، برای همین هم کشورهایی مثل مالزی، اندونزی و تاجیکستان، همواره درخواست افزایش سهمیه حج داشته‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه