خروج خانه احمدی در بندرعباس از فهرست آثار ملی

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
خروج خانه احمدی در بندرعباس از فهرست آثار ملی

با شکایت مالک خانه احمدی، دیوان عدالت اداری رای خروج این خانه از فهرست آثار ملی را صادر کرد.

«اشکان مختاری» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت:

با وجود اینکه خانه احمدی واقع در خیابان صدر جنوبی مقابل مجتمع تجاری نوبنیاد «بازار بزرگ» بندرعباس، در ۹ اردیبهشت سال ۸۲ به شماره ۸۵۰۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، مالک برای خروج آن از فهرست آثار ملی به دادگاه شکایت کرد.

وی افزود که دادگاه در مرحله اول به ‌نفع مالک رأی صادر کرد که اعتراض اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی هرمزگان را در پی داشت و در دادگاه تجدید نظر نیز حکم بدوی تایید و مالک موفق به گرفتن رأی به ‌نفع ادعای خود از دیوان عدالت اداری شد.

خانه احمدی

مختاری گفت:

این حکم هنوز به میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری هرمزگان ابلاغ نشده و این اداره‌ کل موظف به صیانت از این اثر تاریخی است.

وی با اشاره به اینکه تخریب بنا بعد از صدور حکم به دستور مالک خانه احمدی آغاز شد، گفت که این اداره کل جلوی آنرا در سه‌شنبه هفته گذشته گرفت و در روز بعد مجدد بنا به دستور مالک تخریب از سر گرفته شد که با حضور نیروی انتظامی خاتمه یافت.

به گفته مختاری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با همکاری یگان حفاظت میراث ‌‎فرهنگی از چهارشنبه هفته گذشته (۱۴ تیر) تاکنون در حال حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی است.

وی گفت:

حفظ بناهای تاریخی ساخته شده قبل از سال ۱۳۴۰ بر عهده شهرداری است و بر همین اساس اداره کل میراث فرهنگی، نامه‌ای به شهرداری بندرعباس و دادستانی برای جلوگیری از تخریب این بنا ارسال کرده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود که همچنین شکایتی از مالک بابت تخریب این اثر ‌تاریخی تنظیم شده که روز گذشته به مراجع قضایی ارسال شد.

مختاری بیان کرد که گرفتن رأی از دیوان عدالت اداری برای خروج اثر تاریخی از فهرست آثار ملی به ‌معنی صدور مجوز تخریب نیست و مالک اجازه تخریب این بنا را ندارد.

وی اشاره کرد که مالک قبل از هرگونه اقدام برای تغییر کاربری این ساختمان تاریخی باید با میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هماهنگ شود.

مختاری با تاکید بر اینکه زمین این بنای تاریخی دارای موقعیت تجاری است، گفت که کشورهای عربی برای آنکه بگویند دارای هویت تاریخی هستند اقدام به ساخت خانه‌هایی با سبک‌های تاریخی می‌کنند در حالی که ما این بناها را داریم و آن را تخریب می‌کنیم. بناهای تاریخی بندرعباس را باید برای نشان دادن هویت مردم منطقه و به‌عنوان میراثی برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ابراز داشت:

این خانه نمایان‌گر معماری خاص بندرعباس در دوره قاجاریه بوده و به‌گونه‌ای طراحی شده که جریان مداوم باد برای احساس راحتی ساکنان را در درون خانه تضمین می‌کند.

وی گفت که تنها سه خانه شامل خانه گله‌داری، خانه شریف و خانه احمدی در شهر بندرعباس باقی مانده که معماری ویژه دوران قاجاریه را نشان می‌دهند.

مختاری ادامه داد:

بخش بزرگی از خانه احمدی که قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول بازمی‌گردد، در سال ۹۲ بر اثر آتش‌سوزی خسارت دید که در سال ۹۳ مرمت شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه